Use of Science Laboratory in High School: Searching for evidence in the National Common Curricular Base

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Santos, Bibiane de Fátima
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Mota, Maria Danielle Araújo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v15i4.33634
Resumo: The Science Laboratory (SL) is a school space that can enhance student learning. However, the lack of teacher training, the precarious structure of the LC and the lack of pedagogical support are factors that reduce the potential of this space. Understanding the need for indications in official documents about the LC, this study aimed to analyze how the National Common Curricular Base [BNCC] can contemplate the LC for the teaching of Natural Sciences during the High School stage. A documentary survey of the BNCC revealed the presence of competences and skills that encourage investigative activities. However, the document does not mention the LC as the most appropriate space in the school for such activities. As a result, it emerged that the BNCC does not provide any support for teachers to ask their school systems to implement and use the LC.
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spelling Use of Science Laboratory in High School: Searching for evidence in the National Common Curricular BaseUso del Laboratorio de Ciencias en la Enseñanza Secundaria: búsqueda de pruebas en la Base Curricular Nacional ComúnUso do Laboratório de Ciências no Ensino Médio: Buscando evidências na Base Nacional Comum CurricularThe Science Laboratory (SL) is a school space that can enhance student learning. However, the lack of teacher training, the precarious structure of the LC and the lack of pedagogical support are factors that reduce the potential of this space. Understanding the need for indications in official documents about the LC, this study aimed to analyze how the National Common Curricular Base [BNCC] can contemplate the LC for the teaching of Natural Sciences during the High School stage. A documentary survey of the BNCC revealed the presence of competences and skills that encourage investigative activities. However, the document does not mention the LC as the most appropriate space in the school for such activities. As a result, it emerged that the BNCC does not provide any support for teachers to ask their school systems to implement and use the LC.El Laboratorio de Ciencias (LC) es un espacio escolar que puede mejorar el aprendizaje de los alumnos. Sin embargo, la falta de formación del profesorado, la precaria estructura del LC y la falta de apoyo pedagógico son factores que reducen el potencial de este espacio. Entendiendo la necesidad de documentos oficiales que orienten sobre el LC, este estudio tuvo como objetivo analizar cómo la Base Curricular Nacional Común [BNCC] puede contemplar el LC para la enseñanza de las ciencias naturales durante la escuela secundaria. Un estudio documental de la BNCC reveló la presencia de competencias y habilidades que fomentan las actividades de investigación. Sin embargo, el documento no menciona el LC como el espacio más apropiado de la escuela para dichas actividades. Como resultado, se constató que el BNCC no proporciona ningún apoyo para que los profesores soliciten a sus sistemas escolares la implementación y el uso del LC.O Laboratório de Ciências (LC) é um espaço escolar que pode potencializar a aprendizagem dos estudantes. Porém, a falta de formação docente, a precarização da estrutura do LC e a falta de apoio pedagógico são fatores que reduzem a possibilidade potencializadora desse espaço. Entendendo a necessidade de haver indicações em documentos oficiais sobre o LC, esse estudo teve como objetivo analisar como a Base Nacional Comum Curricular [BNCC] pode contemplar o LC para o ensino de Ciências da Natureza durante a etapa do Ensino Médio. Por meio de uma pesquisa documental da BNCC, foi apontada a presença de competências e habilidades que suscitam atividades investigativas. Todavia, o documento não cita o LC como o espaço mais adequado da escola para tais atividades. Com isso, percebeu-se que a BNCC não oferece subsídios para que os professores solicitem junto aos seus sistemas de ensino a implementação e utilização do LC.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2023-12-28info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v15i4.33634https://doi.org/10.34624/id.v15i4.33634Indagatio Didactica; Vol 15 No 4 (2023); 315-332Indagatio Didactica; Vol. 15 Núm. 4 (2023); 315-332Indagatio Didactica; Vol. 15 No 4 (2023); 315-332Indagatio Didactica; vol. 15 n.º 4 (2023); 315-3321647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/33634https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/33634/23260Direitos de Autor (c) 2024 Bibiane de Fátima Santos, Maria Danielle Araújo Motahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSantos, Bibiane de FátimaMota, Maria Danielle Araújo2024-02-01T11:38:02Zoai:proa.ua.pt:article/33634Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-20T01:59:25.784618Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
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