Contributions of Internet Social Networks for Science Teaching

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Borges dos Santos, Matheus Lincoln
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Leite, Álvaro Emilio
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
Texto Completo: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4064
Resumo: Abstract: This work presents a literature review with the objective of surveying the contributions of social networks on the internet to the teaching of science in the scope of basic education. The search for the papers that compose this review occurred in English and Portuguese on Web of Science, Scopus and journals classified in parameters A1 and A2 of CAPES Qualis in the area of ??education. We analyzed 25 articles that dealt with the use of social networks in science teaching in basic education. The analysis identified three groups of works: formation of learning communities and collaborative learning through social networks; reports of social network contributions to teaching practice and the impact of social networks on the teaching and learning of science. These groups eventually converge on cooperative learning and student engagement, the need to train teachers to use audiovisual tools and the development of new skills and competences necessary for life in our times. Keywords: Social networks. Science teaching. Collaborative learning.
id IFRS-1_d8550c54d582bb287355434f94c56fa5
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/4064
network_acronym_str IFRS-1
network_name_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository_id_str
spelling Contributions of Internet Social Networks for Science TeachingContribuições das redes sociais da internet para o ensino de ciênciasAbstract: This work presents a literature review with the objective of surveying the contributions of social networks on the internet to the teaching of science in the scope of basic education. The search for the papers that compose this review occurred in English and Portuguese on Web of Science, Scopus and journals classified in parameters A1 and A2 of CAPES Qualis in the area of ??education. We analyzed 25 articles that dealt with the use of social networks in science teaching in basic education. The analysis identified three groups of works: formation of learning communities and collaborative learning through social networks; reports of social network contributions to teaching practice and the impact of social networks on the teaching and learning of science. These groups eventually converge on cooperative learning and student engagement, the need to train teachers to use audiovisual tools and the development of new skills and competences necessary for life in our times. Keywords: Social networks. Science teaching. Collaborative learning.Resumo: Este trabalho apresenta a realização de uma revisão de literatura com o objetivo de levantar as contribuições das redes sociais da internet para o ensino de ciências no âmbito da educação básica. A busca dos trabalhos que compuseram esta revisão ocorreu em língua inglesa e portuguesa nas bases de dados Web of Science, Scopus e revistas classificadas nos parâmetros A1 e A2 do Qualis da CAPES na área de ensino. Foram analisados 25 artigos através da análise de conteúdo que tratavam da utilização das redes sociais no ensino de ciências na educação básica. A análise dos trabalhos identificou a existência de três grupos de trabalhos: formação de comunidades de aprendizado e aprendizado colaborativo através das redes sociais; relatos de contribuições das redes sociais para a prática docente e o impacto das redes sociais no processo de ensino e aprendizagem de ciências. Esses grupos acabam por convergir ao encontro do aprendizado cooperativo e o engajamento dos alunos, à necessidade da formação de professores frente às ferramentas audiovisuais e o desenvolvimento de novas habilidades e competências necessárias para a vida nos tempos atuais. Palavras-chave: Redes sociais. Ensino de ciências. Aprendizado colaborativo.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2020-12-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/406410.35819/tear.v9.n2.a4064#Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 2 (2020): INDIGENOUS STUDIES AND EDUCATION#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 2 (2020): ESTUDIOS INDÍGENAS Y EDUCACIÓN#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 2 (2020): ESTUDOS INDÍGENAS E EDUCAÇÃO2238-807910.35819/tear.v9.n2reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologiainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4064/2829Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologiainfo:eu-repo/semantics/openAccessBorges dos Santos, Matheus LincolnLeite, Álvaro Emilio2020-12-09T00:17:21Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/4064Revistahttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tearPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/oai||tear@canoas.ifrs.edu.br2238-80792238-8079opendoar:2020-12-09T00:17:21Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Contributions of Internet Social Networks for Science Teaching
Contribuições das redes sociais da internet para o ensino de ciências
title Contributions of Internet Social Networks for Science Teaching
spellingShingle Contributions of Internet Social Networks for Science Teaching
Borges dos Santos, Matheus Lincoln
title_short Contributions of Internet Social Networks for Science Teaching
title_full Contributions of Internet Social Networks for Science Teaching
title_fullStr Contributions of Internet Social Networks for Science Teaching
title_full_unstemmed Contributions of Internet Social Networks for Science Teaching
title_sort Contributions of Internet Social Networks for Science Teaching
author Borges dos Santos, Matheus Lincoln
author_facet Borges dos Santos, Matheus Lincoln
Leite, Álvaro Emilio
author_role author
author2 Leite, Álvaro Emilio
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Borges dos Santos, Matheus Lincoln
Leite, Álvaro Emilio
description Abstract: This work presents a literature review with the objective of surveying the contributions of social networks on the internet to the teaching of science in the scope of basic education. The search for the papers that compose this review occurred in English and Portuguese on Web of Science, Scopus and journals classified in parameters A1 and A2 of CAPES Qualis in the area of ??education. We analyzed 25 articles that dealt with the use of social networks in science teaching in basic education. The analysis identified three groups of works: formation of learning communities and collaborative learning through social networks; reports of social network contributions to teaching practice and the impact of social networks on the teaching and learning of science. These groups eventually converge on cooperative learning and student engagement, the need to train teachers to use audiovisual tools and the development of new skills and competences necessary for life in our times. Keywords: Social networks. Science teaching. Collaborative learning.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-12-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4064
10.35819/tear.v9.n2.a4064
url https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4064
identifier_str_mv 10.35819/tear.v9.n2.a4064
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/tear/article/view/4064/2829
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2020 #Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv #Tear: Journal of Education, Science and Technology; Vol. 9 No. 2 (2020): INDIGENOUS STUDIES AND EDUCATION
#Tear Revista de Educación, Ciencia y Tecnología; Vol. 9 Núm. 2 (2020): ESTUDIOS INDÍGENAS Y EDUCACIÓN
#Tear: Revista de Educação, Ciência e Tecnologia; v. 9 n. 2 (2020): ESTUDOS INDÍGENAS E EDUCAÇÃO
2238-8079
10.35819/tear.v9.n2
reponame:Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron:IFRS
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron_str IFRS
institution IFRS
reponame_str Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
collection Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia
repository.name.fl_str_mv Tear: Revista de Educação Ciência e Tecnologia - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
repository.mail.fl_str_mv ||tear@canoas.ifrs.edu.br
_version_ 1798951575166648320