TEACHER-TRAINER-RESEARCHER UNDER CONSTRUCTION: REFLECTING ON TEACHING INTERNSHIP MEDIATED BY INTEGRATING AXES

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Kelly Almeida de
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Vizolli, Idemar, Souza Aguiar, José Vicente de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/316
Resumo: Teaching internship in the doctorate is part of the continuous training of teachers who work in undergraduate courses. This text is motivated by the following problematic question: what training itineraries are possible thanks to the teaching internship for REAMEC (Amazonian Network of Education in Sciences and Mathematics) doctoral students? It aims to reflect on the formative path taken in the teaching internship at REAMEC (Amazonian Network of Education in Sciences and Mathematics). It is a descriptive, qualitative and reflective work. Data was collected through observations and conversation circles during classes, planning meetings and school visits. Among the results, we highlight the contributions to the design of the research project, considering the incorporated concepts, the approach with the object of study and the articulation with the thesis. We conclude that teaching internship is a field of knowledge that brings together and articulates the multiple experiences that are part of teachers’ life and teaching practice.
id IFMT_fb89944b42839f4836c9e67ac9373ae5
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/316
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling TEACHER-TRAINER-RESEARCHER UNDER CONSTRUCTION: REFLECTING ON TEACHING INTERNSHIP MEDIATED BY INTEGRATING AXESPROFESORA-FORMADORA-PESQUISADORA EN CONSTRUCCIÓN: REFLEXIONANDO SOBRE LA PRÁCTICA MEDIADA POR EJES INTEGRADORESDOCENTE-FORMADORA-PESQUISADORA EM DEVIR: REFLETINDO SOBRE O ESTÁGIO MEDIADO POR EIXOS INTEGRADORESFormação docenteEstágio de docênciaPercurso formativoTeacher trainingTeaching internshipFormative pathFormación docentePráctica docenteCamino formativoTeaching internship in the doctorate is part of the continuous training of teachers who work in undergraduate courses. This text is motivated by the following problematic question: what training itineraries are possible thanks to the teaching internship for REAMEC (Amazonian Network of Education in Sciences and Mathematics) doctoral students? It aims to reflect on the formative path taken in the teaching internship at REAMEC (Amazonian Network of Education in Sciences and Mathematics). It is a descriptive, qualitative and reflective work. Data was collected through observations and conversation circles during classes, planning meetings and school visits. Among the results, we highlight the contributions to the design of the research project, considering the incorporated concepts, the approach with the object of study and the articulation with the thesis. We conclude that teaching internship is a field of knowledge that brings together and articulates the multiple experiences that are part of teachers’ life and teaching practice.La práctica docente en el doctorado es parte de la formación continua de los docentes que trabajan en cursos universitarios de formación de profesores. Este texto es motivado por la siguiente pregunta problemática: ¿qué itinerarios formativos son posibles gracias a la práctica docente para las/las doctorandas/os de REAMEC (Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas)? Tiene como objetivo reflexionar sobre el camino formativo tomado en la práctica docente en REAMEC (Red Amazónica de Educación en Ciencias y Matemáticas). Se trata de un trabajo descriptivo, cualitativo y reflexivo Los datos se recolectaron a través de observaciones y círculos de conversación durante las clases, reuniones de planificación y visitas a escuelas. Entre los resultados, destacamos los aportes al diseño del proyecto de investigación, considerando los conceptos incorporados, la aproximación con el objeto de estudio y la articulación con la tesis. Concluimos que la práctica docente es un campo de conocimiento que aglutina y articula las múltiples experiencias que forman parte de la vida de los/las profesores/as y de la actividad docente.O estágio de docência no doutorado compõe a formação continuada de professoras/es que atuam nas licenciaturas. O presente texto é motivado pela seguinte questão problematizadora: Que percursos formativos são viabilizados pelo estágio de docência para as/os doutorandas/os da Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC)? Tem por objetivo refletir sobre o percurso formativo realizado no estágio de docência na Rede Amazônica de Educação em Ciências e Matemática (REAMEC). Trata-se de um trabalho descritivo, qualitativo e reflexivo. Os dados foram coletados por meio de observações e rodas de conversa durante as aulas, reuniões de planejamento e visita