Use of the Science/Biology Laboratory and the Development of Scientific Skills: What do the Studies Reveal?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Bibiane de Fátima
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Mota, Maria Danielle Araújo, Solino, Ana Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/5759
Resumo: Abstract: At school, the Science/Biology Laboratory is a teaching and learning space that can be used to build the learning of scientific knowledge together with students. Thus, this study starts from the following question: how can the Science/Biology Laboratory be used in Science/Biology classes in Brazilian Elementary Education schools? Thus, this research aimed to understand how the Science/Biology Laboratory can be used in Biology teaching in Basic Education. To this end, a Systematic Literature Review was conducted using as descriptors the term laboratory and Biology teaching in databases such as the Portal de Periódicos Capes/MEC, the Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações, and the annals of complete papers published in the Encontro Nacional de Pesquisa e Educação em Ciências and the annals of the Encontro Nacional de Ensino de Biologia from 2015 to 2020. The results indicate that the Science Laboratory/Biology can be used for the proposition of practical classes, whether experimental or not, of projects and didactic exhibitions, with introductory, integrated or complementary purposes. In addition, through classes in this space, scientific skills were developed, ranging from hypothesis proposition, data collection, analysis and recording, to communication of ideas. Thus, this research can contribute to the training of biology teachers by weaving possibilities in the use of the Science/Biology Laboratory in their teaching. Keywords: Teaching Biology. Science Laboratory. Basic Education.
id IFRS-1_c2a3e9980517b1f8553391dd9ad20d93
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/5759
network_acronym_str IFRS-1
network_name_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling Use of the Science/Biology Laboratory and the Development of Scientific Skills: What do the Studies Reveal?Uso do laboratório de ciências/biologia e o desenvolvimento de habilidades científicas: o que os estudos revelam?Abstract: At school, the Science/Biology Laboratory is a teaching and learning space that can be used to build the learning of scientific knowledge together with students. Thus, this study starts from the following question: how can the Science/Biology Laboratory be used in Science/Biology classes in Brazilian Elementary Education schools? Thus, this research aimed to understand how the Science/Biology Laboratory can be used in Biology teaching in Basic Education. To this end, a Systematic Literature Review was conducted using as descriptors the term laboratory and Biology teaching in databases such as the Portal de Periódicos Capes/MEC, the Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações, and the annals of complete papers published in the Encontro Nacional de Pesquisa e Educação em Ciências and the annals of the Encontro Nacional de Ensino de Biologia from 2015 to 2020. The results indicate that the Science Laboratory/Biology can be used for the proposition of practical classes, whether experimental or not, of projects and didactic exhibitions, with introductory, integrated or complementary purposes. In addition, through classes in this space, scientific skills were developed, ranging from hypothesis proposition, data collection, analysis and recording, to communication of ideas. Thus, this research can contribute to the training of biology teachers by weaving possibilities in the use of the Science/Biology Laboratory in their teaching. Keywords: Teaching Biology. Science Laboratory. Basic Education.Resumo: Na escola, o Laboratório de Ciências/Biologia é um espaço de ensino e de aprendizagem que pode ser utilizado para construir a aprendizagem do conhecimento científico junto com os estudantes. Dessa forma, este estudo parte da seguinte questão: como o Laboratório de Ciências/Biologia pode ser utilizado nas aulas de Ciências/Biologia nas escolas brasileiras da Educação Básica? Assim, esta pesquisa teve como objetivo compreender como o Laboratório de Ciências/Biologia pode ser utilizado no ensino de Biologia da Educação Básica. Para isso, foi realizada uma Revisão Sistemática de Literatura utilizando como descritores o termo laboratório e ensino de Biologia em bases de dados como o Portal de Periódicos Capes/MEC, a Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações, os anais de trabalhos completos publicados no Encontro Nacional de Pesquisa e Educação em Ciências e os anais do Encontro Nacional de Ensino de Biologia de 2015 a 2020. Os resultados indicam que o Laboratório de Ciências/Biologia pode ser utilizado para a proposição de aulas práticas, sendo elas experimentais ou não, de projetos e de exposições didáticas, com finalidade introdutória, integrada ou complementar. Somado a isso, por meio de aulas nesse espaço, foram desenvolvidas habilidades científicas que versavam desde a proposição de hipóteses, coleta, análise e registro de dados, até a comunicação de ideias. Desse modo, essa pesquisa pode contribuir para a formação dos professores de Biologia tecendo possibilidades no uso do Laboratório de Ciências/Biologia frente a sua atuação docente. Palavras-chave: Ensino de Biologia. Laboratório de Ciências. Educação Básica. Resumo: Na escola, o Laboratório de Ciências/Biologia é um espaço de ensino e de aprendizagem que pode ser utilizado para construir a aprendizagem do conhecimento científico junto com os estudantes. Dessa forma, este estudo parte da seguinte questão: como o Laboratório de Ciências/Biologia pode ser utilizado nas aulas de Ciências/Biologia nas escolas brasileiras da Educação Básica? Assim, esta pesquisa teve como objetivo compreender como o Laboratório de Ciências/Biologia pode ser utilizado no ensino de Biologia da Educação Básica. Para isso, foi realizada uma Revisão Sistemática de Literatura utilizando como