Potentials and challenges of virtual simulation from the perspective of health and nursing education: integrative review
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2024 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/842 |
Resumo: | Virtual simulation is an innovative alternative that promotes active learning. The objective of the study was to analyze national and international publications regarding the potential and challenges of using virtual simulation in health and nursing education. This is an integrative review carried out in the PubMed/Medline, Scopus, CINAHL and LILACS databases, from 2018 to 2021. 21 articles were included for analysis. Studies in nursing predominated using virtual patients. Virtual simulation promotes student-centered, authentic and safe learning in different situations. The challenge of the scarcity of fast internet stands out. The results expand knowledge about the application of virtual simulations in health education, especially in nursing. |
id |
IFSP-2_810c09f7c72d35a349f643c82fc62df6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/842 |
network_acronym_str |
IFSP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository_id_str |
|
spelling |
Potentials and challenges of virtual simulation from the perspective of health and nursing education: integrative reviewPotencialidades y desafíos de la simulación virtual desde la perspectiva de la educación en salud y enfermería: revisión integrativaPotencialidades e desafios da simulação virtual na perspectiva do ensino em saúde e enfermagem: revisão integrativaSimulação por Computador. Treinamento por simulação. Treinamento com Simulação de Alta Fidelidade. Segurança do Paciente. Tecnologia Educacional.enfermagemComputer Simulation. Simulation training. High Fidelity Simulation Training. Patient safety. Educational technology.nursingSimulación por Computador. Entrenamiento de simulación. Enseñanza Mediante Simulación de Alta Fidelidad. Seguridad del paciente. Tecnología EducacionalenfermeríaVirtual simulation is an innovative alternative that promotes active learning. The objective of the study was to analyze national and international publications regarding the potential and challenges of using virtual simulation in health and nursing education. This is an integrative review carried out in the PubMed/Medline, Scopus, CINAHL and LILACS databases, from 2018 to 2021. 21 articles were included for analysis. Studies in nursing predominated using virtual patients. Virtual simulation promotes student-centered, authentic and safe learning in different situations. The challenge of the scarcity of fast internet stands out. The results expand knowledge about the application of virtual simulations in health education, especially in nursing.La simulación virtual es una alternativa innovadora que promueve el aprendizaje activo. El objetivo del estudio fue analizar publicaciones nacionales e internacionales sobre el potencial y los desafíos del uso de la simulación virtual en la educación en salud y enfermería. Se trata de una revisión integradora realizada en las bases de datos PubMed/Medline, Scopus, CINAHL y LILACS, de 2018 a 2021. Se incluyeron 21 artículos para el análisis. Predominaron los estudios en enfermería utilizando pacientes virtuales. La simulación virtual promueve un aprendizaje centrado en el estudiante, auténtico y seguro en diferentes situaciones. Destaca el desafío de la escasez de internet rápido. Los resultados amplían el conocimiento sobre la aplicación de simulaciones virtuales en educación para la salud, especialmente en enfermería.A simulação virtual é uma alternativa inovadora que promove a aprendizagem ativa. O objetivo do estudo foi analisar publicações nacionais e internacionais, quanto às potencialidades e aos desafios a partir do uso de simulação virtual no ensino em saúde e enfermagem. Realizada uma revisão integrativa, nas bases de dados PubMed/Medline, Scopus, CINAHL e LILACS, no período de 2018 a 2021. Foram incluídos 21 artigos para análise. Predominaram estudos na enfermagem com a utilização de pacientes virtuais. A simulação virtual promove aprendizagem centrada no estudante, autêntica e segura, em diferentes situações. Destaca-se o desafio da escassez de internet rápida. Os resultados ampliam do conhecimento sobre a aplicação de simulações virtuais na educação em saúde, especialmente na enfermagem.Revista Brasileira de Iniciação Científica2024-01-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/842Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 11, 2024 – publicação Contínua; e0240042359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/842/575Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessOliveira, Larissa Fernanda deAlvarez, Ana GrazielaCouto Carvalho Barra, Daniela2024-04-05T14:02:47Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/842Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2024-04-05T14:02:47Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Potentials and challenges of virtual simulation from the perspective of health and nursing education: integrative review Potencialidades y desafíos de la simulación virtual desde la perspectiva de la educación en salud y enfermería: revisión integrativa Potencialidades e desafios da simulação virtual na perspectiva do ensino em saúde e enfermagem: revisão integrativa |
