Begining teacher training: is there a room for diversity in teaching?

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Dornelles, Joceane Santos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Oliveira, Valeska Maria Fortes de, Reginaldo, Cristiane Bittencourt, Miorando, Tania Micheline
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/905
Resumo: : This work is part of the research “Imaginaries, formation and policies of democratization of education”, which from the mapping carried out of courses, in the South of Brazil, as Pedagogy, degrees in Chemistry, Mathematics, Physics and Biological Sciences - of Institutes and Universities Federal - we aim to present the curriculum-forming perspectives that embraced the guidelines of BRASIL Guidelines 2/2015 (BRASIL, 2015) and opened up space for diversity in the initial training of degrees. The methodology used is quantitative and qualitative, focusing on Document and Content Analysis on the 2015 DCNs; questionnaires and interviews, carried out with the coordinators, teachers and students of the aforementioned courses. The results indicate that in the documents and statements of the teachers there is recognition of the importance of diversity for the initial training of teachers, however, there is still a fear of deepening discussions in disciplines that are dedicated to the study that guides this theme.
id IFSP-2_7a50e2b8f68bb23f6299100e5fb8a376
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/905
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling Begining teacher training: is there a room for diversity in teaching?Formación inicial de profesores: hay un espacio para la diversidad en la docenciaFormação inicial de professores: há lugar para a diversidade na docênciaImaginários, Formação Inicial de Professores, Diversidadeformação de professoresImaginarios, Formación Inicial Docente, Diversidad.Formación de profesoresImaginaries, Initial Teacher Training, Diversity.Teacher training: This work is part of the research “Imaginaries, formation and policies of democratization of education”, which from the mapping carried out of courses, in the South of Brazil, as Pedagogy, degrees in Chemistry, Mathematics, Physics and Biological Sciences - of Institutes and Universities Federal - we aim to present the curriculum-forming perspectives that embraced the guidelines of BRASIL Guidelines 2/2015 (BRASIL, 2015) and opened up space for diversity in the initial training of degrees. The methodology used is quantitative and qualitative, focusing on Document and Content Analysis on the 2015 DCNs; questionnaires and interviews, carried out with the coordinators, teachers and students of the aforementioned courses. The results indicate that in the documents and statements of the teachers there is recognition of the importance of diversity for the initial training of teachers, however, there is still a fear of deepening discussions in disciplines that are dedicated to the study that guides this theme.Este trabajo se enmarca en la investigación “Imaginarios, formación y políticas de democratización de la educación”. A partir del mapeo, realizado en el Sur de Brasil, de cursos como Pedagogía, Licenciaturas en Química, Matemáticas, Física y Ciencias Biológicas - de Institutos y Universidades Federales - pretendemos presentar las perspectivas que forman currículos que han aceptado las pautas de Directrices 2/ 2015 (BRASIL, 2015) y permitieron la inclusión de la diversidad en la formación inicial de los grados. La metodología utilizada es cuantitativa y cualitativa, enfocándose en el Análisis de Documento y Contenido sobre las DCN 2015; sin embargo, se realizaron cuestionarios y entrevistas a los coordinadores, docentes y estudiantes de los cursos antes mencionados. Los resultados indican que en los documentos y en el discurso de los docentes existe un reconocimiento sobre la importancia de la diversidad para la formación inicial de los docentes, sin embargo, aún existe el temor de profundizar las discusiones en las disciplinas que se dedican al estudio que orienta esta temaEste trabalho é parte da pesquisa “Imaginários, formação e políticas de democratização da educação”, que a partir do mapeamento realizado de cursos, no Sul do Brasil, como Pedagogia, licenciaturas em Química, Matemática, Física e Ciências Biológicas - de Institutos e Universidades Federais -  temos por objetivo apresentar as perspectivas formadoras de currículos que acolheram as orientações das Diretrizes 2/2015 (BRASIL, 2015) e abriam espaço para a diversidade na formação inicial das licenciaturas. A metodologia utilizada é quanti-qualitativa, detendo-se na Análise Documental e de Conteúdo, sobre as DCNs de 2015; questionários e entrevistas, realizadas com os coordenadores, docentes e discentes dos cursos supramencionados. Os resultados indicam que nos documentos e falas dos professores há o reconhecimento acerca da importância da diversidade para a formação inicial de professores, entretanto, ainda há o receio em aprofundar as discussões em disciplinas que se dediquem ao estudo que paute este tema.Revista Brasileira de Iniciação Científica2023-04-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/905Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 10, 2023 – publicação Contínua; e0230122359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/905/428Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDornelles, Joceane SantosOliveira, Valeska Maria Fortes deReginaldo, Cristiane BittencourtMiorando, Tania Micheline2023-11-16T19:47:58Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/905Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-11-16T19:47:58Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv Begining teacher training: is there a room for diversity in teaching?
Formación inicial de profesores: hay un espacio para la diversidad en la docencia
Formação inicial de professores: há lugar para a diversidade na docência
title Begining teacher training: is there a room for diversity in teaching?
spellingShingle Begining teacher training: is there a room for diversity in teaching?
Dornelles, Joceane Santos
Imaginários, Formação Inicial de Professores, Diversidade
formação de professores
Imaginarios, Formación Inicial Docente, Diversidad.
Formación de profesores
Imaginaries, Initial Teacher Training, Diversity.
Teacher training
title_short Begining teacher training: is there a room for diversity in teaching?
title_full Begining teacher training: is there a room for diversity in teaching?
title_fullStr Begining teacher training: is there a room for diversity in teaching?
title_full_unstemmed Begining teacher training: is there a room for diversity in teaching?
title_sort Begining teacher training: is there a room for diversity in teaching?
author Dornelles, Joceane Santos
author_facet Dornelles, Joceane Santos
Oliveira, Valeska Maria Fortes de
Reginaldo, Cristiane Bittencourt
Miorando, Tania Micheline
author_role author
author2 Oliveira, Valeska Maria Fortes de
Reginaldo, Cristiane Bittencourt
Miorando, Tania Micheline
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Dornelles, Joceane Santos
Oliveira, Valeska Maria Fortes de
Reginaldo, Cristiane Bittencourt
Miorando, Tania Micheline
dc.subject.por.fl_str_mv Imaginários, Formação Inicial de Professores, Diversidade
formação de professores
Imaginarios, Formación Inicial Docente, Diversidad.
Formación de profesores
Imaginaries, Initial Teacher Training, Diversity.
Teacher training
topic Imaginários, Formação Inicial de Professores, Diversidade
formação de professores
Imaginarios, Formación Inicial Docente, Diversidad.
Formación de profesores
Imaginaries, Initial Teacher Training, Diversity.
Teacher training
description : This work is part of the research “Imaginaries, formation and policies of democratization of education”, which from the mapping carried out of courses, in the South of Brazil, as Pedagogy, degrees in Chemistry, Mathematics, Physics and Biological Sciences - of Institutes and Universities Federal - we aim to present the curriculum-forming perspectives that embraced the guidelines of BRASIL Guidelines 2/2015 (BRASIL, 2015) and opened up space for diversity in the initial training of degrees. The methodology used is quantitative and qualitative, focusing on Document and Content Analysis on the 2015 DCNs; questionnaires and interviews, carried out with the coordinators, teachers and students of the aforementioned courses. The results indicate that in the documents and statements of the teachers there is recognition of the importance of diversity for the initial training of teachers, however, there is still a fear of deepening discussions in disciplines that are dedicated to the study that guides this theme.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-04-26
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/905
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/905
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/905/428
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 10, 2023 – publicação Contínua; e023012
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951679033344000