O Scratch como programa de autoria na criação literária
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
Texto Completo: | https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3547 |
Resumo: | Scratch as a Literary Creation Authorship Program Abstract: We present the use of Scratch software as a system of authoring and pedagogical innovation in the language area, including the construction of digital narratives and the enhancement of important higher psychic functions. We aim to understand the development of literary creativity from the construction of digital narratives in Scratch. From a participatory research, we developed a qualitative study with research journal and data of the final versions of the narratives produced in Scratch. We conducted field actions with students of the second cycle of elementary school of a public school in southern Minas Gerais. We made a subjective correlation with the narratives produced, evaluating them from the textual point of view and in relation to creativity. We highlight in the results the writing of texts which meet the proposed genre, with marks of authorship and use of memory, attention, thought, language and imagination. We highlight the importance of the teacher in the elaboration of a didactic sequence that arouses the student's interest, the need for semiotic mediation to construct meaning to the proposed activity and the enhancement of literary creativity in the narratives produced. Keywords: Digital technologies. Scratch. Authorship. Creativity. |
id |
IFRS-1_35a7c212c66502908ba37a56ebd7b888 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3547 |
network_acronym_str |
IFRS-1 |
network_name_str |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
O Scratch como programa de autoria na criação literáriaScratch as a Literary Creation Authorship Program Abstract: We present the use of Scratch software as a system of authoring and pedagogical innovation in the language area, including the construction of digital narratives and the enhancement of important higher psychic functions. We aim to understand the development of literary creativity from the construction of digital narratives in Scratch. From a participatory research, we developed a qualitative study with research journal and data of the final versions of the narratives produced in Scratch. We conducted field actions with students of the second cycle of elementary school of a public school in southern Minas Gerais. We made a subjective correlation with the narratives produced, evaluating them from the textual point of view and in relation to creativity. We highlight in the results the writing of texts which meet the proposed genre, with marks of authorship and use of memory, attention, thought, language and imagination. We highlight the importance of the teacher in the elaboration of a didactic sequence that arouses the student's interest, the need for semiotic mediation to construct meaning to the proposed activity and the enhancement of literary creativity in the narratives produced. Keywords: Digital technologies. Scratch. Authorship. Creativity. Resumo: Apresentamos o uso do software Scratch como um sistema de autoria e inovação pedagógica na área de linguagem, incluso na construção de narrativas digitais e potencialização de importantes funções psíquicas superiores. Objetivamos compreender o desenvolvimento da criatividade literária a partir da construção de narrativas digitais no Scratch. A partir de uma pesquisa participante, desenvolvemos um estudo qualitativo com jornal de pesquisa e dados das versões finais das narrativas produzidas no Scratch. Realizamos ações de campo junto aos discentes do segundo ciclo do ensino fundamental de uma escola pública do sul de Minas Gerais. Fizemos uma correlação subjetiva com as narrativas produzidas, avaliando-as do ponto de vista textual e em relação à criatividade. Destacamos nos resultados a escrita de textos os quais atendem ao gênero proposto, com marcas de autoria e uso da memória, atenção, pensamento, linguagem e imaginação. Evidenciamos a importância do professor na elaboração de uma sequência didática que desperte o interesse do aluno, a necessidade da mediação semiótica para construção de sentido à atividade proposta e a potencialização da criatividade literária nas narrativas produzidas. Palavras-chave: Tecnologias digitais. Scratch. Autoria. Criatividade.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2019-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado pelo paresapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/354710.35819/tear.v8.n2.a3547#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 8 No. 2 (2019): DIMENSIONS OF INFORMATICS AND SOCIETY#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 8 Núm. 2 (2019): DIMENSIONES DE LA INFORMÁTICA Y DE LA SOCIEDAD#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 8 n. 2 (2019): DIMENSÕES DA INFORMÁTICA E DA SOCIEDADE2238-807910.35819/tear.v8.n2reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3547/2546Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Moisa Aparecida daHornink, Gabriel Gerber2020-07-04T13:57:33Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3547Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2020-07-04T13:57:33Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
O Scratch como programa de autoria na criação literária |
title |
O Scratch como programa de autoria na criação literária |
spellingShingle |
O Scratch como programa de autoria na criação literária Silva, Moisa Aparecida da |
title_short |
O Scratch como programa de autoria na criação literária |
title_full |
O Scratch como programa de autoria na criação literária |
title_fullStr |
O Scratch como programa de autoria na criação literária |
title_full_unstemmed |
O Scratch como programa de autoria na criação literária |
title_sort |
O Scratch como programa de autoria na criação literária |
author |
Silva, Moisa Aparecida da |
author_facet |
Silva, Moisa Aparecida da Hornink, Gabriel Gerber |
author_role |
author |
author2 |
Hornink, Gabriel Gerber |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Silva, Moisa Aparecida da Hornink, Gabriel Gerber |
description |
Scratch as a Literary Creation Authorship Program Abstract: We present the use of Scratch software as a system of authoring and pedagogical innovation in the language area, including the construction of digital narratives and the enhancement of important higher psychic functions. We aim to understand the development of literary creativity from the construction of digital narratives in Scratch. From a participatory research, we developed a qualitative study with research journal and data of the final versions of the narratives produced in Scratch. We conducted field actions with students of the second cycle of elementary school of a public school in southern Minas Gerais. We made a subjective correlation with the narratives produced, evaluating them from the textual point of view and in relation to creativity. We highlight in the results the writing of texts which meet the proposed genre, with marks of authorship and use of memory, attention, thought, language and imagination. We highlight the importance of the teacher in the elaboration of a didactic sequence that arouses the student's interest, the need for semiotic mediation to construct meaning to the proposed activity and the enhancement of literary creativity in the narratives produced. Keywords: Digital technologies. Scratch. Authorship. Creativity. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado pelo pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3547 10.35819/tear.v8.n2.a3547 |
url |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3547 |
identifier_str_mv |
10.35819/tear.v8.n2.a3547 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3547/2546 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 8 No. 2 (2019): DIMENSIONS OF INFORMATICS AND SOCIETY #Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 8 Núm. 2 (2019): DIMENSIONES DE LA INFORMÁTICA Y DE LA SOCIEDAD #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 8 n. 2 (2019): DIMENSÕES DA INFORMÁTICA E DA SOCIEDADE 2238-8079 10.35819/tear.v8.n2 reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) instacron:IFRS |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
instacron_str |
IFRS |
institution |
IFRS |
reponame_str |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
collection |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||tear@canoas.ifrs.edu.br |
_version_ |
1814253919288688640 |