CONSTRUCTION AND APPLICATION OF A DIDACTIC SEQUENCE ON INORGANIC ACIDS FOR RURAL STUDENTS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1464 |
Resumo: | This work aimed to analyze the contributions of a didactic sequence to the learning process of inorganic acids content for students in the field. It occurred from the development and application of a teaching sequence, held with 25 students from a 1st year high school class, in a rural school, in the second half of 2019. This work is classified as exploratory research with a qualitative approach. The development of the pedagogical activy articulated with experimentation and dialogic action progressively facilitated students’ learning in relation to the content, resulting in greater engagement among students. We also infer that the experience of the sequence made it possible to assess different levels of understanding of the concepts. In conclusion, we point out that the use of the pedagogical prsctice proves to be a pedagogical action that can be worked in different teaching contexts. |
id |
IFMT_f9cce78ca9ce0cdcbee73cce23c36821 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1464 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
CONSTRUCTION AND APPLICATION OF A DIDACTIC SEQUENCE ON INORGANIC ACIDS FOR RURAL STUDENTSCONSTRUCCIÓN Y APLICACIÓN DE UNA SECUENCIA DIDÁCTICA SOBRE ÁCIDOS INORGÁNICOS PARA ESTUDIANTES RURALESCONSTRUÇÃO E APLICAÇÃO DE UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA SOBRE ÁCIDOS INORGÂNICOS PARA ALUNOS DO CAMPOPedagogical ActivityRural EducationChemistry TeachingActividad PedagogicaEducación RuralEnseñanza de la QuímicaAtividade PedagógicaEducação do CampoEnsino de QuímicaThis work aimed to analyze the contributions of a didactic sequence to the learning process of inorganic acids content for students in the field. It occurred from the development and application of a teaching sequence, held with 25 students from a 1st year high school class, in a rural school, in the second half of 2019. This work is classified as exploratory research with a qualitative approach. The development of the pedagogical activy articulated with experimentation and dialogic action progressively facilitated students’ learning in relation to the content, resulting in greater engagement among students. We also infer that the experience of the sequence made it possible to assess different levels of understanding of the concepts. In conclusion, we point out that the use of the pedagogical prsctice proves to be a pedagogical action that can be worked in different teaching contexts.Este trabajo tuvo como objetivo analizar los aportes de una secuencia didáctica al proceso de aprendizaje de contenidos de ácidos inorgánicos para estudiantes de la materia. Se dio a partir de la construcción y aplicación de una secuencia didáctica, realizada con 25 alumnos de una clase de 1° año de secundaria, en una escuela rural, en el segundo semestre de 2019. Nuestro trabajo se cataloga como una investigación exploratoria con enfoque cualitativo. El desarrollo de la secuencia didáctica articulada con la experimentación y la acción dialógica facilitó progresivamente el aprendizaje de los estudiantes en relación con el contenido, resultando en un mayor compromiso de los estudiantes. También inferimos que la experiencia de la secuencia permitió evaluar diferentes niveles de comprensión de los conceptos. Como conclusión, señalamos que el uso de la secuencia didáctica demuestra ser una acción pedagógica que puede ser trabajada en diferentes contextos de enseñanza.Este trabalho teve como objetivo analisar as contribuições de uma Sequência Didática no processo de aprendizagem do conteúdo ácidos inorgânicos para estudantes do campo. Ocorreu a partir da construção e da aplicação de uma sequência de ensino realizada com 25 discentes de uma turma do 1º ano do Ensino Médio, em uma escola do campo, no segundo semestre do ano de 2019. Nosso trabalho se classifica como uma pesquisa exploratória com abordagem qualitativa. O desenvolvimento desta atividade pedagógica articulada com a experimentação e com a ação dialogada facilitou progressivamente a aprendizagem dos estudantes em relação ao conteúdo, resultando em um maior engajamento entre os estudantes. Inferimos, ainda, que a vivência da sequência possibilitou avaliar níveis diferenciados de compreensão dos conceitos. Como conclusão, pontuamos que a utilização dessa prática demonstra ser uma ação pedagógica que pode ser trabalhada em diferentes contextos de ensino.Revista Prática Docente2022-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionCiênciasCiênciasCiênciasapplication/pdfhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/146410.23926/RPD.2022.v7.n1.e034.id1464Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e034Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e034Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0342526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1464/631Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlmeida, Ricardo das Virgens AlmeidaMendes, Maricleide Pereira de Lima MendesSantos, Ariane Cerqueira de Jesus Santos2022-06-03T13:02:57Zoai:ojs.