Currículo integrado e práticas pedagógicas nos IFs: mapeamento de pesquisas em bases de dados
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2019 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
Texto Completo: | https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3592 |
Resumo: | Integrated Curriculum and Pedagogical Practices in the Federal Institutes (Ifs): Mapping Researches in Databases Abstract: This article focuses on the part of an investigation being carried out at the Universidade do Vale do Taquari. It aimed to map researches about curriculum and integrating pedagogical practices in the Federal Institutes of Education between 2014 and 2018, through qualitative approach and documentary analysis. Four sources for information collection were chosen: the Database with Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), CAPES Journal Portal, the Group of Study and Research on Work and Education (GEPTE) and a work released in the 1st National Seminar for the Integrated Secondary School, which presents research in the Federal Network, in distinct states of Brazil. The material analyzed allows us to conclude that a variety of practices may depict curriculum integration, in light of diverse theoretical perspectives, as well that numerous integrating alternatives were evidenced in various pedagogical experiments. Keywords: Integrating Practices. Federal Institute of Education. Secondary School. |
id |
IFRS-1_5c34fe1b1a60df57a3cda6ed5e21cb4d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3592 |
network_acronym_str |
IFRS-1 |
network_name_str |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
Currículo integrado e práticas pedagógicas nos IFs: mapeamento de pesquisas em bases de dadosIntegrated Curriculum and Pedagogical Practices in the Federal Institutes (Ifs): Mapping Researches in Databases Abstract: This article focuses on the part of an investigation being carried out at the Universidade do Vale do Taquari. It aimed to map researches about curriculum and integrating pedagogical practices in the Federal Institutes of Education between 2014 and 2018, through qualitative approach and documentary analysis. Four sources for information collection were chosen: the Database with Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), CAPES Journal Portal, the Group of Study and Research on Work and Education (GEPTE) and a work released in the 1st National Seminar for the Integrated Secondary School, which presents research in the Federal Network, in distinct states of Brazil. The material analyzed allows us to conclude that a variety of practices may depict curriculum integration, in light of diverse theoretical perspectives, as well that numerous integrating alternatives were evidenced in various pedagogical experiments. Keywords: Integrating Practices. Federal Institute of Education. Secondary School.Resumo: O presente artigo refere-se ao recorte de uma investigação que está em desenvolvimento na Universidade do Vale do Taquari - Univates/RS. Teve como objetivo mapear pesquisas que tratam sobre currículo e práticas pedagógicas integradoras nos Institutos Federais de Educação, no período que compreende os anos de 2014 a 2018. Para tanto, trabalhou-se com a abordagem qualitativa e a análise documental. Foram selecionadas quatro fontes para a coleta de informações, a saber: a Base de Dados de Dissertações e Teses da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES), o Portal de Periódicos da CAPES, o Grupo de Estudos e Pesquisa sobre Trabalho e Educação (GEPTE) e uma obra lançada no I Seminário Nacional do Ensino Médio Integrado, a qual reúne pesquisas na Rede Federal, em diferentes estados do Brasil. A partir do material analisado, permite-se concluir que diversas práticas podem traduzir a integração curricular, sob diferentes perspectivas teóricas e que muitas alternativas integradoras foram evidenciadas em variadas experiências pedagógicas. Palavras-chave: Práticas Integradoras. Instituto Federal de Educação. Ensino Médio.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2019-12-04info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/359210.35819/tear.v8.n2.a3592#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 8 No. 2 (2019): DIMENSIONS OF INFORMATICS AND SOCIETY#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 8 Núm. 2 (2019): DIMENSIONES DE LA INFORMÁTICA Y DE LA SOCIEDAD#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 8 n. 2 (2019): DIMENSÕES DA INFORMÁTICA E DA SOCIEDADE2238-807910.35819/tear.v8.n2reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3592/2532Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessdos Santos Silveira, Samai SeriqueMartins, Silvana Neumann2020-07-04T13:57:35Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/3592Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2020-07-04T13:57:35Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Currículo integrado e práticas pedagógicas nos IFs: mapeamento de pesquisas em bases de dados |
title |
Currículo integrado e práticas pedagógicas nos IFs: mapeamento de pesquisas em bases de dados |
spellingShingle |
Currículo integrado e práticas pedagógicas nos IFs: mapeamento de pesquisas em bases de dados dos Santos Silveira, Samai Serique |
title_short |
Currículo integrado e práticas pedagógicas nos IFs: mapeamento de pesquisas em bases de dados |
title_full |
Currículo integrado e práticas pedagógicas nos IFs: mapeamento de pesquisas em bases de dados |
title_fullStr |
Currículo integrado e práticas pedagógicas nos IFs: mapeamento de pesquisas em bases de dados |
title_full_unstemmed |
Currículo integrado e práticas pedagógicas nos IFs: mapeamento de pesquisas em bases de dados |
title_sort |
Currículo integrado e práticas pedagógicas nos IFs: mapeamento de pesquisas em bases de dados |
author |
dos Santos Silveira, Samai Serique |
author_facet |
dos Santos Silveira, Samai Serique Martins, Silvana Neumann |
author_role |
author |
author2 |
Martins, Silvana Neumann |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
dos Santos Silveira, Samai Serique Martins, Silvana Neumann |
description |
Integrated Curriculum and Pedagogical Practices in the Federal Institutes (Ifs): Mapping Researches in Databases Abstract: This article focuses on the part of an investigation being carried out at the Universidade do Vale do Taquari. It aimed to map researches about curriculum and integrating pedagogical practices in the Federal Institutes of Education between 2014 and 2018, through qualitative approach and documentary analysis. Four sources for information collection were chosen: the Database with Theses and Dissertations of the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES), CAPES Journal Portal, the Group of Study and Research on Work and Education (GEPTE) and a work released in the 1st National Seminar for the Integrated Secondary School, which presents research in the Federal Network, in distinct states of Brazil. The material analyzed allows us to conclude that a variety of practices may depict curriculum integration, in light of diverse theoretical perspectives, as well that numerous integrating alternatives were evidenced in various pedagogical experiments. Keywords: Integrating Practices. Federal Institute of Education. Secondary School. |
publishDate |
2019 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2019-12-04 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3592 10.35819/tear.v8.n2.a3592 |
url |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3592 |
identifier_str_mv |
10.35819/tear.v8.n2.a3592 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/3592/2532 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2019 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 8 No. 2 (2019): DIMENSIONS OF INFORMATICS AND SOCIETY #Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 8 Núm. 2 (2019): DIMENSIONES DE LA INFORMÁTICA Y DE LA SOCIEDAD #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 8 n. 2 (2019): DIMENSÕES DA INFORMÁTICA E DA SOCIEDADE 2238-8079 10.35819/tear.v8.n2 reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) instacron:IFRS |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
instacron_str |
IFRS |
institution |
IFRS |
reponame_str |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
collection |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||tear@canoas.ifrs.edu.br |
_version_ |
1814253919300222976 |