A proposal to work with the discursive genre fairy tale in Portuguese language classes for students of the early grades of elementary school from ethnic-racial relations
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/595 |
Resumo: | In this work, we aim to didatize the discursive fairy tale genre in Portuguese language classes in the 2nd grade of the initial grades of elementary school. The problem that configures this research focuses as follows: How can fairy tales in Portuguese language classes contribute to the human formation of children? As a final result, the data analyzed resulted in the elaboration of a proposal for didactic-pedagogical intervention with the fairy tale genre based on the theme of ethnic-racial relations in Portuguese language classes for students of the 2nd grade of the initial grades of elementary school. |
id |
IFSP-2_c010a248d93901de6b8125bc3a74cb60 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/595 |
network_acronym_str |
IFSP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository_id_str |
|
spelling |
A proposal to work with the discursive genre fairy tale in Portuguese language classes for students of the early grades of elementary school from ethnic-racial relationsUna propuesta para trabajar con el género discursivo cuento de hadas en las clases de lengua portuguesa para estudiantes de los primeros años de la escuela primaria a partir de las relaciones étnico-racialesUma proposta de trabalho com o gênero discursivo conto de fadas nas aulas de língua portuguesa para alunos(as) dos anos iniciais do ensino fundamental a partir das relações étnico-raciais Língua Portuguesa. Conto de Fadas. Relações Étnico-Raciais.Língua Portuguesa e relações étnico-raciaisPortuguese Language. Fairy Tale. Ethnic-Racial Relations.Portuguese LanguageLengua Portuguesa. Cuento de Hadas. Relaciones Étnico-Raciales.Lengua PortuguesaIn this work, we aim to didatize the discursive fairy tale genre in Portuguese language classes in the 2nd grade of the initial grades of elementary school. The problem that configures this research focuses as follows: How can fairy tales in Portuguese language classes contribute to the human formation of children? As a final result, the data analyzed resulted in the elaboration of a proposal for didactic-pedagogical intervention with the fairy tale genre based on the theme of ethnic-racial relations in Portuguese language classes for students of the 2nd grade of the initial grades of elementary school.El objetivo de este trabajo es didactizar el género discursivos cuentos de hadas en las clases de lengua portuguesa en el 2º año de los grados iniciales de la escuela primaria. El problema que configura esta investigación se centra en lo siguiente: ¿Cómo pueden los cuentos de hadas en las clases de lengua portuguesa contribuir a la formación humana del niño? Como resultado final, los datos analizados dieron como resultado la elaboración de una propuesta de intervención didáctico-pedagógica con el género cuento de hadas basada en el tema de las relaciones étnico-raciales en las clases de lengua portuguesa para estudiantes de 2º año de los grados iniciales de la escuela primaria.O objetivo deste trabalho é didatizar o gênero discursivo conto de fadas nas aulas de língua portuguesa no 2º ano das séries iniciais do ensino fundamental. A problemática que configura esta pesquisa centra-se da seguinte forma: De que modo os contos de fadas nas aulas de língua portuguesa podem contribuir para a formação humana da criança? Como resultado final, os dados analisados resultaram na elaboração de uma proposta de intervenção didático-pedagógica com o gênero conto de fadas a partir da temática das relações étnico-raciais nas aulas de língua portuguesa para alunos(as) do 2º ano das séries iniciais do ensino fundamental.Revista Brasileira de Iniciação Científica2022-06-02info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/595Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 9, 2022 – publicação Contínua; e0220092359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/595/301Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessHora , Ariane Claudia Bonfim daChaguri, Jonathas de Paula2023-01-12T11:16:56Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/595Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:16:56Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
A proposal to work with the discursive genre fairy tale in Portuguese language classes for students of the early grades of elementary school from ethnic-racial relations Una propuesta para trabajar con el género discursivo cuento de hadas en las clases de lengua portuguesa para estudiantes de los primeros años de la escuela primaria a partir de las relaciones étnico-raciales Uma proposta de trabalho com o gênero discursivo conto de fadas nas aulas de língua portuguesa para alunos(as) dos anos iniciais do ensino fundamental a partir das relações étnico-raciais |
title |
A proposal to work with the discursive genre fairy tale in Portuguese language classes for students of the early grades of elementary school from ethnic-racial relations |
spellingShingle |
A proposal to work with the discursive genre fairy tale in Portuguese language classes for students of the early grades of elementary school from ethnic-racial relations Hora , Ariane Claudia Bonfim da Língua Portuguesa. Conto de Fadas. Relações Étnico-Raciais. Língua Portuguesa e relações étnico-raciais Portuguese Language. Fairy Tale. Ethnic-Racial Relations. Portuguese Language Lengua Portuguesa. Cuento de Hadas. Relaciones Étnico-Raciales. Lengua Portuguesa |
title_short |
A proposal to work with the discursive genre fairy tale in Portuguese language classes for students of the early grades of elementary school from ethnic-racial relations |
title_full |
A proposal to work with the discursive genre fairy tale in Portuguese language classes for students of the early grades of elementary school from ethnic-racial relations |
title_fullStr |
A proposal to work with the discursive genre fairy tale in Portuguese language classes for students of the early grades of elementary school from ethnic-racial relations |
title_full_unstemmed |
A proposal to work with the discursive genre fairy tale in Portuguese language classes for students of the early grades of elementary school from ethnic-racial relations |
title_sort |
A proposal to work with the discursive genre fairy tale in Portuguese language classes for students of the early grades of elementary school from ethnic-racial relations |
author |
Hora , Ariane Claudia Bonfim da |
author_facet |
Hora , Ariane Claudia Bonfim da Chaguri, Jonathas de Paula |
author_role |
author |
author2 |
Chaguri, Jonathas de Paula |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Hora , Ariane Claudia Bonfim da Chaguri, Jonathas de Paula |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Língua Portuguesa. Conto de Fadas. Relações Étnico-Raciais. Língua Portuguesa e relações étnico-raciais Portuguese Language. Fairy Tale. Ethnic-Racial Relations. Portuguese Language Lengua Portuguesa. Cuento de Hadas. Relaciones Étnico-Raciales. Lengua Portuguesa |
topic |
Língua Portuguesa. Conto de Fadas. Relações Étnico-Raciais. Língua Portuguesa e relações étnico-raciais Portuguese Language. Fairy Tale. Ethnic-Racial Relations. Portuguese Language Lengua Portuguesa. Cuento de Hadas. Relaciones Étnico-Raciales. Lengua Portuguesa |
description |
In this work, we aim to didatize the discursive fairy tale genre in Portuguese language classes in the 2nd grade of the initial grades of elementary school. The problem that configures this research focuses as follows: How can fairy tales in Portuguese language classes contribute to the human formation of children? As a final result, the data analyzed resulted in the elaboration of a proposal for didactic-pedagogical intervention with the fairy tale genre based on the theme of ethnic-racial relations in Portuguese language classes for students of the 2nd grade of the initial grades of elementary school. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-06-02 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/595 |
url |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/595 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/595/301 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 9, 2022 – publicação Contínua; e022009 2359-232X reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) instacron:IFSP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
instacron_str |
IFSP |
institution |
IFSP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
collection |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
repository.mail.fl_str_mv |
shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com |
_version_ |
1798951678664245248 |