Potentials and challenges of virtual simulation from the perspective of health and nursing education: integrative review

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Oliveira, Larissa Fernanda de
Data de Publicação: 2024
Outros Autores: Alvarez, Ana Graziela, Couto Carvalho Barra, Daniela
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/842
Resumo: Virtual simulation is an innovative alternative that promotes active learning. The objective of the study was to analyze national and international publications regarding the potential and challenges of using virtual simulation in health and nursing education. This is an integrative review carried out in the PubMed/Medline, Scopus, CINAHL and LILACS databases, from 2018 to 2021. 21 articles were included for analysis. Studies in nursing predominated using virtual patients. Virtual simulation promotes student-centered, authentic and safe learning in different situations. The challenge of the scarcity of fast internet stands out. The results expand knowledge about the application of virtual simulations in health education, especially in nursing.
id IFSP-2_810c09f7c72d35a349f643c82fc62df6
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/842
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling Potentials and challenges of virtual simulation from the perspective of health and nursing education: integrative reviewPotencialidades y desafíos de la simulación virtual desde la perspectiva de la educación en salud y enfermería: revisión integrativaPotencialidades e desafios da simulação virtual na perspectiva do ensino em saúde e enfermagem: revisão integrativaSimulação por Computador. Treinamento por simulação. Treinamento com Simulação de Alta Fidelidade. Segurança do Paciente. Tecnologia Educacional.enfermagemComputer Simulation. Simulation training. High Fidelity Simulation Training. Patient safety. Educational technology.nursingSimulación por Computador. Entrenamiento de simulación. Enseñanza Mediante Simulación de Alta Fidelidad. Seguridad del paciente. Tecnología EducacionalenfermeríaVirtual simulation is an innovative alternative that promotes active learning. The objective of the study was to analyze national and international publications regarding the potential and challenges of using virtual simulation in health and nursing education. This is an integrative review carried out in the PubMed/Medline, Scopus, CINAHL and LILACS databases, from 2018 to 2021. 21 articles were included for analysis. Studies in nursing predominated using virtual patients. Virtual simulation promotes student-centered, authentic and safe learning in different situations. The challenge of the scarcity of fast internet stands out. The results expand knowledge about the application of virtual simulations in health education, especially in nursing.La simulación virtual es una alternativa innovadora que promueve el aprendizaje activo. El objetivo del estudio fue analizar publicaciones nacionales e internacionales sobre el potencial y los desafíos del uso de la simulación virtual en la educación en salud y enfermería. Se trata de una revisión integradora realizada en las bases de datos PubMed/Medline, Scopus, CINAHL y LILACS, de 2018 a 2021. Se incluyeron 21 artículos para el análisis. Predominaron los estudios en enfermería utilizando pacientes virtuales. La simulación virtual promueve un aprendizaje centrado en el estudiante, auténtico y seguro en diferentes situaciones. Destaca el desafío de la escasez de internet rápido. Los resultados amplían el conocimiento sobre la aplicación de simulaciones virtuales en educación para la salud, especialmente en enfermería.A simulação virtual é uma alternativa inovadora que promove a aprendizagem ativa. O objetivo do estudo foi analisar publicações nacionais e internacionais, quanto às potencialidades e aos desafios a partir do uso de simulação virtual no ensino em saúde e enfermagem. Realizada uma revisão integrativa, nas bases de dados PubMed/Medline, Scopus, CINAHL e LILACS, no período de 2018 a 2021. Foram incluídos 21 artigos para análise. Predominaram estudos na enfermagem com a utilização de pacientes virtuais. A simulação virtual promove aprendizagem centrada no estudante, autêntica e segura, em diferentes situações. Destaca-se o desafio da escassez de internet rápida. Os resultados ampliam do conhecimento sobre a aplicação de simulações virtuais na educação em saúde, especialmente na enfermagem.Revista Brasileira de Iniciação Científica2024-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/842Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 11, 2024 – publicação Contínua; e0240042359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/842/575Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Larissa Fernanda deAlvarez, Ana GrazielaCouto Carvalho Barra, Daniela2024-04-05T14:02:47Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/842Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2024-04-05T14:02:47Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv Potentials and challenges of virtual simulation from the perspective of health and nursing education: integrative review
Potencialidades y desafíos de la simulación virtual desde la perspectiva de la educación en salud y enfermería: revisión integrativa
Potencialidades e desafios da simulação virtual na perspectiva do ensino em saúde e enfermagem: revisão integrativa
title Potentials and challenges of virtual simulation from the perspective of health and nursing education: integrative review
spellingShingle Potentials and challenges of virtual simulation from the perspective of health and nursing education: integrative review
Oliveira, Larissa Fernanda de
Simulação por Computador. Treinamento por simulação. Treinamento com Simulação de Alta Fidelidade. Segurança do Paciente. Tecnologia Educacional.
enfermagem
Computer Simulation. Simulation training. High Fidelity Simulation Training. Patient safety. Educational technology.
nursing
Simulación por Computador. Entrenamiento de simulación. Enseñanza Mediante Simulación de Alta Fidelidad. Seguridad del paciente. Tecnología Educacional
enfermería
title_short Potentials and challenges of virtual simulation from the perspective of health and nursing education: integrative review
title_full Potentials and challenges of virtual simulation from the perspective of health and nursing education: integrative review
title_fullStr Potentials and challenges of virtual simulation from the perspective of health and nursing education: integrative review
title_full_unstemmed Potentials and challenges of virtual simulation from the perspective of health and nursing education: integrative review
title_sort Potentials and challenges of virtual simulation from the perspective of health and nursing education: integrative review
author Oliveira, Larissa Fernanda de
author_facet Oliveira, Larissa Fernanda de
Alvarez, Ana Graziela
Couto Carvalho Barra, Daniela
author_role author
author2 Alvarez, Ana Graziela
Couto Carvalho Barra, Daniela
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Oliveira, Larissa Fernanda de
Alvarez, Ana Graziela
Couto Carvalho Barra, Daniela
dc.subject.por.fl_str_mv Simulação por Computador. Treinamento por simulação. Treinamento com Simulação de Alta Fidelidade. Segurança do Paciente. Tecnologia Educacional.
enfermagem
Computer Simulation. Simulation training. High Fidelity Simulation Training. Patient safety. Educational technology.
nursing
Simulación por Computador. Entrenamiento de simulación. Enseñanza Mediante Simulación de Alta Fidelidad. Seguridad del paciente. Tecnología Educacional
enfermería
topic Simulação por Computador. Treinamento por simulação. Treinamento com Simulação de Alta Fidelidade. Segurança do Paciente. Tecnologia Educacional.
enfermagem
Computer Simulation. Simulation training. High Fidelity Simulation Training. Patient safety. Educational technology.
nursing
Simulación por Computador. Entrenamiento de simulación. Enseñanza Mediante Simulación de Alta Fidelidad. Seguridad del paciente. Tecnología Educacional
enfermería
description Virtual simulation is an innovative alternative that promotes active learning. The objective of the study was to analyze national and international publications regarding the potential and challenges of using virtual simulation in health and nursing education. This is an integrative review carried out in the PubMed/Medline, Scopus, CINAHL and LILACS databases, from 2018 to 2021. 21 articles were included for analysis. Studies in nursing predominated using virtual patients. Virtual simulation promotes student-centered, authentic and safe learning in different situations. The challenge of the scarcity of fast internet stands out. The results expand knowledge about the application of virtual simulations in health education, especially in nursing.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-01-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/842
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/842
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/842/575
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 11, 2024 – publicação Contínua; e024004
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951679010275328