Pedagogia freireana e neurociência educacional: um diálogo possível

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Alejandro Santos , Jorge
Data de Publicação: 2022
Outros Autores: Hermida, Maria Julia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: spa
Título da fonte: Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
Texto Completo: https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4922
Resumo: This paper aims to explore the possibility of establishing a disciplinary dialogue between education approaches seemingly distant and seldom connected: Paulo Freire's pedagogy and educational neuroscience. It is proposed a theoretical framework that differentiates types and levels of analysis of the educational phenomenon, looking for similarities and/or parallelisms between perspectives. An attempt is made to establish a constructive perspective that seeks for synergies without ignoring differences and that allows us to lay off disciplinary strongholds in pursuit of a broader and, possibly, more useful vision to address some current challenges in the educational field. In particular, possible convergences are explored around the following topics:  ‘generative word’ technique and emotional modulation of the attentional focus; meaningful learning and memory consolidation; effects of poverty and social oppression, reversibility and relationships with the notion of plasticity of the nervous system.
id INEP-2_b67e662216544e0f67f68af2c01210f4
oai_identifier_str oai:ojs3.inep:article/4922
network_acronym_str INEP-2
network_name_str Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
repository_id_str
spelling Pedagogia freireana e neurociência educacional: um diálogo possívelFreirean pedagogy and educational neurosciences: a possible dialogue Pedagogía freireana y neurociencia educacional: un diálogo posibleneuroeducationinterdisciplinaritypedagogical policy.Educationneuroeducacióninterdisciplinaridadpolítica pedagógica.neuroeducaçãointerdisciplinaridadepolítica pedagógica.This paper aims to explore the possibility of establishing a disciplinary dialogue between education approaches seemingly distant and seldom connected: Paulo Freire's pedagogy and educational neuroscience. It is proposed a theoretical framework that differentiates types and levels of analysis of the educational phenomenon, looking for similarities and/or parallelisms between perspectives. An attempt is made to establish a constructive perspective that seeks for synergies without ignoring differences and that allows us to lay off disciplinary strongholds in pursuit of a broader and, possibly, more useful vision to address some current challenges in the educational field. In particular, possible convergences are explored around the following topics:  ‘generative word’ technique and emotional modulation of the attentional focus; meaningful learning and memory consolidation; effects of poverty and social oppression, reversibility and relationships with the notion of plasticity of the nervous system.O objetivo deste artigo é explorar a possibilidade de estabelecer um diálogo disciplinar entre abordagens da educação que parecem distantes e com poucos pontos de contato: a pedagogia de Paulo Freire e a neurociência educacional. É proposto um referencial teórico que diferencia tipos e níveis de análise do fenômeno educacional, buscando semelhanças e/ou paralelismos entre perspectivas diferentes. Pretende-se estabelecer uma perspectiva construtiva que procure sinergias, sem ignorar as diferenças, e que nos permita sair de redutos disciplinares em busca de uma visão mais ampla e, possivelmente, mais útil para enfrentar alguns desafios atuais no campo educacional. Em particular, possíveis convergências em torno dos seguintes tópicos são exploradas: técnica de 'palavra geradora' e a modulação emocional do foco atencional; aprendizagem significativa e consolidação da memória; efeitos da pobreza e opressão social, reversibilidade e relações com a noção de plasticidade do sistema nervoso.El objetivo del artículo es explorar la posibilidad de establecer un diálogo disciplinar entre abordajes de la educación que aparecen distantes y con pocos puntos de contacto: la pedagogía de Paulo Freire y la neurociencia educacional. Se propone un marco teórico que diferencia tipos y niveles de análisis del fenómeno educativo, buscando similitudes y/o paralelismos entre perspectivas distintas. Es un trabajo de carácter teórico que intenta establecer una perspectiva constructiva que busque sinergias, sin obviar diferencias, y que permita salir de reductos disciplinares a favor de una visión más amplia y, posiblemente, más útil, a fin de abordar algunos desafíos actuales del campo educativo. Particularmente, se exploran posibles convergencias en torno a los tópicos: técnica de ‘palabra generadora’ y modulación emocional del foco