INTERNATIONAL MOBILITY IN PANDEMIC TIMES
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1376 |
Resumo: | This article aimed to discuss internationalization in universities, in times of pandemic and online education, from the perspective of experts and researchers in the area. The research is exploratory with a qualitative approach and data analysis occurred through analytical induction and triangulation. The results indicate that the internationalization of higher education has occurred through exchange and virtual academic mobility, considered an opportunity arising from the pandemic, because it enables an international and intercultural training for a larger number of participants. In relation to the challenges inherent to virtual mobility, the Educational Institutions must act with protagonism, in an organized and strategic way to overcome the crisis, implementing internationalization actions and benefiting from virtual environments. Moreover, governmental support, adequate infrastructure, and teacher training appear as important elements to overcome the non-presence and achieve the objectives of internationalization in online education. |
id |
IFMT_d4e66cc96a566661fc45c065256396b9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1376 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
INTERNATIONAL MOBILITY IN PANDEMIC TIMESMOVILIDAD INTERNACIONAL EN TIEMPOS DE PANDEMIAMOBILIDADE INTERNACIONAL EM TEMPOS DE PANDEMIAInternationalization of Higher EducationInternational MobilityVirtual LearningInternacionalización de la Educación SuperiorMovilidad InternacionalAprendizaje virtualInternacionalização do Ensino SuperiorMobilidade internacionalAprendizagem VirtualThis article aimed to discuss internationalization in universities, in times of pandemic and online education, from the perspective of experts and researchers in the area. The research is exploratory with a qualitative approach and data analysis occurred through analytical induction and triangulation. The results indicate that the internationalization of higher education has occurred through exchange and virtual academic mobility, considered an opportunity arising from the pandemic, because it enables an international and intercultural training for a larger number of participants. In relation to the challenges inherent to virtual mobility, the Educational Institutions must act with protagonism, in an organized and strategic way to overcome the crisis, implementing internationalization actions and benefiting from virtual environments. Moreover, governmental support, adequate infrastructure, and teacher training appear as important elements to overcome the non-presence and achieve the objectives of internationalization in online education.Este artículo tiene como objetivo discutir la internacionalización en las universidades, en tiempos de pandemia y de educación en línea, desde la perspectiva de expertos e investigadores. La investigación es exploratoria con abordaje cualitativo y el análisis de los datos se realizó mediante inducción analítica y triangulación. Los resultados indican que la internacionalización se ha dado a través del intercambio y la movilidad académica virtual, considerada una oportunidad derivada de la pandemia, ya que permite una formación internacional e intercultural para más participantes. En relación con los retos de la movilidad virtual, las Instituciones Educativas deben actuar con protagonismo, de forma organizada y estratégica para superar la crisis, implementando acciones de internacionalización y beneficiándose de los entornos virtuales. Además, el apoyo gubernamental, la infraestructura adecuada y la formación de los profesores aparecen como elementos importantes para superar la no presencia y lograr los objetivos de la internacionalización en la educación en línea.Este artigo objetivou discutir a internacionalização nas Universidades, em tempos de pandemia e ensino online, a partir da perspectiva de especialistas e pesquisadores da área. A pesquisa é exploratória com abordagem qualitativa e a análise dos dados ocorreu por meio da indução analítica e triangulação. Os resultados indicam que a internacionalização do Ensino Superior tem ocorrido por meio do intercâmbio e mobilidade acadêmica virtual, considerado uma oportunidade decorrente da pandemia, pois possibilita uma formação internacional e intercultural para uma quantidade maior de participantes. Em relação aos desafios inerentes à mobilidade virtual, as Instituições de Ensino devem atuar com protagonismo, de forma organizada e estratégica para conseguir superar a crise, implementando ações de internacionalização e se beneficiando dos ambientes virtuais. Ademais, o apoio governamental, infraestrutura adequada e a formação de professores aparecem como elementos importantes para conseguir superar a não presencialidade e atingir os objetivos da internacionalização no ensino online.Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionHumanasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/137610.23926/RPD.2022.v7.n1.e006.id1376Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e006Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e006Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0062526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1376/594Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessCunha, Josane do Nascimento Ferreira Mello, Irene Cristina deAkkari, Abdeljalil 2022-06-03T13:02:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1376Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
INTERNATIONAL MOBILITY IN PANDEMIC TIMES MOVILIDAD INTERNACIONAL EN TIEMPOS DE PANDEMIA MOBILIDADE INTERNACIONAL EM TEMPOS DE PANDEMIA |
title |
INTERNATIONAL MOBILITY IN PANDEMIC TIMES |
spellingShingle |
INTERNATIONAL MOBILITY IN PANDEMIC TIMES Cunha, Josane do Nascimento Ferreira Internationalization of Higher Education International Mobility Virtual Learning Internacionalización de la Educación Superior Movilidad Internacional Aprendizaje virtual Internacionalização do Ensino Superior Mobilidade internacional Aprendizagem Virtual |
title_short |
INTERNATIONAL MOBILITY IN PANDEMIC TIMES |
title_full |
INTERNATIONAL MOBILITY IN PANDEMIC TIMES |
title_fullStr |
INTERNATIONAL MOBILITY IN PANDEMIC TIMES |
title_full_unstemmed |
INTERNATIONAL MOBILITY IN PANDEMIC TIMES |
title_sort |
INTERNATIONAL MOBILITY IN PANDEMIC TIMES |
author |
Cunha, Josane do Nascimento Ferreira |
author_facet |
Cunha, Josane do Nascimento Ferreira Mello, Irene Cristina de Akkari, Abdeljalil |
author_role |
author |
author2 |
Mello, Irene Cristina de Akkari, Abdeljalil |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Cunha, Josane do Nascimento Ferreira Mello, Irene Cristina de Akkari, Abdeljalil |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Internationalization of Higher Education International Mobility Virtual Learning Internacionalización de la Educación Superior Movilidad Internacional Aprendizaje virtual Internacionalização do Ensino Superior Mobilidade internacional Aprendizagem Virtual |
topic |
Internationalization of Higher Education International Mobility Virtual Learning Internacionalización de la Educación Superior Movilidad Internacional Aprendizaje virtual Internacionalização do Ensino Superior Mobilidade internacional Aprendizagem Virtual |
description |
This article aimed to discuss internationalization in universities, in times of pandemic and online education, from the perspective of experts and researchers in the area. The research is exploratory with a qualitative approach and data analysis occurred through analytical induction and triangulation. The results indicate that the internationalization of higher education has occurred through exchange and virtual academic mobility, considered an opportunity arising from the pandemic, because it enables an international and intercultural training for a larger number of participants. In relation to the challenges inherent to virtual mobility, the Educational Institutions must act with protagonism, in an organized and strategic way to overcome the crisis, implementing internationalization actions and benefiting from virtual environments. Moreover, governmental support, adequate infrastructure, and teacher training appear as important elements to overcome the non-presence and achieve the objectives of internationalization in online education. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Humanas |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1376 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e006.id1376 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1376 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e006.id1376 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1376/594 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e006 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e006 Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e006 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205726248075264 |