A construção da formação docente do campo e os desafios da inclusão do estudante surdo
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Repositório Institucional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA) |
Texto Completo: | https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/332 |
Resumo: | Understanding the need for reflection and educational action based on the teachers training in the rural, with emphasis on the process of inclusion of deaf students, it’s one of the objectives of this article. The construction of teacher training of the rural has been a constant concern, due to the specificities that the rural presents and when we talk about inclusion and deafness, the problem is greater. This text, focused on the Public Policy Legislation for Rural Education, reflects the analysis of Skliar (2013), Caldart (2002, 2009), Quadros (2005, 2008), Molina (2017), Arroyo (2019), among other scholars and intends to contribute to the knowledge of the issue in focus. In the course of this investigation, it was inferred that the introduction of the Lawof Directives and Basis of National Education 9394/96 and the implementation of public policies such as PRONERA, the emergence of the National Institute for the Education of the Deaf, the establishment of Law 10.436, Decree 5,626/2005, Decree 7.352/2010 and the Brazilian Inclusion Law -Law 13.146 of 2015 were actions that favored more inclusive perspectives in the rural, but they contradict the withdrawal of social rights and the distructure of Rural schools. |
id |
IFPA-1_7c9cb621638e0a550f1175465535e370 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:10.0.2.15:prefix/332 |
network_acronym_str |
IFPA-1 |
network_name_str |
Repositório Institucional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA) |
repository_id_str |
|
spelling |
A construção da formação docente do campo e os desafios da inclusão do estudante surdoThe construction of the field teaching formation and the challenges of inclusion of the deaf studentFormação docente do campoInclusãoEstudante - surdoTeacher training in the ruralInclusionDeaf studentCNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOUnderstanding the need for reflection and educational action based on the teachers training in the rural, with emphasis on the process of inclusion of deaf students, it’s one of the objectives of this article. The construction of teacher training of the rural has been a constant concern, due to the specificities that the rural presents and when we talk about inclusion and deafness, the problem is greater. This text, focused on the Public Policy Legislation for Rural Education, reflects the analysis of Skliar (2013), Caldart (2002, 2009), Quadros (2005, 2008), Molina (2017), Arroyo (2019), among other scholars and intends to contribute to the knowledge of the issue in focus. In the course of this investigation, it was inferred that the introduction of the Lawof Directives and Basis of National Education 9394/96 and the implementation of public policies such as PRONERA, the emergence of the National Institute for the Education of the Deaf, the establishment of Law 10.436, Decree 5,626/2005, Decree 7.352/2010 and the Brazilian Inclusion Law -Law 13.146 of 2015 were actions that favored more inclusive perspectives in the rural, but they contradict the withdrawal of social rights and the distructure of Rural schools.Compreender a necessidade de reflexão e ação educativa a partir da formação docente do campo com destaque para o processo de inclusão do estudante surdo, constitui um dos objetivos deste artigo. A construção da formação docente do campo tem sido uma preocupação constante, devido às especificidades que o campo apresenta e quando falamos em inclusão e surdez,o problema é maior. Este texto, focado na Legislação de Políticas Públicas da Educação do Campo, reflete a análise de Skliar (2013), Caldart (2002, 2009), Quadros (2005, 2008), Molina (2017), Arroyo (2019), dentre outros estudiosos e pretende contribuir para maior compreensão da questão em foco. No decorrer desta investigação, inferiu-se que a instauração da Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional 9394/96 e da execução de políticas públicas como PRONERA, o surgimento do Instituto Nacional da Educação de Surdos, a instauração da Lei 10.436, do decreto 5.626/2005, Decreto 7.352/2010 e da Lei Brasileira de Inclusão -Lei 13.146 de 2015 foram ações que favoreceram perspectivas mais inclusivas no campo, mas contradizem a retirada de direitos sociais e desestrutura das escolas camponesas.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do ParáInstituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do ParáBrazilian Journals Publicações de PeriódicosBrasilBJD2022-10-17T18:30:28Z2022-10-17T18:30:28Z2020-06-18info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleNEVES, Miranilde Oliveira; MAGALHÃES, Claudia do Socorro Azevedo. A construção da formação docente do campo e os desafios da inclusão do estudante surdo. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 6, p. 38719-38736, jun. 2020. Disponível em: https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/332. Acesso em:.DOI:10.34117/bjdv6n6-4232525-8761https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/332https://brazilianjournals.com/ojs/index.php/BRJD/article/view/11863/9924reponame:Repositório Institucional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA)instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA)instacron:IFPAporBrazilian Journal of DevelopmentNEVES, Miranilde OliveiraMAGALHÃES, Claudia do Socorro Azevedoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-06-26T23:56:21Zoai:10.0.2.15:prefix/332Repositório InstitucionalPUBhttps://repositorio.ifpa.edu.br/oai/requestrepositorio@ifpa.edu.bropendoar:2023-06-26T23:56:21Repositório Institucional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A construção da formação docente do campo e os desafios da inclusão do estudante surdo The construction of the field teaching formation and the challenges of inclusion of the deaf student |
