DIDACTIC MODELS OF DNA AS A STRATEGY FOR TEACHING GENETICS IN A COUNTRYSIDE SCHOOL
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/162 |
Resumo: | This work seeks to build didactic models of DNA as a strategy for teaching genetics. The research was developed with students of the 3rd year of high school, in a rural school located in the municipality of Massapê do Piauí, with the aim of analyzing how the construction of didactic models can contribute to the understanding of the discipline of genetics, combining theory with the practice. Using the investigative method, based on theoretical research, the students, with the help of the researcher, built didactic models of the DNA molecule. To evaluate the results of the application of this work, a survey was carried out in the form of pre and post test questionnaires, from the results obtained, it was verified the importance of didactic models of DNA in the teaching and learning process, mainly to assist in the understanding complex content such as genetic content, specifically on the structure of nucleic acids. |
id |
IFMT_f0cf7b6ba80186adb37a911e6741c68d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/162 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
DIDACTIC MODELS OF DNA AS A STRATEGY FOR TEACHING GENETICS IN A COUNTRYSIDE SCHOOLMODELOS DIDÁCTICOS DEL ADN COMO ESTRATEGIA PARA LA ENSEÑANZA DE LA GENÉTICA EN UNA ESCUELA DEL CAMPOMODELOS DIDÁTICOS DO DNA COMO ESTRATÉGIA PARA O ENSINO DE GENÉTICA EM UMA ESCOLA DO CAMPOModelos DidáticosEnsino de GenéticaDNADidactic ModelsTeaching of GeneticsDNAEnseñanza de la GenéticaADNModelos DidácticosThis work seeks to build didactic models of DNA as a strategy for teaching genetics. The research was developed with students of the 3rd year of high school, in a rural school located in the municipality of Massapê do Piauí, with the aim of analyzing how the construction of didactic models can contribute to the understanding of the discipline of genetics, combining theory with the practice. Using the investigative method, based on theoretical research, the students, with the help of the researcher, built didactic models of the DNA molecule. To evaluate the results of the application of this work, a survey was carried out in the form of pre and post test questionnaires, from the results obtained, it was verified the importance of didactic models of DNA in the teaching and learning process, mainly to assist in the understanding complex content such as genetic content, specifically on the structure of nucleic acids.Este trabajo busca construir modelos didácticos de ADN como estrategia para la enseñanza de la genética. La investigación fue desarrollada con alumnos del 3º año de la enseñanza media, en una escuela rural ubicada en el municipio de Massapê do Piauí, con el objetivo de analizar cómo la construcción de modelos didácticos puede contribuir a la comprensión de la disciplina de la genética, combinando teoría con la práctica. Utilizando el método investigativo, basado en la investigación teórica, los estudiantes, con la ayuda del investigador, construyeron modelos didácticos de la molécula de ADN. Para evaluar los resultados de la aplicación de este trabajo se realizó una encuesta en forma de cuestionarios pre y post test, a partir de los resultados obtenidos se verificó la importancia de los modelos didácticos de ADN en el proceso de enseñanza aprendizaje, principalmente para asistir en la comprensión de contenidos complejos como el contenido genético, específicamente sobre la estructura de los ácidos nucleicoEste trabalho busca a construção de modelos didáticos do DNA como estratégia para o ensino de genética. A pesquisa foi desenvolvida com alunos do 3º ano do Ensino Médio, em uma escola do campo localizada no município de Massapê do Piauí, no intuito de analisar como a construção de modelos didáticos podem contribuir para a compreensão da disciplina de genética, aliando a teoria com a prática. Pelo método investigativo, embasado na pesquisa teórica, os alunos, com auxílio dos pesquisadores, construíram modelos didáticos da molécula de DNA. Para avaliar os resultados da aplicação deste trabalho, realizou-se uma pesquisa na forma de questionários pré e pós-teste, e, a partir dos resultados obtidos, constatou-se a importância dos modelos