MATHEMATICS PROBLEM POSING: ITINERARY OF BRAZILIAN ACADEMIC PRODUCTIONS FROM 2011 TO 2020

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Teixeira, Cristina de Jesus
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Eustáquio Moreira, Geraldo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/222
Resumo: This study is part of a doctoral thesis, still in progress, in which the strategy problem posing in mathematics classes constitutes the object of study. This cutout sought to identify national research on problem posing proposed to students in the final years of elementary school and high school in the period from 2011 to 2020. Specifically, the intention was to describe and analyze elements that permeated the development of these strategy. The procedure adopted was the systematic literature review of qualitative approach with data collection in the accommodation bases Biblioteca Digital de Teses e Dissertações and catalog of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. In general, the results showed a scarcity of research on the subject, lack of theoretical reference in the brazilian scenario, justifying the importance of research that explores this object, particularly in elementary school, stage in which there is greater gap.
id IFMT_d8f9cefd9be0791ca8abbb0a4568ca83
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/222
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling MATHEMATICS PROBLEM POSING: ITINERARY OF BRAZILIAN ACADEMIC PRODUCTIONS FROM 2011 TO 2020FORMULACIÓN DE PROBLEMAS MATEMÁTICOS: ITINERARIO DE LAS PRODUCCIONES ACADÉMICAS BRASILEÑAS DE 2011 A 2020FORMULAÇÃO DE PROBLEMAS DE MATEMÁTICA: ITINERÁRIO DAS PRODUÇÕES ACADÊMICAS BRASILEIRAS NO PERÍODO DE 2011 A 2020Revisão sistemáticaFormulação de problemasEnsino fundamental e médioEducação MatemáticaSystematic reviewProblem posingElementary schoolHigh schoolMathematics EducationRevisión de la literaturaFormulación del problemaEscuela primariaEscuela secundaria (ou bachillerato)Educación MatemáticaThis study is part of a doctoral thesis, still in progress, in which the strategy problem posing in mathematics classes constitutes the object of study. This cutout sought to identify national research on problem posing proposed to students in the final years of elementary school and high school in the period from 2011 to 2020. Specifically, the intention was to describe and analyze elements that permeated the development of these strategy. The procedure adopted was the systematic literature review of qualitative approach with data collection in the accommodation bases Biblioteca Digital de Teses e Dissertações and catalog of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. In general, the results showed a scarcity of research on the subject, lack of theoretical reference in the brazilian scenario, justifying the importance of research that explores this object, particularly in elementary school, stage in which there is greater gap.Este estudio forma parte de una tesis doctoral, aún en curso, en la que la estratégia de formulación de problemas en las clases de matemáticas constituye el objeto de estudio. Esta sección pretendía identificar las investigaciones nacionales sobre formulación de problemas propuestas a los estudiantes de los últimos años de primaria y bachillerato en el periodo comprendido entre 2011 y 2020. El objetivo era describir y analizar los elementos que permeaban el desarrollo de esta estrategia. El procedimiento adoptado fue la revisión bibliográfica sistemática de enfoque cualitativo con recogida de datos en las bases de alojamiento Biblioteca Digital de Teses e Dissertações y catálogo de la Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Los resultados mostraron la escasez de investigaciones sobre el tema, la falta de referencia teórica en el escenario brasileño, lo que justifica la importancia de las investigaciones que exploran este objeto, en particular en la educación primaria, etapa en la que se observa una mayor brecha.Este estudo é recorte de uma tese de doutoramento, em andamento, na qual a formulação de problemas nas aulas de matemática constitui objeto de investigação. Este recorte buscou identificar pesquisas nacionais que abordaram, em alguma medida, a formulação de problemas proposta a estudantes dos anos finais do ensino fundamental e médio no período de 2011 a 2020. Especificamente, intentou descrever e analisar elementos que perpassaram o desenvolvimento dessa estratégia. O procedimento adotado foi a revisão sistemática de literatura, pesquisa qualitativa, com recolha de dados nas bases de acomodação da Biblioteca Digital de Teses e Dissertações e no catálogo da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. De