Written production analysis of mathematics questions of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de Londrina

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Gabriel dos Santos e
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Harmuch, Daniela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revemop
Texto Completo: https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5237
Resumo: This article aims to analyze the written productions of Mathematics of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de Londrina, available in the journal Diálogos Pedagógicos of the institution itself, in addition to proposing interventions to these written productions that could be used in mathematics classes as a starting point to create opportunities for learning. Therefore, an assessment perspective that aims to support the teaching and learning processes is discussed, taken as a practice of investigation and learning opportunity. The analysis of the written production of these questions made it possible to observe that the teacher's interventions in mathematics classes are essential to help students learn from their own productions and so that the teacher can obtain information about how students deal with the questions of math.
id UFOP-3_759da84ef35baa4e32b986943b8ca020
oai_identifier_str oai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5237
network_acronym_str UFOP-3
network_name_str Revemop
repository_id_str
spelling Written production analysis of mathematics questions of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de LondrinaAnálisis de la producción escrita de preguntas matemáticas del examen de admisión de 2020 de la Universidade Estadual de LondrinaAnálise da produção escrita de questões de matemática do Vestibular 2020 da Universidade Estadual de LondrinaMathematics EducationAssessment of Scholar LearningWritten production analysis in mathematicsEducación MatemáticaEvaluación del aprendizaje escolarAnálisis de la producción escrita en matemáticasEducação MatemáticaAvaliação da Aprendizagem EscolarAnálise da produção escrita em matemáticaThis article aims to analyze the written productions of Mathematics of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de Londrina, available in the journal Diálogos Pedagógicos of the institution itself, in addition to proposing interventions to these written productions that could be used in mathematics classes as a starting point to create opportunities for learning. Therefore, an assessment perspective that aims to support the teaching and learning processes is discussed, taken as a practice of investigation and learning opportunity. The analysis of the written production of these questions made it possible to observe that the teacher's interventions in mathematics classes are essential to help students learn from their own productions and so that the teacher can obtain information about how students deal with the questions of math.Este trabajo tiene como objetivo analizar las producciones escritas de Matemáticas de Vestibular 2020 de la Universidade Estadual de Londrina, disponibles en la revista Diálogos Pedagógicos de la propia institución, además de proponer intervenciones a partir de esas producciones escritas que podrían ser utilizadas en las clases de matemáticas como punto de partida para generar oportunidades. para aprender. Para eso, se discute una perspectiva de evaluación que tiene como objetivo apoyar los procesos de enseñanza y aprendizaje, tomado como una práctica de investigación y oportunidad de aprendizaje. El análisis de la producción escrita de estas preguntas permitió observar que las intervenciones del docente en las clases de matemáticas son fundamentales para ayudar a los estudiantes a aprender de sus propias producciones y para que el docente pueda obtener información sobre cómo los estudiantes manejan las preguntas de matemáticas.Este artigo tem por objetivo analisar as produções escritas de Matemática do Vestibular 2020 da Universidade Estadual de Londrina disponibilizadas na revista Diálogos Pedagógicos da própria instituição, além de propor intervenções a partir dessas produções escritas que poderiam ser utilizadas em aulas de matemática como pontos de partida para oportunizar a aprendizagem. Para tanto, discute-se uma perspectiva de avaliação que visa subsidiar os processos de ensino e de aprendizagem, tomada como prática de investigação e oportunidade de aprendizagem. A análise da produção escrita dessas questões possibilitou observar que as intervenções do professor em aulas de matemática são essenciais para auxiliar os estudantes a aprenderem a partir de suas próprias produções e para que o professor possa obter informações a respeito de como os estudantes lidam com as questões de matemática.Editora da UFOP2022-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/523710.33532/revemop.e202212Revemop; v. 4 (2022): Rolling Pass; e2022122596-0245reponame:Revemopinstname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)instacron:UFOPporhttps://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5237/4038Silva, Gabriel dos Santos eHarmuch, Danielainfo:eu-repo/semantics/openAccess2022-05-30T17:01:59Zoai:pp.www.periodicos.ufop.br:article/5237Revistahttps://periodicos.ufop.br/revemop/indexPUBhttps://periodicos.ufop.br/revemop/oairevemop@ufop.edu.br||2596-02452596-0245opendoar:2022-05-30T17:01:59Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)false
dc.title.none.fl_str_mv Written production analysis of mathematics questions of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de Londrina
Análisis de la producción escrita de preguntas matemáticas del examen de admisión de 2020 de la Universidade Estadual de Londrina
Análise da produção escrita de questões de matemática do Vestibular 2020 da Universidade Estadual de Londrina
title Written production analysis of mathematics questions of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de Londrina
spellingShingle Written production analysis of mathematics questions of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de Londrina
Silva, Gabriel dos Santos e
Mathematics Education
Assessment of Scholar Learning
Written production analysis in mathematics
Educación Matemática
Evaluación del aprendizaje escolar
Análisis de la producción escrita en matemáticas
Educação Matemática
Avaliação da Aprendizagem Escolar
Análise da produção escrita em matemática
title_short Written production analysis of mathematics questions of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de Londrina
title_full Written production analysis of mathematics questions of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de Londrina
title_fullStr Written production analysis of mathematics questions of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de Londrina
title_full_unstemmed Written production analysis of mathematics questions of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de Londrina
title_sort Written production analysis of mathematics questions of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de Londrina
author Silva, Gabriel dos Santos e
author_facet Silva, Gabriel dos Santos e
Harmuch, Daniela
author_role author
author2 Harmuch, Daniela
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Gabriel dos Santos e
Harmuch, Daniela
dc.subject.por.fl_str_mv Mathematics Education
Assessment of Scholar Learning
Written production analysis in mathematics
Educación Matemática
Evaluación del aprendizaje escolar
Análisis de la producción escrita en matemáticas
Educação Matemática
Avaliação da Aprendizagem Escolar
Análise da produção escrita em matemática
topic Mathematics Education
Assessment of Scholar Learning
Written production analysis in mathematics
Educación Matemática
Evaluación del aprendizaje escolar
Análisis de la producción escrita en matemáticas
Educação Matemática
Avaliação da Aprendizagem Escolar
Análise da produção escrita em matemática
description This article aims to analyze the written productions of Mathematics of the 2020 entrance exam of the Universidade Estadual de Londrina, available in the journal Diálogos Pedagógicos of the institution itself, in addition to proposing interventions to these written productions that could be used in mathematics classes as a starting point to create opportunities for learning. Therefore, an assessment perspective that aims to support the teaching and learning processes is discussed, taken as a practice of investigation and learning opportunity. The analysis of the written production of these questions made it possible to observe that the teacher's interventions in mathematics classes are essential to help students learn from their own productions and so that the teacher can obtain information about how students deal with the questions of math.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5237
10.33532/revemop.e202212
url https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5237
identifier_str_mv 10.33532/revemop.e202212
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ufop.br/revemop/article/view/5237/4038
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
publisher.none.fl_str_mv Editora da UFOP
dc.source.none.fl_str_mv Revemop; v. 4 (2022): Rolling Pass; e202212
2596-0245
reponame:Revemop
instname:Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron:UFOP
instname_str Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
instacron_str UFOP
institution UFOP
reponame_str Revemop
collection Revemop
repository.name.fl_str_mv Revemop - Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP)
repository.mail.fl_str_mv revemop@ufop.edu.br||
_version_ 1797068971339415552