Teacher education and digital storytelling : research trends and methodological approaches
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/924 |
Resumo: | This qualitative work discusses the results of an integrative review on digital storytelling in teacher educacion, seeking to map possibilities and limits of using this type of narrative as a data collection instrument. The review indicates that there is a tendency to use digital storytelling in qualitative research as well as to associate them with other data collection instruments/procedures. There is a need for more depth on the methodological possibilities of digital storytelling in view of their multisemiotic discursive potential for the production of data in studies in the field of education and teacher training. |
id |
IFSP-2_4b8a55d76bc1fd9d44408d596575b5f8 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/924 |
network_acronym_str |
IFSP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository_id_str |
|
spelling |
Teacher education and digital storytelling : research trends and methodological approaches Formación del profesorado y narrativas digitales : tendencias de investigación y enfoques metodológicos Formação de professores e narrativas digitais: tendências de investigação e enfoques metodológicosTecnologia educativaFormação docenteNarrativas digitaisEducação e tecnologiaEducational technologyTeacher educationDigital storytellingTecnología educativaFormación docenteNarrativas digitalesThis qualitative work discusses the results of an integrative review on digital storytelling in teacher educacion, seeking to map possibilities and limits of using this type of narrative as a data collection instrument. The review indicates that there is a tendency to use digital storytelling in qualitative research as well as to associate them with other data collection instruments/procedures. There is a need for more depth on the methodological possibilities of digital storytelling in view of their multisemiotic discursive potential for the production of data in studies in the field of education and teacher training.Este trabajo cualitativo discute los resultados de una revisión integradora sobre narrativas digitales en la formación docente, buscando mapear posibilidades y límites del uso de este tipo de narrativas como instrumento de recolección de datos. La revisión indica que existe una tendencia a utilizar narrativas digitales en la investigación cualitativa, así como a asociarlas con otros instrumentos/procedimientos de recolección de datos. Es necesario profundizar en las posibilidades metodológicas de las narrativas digitales en vista de su potencial discursivo multisemiótico para la producción de datos en estudios en el campo de la educación y la formación docente.Este trabalho, de caráter qualitativo, discute os resultados de uma revisão integrativa sobre as narrativas digitais na formação de professores buscando mapear possibilidades e limites do uso deste tipo de narrativa como um instrumento de coleta de dados. A revisão indica que há uma tendência em usar as narrativas digitais em pesquisas qualitativas bem de associá-las com outros instrumentos/procedimentos de coleta de dados. Há necessidade de mais aprofundamento sobre as possibilidades metodológicas das narrativas digitais tendo em vista seu potencial discursivo multissemiótico para a produção de dados em estudos no campo da educação e da formação de professores.Revista Brasileira de Iniciação Científica2023-11-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/924Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 10, 2023 – publicação Contínua; e0230422359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/924/554Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMeloni Custódio, NatháliaRodrigues, AlessandraRezende Junior, Mikael Frank2023-11-16T19:47:50Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/924Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-11-16T19:47:50Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Teacher education and digital storytelling : research trends and methodological approaches Formación del profesorado y narrativas digitales : tendencias de investigación y enfoques metodológicos Formação de professores e narrativas digitais: tendências de investigação e enfoques metodológicos |
title |
Teacher education and digital storytelling : research trends and methodological approaches |
spellingShingle |
Teacher education and digital storytelling : research trends and methodological approaches Meloni Custódio, Nathália Tecnologia educativa Formação docente Narrativas digitais Educação e tecnologia Educational technology Teacher education Digital storytelling Tecnología educativa Formación docente Narrativas digitales |
title_short |
Teacher education and digital storytelling : research trends and methodological approaches |
title_full |
Teacher education and digital storytelling : research trends and methodological approaches |
title_fullStr |
Teacher education and digital storytelling : research trends and methodological approaches |
title_full_unstemmed |
Teacher education and digital storytelling : research trends and methodological approaches |
title_sort |
Teacher education and digital storytelling : research trends and methodological approaches |
author |
Meloni Custódio, Nathália |
author_facet |
Meloni Custódio, Nathália Rodrigues, Alessandra Rezende Junior, Mikael Frank |
author_role |
author |
author2 |
Rodrigues, Alessandra Rezende Junior, Mikael Frank |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Meloni Custódio, Nathália Rodrigues, Alessandra Rezende Junior, Mikael Frank |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Tecnologia educativa Formação docente Narrativas digitais Educação e tecnologia Educational technology Teacher education Digital storytelling Tecnología educativa Formación docente Narrativas digitales |
topic |
Tecnologia educativa Formação docente Narrativas digitais Educação e tecnologia Educational technology Teacher education Digital storytelling Tecnología educativa Formación docente Narrativas digitales |
description |
This qualitative work discusses the results of an integrative review on digital storytelling in teacher educacion, seeking to map possibilities and limits of using this type of narrative as a data collection instrument. The review indicates that there is a tendency to use digital storytelling in qualitative research as well as to associate them with other data collection instruments/procedures. There is a need for more depth on the methodological possibilities of digital storytelling in view of their multisemiotic discursive potential for the production of data in studies in the field of education and teacher training. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-11-10 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/924 |
url |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/924 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/924/554 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 10, 2023 – publicação Contínua; e023042 2359-232X reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) instacron:IFSP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
instacron_str |
IFSP |
institution |
IFSP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
collection |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
repository.mail.fl_str_mv |
shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com |
_version_ |
1798951679040684032 |