Teacher education and digital storytelling : research trends and methodological approaches

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Meloni Custódio, Nathália
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Rodrigues, Alessandra, Rezende Junior, Mikael Frank
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/924
Resumo: This qualitative work discusses the results of an integrative review on digital storytelling in teacher educacion, seeking to map possibilities and limits of using this type of narrative as a data collection instrument. The review indicates that there is a tendency to use digital storytelling in qualitative research as well as to associate them with other data collection instruments/procedures. There is a need for more depth on the methodological possibilities of digital storytelling in view of their multisemiotic discursive potential for the production of data in studies in the field of education and teacher training.
id IFSP-2_4b8a55d76bc1fd9d44408d596575b5f8
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/924
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling Teacher education and digital storytelling : research trends and methodological approaches Formación del profesorado y narrativas digitales : tendencias de investigación y enfoques metodológicos Formação de professores e narrativas digitais: tendências de investigação e enfoques metodológicosTecnologia educativaFormação docenteNarrativas digitaisEducação e tecnologiaEducational technologyTeacher educationDigital storytellingTecnología educativaFormación docenteNarrativas digitalesThis qualitative work discusses the results of an integrative review on digital storytelling in teacher educacion, seeking to map possibilities and limits of using this type of narrative as a data collection instrument. The review indicates that there is a tendency to use digital storytelling in qualitative research as well as to associate them with other data collection instruments/procedures. There is a need for more depth on the methodological possibilities of digital storytelling in view of their multisemiotic discursive potential for the production of data in studies in the field of education and teacher training.Este trabajo cualitativo discute los resultados de una revisión integradora sobre narrativas digitales en la formación docente, buscando mapear posibilidades y límites del uso de este tipo de narrativas como instrumento de recolección de datos. La revisión indica que existe una tendencia a utilizar narrativas digitales en la investigación cualitativa, así como a asociarlas con otros instrumentos/procedimientos de recolección de datos. Es necesario profundizar en las posibilidades metodológicas de las narrativas digitales en vista de su potencial discursivo multisemiótico para la producción de datos en estudios en el campo de la educación y la formación docente.Este trabalho, de caráter qualitativo, discute os resultados de uma revisão integrativa sobre as narrativas digitais na formação de professores buscando mapear possibilidades e limites do uso deste tipo de narrativa como um instrumento de coleta de dados. A revisão indica que há uma tendência em usar as narrativas digitais em pesquisas qualitativas bem de associá-las com outros instrumentos/procedimentos de coleta de dados. Há necessidade de mais aprofundamento sobre as possibilidades metodológicas das narrativas digitais tendo em vista seu potencial discursivo multissemiótico para a produção de dados em estudos no campo da educação e da formação de professores.Revista Brasileira de Iniciação Científica2023-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/924Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 10, 2023 – publicação Contínua; e0230422359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/924/554Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMeloni Custódio, NatháliaRodrigues, AlessandraRezende Junior, Mikael Frank2023-11-16T19:47:50Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/924Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-11-16T19:47:50Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv Teacher education and digital storytelling : research trends and methodological approaches
Formación del profesorado y narrativas digitales : tendencias de investigación y enfoques metodológicos
Formação de professores e narrativas digitais: tendências de investigação e enfoques metodológicos
title Teacher education and digital storytelling : research trends and methodological approaches
spellingShingle Teacher education and digital storytelling : research trends and methodological approaches
Meloni Custódio, Nathália
Tecnologia educativa
Formação docente
Narrativas digitais
Educação e tecnologia
Educational technology
Teacher education
Digital storytelling
Tecnología educativa
Formación docente
Narrativas digitales
title_short Teacher education and digital storytelling : research trends and methodological approaches
title_full Teacher education and digital storytelling : research trends and methodological approaches
title_fullStr Teacher education and digital storytelling : research trends and methodological approaches
title_full_unstemmed Teacher education and digital storytelling : research trends and methodological approaches
title_sort Teacher education and digital storytelling : research trends and methodological approaches
author Meloni Custódio, Nathália
author_facet Meloni Custódio, Nathália
Rodrigues, Alessandra
Rezende Junior, Mikael Frank
author_role author
author2 Rodrigues, Alessandra
Rezende Junior, Mikael Frank
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Meloni Custódio, Nathália
Rodrigues, Alessandra
Rezende Junior, Mikael Frank
dc.subject.por.fl_str_mv Tecnologia educativa
Formação docente
Narrativas digitais
Educação e tecnologia
Educational technology
Teacher education
Digital storytelling
Tecnología educativa
Formación docente
Narrativas digitales
topic Tecnologia educativa
Formação docente
Narrativas digitais
Educação e tecnologia
Educational technology
Teacher education
Digital storytelling
Tecnología educativa
Formación docente
Narrativas digitales
description This qualitative work discusses the results of an integrative review on digital storytelling in teacher educacion, seeking to map possibilities and limits of using this type of narrative as a data collection instrument. The review indicates that there is a tendency to use digital storytelling in qualitative research as well as to associate them with other data collection instruments/procedures. There is a need for more depth on the methodological possibilities of digital storytelling in view of their multisemiotic discursive potential for the production of data in studies in the field of education and teacher training.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-11-10
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/924
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/924
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/924/554
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 10, 2023 – publicação Contínua; e023042
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951679040684032