INTERNATIONAL MOBILITY IN PANDEMIC TIMES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Cunha, Josane do Nascimento Ferreira
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Mello, Irene Cristina de, Akkari, Abdeljalil
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1376
Resumo: This article aimed to discuss internationalization in universities, in times of pandemic and online education, from the perspective of experts and researchers in the area. The research is exploratory with a qualitative approach and data analysis occurred through analytical induction and triangulation. The results indicate that the internationalization of higher education has occurred through exchange and virtual academic mobility, considered an opportunity arising from the pandemic, because it enables an international and intercultural training for a larger number of participants. In relation to the challenges inherent to virtual mobility, the Educational Institutions must act with protagonism, in an organized and strategic way to overcome the crisis, implementing internationalization actions and benefiting from virtual environments. Moreover, governmental support, adequate infrastructure, and teacher training appear as important elements to overcome the non-presence and achieve the objectives of internationalization in online education.
id IFMT_d4e66cc96a566661fc45c065256396b9
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1376
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling INTERNATIONAL MOBILITY IN PANDEMIC TIMESMOVILIDAD INTERNACIONAL EN TIEMPOS DE PANDEMIAMOBILIDADE INTERNACIONAL EM TEMPOS DE PANDEMIAInternationalization of Higher EducationInternational MobilityVirtual LearningInternacionalización de la Educación SuperiorMovilidad InternacionalAprendizaje virtualInternacionalização do Ensino SuperiorMobilidade internacionalAprendizagem VirtualThis article aimed to discuss internationalization in universities, in times of pandemic and online education, from the perspective of experts and researchers in the area. The research is exploratory with a qualitative approach and data analysis occurred through analytical induction and triangulation. The results indicate that the internationalization of higher education has occurred through exchange and virtual academic mobility, considered an opportunity arising from the pandemic, because it enables an international and intercultural training for a larger number of participants. In relation to the challenges inherent to virtual mobility, the Educational Institutions must act with protagonism, in an organized and strategic way to overcome the crisis, implementing internationalization actions and benefiting from virtual environments. Moreover, governmental support, adequate infrastructure, and teacher training appear as important elements to overcome the non-presence and achieve the objectives of internationalization in online education.Este artículo tiene como objetivo discutir la internacionalización en las universidades, en tiempos de pandemia y de educación en línea, desde la perspectiva de expertos e investigadores. La investigación es exploratoria con abordaje cualitativo y el análisis de los datos se realizó mediante inducción analítica y triangulación. Los resultados indican que la internacionalización se ha dado a través del intercambio y la movilidad académica virtual, considerada una oportunidad derivada de la pandemia, ya que permite una formación internacional e intercultural para más participantes. En relación con los retos de la movilidad virtual, las Instituciones Educativas deben actuar con protagonismo, de forma organizada y estratégica para superar la crisis, implementando acciones de internacionalización y beneficiándose de los entornos virtuales. Además, el apoyo gubernamental, la infraestructura adecuada y la formación de los profesores aparecen como elementos importantes para superar la no presencia y lograr los objetivos de la internacionalización en la educación en línea.Este artigo objetivou discutir a internacionalização nas Universidades, em tempos de pandemia e ensino online, a partir da perspectiva de especialistas e pesquisadores da área. A pesquisa é exploratória com abordagem qualitativa e a análise dos dados ocorreu por meio da indução analítica e triangulação. Os resultados indicam que a internacionalização do Ensino Superior tem ocorrido por meio do intercâmbio e mobilidade acadêmica virtual, considerado uma oportunidade decorrente da pandemia, pois possibilita uma formação internacional e intercultural para uma quantidade maior de participantes. Em relação aos desafios inerentes à mobilidade virtual, as Instituições de Ensino devem atuar com protagonismo, de forma organizada e estratégica para conseguir superar a crise, implementando ações de internacionalização e se beneficiando dos ambientes virtuais. Ademais, o apoio governamental, infraestrutura adequada e a formação de professores aparecem como elementos importantes para conseguir superar a não presencialidade e atingir os objetivos da internacionalização no ensino online.Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/137610.23926/RPD.2022.v7.n1.e006.id1376Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e006Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e006Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0062526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1376/594Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Josane do Nascimento Ferreira Mello, Irene Cristina deAkkari, Abdeljalil 2022-06-03T13:02:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1376Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv INTERNATIONAL MOBILITY IN PANDEMIC TIMES
MOVILIDAD INTERNACIONAL EN TIEMPOS DE PANDEMIA
MOBILIDADE INTERNACIONAL EM TEMPOS DE PANDEMIA
title INTERNATIONAL MOBILITY IN PANDEMIC TIMES
spellingShingle INTERNATIONAL MOBILITY IN PANDEMIC TIMES
Cunha, Josane do Nascimento Ferreira
Internationalization of Higher Education
International Mobility
Virtual Learning
Internacionalización de la Educación Superior
Movilidad Internacional
Aprendizaje virtual
Internacionalização do Ensino Superior
Mobilidade internacional
Aprendizagem Virtual
title_short INTERNATIONAL MOBILITY IN PANDEMIC TIMES
title_full INTERNATIONAL MOBILITY IN PANDEMIC TIMES
title_fullStr INTERNATIONAL MOBILITY IN PANDEMIC TIMES
title_full_unstemmed INTERNATIONAL MOBILITY IN PANDEMIC TIMES
title_sort INTERNATIONAL MOBILITY IN PANDEMIC TIMES
author Cunha, Josane do Nascimento Ferreira
author_facet Cunha, Josane do Nascimento Ferreira
Mello, Irene Cristina de
Akkari, Abdeljalil
author_role author
author2 Mello, Irene Cristina de
Akkari, Abdeljalil
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Cunha, Josane do Nascimento Ferreira
Mello, Irene Cristina de
Akkari, Abdeljalil
dc.subject.por.fl_str_mv Internationalization of Higher Education
International Mobility
Virtual Learning
Internacionalización de la Educación Superior
Movilidad Internacional
Aprendizaje virtual
Internacionalização do Ensino Superior
Mobilidade internacional
Aprendizagem Virtual
topic Internationalization of Higher Education
International Mobility
Virtual Learning
Internacionalización de la Educación Superior
Movilidad Internacional
Aprendizaje virtual
Internacionalização do Ensino Superior
Mobilidade internacional
Aprendizagem Virtual
description This article aimed to discuss internationalization in universities, in times of pandemic and online education, from the perspective of experts and researchers in the area. The research is exploratory with a qualitative approach and data analysis occurred through analytical induction and triangulation. The results indicate that the internationalization of higher education has occurred through exchange and virtual academic mobility, considered an opportunity arising from the pandemic, because it enables an international and intercultural training for a larger number of participants. In relation to the challenges inherent to virtual mobility, the Educational Institutions must act with protagonism, in an organized and strategic way to overcome the crisis, implementing internationalization actions and benefiting from virtual environments. Moreover, governmental support, adequate infrastructure, and teacher training appear as important elements to overcome the non-presence and achieve the objectives of internationalization in online education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Humanas
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1376
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e006.id1376
url http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1376
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e006.id1376
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1376/594
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e006
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e006
Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e006
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1792205726248075264