às escolas. Dentre os resultados destacamos as contribuições para o delineamento do projeto de pesquisa, considerando os conceitos incorporados, a aproximação com o objeto de estudo e a articulação com a tese. Concluímos que o estágio docência é um campo de conhecimento que congrega e articula as múltiplas experiências que fazem parte da vida e do fazer docente.Revista Prática Docente2021-08-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/31610.23926/RPD.2021.v6.n2.e030.id1039Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e030Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e030Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e0302526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/316/308Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Kelly Almeida deVizolli, IdemarSouza Aguiar, José Vicente de2023-05-30T00:43:42Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/316Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-30T00:43:42Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv TEACHER-TRAINER-RESEARCHER UNDER CONSTRUCTION: REFLECTING ON TEACHING INTERNSHIP MEDIATED BY INTEGRATING AXES
PROFESORA-FORMADORA-PESQUISADORA EN CONSTRUCCIÓN: REFLEXIONANDO SOBRE LA PRÁCTICA MEDIADA POR EJES INTEGRADORES
DOCENTE-FORMADORA-PESQUISADORA EM DEVIR: REFLETINDO SOBRE O ESTÁGIO MEDIADO POR EIXOS INTEGRADORES
title TEACHER-TRAINER-RESEARCHER UNDER CONSTRUCTION: REFLECTING ON TEACHING INTERNSHIP MEDIATED BY INTEGRATING AXES
spellingShingle TEACHER-TRAINER-RESEARCHER UNDER CONSTRUCTION: REFLECTING ON TEACHING INTERNSHIP MEDIATED BY INTEGRATING AXES
Oliveira, Kelly Almeida de
Formação docente
Estágio de docência
Percurso formativo
Teacher training
Teaching internship
Formative path
Formación docente
Práctica docente
Camino formativo
title_short TEACHER-TRAINER-RESEARCHER UNDER CONSTRUCTION: REFLECTING ON TEACHING INTERNSHIP MEDIATED BY INTEGRATING AXES
title_full TEACHER-TRAINER-RESEARCHER UNDER CONSTRUCTION: REFLECTING ON TEACHING INTERNSHIP MEDIATED BY INTEGRATING AXES
title_fullStr TEACHER-TRAINER-RESEARCHER UNDER CONSTRUCTION: REFLECTING ON TEACHING INTERNSHIP MEDIATED BY INTEGRATING AXES
title_full_unstemmed TEACHER-TRAINER-RESEARCHER UNDER CONSTRUCTION: REFLECTING ON TEACHING INTERNSHIP MEDIATED BY INTEGRATING AXES
title_sort TEACHER-TRAINER-RESEARCHER UNDER CONSTRUCTION: REFLECTING ON TEACHING INTERNSHIP MEDIATED BY INTEGRATING AXES
author Oliveira, Kelly Almeida de
author_facet Oliveira, Kelly Almeida de
Vizolli, Idemar
Souza Aguiar, José Vicente de
author_role author
author2 Vizolli, Idemar
Souza Aguiar, José Vicente de
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Kelly Almeida de
Vizolli, Idemar
Souza Aguiar, José Vicente de
dc.subject.por.fl_str_mv Formação docente
Estágio de docência
Percurso formativo
Teacher training
Teaching internship
Formative path
Formación docente
Práctica docente
Camino formativo
topic Formação docente
Estágio de docência
Percurso formativo
Teacher training
Teaching internship
Formative path
Formación docente
Práctica docente
Camino formativo
description Teaching internship in the doctorate is part of the continuous training of teachers who work in undergraduate courses. This text is motivated by the following problematic question: what training itineraries are possible thanks to the teaching internship for REAMEC (Amazonian Network of Education in Sciences and Mathematics) doctoral students? It aims to reflect on the formative path taken in the teaching internship at REAMEC (Amazonian Network of Education in Sciences and Mathematics). It is a descriptive, qualitative and reflective work. Data was collected through observations and conversation circles during classes, planning meetings and school visits. Among the results, we highlight the contributions to the design of the research project, considering the incorporated concepts, the approach with the object of study and the articulation with the thesis. We conclude that teaching internship is a field of knowledge that brings together and articulates the multiple experiences that are part of teachers’ life and teaching practice.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-08-31
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/316
10.23926/RPD.2021.v6.n2.e030.id1039
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/316
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2021.v6.n2.e030.id1039
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/316/308
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 6 No. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e030
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 6 Núm. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e030
Revista Prática Docente; v. 6 n. 2 (2021): Maio a Agosto de 2021 (Fluxo contínuo); e030
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068941386842112