didáticos do DNA no processo de ensino-aprendizagem, principalmente para auxiliar na compreensão de conteúdos complexos, como é o caso dos conteúdos de genética, especificamente sobre a estrutura dos ácidos nucleicos.Revista Prática Docente2023-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/16210.23926/RPD.2023.v8.n1.e23017.id1695Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23017Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23017Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230172526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/162/154Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Maria Jailda de CarvalhoCosta, Marcones FerreiraSantos, Michelli Ferreira dos2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/162Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
DIDACTIC MODELS OF DNA AS A STRATEGY FOR TEACHING GENETICS IN A COUNTRYSIDE SCHOOL MODELOS DIDÁCTICOS DEL ADN COMO ESTRATEGIA PARA LA ENSEÑANZA DE LA GENÉTICA EN UNA ESCUELA DEL CAMPO MODELOS DIDÁTICOS DO DNA COMO ESTRATÉGIA PARA O ENSINO DE GENÉTICA EM UMA ESCOLA DO CAMPO |
title |
DIDACTIC MODELS OF DNA AS A STRATEGY FOR TEACHING GENETICS IN A COUNTRYSIDE SCHOOL |
spellingShingle |
DIDACTIC MODELS OF DNA AS A STRATEGY FOR TEACHING GENETICS IN A COUNTRYSIDE SCHOOL Silva, Maria Jailda de Carvalho Modelos Didáticos Ensino de Genética DNA Didactic Models Teaching of Genetics DNA Enseñanza de la Genética ADN Modelos Didácticos |
title_short |
DIDACTIC MODELS OF DNA AS A STRATEGY FOR TEACHING GENETICS IN A COUNTRYSIDE SCHOOL |
title_full |
DIDACTIC MODELS OF DNA AS A STRATEGY FOR TEACHING GENETICS IN A COUNTRYSIDE SCHOOL |
title_fullStr |
DIDACTIC MODELS OF DNA AS A STRATEGY FOR TEACHING GENETICS IN A COUNTRYSIDE SCHOOL |
title_full_unstemmed |
DIDACTIC MODELS OF DNA AS A STRATEGY FOR TEACHING GENETICS IN A COUNTRYSIDE SCHOOL |
title_sort |
DIDACTIC MODELS OF DNA AS A STRATEGY FOR TEACHING GENETICS IN A COUNTRYSIDE SCHOOL |
author |
Silva, Maria Jailda de Carvalho |
author_facet |
Silva, Maria Jailda de Carvalho Costa, Marcones Ferreira Santos, Michelli Ferreira dos |
author_role |
author |
author2 |
Costa, Marcones Ferreira Santos, Michelli Ferreira dos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Maria Jailda de Carvalho Costa, Marcones Ferreira Santos, Michelli Ferreira dos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Modelos Didáticos Ensino de Genética DNA Didactic Models Teaching of Genetics DNA Enseñanza de la Genética ADN Modelos Didácticos |
topic |
Modelos Didáticos Ensino de Genética DNA Didactic Models Teaching of Genetics DNA Enseñanza de la Genética ADN Modelos Didácticos |
description |
This work seeks to build didactic models of DNA as a strategy for teaching genetics. The research was developed with students of the 3rd year of high school, in a rural school located in the municipality of Massapê do Piauí, with the aim of analyzing how the construction of didactic models can contribute to the understanding of the discipline of genetics, combining theory with the practice. Using the investigative method, based on theoretical research, the students, with the help of the researcher, built didactic models of the DNA molecule. To evaluate the results of the application of this work, a survey was carried out in the form of pre and post test questionnaires, from the results obtained, it was verified the importance of didactic models of DNA in the teaching and learning process, mainly to assist in the understanding complex content such as genetic content, specifically on the structure of nucleic acids. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-12 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Natural Sciences Ciencias Naturales Ciências Naturais |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/162 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23017.id1695 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/162 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23017.id1695 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/162/154 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23017 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23017 Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23017 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068939665080320 |