title |
Potentials and challenges of virtual simulation from the perspective of health and nursing education: integrative review |
spellingShingle |
Potentials and challenges of virtual simulation from the perspective of health and nursing education: integrative review Oliveira, Larissa Fernanda de Simulação por Computador. Treinamento por simulação. Treinamento com Simulação de Alta Fidelidade. Segurança do Paciente. Tecnologia Educacional. enfermagem Computer Simulation. Simulation training. High Fidelity Simulation Training. Patient safety. Educational technology. nursing Simulación por Computador. Entrenamiento de simulación. Enseñanza Mediante Simulación de Alta Fidelidad. Seguridad del paciente. Tecnología Educacional enfermería |
title_short |
Potentials and challenges of virtual simulation from the perspective of health and nursing education: integrative review |
title_full |
Potentials and challenges of virtual simulation from the perspective of health and nursing education: integrative review |
title_fullStr |
Potentials and challenges of virtual simulation from the perspective of health and nursing education: integrative review |
title_full_unstemmed |
Potentials and challenges of virtual simulation from the perspective of health and nursing education: integrative review |
title_sort |
Potentials and challenges of virtual simulation from the perspective of health and nursing education: integrative review |
author |
Oliveira, Larissa Fernanda de |
author_facet |
Oliveira, Larissa Fernanda de Alvarez, Ana Graziela Couto Carvalho Barra, Daniela |
author_role |
author |
author2 |
Alvarez, Ana Graziela Couto Carvalho Barra, Daniela |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Larissa Fernanda de Alvarez, Ana Graziela Couto Carvalho Barra, Daniela |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Simulação por Computador. Treinamento por simulação. Treinamento com Simulação de Alta Fidelidade. Segurança do Paciente. Tecnologia Educacional. enfermagem Computer Simulation. Simulation training. High Fidelity Simulation Training. Patient safety. Educational technology. nursing Simulación por Computador. Entrenamiento de simulación. Enseñanza Mediante Simulación de Alta Fidelidad. Seguridad del paciente. Tecnología Educacional enfermería |
topic |
Simulação por Computador. Treinamento por simulação. Treinamento com Simulação de Alta Fidelidade. Segurança do Paciente. Tecnologia Educacional. enfermagem Computer Simulation. Simulation training. High Fidelity Simulation Training. Patient safety. Educational technology. nursing Simulación por Computador. Entrenamiento de simulación. Enseñanza Mediante Simulación de Alta Fidelidad. Seguridad del paciente. Tecnología Educacional enfermería |
description |
Virtual simulation is an innovative alternative that promotes active learning. The objective of the study was to analyze national and international publications regarding the potential and challenges of using virtual simulation in health and nursing education. This is an integrative review carried out in the PubMed/Medline, Scopus, CINAHL and LILACS databases, from 2018 to 2021. 21 articles were included for analysis. Studies in nursing predominated using virtual patients. Virtual simulation promotes student-centered, authentic and safe learning in different situations. The challenge of the scarcity of fast internet stands out. The results expand knowledge about the application of virtual simulations in health education, especially in nursing. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/842 |
url |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/842 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/842/575 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2024 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 11, 2024 – publicação Contínua; e024004 2359-232X reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) instacron:IFSP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
instacron_str |
IFSP |
institution |
IFSP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
collection |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
repository.mail.fl_str_mv |
shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com |
_version_ |
1798951679010275328 |