La Base Nacional de Formación Docente y el curso de Pedagogía: escenarios y perspectivas de la formación inicial de pedagogos en Brasil
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
Texto Completo: | https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5273 |
Resumo: | This work proposes reflections about the current legislation that instituted the National Teacher Qualification Basis and its implications for Pedagogy in Brazil. There are devices that converge to new organizational models of this course, which is the most numerous aimed at teacher training in the country, both in terms of offers and enrollments. A brief history of the offer of Pedagogy in Brazil is outlined, until the evolution to the current model and current scenario. Works by authors who discuss the relevance of training in Pedagogy and its contributions to the improvement of the national educational scenario, with the intention of, based on considerations, highlighting critical theories and their relationship regarding the role of the pedagogue. Finally, the text sets out to alternatives, within the normative context, for the Pedagogy to be established as a relevant and indispensable training for national education. |
id |
INEP-2_44c47624c20adecd807333d81027961f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs3.inep:article/5273 |
network_acronym_str |
INEP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
La Base Nacional de Formación Docente y el curso de Pedagogía: escenarios y perspectivas de la formación inicial de pedagogos en BrasilThe National Teacher Training Base and the Pedagogy course: scenarios and perspectives of the initial training of pedagogues in BrazilA Base Nacional de Formação Docente e o curso de Pedagogia: cenários e perspectivas da formação inicial de pedagogos no Brasilteacher trainingBNC-TrainingPedagogía.formación de profesoresBNC-FormaciónPedagogy.formação docenteBNC-FormaçãoPedagogia.This work proposes reflections about the current legislation that instituted the National Teacher Qualification Basis and its implications for Pedagogy in Brazil. There are devices that converge to new organizational models of this course, which is the most numerous aimed at teacher training in the country, both in terms of offers and enrollments. A brief history of the offer of Pedagogy in Brazil is outlined, until the evolution to the current model and current scenario. Works by authors who discuss the relevance of training in Pedagogy and its contributions to the improvement of the national educational scenario, with the intention of, based on considerations, highlighting critical theories and their relationship regarding the role of the pedagogue. Finally, the text sets out to alternatives, within the normative context, for the Pedagogy to be established as a relevant and indispensable training for national education.Esta investigación propone reflexiones sobre la legislación vigente que instituye la Base Nacional de Formación Docente – BNC-Formación y sus implicaciones para la Pedagogía en Brasil. Hay dispositivos que convergen a nuevos modelos organizativos de este, que es el curso dirigido a la formación docente más numeroso del país, tanto en oferta como en matrícula. Se esboza una breve historia de la oferta de Pedagogía en Brasil, hasta la evolución al modelo actual y escenario actual. Se discuten autores que debaten sobre la relevancia de la educación en la Pedagogía y sus aportes al mejoramiento del escenario educativo nacional, con la intención de, a partir de las consideraciones, resaltar las teorías críticas y su relación sobre el rol del pedagogo en la sociedad. Por fin, el texto sigue en dirección a alternativas para que la Pedagogía se firme, en el escenario normativo, y se establezca como una formación relevante e indispensable para la educación nacional.Este trabalho propõe reflexões acerca da atual legislação instituinte da Base Nacional de Formação Docente – BNC-Formação e suas implicações para a Pedagogia no Brasil. Verificam-se dispositivos que convergem para novos modelos organizativos desse que é o mais numeroso curso voltado à formação docente no País, tanto em termos de ofertas quanto de matrículas. Delineia-se um breve histórico sobre a oferta da Pedagogia no Brasil até a evolução para o modelo vigente e atual cenário. São analisados trabalhos de autores que debatem sobre a relevância da formação em Pedagogia e suas contribuições para a melhoria do cenário da educação nacional, com a intenção de, com base em ponderações, destacar teorias críticas e percepções quanto ao papel do pedagogo. Por fim, o texto encaminha-se para alternativas, dentro do contexto normativo, para que a Pedagogia se firme como uma formação relevante e indispensável para a educação nacional.INEP2023-04-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/527310.24109/2176-6681.rbep.104.5273Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 104 (2023); e5273Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 104 (2023); e5273Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 104 (2023); e52732176-66810034-718310.24109/2176-6681.rbep.104reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)instacron:INEPporhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5273/4267Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMesquita da Silva, Maria Cristina Anselmo Guilherme, Alexandre de Oliveira Brito, Renato2024-02-27T12:27:21Zoai:ojs3.inep:article/5273Revistahttp://emaberto.inep.gov.br/index.php/rbepPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||tania.castro@inep.gov.br2176-66810034-7183opendoar:2024-02-27T12:27:21Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
