DIDACTIC MODELS OF DNA AS A STRATEGY FOR TEACHING GENETICS IN A COUNTRYSIDE SCHOOL

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Maria Jailda de Carvalho
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Costa, Marcones Ferreira, Santos, Michelli Ferreira dos
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/162
Resumo: This work seeks to build didactic models of DNA as a strategy for teaching genetics. The research was developed with students of the 3rd year of high school, in a rural school located in the municipality of Massapê do Piauí, with the aim of analyzing how the construction of didactic models can contribute to the understanding of the discipline of genetics, combining theory with the practice. Using the investigative method, based on theoretical research, the students, with the help of the researcher, built didactic models of the DNA molecule. To evaluate the results of the application of this work, a survey was carried out in the form of pre and post test questionnaires, from the results obtained, it was verified the importance of didactic models of DNA in the teaching and learning process, mainly to assist in the understanding complex content such as genetic content, specifically on the structure of nucleic acids.
id IFMT_f0cf7b6ba80186adb37a911e6741c68d
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/162
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling DIDACTIC MODELS OF DNA AS A STRATEGY FOR TEACHING GENETICS IN A COUNTRYSIDE SCHOOLMODELOS DIDÁCTICOS DEL ADN COMO ESTRATEGIA PARA LA ENSEÑANZA DE LA GENÉTICA EN UNA ESCUELA DEL CAMPOMODELOS DIDÁTICOS DO DNA COMO ESTRATÉGIA PARA O ENSINO DE GENÉTICA EM UMA ESCOLA DO CAMPOModelos DidáticosEnsino de GenéticaDNADidactic ModelsTeaching of GeneticsDNAEnseñanza de la GenéticaADNModelos DidácticosThis work seeks to build didactic models of DNA as a strategy for teaching genetics. The research was developed with students of the 3rd year of high school, in a rural school located in the municipality of Massapê do Piauí, with the aim of analyzing how the construction of didactic models can contribute to the understanding of the discipline of genetics, combining theory with the practice. Using the investigative method, based on theoretical research, the students, with the help of the researcher, built didactic models of the DNA molecule. To evaluate the results of the application of this work, a survey was carried out in the form of pre and post test questionnaires, from the results obtained, it was verified the importance of didactic models of DNA in the teaching and learning process, mainly to assist in the understanding complex content such as genetic content, specifically on the structure of nucleic acids.Este trabajo busca construir modelos didácticos de ADN como estrategia para la enseñanza de la genética. La investigación fue desarrollada con alumnos del 3º año de la enseñanza media, en una escuela rural ubicada en el municipio de Massapê do Piauí, con el objetivo de analizar cómo la construcción de modelos didácticos puede contribuir a la comprensión de la disciplina de la genética, combinando teoría con la práctica. Utilizando el método investigativo, basado en la investigación teórica, los estudiantes, con la ayuda del investigador, construyeron modelos didácticos de la molécula de ADN. Para evaluar los resultados de la aplicación de este trabajo se realizó una encuesta en forma de cuestionarios pre y post test, a partir de los resultados obtenidos se verificó la importancia de los modelos didácticos de ADN en el proceso de enseñanza aprendizaje, principalmente para asistir en la comprensión de contenidos complejos como el contenido genético, específicamente sobre la estructura de los ácidos nucleicoEste trabalho busca a construção de modelos didáticos do DNA como estratégia para o ensino de genética. A pesquisa foi desenvolvida com alunos do 3º ano do Ensino Médio, em uma escola do campo localizada no município de Massapê do Piauí, no intuito de analisar como a construção de modelos didáticos podem contribuir para a compreensão da disciplina de genética, aliando a teoria com a prática. Pelo método investigativo, embasado na pesquisa teórica, os alunos, com auxílio dos pesquisadores, construíram modelos didáticos da molécula de DNA. Para avaliar os resultados da aplicação deste trabalho, realizou-se uma pesquisa na forma de questionários pré e pós-teste, e, a partir dos resultados obtidos, constatou-se a importância dos modelos didáticos do DNA no processo de