Physics teaching in the first years of school education: a state of knowledge
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2020 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/58 |
Resumo: | This paper presents the mapping of the relationship between the teaching of Physics and the early years of elementary education carried out in the Catalog of CAPES theses and dissertations. Twelve dissertations and a thesis were identified, indicating the absence of specific works on the initial training of physics teachers and the teaching of this science for the first years of elementary school, probably because the contents are not part of the official school curriculum. It is hoped that this mapping will motivate further research on the theme, emphasizing the importance of Physics since the beginning of the school, as this science investigates the phenomena of life. |
id |
IFSP-2_ed1bd71de1714293f6717149fc5d76b4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/58 |
network_acronym_str |
IFSP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository_id_str |
|
spelling |
Physics teaching in the first years of school education: a state of knowledgeEnseñanza de física en los primeros años de la educación del conocimiento: un estado de conocimientoEnsino de física nos anos iniciais do ensino fundamental: um estado do conhecimentoFormação de Professores. Ensino de Física. Estado do Conhecimento.ensino de físicaTeacher education. Physics teaching. State of Knowledge.Physics teachingFormación de profesores. Didáctica de la física. Estado del conocimiento.Didáctica de la física.This paper presents the mapping of the relationship between the teaching of Physics and the early years of elementary education carried out in the Catalog of CAPES theses and dissertations. Twelve dissertations and a thesis were identified, indicating the absence of specific works on the initial training of physics teachers and the teaching of this science for the first years of elementary school, probably because the contents are not part of the official school curriculum. It is hoped that this mapping will motivate further research on the theme, emphasizing the importance of Physics since the beginning of the school, as this science investigates the phenomena of life.Este artículo presenta el mapeo de la relación entre la enseñanza de Física y los primeros años de educación primaria realizada en el Catálogo de tesis y disertaciones de CAPES. Se identificaron doce disertaciones y una tesis, que indican la ausencia de trabajos específicos sobre la formación inicial de los profesores de física y la enseñanza de esta ciencia durante los primeros años de la escuela primaria, probablemente porque los contenidos no forman parte del plan de estudios oficial de la escuela. Se espera que este mapeo motive más investigaciones sobre el tema, enfatizando la importancia de la Física desde el comienzo de la escuela, ya que esta ciencia investiga los fenómenos de la vida.Este artigo apresenta o mapeamento da relação entre o ensino de Física e os anos iniciais do ensino fundamental realizado no Catálogo de teses e dissertações CAPES. Foram identificadas 12 dissertações e uma tese, indicando a ausência de trabalhos específicos sobre a formação inicial de professores de Física e o ensino dessa ciência para os primeiros anos do ensino fundamental, provavelmente pelos conteúdos não fazerem parte do currículo escolar oficial. Espera-se que este mapeamento motive novas pesquisas sobre o tema, ressaltando a importância da Física desde o começo da escola, pois essa ciência investiga os fenômenos da vida.Revista Brasileira de Iniciação Científica2020-10-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos parestextoapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/58Revista Brasileira de Iniciação Científica; v.7, n.5, out./dez.2020; 42-572359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/58/180Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFortunato, IvanSouza, Rianny Andrade de Lanfranco, Áurea Cristina Pires Marcelino 2023-01-12T11:18:00Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/58Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:18Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Physics teaching in the first years of school education: a state of knowledge Enseñanza de física en los primeros años de la educación del conocimiento: un estado de conocimiento Ensino de física nos anos iniciais do ensino fundamental: um estado do conhecimento |
title |
Physics teaching in the first years of school education: a state of knowledge |
spellingShingle |
Physics teaching in the first years of school education: a state of knowledge Fortunato, Ivan Formação de Professores. Ensino de Física. Estado do Conhecimento. ensino de física Teacher education. Physics teaching. State of Knowledge. Physics teaching Formación de profesores. Didáctica de la física. Estado del conocimiento. Didáctica de la física. |
title_short |
Physics teaching in the first years of school education: a state of knowledge |
title_full |
Physics teaching in the first years of school education: a state of knowledge |
title_fullStr |
Physics teaching in the first years of school education: a state of knowledge |
title_full_unstemmed |
Physics teaching in the first years of school education: a state of knowledge |
title_sort |
Physics teaching in the first years of school education: a state of knowledge |
author |
Fortunato, Ivan |
author_facet |
Fortunato, Ivan Souza, Rianny Andrade de Lanfranco, Áurea Cristina Pires Marcelino |
author_role |
author |
author2 |
Souza, Rianny Andrade de Lanfranco, Áurea Cristina Pires Marcelino |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Fortunato, Ivan Souza, Rianny Andrade de Lanfranco, Áurea Cristina Pires Marcelino |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Formação de Professores. Ensino de Física. Estado do Conhecimento. ensino de física Teacher education. Physics teaching. State of Knowledge. Physics teaching Formación de profesores. Didáctica de la física. Estado del conocimiento. Didáctica de la física. |
topic |
Formação de Professores. Ensino de Física. Estado do Conhecimento. ensino de física Teacher education. Physics teaching. State of Knowledge. Physics teaching Formación de profesores. Didáctica de la física. Estado del conocimiento. Didáctica de la física. |
description |
This paper presents the mapping of the relationship between the teaching of Physics and the early years of elementary education carried out in the Catalog of CAPES theses and dissertations. Twelve dissertations and a thesis were identified, indicating the absence of specific works on the initial training of physics teachers and the teaching of this science for the first years of elementary school, probably because the contents are not part of the official school curriculum. It is hoped that this mapping will motivate further research on the theme, emphasizing the importance of Physics since the beginning of the school, as this science investigates the phenomena of life. |
publishDate |
2020 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2020-10-19 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo avaliado pelos pares texto |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/58 |
url |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/58 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/58/180 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica; v.7, n.5, out./dez.2020; 42-57 2359-232X reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) instacron:IFSP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
instacron_str |
IFSP |
institution |
IFSP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
collection |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
repository.mail.fl_str_mv |
shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com |
_version_ |
1798951678450335744 |