The family and the child with autism spectrum disorder: reflections on the school inclusion process
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Iniciação Científica |
Texto Completo: | https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/816 |
Resumo: | Autistic Spectrum Disorder (ASD) is a condition whose severity and chronicity imply a greater demand for care. In view of this, the family is called upon to mobilize and adapt to the needs of the autistic child, which requires many changes in the family dynamics. In this sense, this article aims to analyze the impact of the presence of a member with ASD in the family, in order to understand which aspects of family dynamics contribute or not to the child's development. For that, a bibliographical research was carried out, in order to analyze the production on the subject. The results reveal that the child with ASD demands more attention and mobilization from the family. Consequently, there is an increase in the level of stress, physical and emotional overload of family members, especially the mother. It is concluded that there is a need for interaction between family and school so that both can work together to promote the healthy development of children with ASD. |
id |
IFSP-2_e7f32eb325590273d435fd0343f02d9a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/816 |
network_acronym_str |
IFSP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository_id_str |
|
spelling |
The family and the child with autism spectrum disorder: reflections on the school inclusion processLa familia y el niño con trastorno del espectro autista: reflexiones sobre el proceso de inclusión escolarA família e o filho com transtorno do espectro autista: reflexões sobre o processo de inclusão escolarTranstorno do Espectro Autista. Família. Escola. Desenvolvimento. Aprendizagem. Dinâmica familiareducaçãoAutistic Spectrum Disorder. Family. School. Development. Learning. Family dynamicsEducationTrastorno del Espectro Autista. Familia. Escuela. Desarrollo. Aprendiendo. Dinámica de la familia.EducaciónAutistic Spectrum Disorder (ASD) is a condition whose severity and chronicity imply a greater demand for care. In view of this, the family is called upon to mobilize and adapt to the needs of the autistic child, which requires many changes in the family dynamics. In this sense, this article aims to analyze the impact of the presence of a member with ASD in the family, in order to understand which aspects of family dynamics contribute or not to the child's development. For that, a bibliographical research was carried out, in order to analyze the production on the subject. The results reveal that the child with ASD demands more attention and mobilization from the family. Consequently, there is an increase in the level of stress, physical and emotional overload of family members, especially the mother. It is concluded that there is a need for interaction between family and school so that both can work together to promote the healthy development of children with ASD.El Trastorno del Espectro Autista (TEA) es una condición cuya gravedad y cronicidad implican una mayor demanda de cuidados. Ante esto, la familia está llamada a movilizarse y adaptarse a las necesidades del niño autista, lo que exige muchos cambios en la dinámica familiar. En ese sentido, este artículo tiene como objetivo analizar el impacto de la presencia de un miembro con TEA en la familia, para comprender qué aspectos de la dinámica familiar contribuyen o no al desarrollo del niño. Para eso, se realizó una investigación bibliográfica, con el fin de analizar la producción sobre el tema. Los resultados revelan que el niño con TEA demanda más atención y movilización de la familia. En consecuencia, hay un aumento en el nivel de estrés, sobrecarga física y emocional de los miembros de la familia, especialmente de la madre. Se concluye que existe la necesidad de interacción entre la familia y la escuela para que ambos puedan trabajar juntos para promover el desarrollo saludable de los niños con TEA.O Transtorno do Espectro Autista (TEA) se constitui como um quadro cuja gravidade e cronicidade implica em uma maior demanda por cuidados. Diante disto, a família é convocada a se mobilizar e se adaptar às necessidades da criança autista, o que requer muitas mudanças na dinâmica familiar. Nesse sentido, o presente artigo tem como objetivo analisar o impacto da presença de um membro com TEA na família, a fim de compreender que aspectos da dinâmica familiar contribuem ou não para o desenvolvimento da criança. Para tanto foi realizada uma pesquisa bibliográfica, a fim de analisar a produção sobre a temática. Os resultados revelam que a criança com TEA demanda maior atenção e mobilização por parte da família. Por consequência, observa-se um aumento no nível de estresse, sobrecarga física e emocional dos membros da família, especialmente da mãe. Conclui-se que há a necessidade de interação entre família e escola a fim de que ambas possam trabalhar em conjunto para promover o desenvolvimento saudável da criança com TEA.Revista Brasileira de Iniciação Científica2022-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionartigo avaliado pelos paresapplication/pdfhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/816Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 9, 2022 – publicação Contínua; e0220232359-232Xreponame:Revista Brasileira de Iniciação