The family and the child with autism spectrum disorder: reflections on the school inclusion process

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Roberto, Gabriella Helena Andrade
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Yaegashi, Solange Franci Raimundo, Cezário, Emanuelle Tótoli de Oliveira, Zanchetti, Vitória de Araujo
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Iniciação Científica
Texto Completo: https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/816
Resumo: Autistic Spectrum Disorder (ASD) is a condition whose severity and chronicity imply a greater demand for care. In view of this, the family is called upon to mobilize and adapt to the needs of the autistic child, which requires many changes in the family dynamics. In this sense, this article aims to analyze the impact of the presence of a member with ASD in the family, in order to understand which aspects of family dynamics contribute or not to the child's development. For that, a bibliographical research was carried out, in order to analyze the production on the subject. The results reveal that the child with ASD demands more attention and mobilization from the family. Consequently, there is an increase in the level of stress, physical and emotional overload of family members, especially the mother. It is concluded that there is a need for interaction between family and school so that both can work together to promote the healthy development of children with ASD.
id IFSP-2_e7f32eb325590273d435fd0343f02d9a
oai_identifier_str oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/816
network_acronym_str IFSP-2
network_name_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository_id_str
spelling The family and the child with autism spectrum disorder: reflections on the school inclusion processLa familia y el niño con trastorno del espectro autista: reflexiones sobre el proceso de inclusión escolarA família e o filho com transtorno do espectro autista: reflexões sobre o processo de inclusão escolarTranstorno do Espectro Autista. Família. Escola. Desenvolvimento. Aprendizagem. Dinâmica familiareducaçãoAutistic Spectrum Disorder. Family. School. Development. Learning. Family dynamicsEducationTrastorno del Espectro Autista. Familia. Escuela. Desarrollo. Aprendiendo. Dinámica de la familia.EducaciónAutistic Spectrum Disorder (ASD) is a condition whose severity and chronicity imply a greater demand for care. In view of this, the family is called upon to mobilize and adapt to the needs of the autistic child, which requires many changes in the family dynamics. In this sense, this article aims to analyze the impact of the presence of a member with ASD in the family, in order to understand which aspects of family dynamics contribute or not to the child's development. For that, a bibliographical research was carried out, in order to analyze the production on the subject. The results reveal that the child with ASD demands more attention and mobilization from the family. Consequently, there is an increase in the level of stress, physical and emotional overload of family members, especially the mother. It is concluded that there is a need for interaction between family and school so that both can work together to promote the healthy development of children with ASD.El Trastorno del Espectro Autista (TEA) es una condición cuya gravedad y cronicidad implican una mayor demanda de cuidados. Ante esto, la familia está llamada a movilizarse y adaptarse a las necesidades del niño autista, lo que exige muchos cambios en la dinámica familiar. En ese sentido, este artículo tiene como objetivo analizar el impacto de la presencia de un miembro con TEA en la familia, para comprender qué aspectos de la dinámica familiar contribuyen o no al desarrollo del niño. Para eso, se realizó una investigación bibliográfica, con el fin de analizar la producción sobre el tema. Los resultados revelan que el niño con TEA demanda más atención y movilización de la familia. En consecuencia, hay un aumento en el nivel de estrés, sobrecarga física y emocional de los miembros de la familia, especialmente de la madre. Se concluye que existe la necesidad de interacción entre la familia y la escuela para que ambos puedan trabajar juntos para promover el desarrollo saludable de los niños con TEA.O Transtorno do Espectro Autista (TEA) se constitui como um quadro cuja gravidade e cronicidade implica em uma maior demanda por cuidados. Diante disto, a família é convocada a se mobilizar e se adaptar às necessidades da criança autista, o que requer muitas mudanças na dinâmica familiar. Nesse sentido, o presente artigo tem como objetivo analisar o impacto da presença de um membro com TEA na família, a fim de compreender que aspectos da dinâmica familiar contribuem ou não para o desenvolvimento da criança. Para tanto foi realizada uma pesquisa bibliográfica, a fim de analisar a produção sobre a temática. Os resultados revelam que a criança com TEA demanda maior atenção e mobilização por parte da família. Por consequência, observa-se um aumento no nível de estresse, sobrecarga física e emocional dos membros da família, especialmente da mãe. Conclui-se que há a necessidade de interação entre família e escola a fim de que ambas possam trabalhar em conjunto para promover o desenvolvimento saudável da criança com TEA.Revista Brasileira de Iniciação Científica2022-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/816Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 9, 2022 – publicação Contínua; e0220232359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/816/394Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRoberto, Gabriella Helena AndradeYaegashi, Solange Franci RaimundoCezário, Emanuelle Tótoli de OliveiraZanchetti, Vitória de Araujo2023-01-12T11:16:56Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/816Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:16:56Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false
