The contribution of the brazilian Journal of Scientific Initiation to physics teaching in 10 articles

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fortunato, Ivan
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Shigunov Neto, Alexandre
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/863
Resumo: This paper presents a State of Knowledge about Physics Teaching and the Brazilian Journal of Scientific Initiation. It is a systematic review of articles published in this journal since its foundation until the end of 2022, in which articles resulting from Scientific Initiation research on “Physics Teaching” were sought. As the title denounces, 10 articles on different topics were located, revealing that the field is vast, diverse and still full of gaps to be filled by academic research. It is also emphasized the importance of the journal for the training of researchers, starting from the urdergraduation course.
id IFSP-2_225acaec0509d30540a7c617e99398e7
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/863
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling The contribution of the brazilian Journal of Scientific Initiation to physics teaching in 10 articlesLa contribución de la Revista Brasileña de Iniciación Científica a la enseñanza de la física en 10 artículosA contribuição da Revista Brasileira de Iniciação Científica para o ensino de física em 10 artigosEnsino de Física. Estado do Conhecimento. Revisão Sistemática.educaçãoensino de físicaEnseñanza de la Física. Estado del conocimiento. Revisión sistemáticaEducaciónEnseñanza de la FísicaPhysics Teaching. State of Knowledge. Systematic revieweducation.physical educationThis paper presents a State of Knowledge about Physics Teaching and the Brazilian Journal of Scientific Initiation. It is a systematic review of articles published in this journal since its foundation until the end of 2022, in which articles resulting from Scientific Initiation research on “Physics Teaching” were sought. As the title denounces, 10 articles on different topics were located, revealing that the field is vast, diverse and still full of gaps to be filled by academic research. It is also emphasized the importance of the journal for the training of researchers, starting from the urdergraduation course.Este artículo presenta un Estado del Conocimiento sobre la Enseñanza de la Física y la Revista Brasileña de Iniciación Científica. Se trata de una revisión sistemática de los artículos publicados en esta revista desde su fundación hasta finales de 2022, en la que se buscaron artículos resultantes de investigaciones de Iniciación Científica sobre “Enseñanza de la Física”. Como denuncia el título, se localizaron 10 artículos sobre diferentes temas, revelando que el campo es vasto, diverso y aún lleno de vacíos por llenar con la investigación académica. También se destaca la importancia de la revista para la formación de investigadores, a partir de la graduación.Este artigo apresenta um Estado do Conhecimento sobre o Ensino de Física e a Revista Brasileira de Iniciação Científica. Trata de uma revisão sistemática dos artigos publicados neste periódico desde sua fundação até o final de 2022, na qual se buscou os artigos resultantes de pesquisas de Iniciação Científica sobre “Ensino de Física”. Como o título denuncia, foram localizados 10 artigos sobre temas diversos, revelando que o campo é vasto, diversificado e ainda cheio de lacunas a serem preenchidas pela pesquisa acadêmica. Ressalta-se, ainda, a importância do periódico para a formação do pesquisador, desde a graduação.Revista Brasileira de Iniciação Científica2023-02-14info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/863Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 10, 2023 – publicação Contínua; e0230032359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/863/407Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFortunato, IvanShigunov Neto, Alexandre2023-11-16T19:48:00Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/863Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-11-16T19:48Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv The contribution of the brazilian Journal of Scientific Initiation to physics teaching in 10 articles
La contribución de la Revista Brasileña de Iniciación Científica a la enseñanza de la física en 10 artículos
A contribuição da Revista Brasileira de Iniciação Científica para o ensino de física em 10 artigos
title The contribution of the brazilian Journal of Scientific Initiation to physics teaching in 10 articles
spellingShingle The contribution of the brazilian Journal of Scientific Initiation to physics teaching in 10 articles
Fortunato, Ivan
Ensino de Física. Estado do Conhecimento. Revisão Sistemática.
educação
ensino de física
Enseñanza de la Física. Estado del conocimiento. Revisión sistemática
Educación
Enseñanza de la Física
Physics Teaching. State of Knowledge. Systematic review
education.physical education
title_short The contribution of the brazilian Journal of Scientific Initiation to physics teaching in 10 articles
title_full The contribution of the brazilian Journal of Scientific Initiation to physics teaching in 10 articles
title_fullStr The contribution of the brazilian Journal of Scientific Initiation to physics teaching in 10 articles
title_full_unstemmed The contribution of the brazilian Journal of Scientific Initiation to physics teaching in 10 articles
title_sort The contribution of the brazilian Journal of Scientific Initiation to physics teaching in 10 articles
author Fortunato, Ivan
author_facet Fortunato, Ivan
Shigunov Neto, Alexandre
author_role author
author2 Shigunov Neto, Alexandre
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fortunato, Ivan
Shigunov Neto, Alexandre
dc.subject.por.fl_str_mv Ensino de Física. Estado do Conhecimento. Revisão Sistemática.
educação
ensino de física
Enseñanza de la Física. Estado del conocimiento. Revisión sistemática
Educación
Enseñanza de la Física
Physics Teaching. State of Knowledge. Systematic review
education.physical education
topic Ensino de Física. Estado do Conhecimento. Revisão Sistemática.
educação
ensino de física
Enseñanza de la Física. Estado del conocimiento. Revisión sistemática
Educación
Enseñanza de la Física
Physics Teaching. State of Knowledge. Systematic review
education.physical education
description This paper presents a State of Knowledge about Physics Teaching and the Brazilian Journal of Scientific Initiation. It is a systematic review of articles published in this journal since its foundation until the end of 2022, in which articles resulting from Scientific Initiation research on “Physics Teaching” were sought. As the title denounces, 10 articles on different topics were located, revealing that the field is vast, diverse and still full of gaps to be filled by academic research. It is also emphasized the importance of the journal for the training of researchers, starting from the urdergraduation course.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-02-14
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/863
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/863
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/863/407
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 10, 2023 – publicação Contínua; e023003
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951679019712512