ensino-aprendizagem, principalmente para auxiliar na compreensão de conteúdos complexos, como é o caso dos conteúdos de genética, especificamente sobre a estrutura dos ácidos nucleicos.Revista Prática Docente2023-02-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionNatural SciencesCiencias NaturalesCiências Naturaisapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/16210.23926/RPD.2023.v8.n1.e23017.id1695Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23017Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23017Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e230172526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/162/154Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Maria Jailda de CarvalhoCosta, Marcones FerreiraSantos, Michelli Ferreira dos2024-01-25T20:19:48Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/162Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2024-01-25T20:19:48Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv DIDACTIC MODELS OF DNA AS A STRATEGY FOR TEACHING GENETICS IN A COUNTRYSIDE SCHOOL
MODELOS DIDÁCTICOS DEL ADN COMO ESTRATEGIA PARA LA ENSEÑANZA DE LA GENÉTICA EN UNA ESCUELA DEL CAMPO
MODELOS DIDÁTICOS DO DNA COMO ESTRATÉGIA PARA O ENSINO DE GENÉTICA EM UMA ESCOLA DO CAMPO
title DIDACTIC MODELS OF DNA AS A STRATEGY FOR TEACHING GENETICS IN A COUNTRYSIDE SCHOOL
spellingShingle DIDACTIC MODELS OF DNA AS A STRATEGY FOR TEACHING GENETICS IN A COUNTRYSIDE SCHOOL
Silva, Maria Jailda de Carvalho
Modelos Didáticos
Ensino de Genética
DNA
Didactic Models
Teaching of Genetics
DNA
Enseñanza de la Genética
ADN
Modelos Didácticos
title_short DIDACTIC MODELS OF DNA AS A STRATEGY FOR TEACHING GENETICS IN A COUNTRYSIDE SCHOOL
title_full DIDACTIC MODELS OF DNA AS A STRATEGY FOR TEACHING GENETICS IN A COUNTRYSIDE SCHOOL
title_fullStr DIDACTIC MODELS OF DNA AS A STRATEGY FOR TEACHING GENETICS IN A COUNTRYSIDE SCHOOL
title_full_unstemmed DIDACTIC MODELS OF DNA AS A STRATEGY FOR TEACHING GENETICS IN A COUNTRYSIDE SCHOOL
title_sort DIDACTIC MODELS OF DNA AS A STRATEGY FOR TEACHING GENETICS IN A COUNTRYSIDE SCHOOL
author Silva, Maria Jailda de Carvalho
author_facet Silva, Maria Jailda de Carvalho
Costa, Marcones Ferreira
Santos, Michelli Ferreira dos
author_role author
author2 Costa, Marcones Ferreira
Santos, Michelli Ferreira dos
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Maria Jailda de Carvalho
Costa, Marcones Ferreira
Santos, Michelli Ferreira dos
dc.subject.por.fl_str_mv Modelos Didáticos
Ensino de Genética
DNA
Didactic Models
Teaching of Genetics
DNA
Enseñanza de la Genética
ADN
Modelos Didácticos
topic Modelos Didáticos
Ensino de Genética
DNA
Didactic Models
Teaching of Genetics
DNA
Enseñanza de la Genética
ADN
Modelos Didácticos
description This work seeks to build didactic models of DNA as a strategy for teaching genetics. The research was developed with students of the 3rd year of high school, in a rural school located in the municipality of Massapê do Piauí, with the aim of analyzing how the construction of didactic models can contribute to the understanding of the discipline of genetics, combining theory with the practice. Using the investigative method, based on theoretical research, the students, with the help of the researcher, built didactic models of the DNA molecule. To evaluate the results of the application of this work, a survey was carried out in the form of pre and post test questionnaires, from the results obtained, it was verified the importance of didactic models of DNA in the teaching and learning process, mainly to assist in the understanding complex content such as genetic content, specifically on the structure of nucleic acids.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-12
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Natural Sciences
Ciencias Naturales
Ciências Naturais
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/162
10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23017.id1695
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/162
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2023.v8.n1.e23017.id1695
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/162/154
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 8 (2023): January to December 2023 (Continuous flow); e23017
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 8 (2023): Enero a Diciembre 2023 (Flujo continuo); e23017
Revista Prática Docente; v. 8 (2023): Janeiro a Dezembro de 2023 (Fluxo contínuo); e23017
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068939665080320