A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Prática Docente |
Texto Completo: | https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/283 |
Resumo: | This article derives from a dissertation, of a qualitative nature, which sought to analyze and characterize the process of construction of Written Production Analysis Tasks by participants of an extension course. The analyzed data emerged of the produces by the subjects when they planned, discussed and elaborated the tasks. Looking to the analysis and results, it can be characterized Written Production Analysis Tasks, as an action, whose progressiveness in its elaboration leads to a practice of interaction and reflection. Finally, about the teachers' professional development, a (re)organization of teaching practices stands out as a contribution of TAPE. |
id |
IFMT_ff06e53aa22b1ce22218ad732a107396 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/283 |
network_acronym_str |
IFMT |
network_name_str |
Revista Prática Docente |
repository_id_str |
|
spelling |
A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICSUNA CARACTERIZACIÓN DE TAREAS DE ANÁLISIS DE PRODUCCIÓN ESCRITA PARA LA ENSEÑANZA DE MATEMÁTICASUMA CARACTERIZAÇÃO DE TAREFAS DE ANÁLISE DA PRODUÇÃO ESCRITA PARA O ENSINO DE MATEMÁTICAEducação MatemáticaElaboração de TarefaAnálise da Produção EscritaMathematics EducationElaboration of TasksWritten Production AnalysisEducación MatemáticaElaboración de TareasAnálisis de Producción EscritaThis article derives from a dissertation, of a qualitative nature, which sought to analyze and characterize the process of construction of Written Production Analysis Tasks by participants of an extension course. The analyzed data emerged of the produces by the subjects when they planned, discussed and elaborated the tasks. Looking to the analysis and results, it can be characterized Written Production Analysis Tasks, as an action, whose progressiveness in its elaboration leads to a practice of interaction and reflection. Finally, about the teachers' professional development, a (re)organization of teaching practices stands out as a contribution of TAPE.Este artículo deriva de una disertación, de carácter cualitativo, que buscaba analizar y caracterizar el proceso de construcción de Tareas de Análisis de la Producción Escrita por participantes de un curso de extensión. Los datos analizados surgieron de los datos escritos producidos por los sujetos al planificar, discutir y elaborar las tareas. Atendiendo al análisis y resultados, se puede concluir que las Tareas de la Análisis de la Producción Escrita tienen las características de ser una acción, cuya progresividad en su elaboración conduce a una práctica de interacción y reflexión. Finalmente, para el desarrollo profesional de los docentes, se destaca como contribución del TAPE una (re)organización de las prácticas docentes.Este artigo deriva de uma dissertação, de natureza qualitativa, em que se buscou analisar e caracterizar o processo de construção de Tarefas de Análise da Produção Escrita por participantes de um curso de extensão. A análise emergiu de dados escritos produzidos pelos sujeitos participantes ao planejarem, discutirem e elaborarem tarefas. Ao atentar para a análise e resultados, pode-se concluir que as Tarefas de Análise da Produção Escrita têm por características ser uma ação, cuja progressividade em sua elaboração conduz a uma prática de interação e reflexão. Por fim, ao desenvolvimento profissional de professores, destaca-se como contribuição das TAPE uma (re)organização das práticas docentes.Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/28310.23926/RPD.2022.v7.n1.e033.id1451Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e033Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e033Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0332526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/283/272Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Souza Doneze, IaraOtávio Dalto, Jader2023-05-25T02:41:36Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/283Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T02:41:36Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS UNA CARACTERIZACIÓN DE TAREAS DE ANÁLISIS DE PRODUCCIÓN ESCRITA PARA LA ENSEÑANZA DE MATEMÁTICAS UMA CARACTERIZAÇÃO DE TAREFAS DE ANÁLISE DA PRODUÇÃO ESCRITA PARA O ENSINO DE MATEMÁTICA |
title |
A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS |
spellingShingle |
A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS Souza Doneze, Iara Educação Matemática Elaboração de Tarefa Análise da Produção Escrita Mathematics Education Elaboration of Tasks Written Production Analysis Educación Matemática Elaboración de Tareas Análisis de Producción Escrita |
title_short |
A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS |
title_full |
A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS |
title_fullStr |
A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS |
title_full_unstemmed |
A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS |
title_sort |
A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS |
author |
Souza Doneze, Iara |
author_facet |
Souza Doneze, Iara Otávio Dalto, Jader |
author_role |
author |
author2 |
Otávio Dalto, Jader |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Souza Doneze, Iara Otávio Dalto, Jader |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação Matemática Elaboração de Tarefa Análise da Produção Escrita Mathematics Education Elaboration of Tasks Written Production Analysis Educación Matemática Elaboración de Tareas Análisis de Producción Escrita |
topic |
Educação Matemática Elaboração de Tarefa Análise da Produção Escrita Mathematics Education Elaboration of Tasks Written Production Analysis Educación Matemática Elaboración de Tareas Análisis de Producción Escrita |
description |
This article derives from a dissertation, of a qualitative nature, which sought to analyze and characterize the process of construction of Written Production Analysis Tasks by participants of an extension course. The analyzed data emerged of the produces by the subjects when they planned, discussed and elaborated the tasks. Looking to the analysis and results, it can be characterized Written Production Analysis Tasks, as an action, whose progressiveness in its elaboration leads to a practice of interaction and reflection. Finally, about the teachers' professional development, a (re)organization of teaching practices stands out as a contribution of TAPE. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-02-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Mathematics Matemáticas Matemática |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/283 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e033.id1451 |
url |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/283 |
identifier_str_mv |
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e033.id1451 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/283/272 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e033 Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e033 Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e033 2526-2149 reponame:Revista Prática Docente instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) instacron:IFMT |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
instacron_str |
IFMT |
institution |
IFMT |
reponame_str |
Revista Prática Docente |
collection |
Revista Prática Docente |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) |
repository.mail.fl_str_mv |
revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br|| |
_version_ |
1797068941292470272 |