dc.title.none.fl_str_mv The family and the child with autism spectrum disorder: reflections on the school inclusion process
La familia y el niño con trastorno del espectro autista: reflexiones sobre el proceso de inclusión escolar
A família e o filho com transtorno do espectro autista: reflexões sobre o processo de inclusão escolar
title The family and the child with autism spectrum disorder: reflections on the school inclusion process
spellingShingle The family and the child with autism spectrum disorder: reflections on the school inclusion process
Roberto, Gabriella Helena Andrade
Transtorno do Espectro Autista. Família. Escola. Desenvolvimento. Aprendizagem. Dinâmica familiar
educação
Autistic Spectrum Disorder. Family. School. Development. Learning. Family dynamics
Education
Trastorno del Espectro Autista. Familia. Escuela. Desarrollo. Aprendiendo. Dinámica de la familia.
Educación
title_short The family and the child with autism spectrum disorder: reflections on the school inclusion process
title_full The family and the child with autism spectrum disorder: reflections on the school inclusion process
title_fullStr The family and the child with autism spectrum disorder: reflections on the school inclusion process
title_full_unstemmed The family and the child with autism spectrum disorder: reflections on the school inclusion process
title_sort The family and the child with autism spectrum disorder: reflections on the school inclusion process
author Roberto, Gabriella Helena Andrade
author_facet Roberto, Gabriella Helena Andrade
Yaegashi, Solange Franci Raimundo
Cezário, Emanuelle Tótoli de Oliveira
Zanchetti, Vitória de Araujo
author_role author
author2 Yaegashi, Solange Franci Raimundo
Cezário, Emanuelle Tótoli de Oliveira
Zanchetti, Vitória de Araujo
author2_role author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Roberto, Gabriella Helena Andrade
Yaegashi, Solange Franci Raimundo
Cezário, Emanuelle Tótoli de Oliveira
Zanchetti, Vitória de Araujo
dc.subject.por.fl_str_mv Transtorno do Espectro Autista. Família. Escola. Desenvolvimento. Aprendizagem. Dinâmica familiar
educação
Autistic Spectrum Disorder. Family. School. Development. Learning. Family dynamics
Education
Trastorno del Espectro Autista. Familia. Escuela. Desarrollo. Aprendiendo. Dinámica de la familia.
Educación
topic Transtorno do Espectro Autista. Família. Escola. Desenvolvimento. Aprendizagem. Dinâmica familiar
educação
Autistic Spectrum Disorder. Family. School. Development. Learning. Family dynamics
Education
Trastorno del Espectro Autista. Familia. Escuela. Desarrollo. Aprendiendo. Dinámica de la familia.
Educación
description Autistic Spectrum Disorder (ASD) is a condition whose severity and chronicity imply a greater demand for care. In view of this, the family is called upon to mobilize and adapt to the needs of the autistic child, which requires many changes in the family dynamics. In this sense, this article aims to analyze the impact of the presence of a member with ASD in the family, in order to understand which aspects of family dynamics contribute or not to the child's development. For that, a bibliographical research was carried out, in order to analyze the production on the subject. The results reveal that the child with ASD demands more attention and mobilization from the family. Consequently, there is an increase in the level of stress, physical and emotional overload of family members, especially the mother. It is concluded that there is a need for interaction between family and school so that both can work together to promote the healthy development of children with ASD.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-12-15
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
artigo avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/816
url https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/816
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/816/394
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
publisher.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 9, 2022 – publicação Contínua; e022023
2359-232X
reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica
instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron:IFSP
instname_str Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
instacron_str IFSP
institution IFSP
reponame_str Revista Brasileira de Iniciação Científica
collection Revista Brasileira de Iniciação Científica
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)
repository.mail.fl_str_mv shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com
_version_ 1798951678990352384