descritores o termo laboratório e ensino de Biologia em bases de dados como o Portal de Periódicos Capes/MEC, a Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações, os anais de trabalhos completos publicados no Encontro Nacional de Pesquisa e Educação em Ciências e os anais do Encontro Nacional de Ensino de Biologia de 2015 a 2020. Os resultados indicam que o Laboratório de Ciências/Biologia pode ser utilizado para a proposição de aulas práticas, sendo elas experimentais ou não, de projetos e de exposições didáticas, com finalidade introdutória, integrada ou complementar. Somado a isso, por meio de aulas nesse espaço, foram desenvolvidas habilidades científicas que versavam desde a proposição de hipóteses, coleta, análise e registro de dados, até a comunicação de ideias. Desse modo, essa pesquisa pode contribuir para a formação dos professores de Biologia tecendo possibilidades no uso do Laboratório de Ciências/Biologia frente a sua atuação docente. Palavras-chave: Ensino de Biologia. Laboratório de Ciências. Educação Básica.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2022-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/575910.35819/tear.v11.n1.a5759#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 11 No. 1 (2022): Creative Learning: Possibilities and Potentials for Education#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 11 Núm. 1 (2022): Aprendizaje Creativo: posibilidades y potencialidades para la Educación#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 11 n. 1 (2022): APRENDIZAGEM CRIATIVA: POSSIBILIDADES E POTENCIALIDADES PARA A EDUCAÇÃO2238-807910.35819/tear.v11.n1reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/5759/3142Copyright (c) 2022 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Bibiane de FátimaMota, Maria Danielle AraújoSolino, Ana Paula2022-07-02T00:15:49Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/5759Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2022-07-02T00:15:49Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Use of the Science/Biology Laboratory and the Development of Scientific Skills: What do the Studies Reveal?
Uso do laboratório de ciências/biologia e o desenvolvimento de habilidades científicas: o que os estudos revelam?
title Use of the Science/Biology Laboratory and the Development of Scientific Skills: What do the Studies Reveal?
spellingShingle Use of the Science/Biology Laboratory and the Development of Scientific Skills: What do the Studies Reveal?
Santos, Bibiane de Fátima
title_short Use of the Science/Biology Laboratory and the Development of Scientific Skills: What do the Studies Reveal?
title_full Use of the Science/Biology Laboratory and the Development of Scientific Skills: What do the Studies Reveal?
title_fullStr Use of the Science/Biology Laboratory and the Development of Scientific Skills: What do the Studies Reveal?
title_full_unstemmed Use of the Science/Biology Laboratory and the Development of Scientific Skills: What do the Studies Reveal?
title_sort Use of the Science/Biology Laboratory and the Development of Scientific Skills: What do the Studies Reveal?
author Santos, Bibiane de Fátima
author_facet Santos, Bibiane de Fátima
Mota, Maria Danielle Araújo
Solino, Ana Paula
author_role author
author2 Mota, Maria Danielle Araújo
Solino, Ana Paula
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Santos, Bibiane de Fátima
Mota, Maria Danielle Araújo
Solino, Ana Paula
description Abstract: At school, the Science/Biology Laboratory is a teaching and learning space that can be used to build the learning of scientific knowledge together with students. Thus, this study starts from the following question: how can the Science/Biology Laboratory be used in Science/Biology classes in Brazilian Elementary Education schools? Thus, this research aimed to understand how the Science/Biology Laboratory can be used in Biology teaching in Basic Education. To this end, a Systematic Literature Review was conducted using as descriptors the term laboratory and Biology teaching in databases such as the Portal de Periódicos Capes/MEC, the Biblioteca Digital Brasileira de Teses e Dissertações, and the annals of complete papers published in the Encontro Nacional de Pesquisa e Educação em Ciências and the annals of the Encontro Nacional de Ensino de Biologia from 2015 to 2020. The results indicate that the Science Laboratory/Biology can be used for the proposition of practical classes, whether experimental or not, of projects and didactic exhibitions, with introductory, integrated or complementary purposes. In addition, through classes in this space, scientific skills were developed, ranging from hypothesis proposition, data collection, analysis and recording, to communication of ideas. Thus, this research can contribute to the training of biology teachers by weaving possibilities in the use of the Science/Biology Laboratory in their teaching. Keywords: Teaching Biology. Science Laboratory. Basic Education.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/5759
10.35819/tear.v11.n1.a5759
url https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/5759
identifier_str_mv 10.35819/tear.v11.n1.a5759
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/5759/3142
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv #Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 11 No. 1 (2022): Creative Learning: Possibilities and Potentials for Education
#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 11 Núm. 1 (2022): Aprendizaje Creativo: posibilidades y potencialidades para la Educación
#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 11 n. 1 (2022): APRENDIZAGEM CRIATIVA: POSSIBILIDADES E POTENCIALIDADES PARA A EDUCAÇÃO
2238-8079
10.35819/tear.v11.n1
reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron:IFRS
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron_str IFRS
institution IFRS
reponame_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
collection Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
repository.mail.fl_str_mv ||tear@canoas.ifrs.edu.br
_version_ 1798951576147066880