Orthogonal Projection: a Dynamic Geometry approach

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Sibemberg, Lucas Siviero
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Notare, Márcia Rodrigues
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Remat (Bento Gonçalves)
Texto Completo: https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/5241
Resumo: The present work aims to analyze how the dynamic software GeoGebra 3D can enhance the understanding of orthogonal projection in High School through activities inspired by National High School Exam (ENEM). The collected data were analyzed under the studies of Gutiérrez (1996) involving spatial visualization, spatial skills and dynamic geometry. The results show that GeoGebra contributed to the development of spatial skills of some students and, mainly, to the construction of situations in which orthogonal projection is requested. Studies have also revealed the importance of students exploring dynamic constructions with orthogonal projection before venturing to build them. Dynamic Geometry was important for students to verify the non-trivial hypotheses they appear to be.
id IFRS-2_c475eb69fd761d48b4d5b1a2d8149471
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/5241
network_acronym_str IFRS-2
network_name_str Remat (Bento Gonçalves)
repository_id_str
spelling Orthogonal Projection: a Dynamic Geometry approachProyección Ortogonal: un enfoque de Geometría DinámicaProjeção Ortogonal: uma abordagem com Geometria DinâmicaSpatial VisualizationSpace SkillsDynamic GeometryDigital TechnologySpatial GeometryVisualização EspacialHabilidades EspaciaisGeometria DinâmicaTecnologia DigitalGeometria EspacialVisión EspacialHabilidades EspacialesGeometría DinámicaTecnología DigitalGeometría EspacialThe present work aims to analyze how the dynamic software GeoGebra 3D can enhance the understanding of orthogonal projection in High School through activities inspired by National High School Exam (ENEM). The collected data were analyzed under the studies of Gutiérrez (1996) involving spatial visualization, spatial skills and dynamic geometry. The results show that GeoGebra contributed to the development of spatial skills of some students and, mainly, to the construction of situations in which orthogonal projection is requested. Studies have also revealed the importance of students exploring dynamic constructions with orthogonal projection before venturing to build them. Dynamic Geometry was important for students to verify the non-trivial hypotheses they appear to be.El presente trabajo tiene como objetivo analizar cómo el software dinámico GeoGebra 3D puede mejorar la comprensión de la proyección ortogonal en Bachillerato a través de actividades inspiradas en el Examen Nacional de de Enseñanza Media (ENEM). Los datos recolectados fueron analizados a la luz de los estudios de Gutiérrez (1996) que involucran visualización espacial, habilidades espaciales y geometría dinámica. Los resultados de la investigación indican que GeoGebra contribuyó al desarrollo de habilidades espaciales de algunos estudiantes y, principalmente, a la construcción de situaciones en las que se solicita la proyección ortogonal. Los estudios también revelaron la importancia de que los estudiantes exploren construcciones dinámicas con proyección ortogonal antes de aventurarse a construirlas. La Geometría Dinámica fue importante para que los estudiantes verificasen situaciones no triviales que los parecen ser.O presente trabalho tem como objetivo analisar como o software dinâmico GeoGebra 3D pode potencializar a compreensão de projeção ortogonal no Ensino Médio por meio de atividades inspiradas no Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM). Os dados coletados foram analisados à luz dos estudos de Gutiérrez (1996) envolvendo visualização espacial, habilidades espaciais e geometria dinâmica. Os resultados da investigação apontam que o GeoGebra contribuiu para o desenvolvimento de habilidades espaciais de alguns alunos e, principalmente, para a construção de situações nas quais a projeção ortogonal é solicitada. Os estudos revelaram, também, a importância de os alunos explorarem construções dinâmicas com projeção ortogonal antes de se aventurarem em construí-las. A Geometria Dinâmica foi importante para que os alunos verificassem situações não triviais que aparentam ser.Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul2022-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/524110.35819/remat2022v8i1id5241REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 8 No. 1 (2022); e2005REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 8 Núm. 1 (2022); e2005REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; v. 8 n. 1 (2022); e20052447-2689reponame:Remat (Bento Gonçalves)instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)instacron:IFRSporhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/5241/3165Copyright (c) 2022 REMAT: Revista Eletrônica da Matemáticahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSibemberg, Lucas SivieroNotare, Márcia Rodrigues2022-12-28T16:09:46Zoai:ojs2.periodicos.ifrs.edu.br:article/5241Revistahttp://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMATPUBhttps://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/oai||greice.andreis@caxias.ifrs.edu.br2447-26892447-2689opendoar:2022-12-28T16:09:46Remat (Bento Gonçalves) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)false
dc.title.none.fl_str_mv Orthogonal Projection: a Dynamic Geometry approach
Proyección Ortogonal: un enfoque de Geometría Dinámica
Projeção Ortogonal: uma abordagem com Geometria Dinâmica
title Orthogonal Projection: a Dynamic Geometry approach
spellingShingle Orthogonal Projection: a Dynamic Geometry approach
Sibemberg, Lucas Siviero
Spatial Visualization
Space Skills
Dynamic Geometry
Digital Technology
Spatial Geometry
Visualização Espacial
Habilidades Espaciais
Geometria Dinâmica
Tecnologia Digital
Geometria Espacial
Visión Espacial
Habilidades Espaciales
Geometría Dinámica
Tecnología Digital
Geometría Espacial
title_short Orthogonal Projection: a Dynamic Geometry approach
title_full Orthogonal Projection: a Dynamic Geometry approach
title_fullStr Orthogonal Projection: a Dynamic Geometry approach
title_full_unstemmed Orthogonal Projection: a Dynamic Geometry approach
title_sort Orthogonal Projection: a Dynamic Geometry approach
author Sibemberg, Lucas Siviero
author_facet Sibemberg, Lucas Siviero
Notare, Márcia Rodrigues
author_role author
author2 Notare, Márcia Rodrigues
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Sibemberg, Lucas Siviero
Notare, Márcia Rodrigues
dc.subject.por.fl_str_mv Spatial Visualization
Space Skills
Dynamic Geometry
Digital Technology
Spatial Geometry
Visualização Espacial
Habilidades Espaciais
Geometria Dinâmica
Tecnologia Digital
Geometria Espacial
Visión Espacial
Habilidades Espaciales
Geometría Dinámica
Tecnología Digital
Geometría Espacial
topic Spatial Visualization
Space Skills
Dynamic Geometry
Digital Technology
Spatial Geometry
Visualização Espacial
Habilidades Espaciais
Geometria Dinâmica
Tecnologia Digital
Geometria Espacial
Visión Espacial
Habilidades Espaciales
Geometría Dinámica
Tecnología Digital
Geometría Espacial
description The present work aims to analyze how the dynamic software GeoGebra 3D can enhance the understanding of orthogonal projection in High School through activities inspired by National High School Exam (ENEM). The collected data were analyzed under the studies of Gutiérrez (1996) involving spatial visualization, spatial skills and dynamic geometry. The results show that GeoGebra contributed to the development of spatial skills of some students and, mainly, to the construction of situations in which orthogonal projection is requested. Studies have also revealed the importance of students exploring dynamic constructions with orthogonal projection before venturing to build them. Dynamic Geometry was important for students to verify the non-trivial hypotheses they appear to be.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/5241
10.35819/remat2022v8i1id5241
url https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/5241
identifier_str_mv 10.35819/remat2022v8i1id5241
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.ifrs.edu.br/index.php/REMAT/article/view/5241/3165
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 REMAT: Revista Eletrônica da Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 REMAT: Revista Eletrônica da Matemática
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
publisher.none.fl_str_mv Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
dc.source.none.fl_str_mv REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 8 No. 1 (2022); e2005
REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; Vol. 8 Núm. 1 (2022); e2005
REMAT: Revista Eletrônica da Matemática; v. 8 n. 1 (2022); e2005
2447-2689
reponame:Remat (Bento Gonçalves)
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron:IFRS
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
instacron_str IFRS
institution IFRS
reponame_str Remat (Bento Gonçalves)
collection Remat (Bento Gonçalves)
repository.name.fl_str_mv Remat (Bento Gonçalves) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS)
repository.mail.fl_str_mv ||greice.andreis@caxias.ifrs.edu.br
_version_ 1798329706104225792