The contributions of social network analysis to science teaching research in Brazil

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Albuquerque, Márcia Bengio de
Data de Publicação: 2016
Outros Autores: Melo, Thiago Brañas de, Silva, Marco Aurélio Ferreira Brasil da, Chrispino, Alvaro
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
Texto Completo: https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3088
Resumo: This article aims to demonstrate how results obtained through a Social Network Analysis may assist the management of knowledge in the Science Education field in Brazil, focusing on Science, Technology and Society. When perceived as a strategic tool, managers can use it to recognise, understand, plan and prioritize changes and interventions to improve social connections and the flow of knowledge. This is to say, that it may contribute to identify and correct possible shortcomings in the knowledge construction process of the Science Education field, in Brazil, focusing on STS, and thus strengthening and increasing inter-organizational relationships to improve knowledge sharing.
id RCAP_01fe21c8bc3f3a1d3cf92145157c4b3e
oai_identifier_str oai:proa.ua.pt:article/3088
network_acronym_str RCAP
network_name_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository_id_str 7160
spelling The contributions of social network analysis to science teaching research in BrazilAs contribuições da análise de redes sociais nas pesquisas do ensino de ciências no BrasilThis article aims to demonstrate how results obtained through a Social Network Analysis may assist the management of knowledge in the Science Education field in Brazil, focusing on Science, Technology and Society. When perceived as a strategic tool, managers can use it to recognise, understand, plan and prioritize changes and interventions to improve social connections and the flow of knowledge. This is to say, that it may contribute to identify and correct possible shortcomings in the knowledge construction process of the Science Education field, in Brazil, focusing on STS, and thus strengthening and increasing inter-organizational relationships to improve knowledge sharing.Este artículo pretende mostrar cómo los resultados obtenidos a través del Análisis de Redes Sociales pueden ayudar en la gestión de los conocimientos del área de la Enseñanza de la Ciencia en Brasil con enfoque de Ciencia, Tecnología y Sociedad. Vista como una herramienta estratégica, los administradores pueden usarla para visualizar, comprender, planificar y priorizar los cambios y las intervenciones para mejorar las relaciones sociales y los flujos de conocimiento, es decir, identificar y corregir los posibles fallos en el proceso de construcción del conocimiento de la área de Enseñanza de las Ciencias en Brasil con enfoque Ciencia, Tecnología y Sociedad, fortaleciendo e incrementando las relaciones interorganizacionales para un mejor intercambio de conocimientos.O presente artigo tem por objetivo mostrar como os resultados, obtidos por meio da Análise de Redes Sociais, podem auxiliar na gestão do conhecimento da área de Ensino de Ciências no Brasil sob o enfoque Ciência, Tecnologia e Sociedade. Quando vista como ferramenta estratégica, os gestores podem utilizá-la para visualizar, compreender, planejar e priorizar as mudanças e intervenções para melhorar as conexões sociais e os fluxos de conhecimento, ou seja, identificar e corrigir as possíveis falhas nos processos de construção do conhecimento da área de Ensino de Ciências no Brasil com enfoque Ciência, Tecnologia e Sociedade, fortalecendo e aumentando as relações interorganizacionais para uma melhor partilha de conhecimento.Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro2016-07-05info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/articleapplication/pdfhttps://doi.org/10.34624/id.v8i1.3088https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3088Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 46-60Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 46-60Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 46-60Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 46-601647-3582reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãoinstacron:RCAAPporhttps://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3088https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3088/2434Albuquerque, Márcia Bengio deMelo, Thiago Brañas deSilva, Marco Aurélio Ferreira Brasil daChrispino, Alvaroinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-09-22T10:15:07Zoai:proa.ua.pt:article/3088Portal AgregadorONGhttps://www.rcaap.pt/oai/openaireopendoar:71602024-03-19T20:30:00.244924Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informaçãofalse
dc.title.none.fl_str_mv The contributions of social network analysis to science teaching research in Brazil
As contribuições da análise de redes sociais nas pesquisas do ensino de ciências no Brasil
title The contributions of social network analysis to science teaching research in Brazil
spellingShingle The contributions of social network analysis to science teaching research in Brazil
Albuquerque, Márcia Bengio de
title_short The contributions of social network analysis to science teaching research in Brazil
title_full The contributions of social network analysis to science teaching research in Brazil
title_fullStr The contributions of social network analysis to science teaching research in Brazil
title_full_unstemmed The contributions of social network analysis to science teaching research in Brazil
title_sort The contributions of social network analysis to science teaching research in Brazil
author Albuquerque, Márcia Bengio de
author_facet Albuquerque, Márcia Bengio de
Melo, Thiago Brañas de
Silva, Marco Aurélio Ferreira Brasil da
Chrispino, Alvaro
author_role author
author2 Melo, Thiago Brañas de
Silva, Marco Aurélio Ferreira Brasil da
Chrispino, Alvaro
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Albuquerque, Márcia Bengio de
Melo, Thiago Brañas de
Silva, Marco Aurélio Ferreira Brasil da
Chrispino, Alvaro
description This article aims to demonstrate how results obtained through a Social Network Analysis may assist the management of knowledge in the Science Education field in Brazil, focusing on Science, Technology and Society. When perceived as a strategic tool, managers can use it to recognise, understand, plan and prioritize changes and interventions to improve social connections and the flow of knowledge. This is to say, that it may contribute to identify and correct possible shortcomings in the knowledge construction process of the Science Education field, in Brazil, focusing on STS, and thus strengthening and increasing inter-organizational relationships to improve knowledge sharing.
publishDate 2016
dc.date.none.fl_str_mv 2016-07-05
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3088
https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3088
url https://doi.org/10.34624/id.v8i1.3088
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3088
https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/3088/2434
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
publisher.none.fl_str_mv Centro de Investigação Didática e Tecnologia na Formação de Formadores (CIDTFF) / Universidade de Aveiro
dc.source.none.fl_str_mv Indagatio Didactica; Vol 8 No 1 (2016); 46-60
Indagatio Didactica; Vol. 8 Núm. 1 (2016); 46-60
Indagatio Didactica; Vol. 8 No 1 (2016); 46-60
Indagatio Didactica; vol. 8 n.º 1 (2016); 46-60
1647-3582
reponame:Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
instname:Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron:RCAAP
instname_str Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
instacron_str RCAAP
institution RCAAP
reponame_str Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
collection Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos)
repository.name.fl_str_mv Repositório Científico de Acesso Aberto de Portugal (Repositórios Cientìficos) - Agência para a Sociedade do Conhecimento (UMIC) - FCT - Sociedade da Informação
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1799133567721144320