Physics teaching in the first years of school education: a state of knowledge

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Fortunato, Ivan
Data de Publicação: 2020
Outros Autores: Souza, Rianny Andrade de, Lanfranco, Áurea Cristina Pires Marcelino
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/58
Resumo: This paper presents the mapping of the relationship between the teaching of Physics and the early years of elementary education carried out in the Catalog of CAPES theses and dissertations. Twelve dissertations and a thesis were identified, indicating the absence of specific works on the initial training of physics teachers and the teaching of this science for the first years of elementary school, probably because the contents are not part of the official school curriculum. It is hoped that this mapping will motivate further research on the theme, emphasizing the importance of Physics since the beginning of the school, as this science investigates the phenomena of life.
id IFSP-2_ed1bd71de1714293f6717149fc5d76b4
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/58
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling Physics teaching in the first years of school education: a state of knowledgeEnseñanza de física en los primeros años de la educación del conocimiento: un estado de conocimientoEnsino de física nos anos iniciais do ensino fundamental: um estado do conhecimentoFormação de Professores. Ensino de Física. Estado do Conhecimento.ensino de físicaTeacher education. Physics teaching. State of Knowledge.Physics teachingFormación de profesores. Didáctica de la física. Estado del conocimiento.Didáctica de la física.This paper presents the mapping of the relationship between the teaching of Physics and the early years of elementary education carried out in the Catalog of CAPES theses and dissertations. Twelve dissertations and a thesis were identified, indicating the absence of specific works on the initial training of physics teachers and the teaching of this science for the first years of elementary school, probably because the contents are not part of the official school curriculum. It is hoped that this mapping will motivate further research on the theme, emphasizing the importance of Physics since the beginning of the school, as this science investigates the phenomena of life.Este artículo presenta el mapeo de la relación entre la enseñanza de Física y los primeros años de educación primaria realizada en el Catálogo de tesis y disertaciones de CAPES. Se identificaron doce disertaciones y una tesis, que indican la ausencia de trabajos específicos sobre la formación inicial de los profesores de física y la enseñanza de esta ciencia durante los primeros años de la escuela primaria, probablemente porque los contenidos no forman parte del plan de estudios oficial de la escuela. Se espera que este mapeo motive más investigaciones sobre el tema, enfatizando la importancia de la Física desde el comienzo de la escuela, ya que esta ciencia investiga los fenómenos de la vida.Este artigo apresenta o mapeamento da relação entre o ensino de Física e os anos iniciais do ensino fundamental realizado no Catálogo de teses e dissertações CAPES. Foram identificadas 12 dissertações e uma tese, indicando a ausência de trabalhos específicos sobre a formação inicial de professores de Física e o ensino dessa ciência para os primeiros anos do ensino fundamental, provavelmente pelos conteúdos não fazerem parte do currículo escolar oficial. Espera-se que este mapeamento motive novas pesquisas sobre o tema, ressaltando a importância da Física desde o começo da escola, pois essa ciência investiga os fenômenos da vida.Revista Brasileira de Iniciação Científica2020-10-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos parestextoapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/58Revista Brasileira de Iniciação Científica; v.7, n.5, out./dez.2020; 42-572359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/58/180Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessFortunato, IvanSouza, Rianny Andrade de Lanfranco, Áurea Cristina Pires Marcelino 2023-01-12T11:18:00Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/58Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:18Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv Physics teaching in the first years of school education: a state of knowledge
Enseñanza de física en los primeros años de la educación del conocimiento: un estado de conocimiento
Ensino de física nos anos iniciais do ensino fundamental: um estado do conhecimento
title Physics teaching in the first years of school education: a state of knowledge
spellingShingle Physics teaching in the first years of school education: a state of knowledge
Fortunato, Ivan
Formação de Professores. Ensino de Física. Estado do Conhecimento.
ensino de física
Teacher education. Physics teaching. State of Knowledge.
Physics teaching
Formación de profesores. Didáctica de la física. Estado del conocimiento.
Didáctica de la física.
title_short Physics teaching in the first years of school education: a state of knowledge
title_full Physics teaching in the first years of school education: a state of knowledge
title_fullStr Physics teaching in the first years of school education: a state of knowledge
title_full_unstemmed Physics teaching in the first years of school education: a state of knowledge
title_sort Physics teaching in the first years of school education: a state of knowledge
author Fortunato, Ivan
author_facet Fortunato, Ivan
Souza, Rianny Andrade de
Lanfranco, Áurea Cristina Pires Marcelino
author_role author
author2 Souza, Rianny Andrade de
Lanfranco, Áurea Cristina Pires Marcelino
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Fortunato, Ivan
Souza, Rianny Andrade de
Lanfranco, Áurea Cristina Pires Marcelino
dc.subject.por.fl_str_mv Formação de Professores. Ensino de Física. Estado do Conhecimento.
ensino de física
Teacher education. Physics teaching. State of Knowledge.
Physics teaching
Formación de profesores. Didáctica de la física. Estado del conocimiento.
Didáctica de la física.
topic Formação de Professores. Ensino de Física. Estado do Conhecimento.
ensino de física
Teacher education. Physics teaching. State of Knowledge.
Physics teaching
Formación de profesores. Didáctica de la física. Estado del conocimiento.
Didáctica de la física.
description This paper presents the mapping of the relationship between the teaching of Physics and the early years of elementary education carried out in the Catalog of CAPES theses and dissertations. Twelve dissertations and a thesis were identified, indicating the absence of specific works on the initial training of physics teachers and the teaching of this science for the first years of elementary school, probably because the contents are not part of the official school curriculum. It is hoped that this mapping will motivate further research on the theme, emphasizing the importance of Physics since the beginning of the school, as this science investigates the phenomena of life.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-10-19
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/58
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/58
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/58/180
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; v.7, n.5, out./dez.2020; 42-57
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951678450335744