A proposal to work with the discursive genre fairy tale in Portuguese language classes for students of the early grades of elementary school from ethnic-racial relations

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Hora , Ariane Claudia Bonfim da
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Chaguri, Jonathas de Paula
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/595
Resumo: In this work, we aim to didatize the discursive fairy tale genre in Portuguese language classes in the 2nd grade of the initial grades of elementary school. The problem that configures this research focuses as follows: How can fairy tales in Portuguese language classes contribute to the human formation of children? As a final result, the data analyzed resulted in the elaboration of a proposal for didactic-pedagogical intervention with the fairy tale genre based on the theme of ethnic-racial relations in Portuguese language classes for students of the 2nd grade of the initial grades of elementary school.
id IFSP-2_c010a248d93901de6b8125bc3a74cb60
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/595
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling A proposal to work with the discursive genre fairy tale in Portuguese language classes for students of the early grades of elementary school from ethnic-racial relationsUna propuesta para trabajar con el género discursivo cuento de hadas en las clases de lengua portuguesa para estudiantes de los primeros años de la escuela primaria a partir de las relaciones étnico-racialesUma proposta de trabalho com o gênero discursivo conto de fadas nas aulas de língua portuguesa para alunos(as) dos anos iniciais do ensino fundamental a partir das relações étnico-raciais Língua Portuguesa. Conto de Fadas. Relações Étnico-Raciais.Língua Portuguesa e relações étnico-raciaisPortuguese Language. Fairy Tale. Ethnic-Racial Relations.Portuguese LanguageLengua Portuguesa. Cuento de Hadas. Relaciones Étnico-Raciales.Lengua PortuguesaIn this work, we aim to didatize the discursive fairy tale genre in Portuguese language classes in the 2nd grade of the initial grades of elementary school. The problem that configures this research focuses as follows: How can fairy tales in Portuguese language classes contribute to the human formation of children? As a final result, the data analyzed resulted in the elaboration of a proposal for didactic-pedagogical intervention with the fairy tale genre based on the theme of ethnic-racial relations in Portuguese language classes for students of the 2nd grade of the initial grades of elementary school.El objetivo de este trabajo es didactizar el género discursivos cuentos de hadas en las clases de lengua portuguesa en el 2º año de los grados iniciales de la escuela primaria. El problema que configura esta investigación se centra en lo siguiente: ¿Cómo pueden los cuentos de hadas en las clases de lengua portuguesa contribuir a la formación humana del niño? Como resultado final, los datos analizados dieron como resultado la elaboración de una propuesta de intervención didáctico-pedagógica con el género cuento de hadas basada en el tema de las relaciones étnico-raciales en las clases de lengua portuguesa para estudiantes de 2º año de los grados iniciales de la escuela primaria.O objetivo deste trabalho é didatizar o gênero discursivo conto de fadas nas aulas de língua portuguesa no 2º ano das séries iniciais do ensino fundamental. A problemática que configura esta pesquisa centra-se da seguinte forma: De que modo os contos de fadas nas aulas de língua portuguesa podem contribuir para a formação humana da criança? Como resultado final, os dados analisados resultaram na elaboração de uma proposta de intervenção didático-pedagógica com o gênero conto de fadas a partir da temática das relações étnico-raciais nas aulas de língua portuguesa para alunos(as) do 2º ano das séries iniciais do ensino fundamental.Revista Brasileira de Iniciação Científica2022-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/595Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 9, 2022 – publicação Contínua; e0220092359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/595/301Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHora , Ariane Claudia Bonfim daChaguri, Jonathas de Paula2023-01-12T11:16:56Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/595Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:16:56Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv A proposal to work with the discursive genre fairy tale in Portuguese language classes for students of the early grades of elementary school from ethnic-racial relations
Una propuesta para trabajar con el género discursivo cuento de hadas en las clases de lengua portuguesa para estudiantes de los primeros años de la escuela primaria a partir de las relaciones étnico-raciales
Uma proposta de trabalho com o gênero discursivo conto de fadas nas aulas de língua portuguesa para alunos(as) dos anos iniciais do ensino fundamental a partir das relações étnico-raciais
title A proposal to work with the discursive genre fairy tale in Portuguese language classes for students of the early grades of elementary school from ethnic-racial relations
spellingShingle A proposal to work with the discursive genre fairy tale in Portuguese language classes for students of the early grades of elementary school from ethnic-racial relations
Hora , Ariane Claudia Bonfim da
Língua Portuguesa. Conto de Fadas. Relações Étnico-Raciais.
Língua Portuguesa e relações étnico-raciais
Portuguese Language. Fairy Tale. Ethnic-Racial Relations.
Portuguese Language
Lengua Portuguesa. Cuento de Hadas. Relaciones Étnico-Raciales.
Lengua Portuguesa
title_short A proposal to work with the discursive genre fairy tale in Portuguese language classes for students of the early grades of elementary school from ethnic-racial relations
title_full A proposal to work with the discursive genre fairy tale in Portuguese language classes for students of the early grades of elementary school from ethnic-racial relations
title_fullStr A proposal to work with the discursive genre fairy tale in Portuguese language classes for students of the early grades of elementary school from ethnic-racial relations
title_full_unstemmed A proposal to work with the discursive genre fairy tale in Portuguese language classes for students of the early grades of elementary school from ethnic-racial relations
title_sort A proposal to work with the discursive genre fairy tale in Portuguese language classes for students of the early grades of elementary school from ethnic-racial relations
author Hora , Ariane Claudia Bonfim da
author_facet Hora , Ariane Claudia Bonfim da
Chaguri, Jonathas de Paula
author_role author
author2 Chaguri, Jonathas de Paula
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Hora , Ariane Claudia Bonfim da
Chaguri, Jonathas de Paula
dc.subject.por.fl_str_mv Língua Portuguesa. Conto de Fadas. Relações Étnico-Raciais.
Língua Portuguesa e relações étnico-raciais
Portuguese Language. Fairy Tale. Ethnic-Racial Relations.
Portuguese Language
Lengua Portuguesa. Cuento de Hadas. Relaciones Étnico-Raciales.
Lengua Portuguesa
topic Língua Portuguesa. Conto de Fadas. Relações Étnico-Raciais.
Língua Portuguesa e relações étnico-raciais
Portuguese Language. Fairy Tale. Ethnic-Racial Relations.
Portuguese Language
Lengua Portuguesa. Cuento de Hadas. Relaciones Étnico-Raciales.
Lengua Portuguesa
description In this work, we aim to didatize the discursive fairy tale genre in Portuguese language classes in the 2nd grade of the initial grades of elementary school. The problem that configures this research focuses as follows: How can fairy tales in Portuguese language classes contribute to the human formation of children? As a final result, the data analyzed resulted in the elaboration of a proposal for didactic-pedagogical intervention with the fairy tale genre based on the theme of ethnic-racial relations in Portuguese language classes for students of the 2nd grade of the initial grades of elementary school.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-06-02
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/595
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/595
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/595/301
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 9, 2022 – publicação Contínua; e022009
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951678664245248