A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Souza Doneze, Iara
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Otávio Dalto, Jader
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Prática Docente
Texto Completo: https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/283
Resumo: This article derives from a dissertation, of a qualitative nature, which sought to analyze and characterize the process of construction of Written Production Analysis Tasks by participants of an extension course. The analyzed data emerged of the produces by the subjects when they planned, discussed and elaborated the tasks. Looking to the analysis and results, it can be characterized Written Production Analysis Tasks, as an action, whose progressiveness in its elaboration leads to a practice of interaction and reflection. Finally, about the teachers' professional development, a (re)organization of teaching practices stands out as a contribution of TAPE.
id IFMT_ff06e53aa22b1ce22218ad732a107396
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/283
network_acronym_str IFMT
network_name_str Revista Prática Docente
repository_id_str
spelling A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICSUNA CARACTERIZACIÓN DE TAREAS DE ANÁLISIS DE PRODUCCIÓN ESCRITA PARA LA ENSEÑANZA DE MATEMÁTICASUMA CARACTERIZAÇÃO DE TAREFAS DE ANÁLISE DA PRODUÇÃO ESCRITA PARA O ENSINO DE MATEMÁTICAEducação MatemáticaElaboração de TarefaAnálise da Produção EscritaMathematics EducationElaboration of TasksWritten Production AnalysisEducación MatemáticaElaboración de TareasAnálisis de Producción EscritaThis article derives from a dissertation, of a qualitative nature, which sought to analyze and characterize the process of construction of Written Production Analysis Tasks by participants of an extension course. The analyzed data emerged of the produces by the subjects when they planned, discussed and elaborated the tasks. Looking to the analysis and results, it can be characterized Written Production Analysis Tasks, as an action, whose progressiveness in its elaboration leads to a practice of interaction and reflection. Finally, about the teachers' professional development, a (re)organization of teaching practices stands out as a contribution of TAPE.Este artículo deriva de una disertación, de carácter cualitativo, que buscaba analizar y caracterizar el proceso de construcción de Tareas de Análisis de la Producción Escrita por participantes de un curso de extensión. Los datos analizados surgieron de los datos escritos producidos por los sujetos al planificar, discutir y elaborar las tareas. Atendiendo al análisis y resultados, se puede concluir que las Tareas de la Análisis de la Producción Escrita tienen las características de ser una acción, cuya progresividad en su elaboración conduce a una práctica de interacción y reflexión. Finalmente, para el desarrollo profesional de los docentes, se destaca como contribución del TAPE una (re)organización de las prácticas docentes.Este artigo deriva de uma dissertação, de natureza qualitativa, em que se buscou analisar e caracterizar o processo de construção de Tarefas de Análise da Produção Escrita por participantes de um curso de extensão.  A análise emergiu de dados escritos produzidos pelos sujeitos participantes ao planejarem, discutirem e elaborarem tarefas. Ao atentar para a análise e resultados, pode-se concluir que as Tarefas de Análise da Produção Escrita têm por características ser uma ação, cuja progressividade em sua elaboração conduz a uma prática de interação e reflexão. Por fim, ao desenvolvimento profissional de professores, destaca-se como contribuição das TAPE uma (re)organização das práticas docentes.Revista Prática Docente2022-02-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionMathematicsMatemáticasMatemáticaapplication/pdfhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/28310.23926/RPD.2022.v7.n1.e033.id1451Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e033Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e033Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e0332526-2149reponame:Revista Prática Docenteinstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)instacron:IFMTporhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/283/272Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess Souza Doneze, IaraOtávio Dalto, Jader2023-05-25T02:41:36Zoai:ojs2.periodicos.cfs.ifmt.edu.br:article/283Revistahttp://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpdPUBhttps://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/oairevistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||2526-21492526-2149opendoar:2023-05-25T02:41:36Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)false
dc.title.none.fl_str_mv A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS
UNA CARACTERIZACIÓN DE TAREAS DE ANÁLISIS DE PRODUCCIÓN ESCRITA PARA LA ENSEÑANZA DE MATEMÁTICAS
UMA CARACTERIZAÇÃO DE TAREFAS DE ANÁLISE DA PRODUÇÃO ESCRITA PARA O ENSINO DE MATEMÁTICA
title A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS
spellingShingle A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS
Souza Doneze, Iara
Educação Matemática
Elaboração de Tarefa
Análise da Produção Escrita
Mathematics Education
Elaboration of Tasks
Written Production Analysis
Educación Matemática
Elaboración de Tareas
Análisis de Producción Escrita
title_short A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS
title_full A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS
title_fullStr A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS
title_full_unstemmed A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS
title_sort A CHARACTERIZATION OF WRITTEN PRODUCTION ANALYSIS TASKS FOR THE TEACHING OF MATHEMATICS
author Souza Doneze, Iara
author_facet Souza Doneze, Iara
Otávio Dalto, Jader
author_role author
author2 Otávio Dalto, Jader
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Souza Doneze, Iara
Otávio Dalto, Jader
dc.subject.por.fl_str_mv Educação Matemática
Elaboração de Tarefa
Análise da Produção Escrita
Mathematics Education
Elaboration of Tasks
Written Production Analysis
Educación Matemática
Elaboración de Tareas
Análisis de Producción Escrita
topic Educação Matemática
Elaboração de Tarefa
Análise da Produção Escrita
Mathematics Education
Elaboration of Tasks
Written Production Analysis
Educación Matemática
Elaboración de Tareas
Análisis de Producción Escrita
description This article derives from a dissertation, of a qualitative nature, which sought to analyze and characterize the process of construction of Written Production Analysis Tasks by participants of an extension course. The analyzed data emerged of the produces by the subjects when they planned, discussed and elaborated the tasks. Looking to the analysis and results, it can be characterized Written Production Analysis Tasks, as an action, whose progressiveness in its elaboration leads to a practice of interaction and reflection. Finally, about the teachers' professional development, a (re)organization of teaching practices stands out as a contribution of TAPE.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-02-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Mathematics
Matemáticas
Matemática
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/283
10.23926/RPD.2022.v7.n1.e033.id1451
url https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/283
identifier_str_mv 10.23926/RPD.2022.v7.n1.e033.id1451
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.cfs.ifmt.edu.br/periodicos/index.php/rpd/article/view/283/272
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 A Revista Prática Docente tem o direito de primeira publicação
https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
publisher.none.fl_str_mv Revista Prática Docente
dc.source.none.fl_str_mv Revista Prática Docente (Journal Practice Teacher); Vol. 7 No. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e033
Revista Prática Docente (Revista Práctica Docente); Vol. 7 Núm. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e033
Revista Prática Docente; v. 7 n. 1 (2022): Janeiro a Abril de 2022 (Fluxo contínuo); e033
2526-2149
reponame:Revista Prática Docente
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron:IFMT
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
instacron_str IFMT
institution IFMT
reponame_str Revista Prática Docente
collection Revista Prática Docente
repository.name.fl_str_mv Revista Prática Docente - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT)
repository.mail.fl_str_mv revistapraticadocente@cfs.ifmt.edu.br||
_version_ 1797068941292470272