Currículo integrado e práticas pedagógicas nos IFs: mapeamento de pesquisas em bases de dados

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: dos Santos Silveira, Samai Serique
Data de Publicação: 2019
Outros Autores: Martins, Silvana Neumann
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3592
Resumo: Integrated Curriculum and Pedagogical Practices in the Federal Institutes (Ifs): Mapping Researches in Databases Abstract: This article focuses on the part of an investigation being carried out at the Universidade do Vale do Taquari. It aimed to map researches about curriculum and integrating pedagogical practices in the Federal Institutes of Education between 2014 and 2018, through qualitative approach and documentary analysis. Four sources for information collection were chosen: the Database with Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), CAPES Journal Portal, the Group of Study and Research on Work and Education (GEPTE) and a work released in the 1st National Seminar for the Integrated Secondary School, which presents research in the Federal Network, in distinct states of Brazil. The material analyzed allows us to conclude that a variety of practices may depict curriculum integration, in light of diverse theoretical perspectives, as well that numerous integrating alternatives were evidenced in various pedagogical experiments. Keywords: Integrating Practices. Federal Institute of Education. Secondary School.
id IFRS-1_5c34fe1b1a60df57a3cda6ed5e21cb4d
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3592
network_acronym_str IFRS-1
network_name_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling Currículo integrado e práticas pedagógicas nos IFs: mapeamento de pesquisas em bases de dadosIntegrated Curriculum and Pedagogical Practices in the Federal Institutes (Ifs): Mapping Researches in Databases Abstract: This article focuses on the part of an investigation being carried out at the Universidade do Vale do Taquari. It aimed to map researches about curriculum and integrating pedagogical practices in the Federal Institutes of Education between 2014 and 2018, through qualitative approach and documentary analysis. Four sources for information collection were chosen: the Database with Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), CAPES Journal Portal, the Group of Study and Research on Work and Education (GEPTE) and a work released in the 1st National Seminar for the Integrated Secondary School, which presents research in the Federal Network, in distinct states of Brazil. The material analyzed allows us to conclude that a variety of practices may depict curriculum integration, in light of diverse theoretical perspectives, as well that numerous integrating alternatives were evidenced in various pedagogical experiments. Keywords: Integrating Practices. Federal Institute of Education. Secondary School.Resumo: O presente artigo refere-se ao recorte de uma investigação que está em desenvolvimento na Universidade do Vale do Taquari - Univates/RS. Teve como objetivo mapear pesquisas que tratam sobre currículo e práticas pedagógicas integradoras nos Institutos Federais de Educação, no período que compreende os anos de 2014 a 2018. Para tanto, trabalhou-se com a abordagem qualitativa e a análise documental. Foram selecionadas quatro fontes para a coleta de informações, a saber: a Base de Dados de Dissertações e Teses da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), o Portal de Periódicos da CAPES, o Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Trabalho e Educação (GEPTE) e uma obra lançada no I Seminário Nacional do Ensino Médio Integrado, a qual reúne pesquisas na Rede Federal, em diferentes estados do Brasil. A partir do material analisado, permite-se concluir que diversas práticas podem traduzir a integração curricular, sob diferentes perspectivas teóricas e que muitas alternativas integradoras foram evidenciadas em variadas experiências pedagógicas. Palavras-chave: Práticas Integradoras. Instituto Federal de Educação. Ensino Médio.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2019-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/359210.35819/tear.v8.n2.a3592#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 8 No. 2 (2019): DIMENSIONS OF INFORMATICS AND SOCIETY#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 8 Núm. 2 (2019): DIMENSIONES DE LA INFORMÁTICA Y DE LA SOCIEDAD#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 8 n. 2 (2019): DIMENSÕES DA INFORMÁTICA E DA SOCIEDADE2238-807910.35819/tear.v8.n2reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3592/2532Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos Silveira, Samai SeriqueMartins, Silvana Neumann2020-07-04T13:57:35Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3592Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2020-07-04T13:57:35Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Currículo integrado e práticas pedagógicas nos IFs: mapeamento de pesquisas em bases de dados
title Currículo integrado e práticas pedagógicas nos IFs: mapeamento de pesquisas em bases de dados
spellingShingle Currículo integrado e práticas pedagógicas nos IFs: mapeamento de pesquisas em bases de dados
dos Santos Silveira, Samai Serique
title_short Currículo integrado e práticas pedagógicas nos IFs: mapeamento de pesquisas em bases de dados
title_full Currículo integrado e práticas pedagógicas nos IFs: mapeamento de pesquisas em bases de dados
title_fullStr Currículo integrado e práticas pedagógicas nos IFs: mapeamento de pesquisas em bases de dados
title_full_unstemmed Currículo integrado e práticas pedagógicas nos IFs: mapeamento de pesquisas em bases de dados
title_sort Currículo integrado e práticas pedagógicas nos IFs: mapeamento de pesquisas em bases de dados
author dos Santos Silveira, Samai Serique
author_facet dos Santos Silveira, Samai Serique
Martins, Silvana Neumann
author_role author
author2 Martins, Silvana Neumann
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv dos Santos Silveira, Samai Serique
Martins, Silvana Neumann
description Integrated Curriculum and Pedagogical Practices in the Federal Institutes (Ifs): Mapping Researches in Databases Abstract: This article focuses on the part of an investigation being carried out at the Universidade do Vale do Taquari. It aimed to map researches about curriculum and integrating pedagogical practices in the Federal Institutes of Education between 2014 and 2018, through qualitative approach and documentary analysis. Four sources for information collection were chosen: the Database with Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), CAPES Journal Portal, the Group of Study and Research on Work and Education (GEPTE) and a work released in the 1st National Seminar for the Integrated Secondary School, which presents research in the Federal Network, in distinct states of Brazil. The material analyzed allows us to conclude that a variety of practices may depict curriculum integration, in light of diverse theoretical perspectives, as well that numerous integrating alternatives were evidenced in various pedagogical experiments. Keywords: Integrating Practices. Federal Institute of Education. Secondary School.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-12-04
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3592
10.35819/tear.v8.n2.a3592
url https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3592
identifier_str_mv 10.35819/tear.v8.n2.a3592
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3592/2532
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv #Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 8 No. 2 (2019): DIMENSIONS OF INFORMATICS AND SOCIETY
#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 8 Núm. 2 (2019): DIMENSIONES DE LA INFORMÁTICA Y DE LA SOCIEDAD
#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 8 n. 2 (2019): DIMENSÕES DA INFORMÁTICA E DA SOCIEDADE
2238-8079
10.35819/tear.v8.n2
reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron:IFRS
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron_str IFRS
institution IFRS
reponame_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
collection Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
repository.mail.fl_str_mv ||tear@canoas.ifrs.edu.br
_version_ 1798951575052353536