title |
A construção da formação docente do campo e os desafios da inclusão do estudante surdo |
spellingShingle |
A construção da formação docente do campo e os desafios da inclusão do estudante surdo NEVES, Miranilde Oliveira Formação docente do campo Inclusão Estudante - surdo Teacher training in the rural Inclusion Deaf student CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
A construção da formação docente do campo e os desafios da inclusão do estudante surdo |
title_full |
A construção da formação docente do campo e os desafios da inclusão do estudante surdo |
title_fullStr |
A construção da formação docente do campo e os desafios da inclusão do estudante surdo |
title_full_unstemmed |
A construção da formação docente do campo e os desafios da inclusão do estudante surdo |
title_sort |
A construção da formação docente do campo e os desafios da inclusão do estudante surdo |
author |
NEVES, Miranilde Oliveira |
author_facet |
NEVES, Miranilde Oliveira MAGALHÃES, Claudia do Socorro Azevedo |
author_role |
author |
author2 |
MAGALHÃES, Claudia do Socorro Azevedo |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
NEVES, Miranilde Oliveira MAGALHÃES, Claudia do Socorro Azevedo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação docente do campo Inclusão Estudante - surdo Teacher training in the rural Inclusion Deaf student CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
topic |
Formação docente do campo Inclusão Estudante - surdo Teacher training in the rural Inclusion Deaf student CNPQ::CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
Understanding the need for reflection and educational action based on the teachers training in the rural, with emphasis on the process of inclusion of deaf students, it’s one of the objectives of this article. The construction of teacher training of the rural has been a constant concern, due to the specificities that the rural presents and when we talk about inclusion and deafness, the problem is greater. This text, focused on the Public Policy Legislation for Rural Education, reflects the analysis of Skliar (2013), Caldart (2002, 2009), Quadros (2005, 2008), Molina (2017), Arroyo (2019), among other scholars and intends to contribute to the knowledge of the issue in focus. In the course of this investigation, it was inferred that the introduction of the Lawof Directives and Basis of National Education 9394/96 and the implementation of public policies such as PRONERA, the emergence of the National Institute for the Education of the Deaf, the establishment of Law 10.436, Decree 5,626/2005, Decree 7.352/2010 and the Brazilian Inclusion Law -Law 13.146 of 2015 were actions that favored more inclusive perspectives in the rural, but they contradict the withdrawal of social rights and the distructure of Rural schools. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-06-18 2022-10-17T18:30:28Z 2022-10-17T18:30:28Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
NEVES, Miranilde Oliveira; MAGALHÃES, Claudia do Socorro Azevedo. A construção da formação docente do campo e os desafios da inclusão do estudante surdo. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 6, p. 38719-38736, jun. 2020. Disponível em: https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/332. Acesso em:. DOI:10.34117/bjdv6n6-423 2525-8761 https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/332 |
identifier_str_mv |
NEVES, Miranilde Oliveira; MAGALHÃES, Claudia do Socorro Azevedo. A construção da formação docente do campo e os desafios da inclusão do estudante surdo. Brazilian Journal of Development, Curitiba, v. 6, n. 6, p. 38719-38736, jun. 2020. Disponível em: https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/332. Acesso em:. DOI:10.34117/bjdv6n6-423 2525-8761 |
url |
https://repositorio.ifpa.edu.br/jspui/handle/prefix/332 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal of Development |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Brazilian Journals Publicações de Periódicos Brasil BJD |
publisher.none.fl_str_mv |
Brazilian Journals Publicações de Periódicos Brasil BJD |
dc.source.none.fl_str_mv |
https://brazilianjournals.com/ojs/index.php/BRJD/article/view/11863/9924 reponame:Repositório Institucional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA) instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA) instacron:IFPA |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA) |
instacron_str |
IFPA |
institution |
IFPA |
reponame_str |
Repositório Institucional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA) |
collection |
Repositório Institucional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA) |
repository.name.fl_str_mv |
Repositório Institucional do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA) |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@ifpa.edu.br |
_version_ |
1795322688664764416 |