O Scratch como programa de autoria na criação literária

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Silva, Moisa Aparecida da
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Hornink, Gabriel Gerber
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3547
Resumo: Scratch as a Literary Creation Authorship Program Abstract: We present the use of Scratch software as a system of authoring and pedagogical innovation in the language area, including the construction of digital narratives and the enhancement of important higher psychic functions. We aim to understand the development of literary creativity from the construction of digital narratives in Scratch. From a participatory research, we developed a qualitative study with research journal and data of the final versions of the narratives produced in Scratch. We conducted field actions with students of the second cycle of elementary school of a public school in southern Minas Gerais. We made a subjective correlation with the narratives produced, evaluating them from the textual point of view and in relation to creativity. We highlight in the results the writing of texts which meet the proposed genre, with marks of authorship and use of memory, attention, thought, language and imagination. We highlight the importance of the teacher in the elaboration of a didactic sequence that arouses the student's interest, the need for semiotic mediation to construct meaning to the proposed activity and the enhancement of literary creativity in the narratives produced. Keywords: Digital technologies. Scratch. Authorship. Creativity.  
id IFRS-1_35a7c212c66502908ba37a56ebd7b888
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3547
network_acronym_str IFRS-1
network_name_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling O Scratch como programa de autoria na criação literáriaScratch as a Literary Creation Authorship Program Abstract: We present the use of Scratch software as a system of authoring and pedagogical innovation in the language area, including the construction of digital narratives and the enhancement of important higher psychic functions. We aim to understand the development of literary creativity from the construction of digital narratives in Scratch. From a participatory research, we developed a qualitative study with research journal and data of the final versions of the narratives produced in Scratch. We conducted field actions with students of the second cycle of elementary school of a public school in southern Minas Gerais. We made a subjective correlation with the narratives produced, evaluating them from the textual point of view and in relation to creativity. We highlight in the results the writing of texts which meet the proposed genre, with marks of authorship and use of memory, attention, thought, language and imagination. We highlight the importance of the teacher in the elaboration of a didactic sequence that arouses the student's interest, the need for semiotic mediation to construct meaning to the proposed activity and the enhancement of literary creativity in the narratives produced. Keywords: Digital technologies. Scratch. Authorship. Creativity.  Resumo: Apresentamos o uso do software Scratch como um sistema de autoria e inovação pedagógica na área de linguagem, incluso na construção de narrativas digitais e potencialização de importantes funções psíquicas superiores. Objetivamos compreender o desenvolvimento da criatividade literária a partir da construção de narrativas digitais no Scratch. A partir de uma pesquisa participante, desenvolvemos um estudo qualitativo com jornal de pesquisa e dados das versões finais das narrativas produzidas no Scratch. Realizamos ações de campo junto aos discentes do segundo ciclo do ensino fundamental de uma escola pública do sul de Minas Gerais. Fizemos uma correlação subjetiva com as narrativas produzidas, avaliando-as do ponto de vista textual e em relação à criatividade. Destacamos nos resultados a escrita de textos os quais atendem ao gênero proposto, com marcas de autoria e uso da memória, atenção, pensamento, linguagem e imaginação. Evidenciamos a importância do professor na elaboração de uma sequência didática que desperte o interesse do aluno, a necessidade da mediação semiótica para construção de sentido à atividade proposta e a potencialização da criatividade literária nas narrativas produzidas. Palavras-chave: Tecnologias digitais. Scratch. Autoria. Criatividade.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2019-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado pelo paresapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/354710.35819/tear.v8.n2.a3547#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 8 No. 2 (2019): DIMENSIONS OF INFORMATICS AND SOCIETY#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 8 Núm. 2 (2019): DIMENSIONES DE LA INFORMÁTICA Y DE LA SOCIEDAD#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 8 n. 2 (2019): DIMENSÕES DA INFORMÁTICA E DA SOCIEDADE2238-807910.35819/tear.v8.n2reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3547/2546Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessSilva, Moisa Aparecida daHornink, Gabriel Gerber2020-07-04T13:57:33Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3547Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2020-07-04T13:57:33Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false
dc.title.none.fl_str_mv O Scratch como programa de autoria na criação literária
title O Scratch como programa de autoria na criação literária
spellingShingle O Scratch como programa de autoria na criação literária
Silva, Moisa Aparecida da
title_short O Scratch como programa de autoria na criação literária
title_full O Scratch como programa de autoria na criação literária
title_fullStr O Scratch como programa de autoria na criação literária
title_full_unstemmed O Scratch como programa de autoria na criação literária
title_sort O Scratch como programa de autoria na criação literária
author Silva, Moisa Aparecida da
author_facet Silva, Moisa Aparecida da
Hornink, Gabriel Gerber
author_role author
author2 Hornink, Gabriel Gerber
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Silva, Moisa Aparecida da
Hornink, Gabriel Gerber
description Scratch as a Literary Creation Authorship Program Abstract: We present the use of Scratch software as a system of authoring and pedagogical innovation in the language area, including the construction of digital narratives and the enhancement of important higher psychic functions. We aim to understand the development of literary creativity from the construction of digital narratives in Scratch. From a participatory research, we developed a qualitative study with research journal and data of the final versions of the narratives produced in Scratch. We conducted field actions with students of the second cycle of elementary school of a public school in southern Minas Gerais. We made a subjective correlation with the narratives produced, evaluating them from the textual point of view and in relation to creativity. We highlight in the results the writing of texts which meet the proposed genre, with marks of authorship and use of memory, attention, thought, language and imagination. We highlight the importance of the teacher in the elaboration of a didactic sequence that arouses the student's interest, the need for semiotic mediation to construct meaning to the proposed activity and the enhancement of literary creativity in the narratives produced. Keywords: Digital technologies. Scratch. Authorship. Creativity.  
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado pelo pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3547
10.35819/tear.v8.n2.a3547
url https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3547
identifier_str_mv 10.35819/tear.v8.n2.a3547
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3547/2546
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv #Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 8 No. 2 (2019): DIMENSIONS OF INFORMATICS AND SOCIETY
#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 8 Núm. 2 (2019): DIMENSIONES DE LA INFORMÁTICA Y DE LA SOCIEDAD
#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 8 n. 2 (2019): DIMENSÕES DA INFORMÁTICA E DA SOCIEDADE
2238-8079
10.35819/tear.v8.n2
reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron:IFRS
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron_str IFRS
institution IFRS
reponame_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
collection Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
repository.mail.fl_str_mv ||tear@canoas.ifrs.edu.br
_version_ 1814253919288688640