Written production analysis of mathematics questions of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de Londrina
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revemop |
Texto Completo: | https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5237 |
Resumo: | This article aims to analyze the written productions of Mathematics of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de Londrina, available in the journal Diálogos Pedagógicos of the institution itself, in addition to proposing interventions to these written productions that could be used in mathematics classes as a starting point to create opportunities for learning. Therefore, an assessment perspective that aims to support the teaching and learning processes is discussed, taken as a practice of investigation and learning opportunity. The analysis of the written production of these questions made it possible to observe that the teacher's interventions in mathematics classes are essential to help students learn from their own productions and so that the teacher can obtain information about how students deal with the questions of math. |
id |
UFOP-3_759da84ef35baa4e32b986943b8ca020 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5237 |
network_acronym_str |
UFOP-3 |
network_name_str |
Revemop |
repository_id_str |
|
spelling |
Written production analysis of mathematics questions of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de LondrinaAnálisis de la producción escrita de preguntas matemáticas del examen de admisión de 2020 de la Universidade Estadual de LondrinaAnálise da produção escrita de questões de matemática do Vestibular 2020 da Universidade Estadual de LondrinaMathematics EducationAssessment of Scholar LearningWritten production analysis in mathematicsEducación MatemáticaEvaluación del aprendizaje escolarAnálisis de la producción escrita en matemáticasEducação MatemáticaAvaliação da Aprendizagem EscolarAnálise da produção escrita em matemáticaThis article aims to analyze the written productions of Mathematics of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de Londrina, available in the journal Diálogos Pedagógicos of the institution itself, in addition to proposing interventions to these written productions that could be used in mathematics classes as a starting point to create opportunities for learning. Therefore, an assessment perspective that aims to support the teaching and learning processes is discussed, taken as a practice of investigation and learning opportunity. The analysis of the written production of these questions made it possible to observe that the teacher's interventions in mathematics classes are essential to help students learn from their own productions and so that the teacher can obtain information about how students deal with the questions of math.Este trabajo tiene como objetivo analizar las producciones escritas de Matemáticas de Vestibular 2020 de la Universidade Estadual de Londrina, disponibles en la revista Diálogos Pedagógicos de la propia institución, además de proponer intervenciones a partir de esas producciones escritas que podrían ser utilizadas en las clases de matemáticas como punto de partida para generar oportunidades. para aprender. Para eso, se discute una perspectiva de evaluación que tiene como objetivo apoyar los procesos de enseñanza y aprendizaje, tomado como una práctica de investigación y oportunidad de aprendizaje. El análisis de la producción escrita de estas preguntas permitió observar que las intervenciones del docente en las clases de matemáticas son fundamentales para ayudar a los estudiantes a aprender de sus propias producciones y para que el docente pueda obtener información sobre cómo los estudiantes manejan las preguntas de matemáticas.Este artigo tem por objetivo analisar as produções escritas de Matemática do Vestibular 2020 da Universidade Estadual de Londrina disponibilizadas na revista Diálogos Pedagógicos da própria instituição, além de propor intervenções a partir dessas produções escritas que poderiam ser utilizadas em aulas de matemática como pontos de partida para oportunizar a aprendizagem. Para tanto, discute-se uma perspectiva de avaliação que visa subsidiar os processos de ensino e de aprendizagem, tomada como prática de investigação e oportunidade de aprendizagem. A análise da produção escrita dessas questões possibilitou observar que as intervenções do professor em aulas de matemática são essenciais para auxiliar os estudantes a aprenderem a partir de suas próprias produções e para que o professor possa obter informações a respeito de como os estudantes lidam com as questões de matemática.Editora da UFOP2022-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/523710.33532/revemop.e202212Revemop; v. 4 (2022): Rolling Pass; e2022122596-0245reponame:Revemopinstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5237/4038Silva, Gabriel dos Santos eHarmuch, Danielainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-30T17:01:59Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5237Revistahttps://periodicos.ufop.br/revemop/indexPUBhttps://periodicos.ufop.br/revemop/oairevemop@ufop.edu.br||2596-02452596-0245opendoar:2022-05-30T17:01:59Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Written production analysis of mathematics questions of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de Londrina Análisis de la producción escrita de preguntas matemáticas del examen de admisión de 2020 de la Universidade Estadual de Londrina Análise da produção escrita de questões de matemática do Vestibular 2020 da Universidade Estadual de Londrina |
title |
Written production analysis of mathematics questions of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de Londrina |
spellingShingle |
Written production analysis of mathematics questions of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de Londrina Silva, Gabriel dos Santos e Mathematics Education Assessment of Scholar Learning Written production analysis in mathematics Educación Matemática Evaluación del aprendizaje escolar Análisis de la producción escrita en matemáticas Educação Matemática Avaliação da Aprendizagem Escolar Análise da produção escrita em matemática |
title_short |
Written production analysis of mathematics questions of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de Londrina |
title_full |
Written production analysis of mathematics questions of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de Londrina |
title_fullStr |
Written production analysis of mathematics questions of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de Londrina |
title_full_unstemmed |
Written production analysis of mathematics questions of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de Londrina |
title_sort |
Written production analysis of mathematics questions of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de Londrina |
author |
Silva, Gabriel dos Santos e |
author_facet |
Silva, Gabriel dos Santos e Harmuch, Daniela |
author_role |
author |
author2 |
Harmuch, Daniela |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Gabriel dos Santos e Harmuch, Daniela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Mathematics Education Assessment of Scholar Learning Written production analysis in mathematics Educación Matemática Evaluación del aprendizaje escolar Análisis de la producción escrita en matemáticas Educação Matemática Avaliação da Aprendizagem Escolar Análise da produção escrita em matemática |
topic |
Mathematics Education Assessment of Scholar Learning Written production analysis in mathematics Educación Matemática Evaluación del aprendizaje escolar Análisis de la producción escrita en matemáticas Educação Matemática Avaliação da Aprendizagem Escolar Análise da produção escrita em matemática |
description |
This article aims to analyze the written productions of Mathematics of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de Londrina, available in the journal Diálogos Pedagógicos of the institution itself, in addition to proposing interventions to these written productions that could be used in mathematics classes as a starting point to create opportunities for learning. Therefore, an assessment perspective that aims to support the teaching and learning processes is discussed, taken as a practice of investigation and learning opportunity. The analysis of the written production of these questions made it possible to observe that the teacher's interventions in mathematics classes are essential to help students learn from their own productions and so that the teacher can obtain information about how students deal with the questions of math. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5237 10.33532/revemop.e202212 |
url |
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5237 |
identifier_str_mv |
10.33532/revemop.e202212 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5237/4038 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFOP |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da UFOP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revemop; v. 4 (2022): Rolling Pass; e202212 2596-0245 reponame:Revemop instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) instacron:UFOP |
instname_str |
Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
instacron_str |
UFOP |
institution |
UFOP |
reponame_str |
Revemop |
collection |
Revemop |
repository.name.fl_str_mv |
Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP) |
repository.mail.fl_str_mv |
revemop@ufop.edu.br|| |
_version_ |
1797068971339415552 |