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/1464Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2022-06-03T13:02:57Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
CONSTRUCTION AND APPLICATION OF A DIDACTIC SEQUENCE ON INORGANIC ACIDS FOR RURAL STUDENTS CONSTRUCCIÓN Y APLICACIÓN DE UNA SECUENCIA DIDÁCTICA SOBRE ÁCIDOS INORGÁNICOS PARA ESTUDIANTES RURALES CONSTRUÇÃO E APLICAÇÃO DE UMA SEQUÊNCIA DIDÁTICA SOBRE ÁCIDOS INORGÂNICOS PARA ALUNOS DO CAMPO |
title |
CONSTRUCTION AND APPLICATION OF A DIDACTIC SEQUENCE ON INORGANIC ACIDS FOR RURAL STUDENTS |
spellingShingle |
CONSTRUCTION AND APPLICATION OF A DIDACTIC SEQUENCE ON INORGANIC ACIDS FOR RURAL STUDENTS Almeida, Ricardo das Virgens Almeida Pedagogical Activity Rural Education Chemistry Teaching Actividad Pedagogica Educación Rural Enseñanza de la Química Atividade Pedagógica Educação do Campo Ensino de Química |
title_short |
CONSTRUCTION AND APPLICATION OF A DIDACTIC SEQUENCE ON INORGANIC ACIDS FOR RURAL STUDENTS |
title_full |
CONSTRUCTION AND APPLICATION OF A DIDACTIC SEQUENCE ON INORGANIC ACIDS FOR RURAL STUDENTS |
title_fullStr |
CONSTRUCTION AND APPLICATION OF A DIDACTIC SEQUENCE ON INORGANIC ACIDS FOR RURAL STUDENTS |
title_full_unstemmed |
CONSTRUCTION AND APPLICATION OF A DIDACTIC SEQUENCE ON INORGANIC ACIDS FOR RURAL STUDENTS |
title_sort |
CONSTRUCTION AND APPLICATION OF A DIDACTIC SEQUENCE ON INORGANIC ACIDS FOR RURAL STUDENTS |
author |
Almeida, Ricardo das Virgens Almeida |
author_facet |
Almeida, Ricardo das Virgens Almeida Mendes, Maricleide Pereira de Lima Mendes Santos, Ariane Cerqueira de Jesus Santos |
author_role |
author |
author2 |
Mendes, Maricleide Pereira de Lima Mendes Santos, Ariane Cerqueira de Jesus Santos |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Almeida, Ricardo das Virgens Almeida Mendes, Maricleide Pereira de Lima Mendes Santos, Ariane Cerqueira de Jesus Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Pedagogical Activity Rural Education Chemistry Teaching Actividad Pedagogica Educación Rural Enseñanza de la Química Atividade Pedagógica Educação do Campo Ensino de Química |
topic |
Pedagogical Activity Rural Education Chemistry Teaching Actividad Pedagogica Educación Rural Enseñanza de la Química Atividade Pedagógica Educação do Campo Ensino de Química |
description |
This work aimed to analyze the contributions of a didactic sequence to the learning process of inorganic acids content for students in the field. It occurred from the development and application of a teaching sequence, held with 25 students from a 1st year high school class, in a rural school, in the second half of 2019. This work is classified as exploratory research with a qualitative approach. The development of the pedagogical activy articulated with experimentation and dialogic action progressively facilitated students’ learning in relation to the content, resulting in greater engagement among students. We also infer that the experience of the sequence made it possible to assess different levels of understanding of the concepts. In conclusion, we point out that the use of the pedagogical prsctice proves to be a pedagogical action that can be worked in different teaching contexts. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Ciências Ciências Ciências |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1464 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e034.id1464 |
url |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1464 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e034.id1464 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://periodicos.cfs.ifmt.edu.br:443/periodicos/index.php/rpd/article/view/1464/631 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): January to April 2022; e034 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Enero a Abril 2022; e034 Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e034 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1792205726299455488 |