This Land is Mine!: report of a gammed experience in DTIC training teachers
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
Texto Completo: | https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4498 |
Resumo: | Abstract: This paper aims to describe a gamified strategy experience called ‘This Land Is Mine!” using teacher training on DTIC. The goal was to show to the participants how gamification can be applied in the classroom (attending dynamics, mechanics, and components), and how BNCC (Brazilian National Common Curricular Base) can be approached in a ludic way. The paper development used bibliographic research to guide the gamified strategy, and an action-research with 12 people from the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul – IFRS enrolled in the master's course Mestrado Profissional em Informática da Educação – MPIE, which has, among its purposes, teacher training. Moreover, the study included data collection using questionnaire and evaluation through a moment of reflection, in addition to environment observation through the pedagogical practices performed. As a result, it can be seen that gamification, to be applied in the classroom, must be well planned; and that, although several technologies have been used in the experiment, the activities that were best evaluated were those that involved creativity, teamwork, and collaboration. Keywords: Teacher training. DTIC. Gamification. |
id |
IFRS-1_85a60faa5acf7f10cea5c75f41d350b8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/4498 |
network_acronym_str |
IFRS-1 |
network_name_str |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
repository_id_str |
|
spelling |
This Land is Mine!: report of a gammed experience in DTIC training teachers This Land is Mine!: relato de uma experiência gamificada na capacitação de professores em TDICAbstract: This paper aims to describe a gamified strategy experience called ‘This Land Is Mine!” using teacher training on DTIC. The goal was to show to the participants how gamification can be applied in the classroom (attending dynamics, mechanics, and components), and how BNCC (Brazilian National Common Curricular Base) can be approached in a ludic way. The paper development used bibliographic research to guide the gamified strategy, and an action-research with 12 people from the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul – IFRS enrolled in the master's course Mestrado Profissional em Informática da Educação – MPIE, which has, among its purposes, teacher training. Moreover, the study included data collection using questionnaire and evaluation through a moment of reflection, in addition to environment observation through the pedagogical practices performed. As a result, it can be seen that gamification, to be applied in the classroom, must be well planned; and that, although several technologies have been used in the experiment, the activities that were best evaluated were those that involved creativity, teamwork, and collaboration. Keywords: Teacher training. DTIC. Gamification.Resumo: Este artigo tem como objetivo descrever um relato de experiência em que uma estratégia gamificada, denominada ‘This Land Is Mine!’, foi adotada na formação de docentes em TDIC. O seu propósito foi demonstrar aos participantes como a gamificação pode ser aplicada em sala de aula (atendendo a suas dinâmicas, mecânicas e componentes) e como as competências da BNCC podem ser abordadas de modo lúdico. No seu desenvolvimento, foi utilizada a pesquisa bibliográfica para orientar o planejamento da estratégia, além de uma pesquisa-ação, que contou com 12 participantes do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul – IFRS vinculados ao Mestrado Profissional em Informática da Educação – MPIE, que tem entre seus propósitos a formação de docentes. Além disso, o estudo ainda incluiu coleta de dados por meio de questionário e avaliação, através de um momento de reflexão, bem como observação do ambiente da prática pedagógica realizada. Como resultados, pode-se perceber que a gamificação, para ser aplicada em sala de aula, deve ser bem planejada, e que, embora várias tecnologias tenham sido utilizadas na experiência, as atividades que foram melhor avaliadas foram as que envolveram criatividade, trabalho em equipe e colaboração. Palavras-chave: Formação de Professores. TDIC. Gamificação.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2020-12-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/449810.35819/tear.v9.n2.a4498#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 2 (2020): INDIGENOUS STUDIES AND EDUCATION#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 2 (2020): ESTUDIOS INDÍGENAS Y EDUCACIÓN#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 2 (2020): ESTUDOS INDÍGENAS E EDUCAÇÃO2238-807910.35819/tear.v9.n2reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4498/2799Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessBraga, Karen Cristina da Silva Borges, Calebe de Castro Bertagnolli, Silvia2020-12-09T00:17:05Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/4498Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2020-12-09T00:17:05Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
This Land is Mine!: report of a gammed experience in DTIC training teachers This Land is Mine!: relato de uma experiência gamificada na capacitação de professores em TDIC |
title |
This Land is Mine!: report of a gammed experience in DTIC training teachers |
spellingShingle |
This Land is Mine!: report of a gammed experience in DTIC training teachers Braga, Karen Cristina |
title_short |
This Land is Mine!: report of a gammed experience in DTIC training teachers |
title_full |
This Land is Mine!: report of a gammed experience in DTIC training teachers |
title_fullStr |
This Land is Mine!: report of a gammed experience in DTIC training teachers |
title_full_unstemmed |
This Land is Mine!: report of a gammed experience in DTIC training teachers |
title_sort |
This Land is Mine!: report of a gammed experience in DTIC training teachers |
author |
Braga, Karen Cristina |
author_facet |
Braga, Karen Cristina da Silva Borges, Calebe de Castro Bertagnolli, Silvia |
author_role |
author |
author2 |
da Silva Borges, Calebe de Castro Bertagnolli, Silvia |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Braga, Karen Cristina da Silva Borges, Calebe de Castro Bertagnolli, Silvia |
description |
Abstract: This paper aims to describe a gamified strategy experience called ‘This Land Is Mine!” using teacher training on DTIC. The goal was to show to the participants how gamification can be applied in the classroom (attending dynamics, mechanics, and components), and how BNCC (Brazilian National Common Curricular Base) can be approached in a ludic way. The paper development used bibliographic research to guide the gamified strategy, and an action-research with 12 people from the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul – IFRS enrolled in the master's course Mestrado Profissional em Informática da Educação – MPIE, which has, among its purposes, teacher training. Moreover, the study included data collection using questionnaire and evaluation through a moment of reflection, in addition to environment observation through the pedagogical practices performed. As a result, it can be seen that gamification, to be applied in the classroom, must be well planned; and that, although several technologies have been used in the experiment, the activities that were best evaluated were those that involved creativity, teamwork, and collaboration. Keywords: Teacher training. DTIC. Gamification. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-12-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4498 10.35819/tear.v9.n2.a4498 |
url |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4498 |
identifier_str_mv |
10.35819/tear.v9.n2.a4498 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4498/2799 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
publisher.none.fl_str_mv |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul |
dc.source.none.fl_str_mv |
#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 2 (2020): INDIGENOUS STUDIES AND EDUCATION #Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 2 (2020): ESTUDIOS INDÍGENAS Y EDUCACIÓN #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 2 (2020): ESTUDOS INDÍGENAS E EDUCAÇÃO 2238-8079 10.35819/tear.v9.n2 reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) instacron:IFRS |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
instacron_str |
IFRS |
institution |
IFRS |
reponame_str |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
collection |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia |
repository.name.fl_str_mv |
Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||tear@canoas.ifrs.edu.br |
_version_ |
1814253920175783936 |