atencional; aprendizaje significativo y consolidación de la memoria; efectos de la pobreza y opresión social, reversibilidad y relaciones con la noción de plasticidad del sistema nervioso.INEP2022-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/492210.24109/2176-6681.rbep.103i263.4922Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 103 n. 263 (2022)Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 103 Núm. 263 (2022)Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 103 No 263 (2022)2176-66810034-718310.24109/2176-6681.rbep.103i263reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)instacron:INEPspahttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4922/407810.24109/2176-6681.rbep.103i263.4078Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlejandro Santos , JorgeHermida, Maria Julia2022-07-20T19:26:00Zoai:ojs3.inep:article/4922Revistahttp://emaberto.inep.gov.br/index.php/rbepPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||tania.castro@inep.gov.br2176-66810034-7183opendoar:2022-07-20T19:26Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)false
dc.title.none.fl_str_mv Pedagogia freireana e neurociência educacional: um diálogo possível
Freirean pedagogy and educational neurosciences: a possible dialogue
Pedagogía freireana y neurociencia educacional: un diálogo posible
title Pedagogia freireana e neurociência educacional: um diálogo possível
spellingShingle Pedagogia freireana e neurociência educacional: um diálogo possível
Alejandro Santos , Jorge
neuroeducation
interdisciplinarity
pedagogical policy.
Education
neuroeducación
interdisciplinaridad
política pedagógica.
neuroeducação
interdisciplinaridade
política pedagógica.
title_short Pedagogia freireana e neurociência educacional: um diálogo possível
title_full Pedagogia freireana e neurociência educacional: um diálogo possível
title_fullStr Pedagogia freireana e neurociência educacional: um diálogo possível
title_full_unstemmed Pedagogia freireana e neurociência educacional: um diálogo possível
title_sort Pedagogia freireana e neurociência educacional: um diálogo possível
author Alejandro Santos , Jorge
author_facet Alejandro Santos , Jorge
Hermida, Maria Julia
author_role author
author2 Hermida, Maria Julia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Alejandro Santos , Jorge
Hermida, Maria Julia
dc.subject.por.fl_str_mv neuroeducation
interdisciplinarity
pedagogical policy.
Education
neuroeducación
interdisciplinaridad
política pedagógica.
neuroeducação
interdisciplinaridade
política pedagógica.
topic neuroeducation
interdisciplinarity
pedagogical policy.
Education
neuroeducación
interdisciplinaridad
política pedagógica.
neuroeducação
interdisciplinaridade
política pedagógica.
description This paper aims to explore the possibility of establishing a disciplinary dialogue between education approaches seemingly distant and seldom connected: Paulo Freire's pedagogy and educational neuroscience. It is proposed a theoretical framework that differentiates types and levels of analysis of the educational phenomenon, looking for similarities and/or parallelisms between perspectives. An attempt is made to establish a constructive perspective that seeks for synergies without ignoring differences and that allows us to lay off disciplinary strongholds in pursuit of a broader and, possibly, more useful vision to address some current challenges in the educational field. In particular, possible convergences are explored around the following topics:  ‘generative word’ technique and emotional modulation of the attentional focus; meaningful learning and memory consolidation; effects of poverty and social oppression, reversibility and relationships with the notion of plasticity of the nervous system.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-04-25
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4922
10.24109/2176-6681.rbep.103i263.4922
url https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4922
identifier_str_mv 10.24109/2176-6681.rbep.103i263.4922
dc.language.iso.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4922/4078
10.24109/2176-6681.rbep.103i263.4078
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv INEP
publisher.none.fl_str_mv INEP
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 103 n. 263 (2022)
Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 103 Núm. 263 (2022)
Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 103 No 263 (2022)
2176-6681
0034-7183
10.24109/2176-6681.rbep.103i263
reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)
instacron:INEP
instname_str Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)
instacron_str INEP
institution INEP
reponame_str Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
collection Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)
repository.mail.fl_str_mv ||tania.castro@inep.gov.br
_version_ 1798951704564072448