This Land is Mine!: report of a gammed experience in DTIC training teachers

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Braga, Karen Cristina
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: da Silva Borges, Calebe, de Castro Bertagnolli, Silvia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4498
Resumo: Abstract: This paper aims to describe a gamified strategy experience called ‘This Land Is Mine!” using teacher training on DTIC. The goal was to show to the participants how gamification can be applied in the classroom (attending dynamics, mechanics, and components), and how BNCC (Brazilian National Common Curricular Base) can be approached in a ludic way. The paper development used bibliographic research to guide the gamified strategy, and an action-research with 12 people from the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul – IFRS enrolled in the master's course Mestrado Profissional em Informática da Educação – MPIE, which has, among its purposes, teacher training. Moreover, the study included data collection using questionnaire and evaluation through a moment of reflection, in addition to environment observation through the pedagogical practices performed. As a result, it can be seen that gamification, to be applied in the classroom, must be well planned; and that, although several technologies have been used in the experiment, the activities that were best evaluated were those that involved creativity, teamwork, and collaboration. Keywords: Teacher training. DTIC. Gamification.
id IFRS-1_85a60faa5acf7f10cea5c75f41d350b8
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/4498
network_acronym_str IFRS-1
network_name_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling This Land is Mine!: report of a gammed experience in DTIC training teachers This Land is Mine!: relato de uma experiência gamificada na capacitação de professores em TDICAbstract: This paper aims to describe a gamified strategy experience called ‘This Land Is Mine!” using teacher training on DTIC. The goal was to show to the participants how gamification can be applied in the classroom (attending dynamics, mechanics, and components), and how BNCC (Brazilian National Common Curricular Base) can be approached in a ludic way. The paper development used bibliographic research to guide the gamified strategy, and an action-research with 12 people from the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul – IFRS enrolled in the master's course Mestrado Profissional em Informática da Educação – MPIE, which has, among its purposes, teacher training. Moreover, the study included data collection using questionnaire and evaluation through a moment of reflection, in addition to environment observation through the pedagogical practices performed. As a result, it can be seen that gamification, to be applied in the classroom, must be well planned; and that, although several technologies have been used in the experiment, the activities that were best evaluated were those that involved creativity, teamwork, and collaboration. Keywords: Teacher training. DTIC. Gamification.Resumo: Este artigo tem como objetivo descrever um relato de experiência em que uma estratégia gamificada, denominada ‘This Land Is Mine!’, foi adotada na formação de docentes em TDIC. O seu propósito foi demonstrar aos participantes como a gamificação pode ser aplicada em sala de aula (atendendo a suas dinâmicas, mecânicas e componentes) e como as competências da BNCC podem ser abordadas de modo lúdico. No seu desenvolvimento, foi utilizada a pesquisa bibliográfica para orientar o planejamento da estratégia, além de uma pesquisa-ação, que contou com 12 participantes do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul – IFRS vinculados ao Mestrado Profissional em Informática da Educação – MPIE, que tem entre seus propósitos a formação de docentes. Além disso, o estudo ainda incluiu coleta de dados por meio de questionário e avaliação, através de um momento de reflexão, bem como observação do ambiente da prática pedagógica realizada. Como resultados, pode-se perceber que a gamificação, para ser aplicada em sala de aula, deve ser bem planejada, e que, embora várias tecnologias tenham sido utilizadas na experiência, as atividades que foram melhor avaliadas foram as que envolveram criatividade, trabalho em equipe e colaboração. Palavras-chave: Formação de Professores. TDIC. Gamificação.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2020-12-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/449810.35819/tear.v9.n2.a4498#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 2 (2020): INDIGENOUS STUDIES AND EDUCATION#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 2 (2020): ESTUDIOS INDÍGENAS Y EDUCACIÓN#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 2 (2020): ESTUDOS INDÍGENAS E EDUCAÇÃO2238-807910.35819/tear.v9.n2reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4498/2799Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessBraga, Karen Cristina da Silva Borges, Calebe de Castro Bertagnolli, Silvia2020-12-09T00:17:05Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/4498Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2020-12-09T00:17:05Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false
dc.title.none.fl_str_mv This Land is Mine!: report of a gammed experience in DTIC training teachers
This Land is Mine!: relato de uma experiência gamificada na capacitação de professores em TDIC
title This Land is Mine!: report of a gammed experience in DTIC training teachers
spellingShingle This Land is Mine!: report of a gammed experience in DTIC training teachers
Braga, Karen Cristina
title_short This Land is Mine!: report of a gammed experience in DTIC training teachers
title_full This Land is Mine!: report of a gammed experience in DTIC training teachers
title_fullStr This Land is Mine!: report of a gammed experience in DTIC training teachers
title_full_unstemmed This Land is Mine!: report of a gammed experience in DTIC training teachers
title_sort This Land is Mine!: report of a gammed experience in DTIC training teachers
author Braga, Karen Cristina
author_facet Braga, Karen Cristina
da Silva Borges, Calebe
de Castro Bertagnolli, Silvia
author_role author
author2 da Silva Borges, Calebe
de Castro Bertagnolli, Silvia
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Braga, Karen Cristina
da Silva Borges, Calebe
de Castro Bertagnolli, Silvia
description Abstract: This paper aims to describe a gamified strategy experience called ‘This Land Is Mine!” using teacher training on DTIC. The goal was to show to the participants how gamification can be applied in the classroom (attending dynamics, mechanics, and components), and how BNCC (Brazilian National Common Curricular Base) can be approached in a ludic way. The paper development used bibliographic research to guide the gamified strategy, and an action-research with 12 people from the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul – IFRS enrolled in the master's course Mestrado Profissional em Informática da Educação – MPIE, which has, among its purposes, teacher training. Moreover, the study included data collection using questionnaire and evaluation through a moment of reflection, in addition to environment observation through the pedagogical practices performed. As a result, it can be seen that gamification, to be applied in the classroom, must be well planned; and that, although several technologies have been used in the experiment, the activities that were best evaluated were those that involved creativity, teamwork, and collaboration. Keywords: Teacher training. DTIC. Gamification.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4498
10.35819/tear.v9.n2.a4498
url https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4498
identifier_str_mv 10.35819/tear.v9.n2.a4498
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4498/2799
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv #Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 2 (2020): INDIGENOUS STUDIES AND EDUCATION
#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 2 (2020): ESTUDIOS INDÍGENAS Y EDUCACIÓN
#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 2 (2020): ESTUDOS INDÍGENAS E EDUCAÇÃO
2238-8079
10.35819/tear.v9.n2
reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron:IFRS
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron_str IFRS
institution IFRS
reponame_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
collection Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
repository.mail.fl_str_mv ||tear@canoas.ifrs.edu.br
_version_ 1814253920175783936