La Base Nacional de Formación Docente y el curso de Pedagogía: escenarios y perspectivas de la formación inicial de pedagogos en Brasil The National Teacher Training Base and the Pedagogy course: scenarios and perspectives of the initial training of pedagogues in Brazil A Base Nacional de Formação Docente e o curso de Pedagogia: cenários e perspectivas da formação inicial de pedagogos no Brasil |
title |
La Base Nacional de Formación Docente y el curso de Pedagogía: escenarios y perspectivas de la formación inicial de pedagogos en Brasil |
spellingShingle |
La Base Nacional de Formación Docente y el curso de Pedagogía: escenarios y perspectivas de la formación inicial de pedagogos en Brasil Mesquita da Silva, Maria Cristina teacher training BNC-Training Pedagogía. formación de profesores BNC-Formación Pedagogy. formação docente BNC-Formação Pedagogia. |
title_short |
La Base Nacional de Formación Docente y el curso de Pedagogía: escenarios y perspectivas de la formación inicial de pedagogos en Brasil |
title_full |
La Base Nacional de Formación Docente y el curso de Pedagogía: escenarios y perspectivas de la formación inicial de pedagogos en Brasil |
title_fullStr |
La Base Nacional de Formación Docente y el curso de Pedagogía: escenarios y perspectivas de la formación inicial de pedagogos en Brasil |
title_full_unstemmed |
La Base Nacional de Formación Docente y el curso de Pedagogía: escenarios y perspectivas de la formación inicial de pedagogos en Brasil |
title_sort |
La Base Nacional de Formación Docente y el curso de Pedagogía: escenarios y perspectivas de la formación inicial de pedagogos en Brasil |
author |
Mesquita da Silva, Maria Cristina |
author_facet |
Mesquita da Silva, Maria Cristina Anselmo Guilherme, Alexandre de Oliveira Brito, Renato |
author_role |
author |
author2 |
Anselmo Guilherme, Alexandre de Oliveira Brito, Renato |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Mesquita da Silva, Maria Cristina Anselmo Guilherme, Alexandre de Oliveira Brito, Renato |
dc.subject.por.fl_str_mv |
teacher training BNC-Training Pedagogía. formación de profesores BNC-Formación Pedagogy. formação docente BNC-Formação Pedagogia. |
topic |
teacher training BNC-Training Pedagogía. formación de profesores BNC-Formación Pedagogy. formação docente BNC-Formação Pedagogia. |
description |
This work proposes reflections about the current legislation that instituted the National Teacher Qualification Basis and its implications for Pedagogy in Brazil. There are devices that converge to new organizational models of this course, which is the most numerous aimed at teacher training in the country, both in terms of offers and enrollments. A brief history of the offer of Pedagogy in Brazil is outlined, until the evolution to the current model and current scenario. Works by authors who discuss the relevance of training in Pedagogy and its contributions to the improvement of the national educational scenario, with the intention of, based on considerations, highlighting critical theories and their relationship regarding the role of the pedagogue. Finally, the text sets out to alternatives, within the normative context, for the Pedagogy to be established as a relevant and indispensable training for national education. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-04-18 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5273 10.24109/2176-6681.rbep.104.5273 |
url |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5273 |
identifier_str_mv |
10.24109/2176-6681.rbep.104.5273 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/5273/4267 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
INEP |
publisher.none.fl_str_mv |
INEP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 104 (2023); e5273 Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 104 (2023); e5273 Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 104 (2023); e5273 2176-6681 0034-7183 10.24109/2176-6681.rbep.104 reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) instacron:INEP |
instname_str |
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) |
instacron_str |
INEP |
institution |
INEP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||tania.castro@inep.gov.br |
_version_ |
1798951704661590016 |