forma ampla, os resultados evidenciaram escassez de pesquisas sobre o tema, falta de referencial teórico no cenário brasileiro, justificando a importância de pesquisas que explorem a estratégia formulação de problemas, em particular, no ensino fundamental, etapa em que se observa maior lacuna.Revista Prática Docente2022-05-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/22210.23926/RPD.2022.v7.n2.e22025.id1495Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e22035Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e22035Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e220352526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/222/212Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira, Cristina de JesusEustáquio Moreira, Geraldo2023-05-24T22:53:14Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/222Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-24T22:53:14Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv MATHEMATICS PROBLEM POSING: ITINERARY OF BRAZILIAN ACADEMIC PRODUCTIONS FROM 2011 TO 2020
FORMULACIÓN DE PROBLEMAS MATEMÁTICOS: ITINERARIO DE LAS PRODUCCIONES ACADÉMICAS BRASILEÑAS DE 2011 A 2020
FORMULAÇÃO DE PROBLEMAS DE MATEMÁTICA: ITINERÁRIO DAS PRODUÇÕES ACADÊMICAS BRASILEIRAS NO PERÍODO DE 2011 A 2020
title MATHEMATICS PROBLEM POSING: ITINERARY OF BRAZILIAN ACADEMIC PRODUCTIONS FROM 2011 TO 2020
spellingShingle MATHEMATICS PROBLEM POSING: ITINERARY OF BRAZILIAN ACADEMIC PRODUCTIONS FROM 2011 TO 2020
Teixeira, Cristina de Jesus
Revisão sistemática
Formulação de problemas
Ensino fundamental e médio
Educação Matemática
Systematic review
Problem posing
Elementary school
High school
Mathematics Education
Revisión de la literatura
Formulación del problema
Escuela primaria
Escuela secundaria (ou bachillerato)
Educación Matemática
title_short MATHEMATICS PROBLEM POSING: ITINERARY OF BRAZILIAN ACADEMIC PRODUCTIONS FROM 2011 TO 2020
title_full MATHEMATICS PROBLEM POSING: ITINERARY OF BRAZILIAN ACADEMIC PRODUCTIONS FROM 2011 TO 2020
title_fullStr MATHEMATICS PROBLEM POSING: ITINERARY OF BRAZILIAN ACADEMIC PRODUCTIONS FROM 2011 TO 2020
title_full_unstemmed MATHEMATICS PROBLEM POSING: ITINERARY OF BRAZILIAN ACADEMIC PRODUCTIONS FROM 2011 TO 2020
title_sort MATHEMATICS PROBLEM POSING: ITINERARY OF BRAZILIAN ACADEMIC PRODUCTIONS FROM 2011 TO 2020
author Teixeira, Cristina de Jesus
author_facet Teixeira, Cristina de Jesus
Eustáquio Moreira, Geraldo
author_role author
author2 Eustáquio Moreira, Geraldo
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Teixeira, Cristina de Jesus
Eustáquio Moreira, Geraldo
dc.subject.por.fl_str_mv Revisão sistemática
Formulação de problemas
Ensino fundamental e médio
Educação Matemática
Systematic review
Problem posing
Elementary school
High school
Mathematics Education
Revisión de la literatura
Formulación del problema
Escuela primaria
Escuela secundaria (ou bachillerato)
Educación Matemática
topic Revisão sistemática
Formulação de problemas
Ensino fundamental e médio
Educação Matemática
Systematic review
Problem posing
Elementary school
High school
Mathematics Education
Revisión de la literatura
Formulación del problema
Escuela primaria
Escuela secundaria (ou bachillerato)
Educación Matemática
description This study is part of a doctoral thesis, still in progress, in which the strategy problem posing in mathematics classes constitutes the object of study. This cutout sought to identify national research on problem posing proposed to students in the final years of elementary school and high school in the period from 2011 to 2020. Specifically, the intention was to describe and analyze elements that permeated the development of these strategy. The procedure adopted was the systematic literature review of qualitative approach with data collection in the accommodation bases Biblioteca Digital de Teses e Dissertações and catalog of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. In general, the results showed a scarcity of research on the subject, lack of theoretical reference in the brazilian scenario, justifying the importance of research that explores this object, particularly in elementary school, stage in which there is greater gap.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/222
10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22025.id1495
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/222
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22025.id1495
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/222/212
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e22035
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e22035
Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e22035
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939834949632