Mathematics problem posing: itinerary of Brazilian academic productions from 2011 to 2020
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1495 |
Resumo: | This study is part of a doctoral thesis, still in progress, in which the strategy problem posing in mathematics classes constitutes the object of study. This cutout sought to identify national research on problem posing proposed to students in the final years of elementary school and high school in the period from 2011 to 2020. Specifically, the intention was to describe and analyze elements that permeated the development of these strategy. The procedure adopted was the systematic literature review of qualitative approach with data collection in the accommodation bases Biblioteca Digital de Teses e Dissertações and catalog of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. In general, the results showed a scarcity of research on the subject, lack of theoretical reference in the brazilian scenario, justifying the importance of research that explores this object, particularly in elementary school, stage in which there is greater gap. |
id |
IFMT_e5a3157658a03b875de2ebc4d41f05f0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1495 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
Mathematics problem posing: itinerary of Brazilian academic productions from 2011 to 2020Formulación de problemas matemáticos: itinerario de las producciones académicas brasileñas de 2011 a 2020Formulação de problemas de matemática: itinerário das produções acadêmicas brasileiras no período de 2011 a 2020Systematic reviewProblem posingElementary schoolHigh schoolMathematics EducationRevisión de la literaturaFormulación del problemaEscuela primariaEscuela secundaria (ou bachillerato)Educación MatemáticaRevisão sistemáticaFormulação de problemasEnsino médioEducação MatemáticaEnsino fundamentalThis study is part of a doctoral thesis, still in progress, in which the strategy problem posing in mathematics classes constitutes the object of study. This cutout sought to identify national research on problem posing proposed to students in the final years of elementary school and high school in the period from 2011 to 2020. Specifically, the intention was to describe and analyze elements that permeated the development of these strategy. The procedure adopted was the systematic literature review of qualitative approach with data collection in the accommodation bases Biblioteca Digital de Teses e Dissertações and catalog of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. In general, the results showed a scarcity of research on the subject, lack of theoretical reference in the brazilian scenario, justifying the importance of research that explores this object, particularly in elementary school, stage in which there is greater gap.Este estudio forma parte de una tesis doctoral, aún en curso, en la que la estratégia de formulación de problemas en las clases de matemáticas constituye el objeto de estudio. Esta sección pretendía identificar las investigaciones nacionales sobre formulación de problemas propuestas a los estudiantes de los últimos años de primaria y bachillerato en el periodo comprendido entre 2011 y 2020. El objetivo era describir y analizar los elementos que permeaban el desarrollo de esta estrategia. El procedimiento adoptado fue la revisión bibliográfica sistemática de enfoque cualitativo con recogida de datos en las bases de alojamiento Biblioteca Digital de Teses e Dissertações y catálogo de la Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Los resultados mostraron la escasez de investigaciones sobre el tema, la falta de referencia teórica en el escenario brasileño, lo que justifica la importancia de las investigaciones que exploran este objeto, en particular en la educación primaria, etapa en la que se observa una mayor brecha.Este estudo é recorte de uma tese de doutoramento, em andamento, na qual a formulação de problemas nas aulas de matemática constitui objeto de investigação. Este recorte buscou identificar pesquisas nacionais que abordaram, em alguma medida, a formulação de problemas proposta a estudantes dos anos finais do ensino fundamental e médio no período de 2011 a 2020. Especificamente, intentou descrever e analisar elementos que perpassaram o desenvolvimento dessa estratégia. O procedimento adotado foi a revisão sistemática de literatura, pesquisa qualitativa, com recolha de dados nas bases de acomodação da Biblioteca Digital de Teses e Dissertações e no catálogo da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. De forma ampla, os resultados evidenciaram escassez de pesquisas sobre o tema, falta de referencial teórico no cenário brasileiro, justificando a importância de pesquisas que explorem a estratégia formulação de problemas, em particular, no ensino fundamental, etapa em que se observa maior lacuna.Revista Prática Docente2022-06-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMatemáticaMatemáticaMatemáticaapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/149510.23926/RPD.2022.v7.n2.e22025.id1495Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22025Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22025Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e220252526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1495/639Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessTeixeira, Cristina de JesusMoreira , Geraldo Eustáquio2022-06-03T13:08:54Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1495Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:08:54Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Mathematics problem posing: itinerary of Brazilian academic productions from 2011 to 2020 Formulación de problemas matemáticos: itinerario de las producciones académicas brasileñas de 2011 a 2020 Formulação de problemas de matemática: itinerário das produções acadêmicas brasileiras no período de 2011 a 2020 |
title |
Mathematics problem posing: itinerary of Brazilian academic productions from 2011 to 2020 |
spellingShingle |
Mathematics problem posing: itinerary of Brazilian academic productions from 2011 to 2020 Teixeira, Cristina de Jesus Systematic review Problem posing Elementary school High school Mathematics Education Revisión de la literatura Formulación del problema Escuela primaria Escuela secundaria (ou bachillerato) Educación Matemática Revisão sistemática Formulação de problemas Ensino médio Educação Matemática Ensino fundamental |
title_short |
Mathematics problem posing: itinerary of Brazilian academic productions from 2011 to 2020 |
title_full |
Mathematics problem posing: itinerary of Brazilian academic productions from 2011 to 2020 |
title_fullStr |
Mathematics problem posing: itinerary of Brazilian academic productions from 2011 to 2020 |
title_full_unstemmed |
Mathematics problem posing: itinerary of Brazilian academic productions from 2011 to 2020 |
title_sort |
Mathematics problem posing: itinerary of Brazilian academic productions from 2011 to 2020 |
author |
Teixeira, Cristina de Jesus |
author_facet |
Teixeira, Cristina de Jesus Moreira , Geraldo Eustáquio |
author_role |
author |
author2 |
Moreira , Geraldo Eustáquio |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Teixeira, Cristina de Jesus Moreira , Geraldo Eustáquio |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Systematic review Problem posing Elementary school High school Mathematics Education Revisión de la literatura Formulación del problema Escuela primaria Escuela secundaria (ou bachillerato) Educación Matemática Revisão sistemática Formulação de problemas Ensino médio Educação Matemática Ensino fundamental |
topic |
Systematic review Problem posing Elementary school High school Mathematics Education Revisión de la literatura Formulación del problema Escuela primaria Escuela secundaria (ou bachillerato) Educación Matemática Revisão sistemática Formulação de problemas Ensino médio Educação Matemática Ensino fundamental |
description |
This study is part of a doctoral thesis, still in progress, in which the strategy problem posing in mathematics classes constitutes the object of study. This cutout sought to identify national research on problem posing proposed to students in the final years of elementary school and high school in the period from 2011 to 2020. Specifically, the intention was to describe and analyze elements that permeated the development of these strategy. The procedure adopted was the systematic literature review of qualitative approach with data collection in the accommodation bases Biblioteca Digital de Teses e Dissertações and catalog of the Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. In general, the results showed a scarcity of research on the subject, lack of theoretical reference in the brazilian scenario, justifying the importance of research that explores this object, particularly in elementary school, stage in which there is greater gap. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-03 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Matemática Matemática Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1495 10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22025.id1495 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1495 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n2.e22025.id1495 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1495/639 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 2 (2022): May to August 2022; e22025 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 2 (2022): Mayo a Agosto 2022; e22025 Revista Prática Docente; v. 7 n. 2 (2022): Maio a Agosto de 2022 (Fluxo Contínuo); e22025 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205726322524160 |