Científicainstname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)instacron:IFSPporhttps://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/816/394Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científicahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRoberto, Gabriella Helena AndradeYaegashi, Solange Franci RaimundoCezário, Emanuelle Tótoli de OliveiraZanchetti, Vitória de Araujo2023-01-12T11:16:56Zoai:ojs2.periodicosnovo.itp.ifsp.edu.br:article/816Revistahttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/PUBhttps://periodicos.itp.ifsp.edu.br/index.php/IC/oaishigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com2359-232X2359-232Xopendoar:2023-01-12T11:16:56Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The family and the child with autism spectrum disorder: reflections on the school inclusion process La familia y el niño con trastorno del espectro autista: reflexiones sobre el proceso de inclusión escolar A família e o filho com transtorno do espectro autista: reflexões sobre o processo de inclusão escolar |
title |
The family and the child with autism spectrum disorder: reflections on the school inclusion process |
spellingShingle |
The family and the child with autism spectrum disorder: reflections on the school inclusion process Roberto, Gabriella Helena Andrade Transtorno do Espectro Autista. Família. Escola. Desenvolvimento. Aprendizagem. Dinâmica familiar educação Autistic Spectrum Disorder. Family. School. Development. Learning. Family dynamics Education Trastorno del Espectro Autista. Familia. Escuela. Desarrollo. Aprendiendo. Dinámica de la familia. Educación |
title_short |
The family and the child with autism spectrum disorder: reflections on the school inclusion process |
title_full |
The family and the child with autism spectrum disorder: reflections on the school inclusion process |
title_fullStr |
The family and the child with autism spectrum disorder: reflections on the school inclusion process |
title_full_unstemmed |
The family and the child with autism spectrum disorder: reflections on the school inclusion process |
title_sort |
The family and the child with autism spectrum disorder: reflections on the school inclusion process |
author |
Roberto, Gabriella Helena Andrade |
author_facet |
Roberto, Gabriella Helena Andrade Yaegashi, Solange Franci Raimundo Cezário, Emanuelle Tótoli de Oliveira Zanchetti, Vitória de Araujo |
author_role |
author |
author2 |
Yaegashi, Solange Franci Raimundo Cezário, Emanuelle Tótoli de Oliveira Zanchetti, Vitória de Araujo |
author2_role |
author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Roberto, Gabriella Helena Andrade Yaegashi, Solange Franci Raimundo Cezário, Emanuelle Tótoli de Oliveira Zanchetti, Vitória de Araujo |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Transtorno do Espectro Autista. Família. Escola. Desenvolvimento. Aprendizagem. Dinâmica familiar educação Autistic Spectrum Disorder. Family. School. Development. Learning. Family dynamics Education Trastorno del Espectro Autista. Familia. Escuela. Desarrollo. Aprendiendo. Dinámica de la familia. Educación |
topic |
Transtorno do Espectro Autista. Família. Escola. Desenvolvimento. Aprendizagem. Dinâmica familiar educação Autistic Spectrum Disorder. Family. School. Development. Learning. Family dynamics Education Trastorno del Espectro Autista. Familia. Escuela. Desarrollo. Aprendiendo. Dinámica de la familia. Educación |
description |
Autistic Spectrum Disorder (ASD) is a condition whose severity and chronicity imply a greater demand for care. In view of this, the family is called upon to mobilize and adapt to the needs of the autistic child, which requires many changes in the family dynamics. In this sense, this article aims to analyze the impact of the presence of a member with ASD in the family, in order to understand which aspects of family dynamics contribute or not to the child's development. For that, a bibliographical research was carried out, in order to analyze the production on the subject. The results reveal that the child with ASD demands more attention and mobilization from the family. Consequently, there is an increase in the level of stress, physical and emotional overload of family members, especially the mother. It is concluded that there is a need for interaction between family and school so that both can work together to promote the healthy development of children with ASD. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-12-15 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion artigo avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/816 |
url |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/816 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicoscientificos.itp.ifsp.edu.br/index.php/rbic/article/view/816/394 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Iniciação Científica https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
publisher.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica; Volume 9, 2022 – publicação Contínua; e022023 2359-232X reponame:Revista Brasileira de Iniciação Científica instname:Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) instacron:IFSP |
instname_str |
Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
instacron_str |
IFSP |
institution |
IFSP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
collection |
Revista Brasileira de Iniciação Científica |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Iniciação Científica - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo (IFSP) |
repository.mail.fl_str_mv |
shigunov.ifsp.edu@gmail.com||revista.hipotese@gmail.com |
_version_ |
1798951678990352384 |