Pedagogia freireana e neurociência educacional: um diálogo possível
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2022 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | spa |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
Texto Completo: | https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4922 |
Resumo: | This paper aims to explore the possibility of establishing a disciplinary dialogue between education approaches seemingly distant and seldom connected: Paulo Freire's pedagogy and educational neuroscience. It is proposed a theoretical framework that differentiates types and levels of analysis of the educational phenomenon, looking for similarities and/or parallelisms between perspectives. An attempt is made to establish a constructive perspective that seeks for synergies without ignoring differences and that allows us to lay off disciplinary strongholds in pursuit of a broader and, possibly, more useful vision to address some current challenges in the educational field. In particular, possible convergences are explored around the following topics: ‘generative word’ technique and emotional modulation of the attentional focus; meaningful learning and memory consolidation; effects of poverty and social oppression, reversibility and relationships with the notion of plasticity of the nervous system. |
id |
INEP-2_b67e662216544e0f67f68af2c01210f4 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs3.inep:article/4922 |
network_acronym_str |
INEP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Pedagogia freireana e neurociência educacional: um diálogo possívelFreirean pedagogy and educational neurosciences: a possible dialogue Pedagogía freireana y neurociencia educacional: un diálogo posibleneuroeducationinterdisciplinaritypedagogical policy.Educationneuroeducacióninterdisciplinaridadpolítica pedagógica.neuroeducaçãointerdisciplinaridadepolítica pedagógica.This paper aims to explore the possibility of establishing a disciplinary dialogue between education approaches seemingly distant and seldom connected: Paulo Freire's pedagogy and educational neuroscience. It is proposed a theoretical framework that differentiates types and levels of analysis of the educational phenomenon, looking for similarities and/or parallelisms between perspectives. An attempt is made to establish a constructive perspective that seeks for synergies without ignoring differences and that allows us to lay off disciplinary strongholds in pursuit of a broader and, possibly, more useful vision to address some current challenges in the educational field. In particular, possible convergences are explored around the following topics: ‘generative word’ technique and emotional modulation of the attentional focus; meaningful learning and memory consolidation; effects of poverty and social oppression, reversibility and relationships with the notion of plasticity of the nervous system.O objetivo deste artigo é explorar a possibilidade de estabelecer um diálogo disciplinar entre abordagens da educação que parecem distantes e com poucos pontos de contato: a pedagogia de Paulo Freire e a neurociência educacional. É proposto um referencial teórico que diferencia tipos e níveis de análise do fenômeno educacional, buscando semelhanças e/ou paralelismos entre perspectivas diferentes. Pretende-se estabelecer uma perspectiva construtiva que procure sinergias, sem ignorar as diferenças, e que nos permita sair de redutos disciplinares em busca de uma visão mais ampla e, possivelmente, mais útil para enfrentar alguns desafios atuais no campo educacional. Em particular, possíveis convergências em torno dos seguintes tópicos são exploradas: técnica de 'palavra geradora' e a modulação emocional do foco atencional; aprendizagem significativa e consolidação da memória; efeitos da pobreza e opressão social, reversibilidade e relações com a noção de plasticidade do sistema nervoso.El objetivo del artículo es explorar la posibilidad de establecer un diálogo disciplinar entre abordajes de la educación que aparecen distantes y con pocos puntos de contacto: la pedagogía de Paulo Freire y la neurociencia educacional. Se propone un marco teórico que diferencia tipos y niveles de análisis del fenómeno educativo, buscando similitudes y/o paralelismos entre perspectivas distintas. Es un trabajo de carácter teórico que intenta establecer una perspectiva constructiva que busque sinergias, sin obviar diferencias, y que permita salir de reductos disciplinares a favor de una visión más amplia y, posiblemente, más útil, a fin de abordar algunos desafíos actuales del campo educativo. Particularmente, se exploran posibles convergencias en torno a los tópicos: técnica de ‘palabra generadora’ y modulación emocional del foco atencional; aprendizaje significativo y consolidación de la memoria; efectos de la pobreza y opresión social, reversibilidad y relaciones con la noción de plasticidad del sistema nervioso.INEP2022-04-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/492210.24109/2176-6681.rbep.103i263.4922Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 103 n. 263 (2022)Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 103 Núm. 263 (2022)Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 103 No 263 (2022)2176-66810034-718310.24109/2176-6681.rbep.103i263reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)instacron:INEPspahttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4922/407810.24109/2176-6681.rbep.103i263.4078Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAlejandro Santos , JorgeHermida, Maria Julia2022-07-20T19:26:00Zoai:ojs3.inep:article/4922Revistahttp://emaberto.inep.gov.br/index.php/rbepPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||tania.castro@inep.gov.br2176-66810034-7183opendoar:2022-07-20T19:26Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Pedagogia freireana e neurociência educacional: um diálogo possível Freirean pedagogy and educational neurosciences: a possible dialogue Pedagogía freireana y neurociencia educacional: un diálogo posible |
title |
Pedagogia freireana e neurociência educacional: um diálogo possível |
spellingShingle |
Pedagogia freireana e neurociência educacional: um diálogo possível Alejandro Santos , Jorge neuroeducation interdisciplinarity pedagogical policy. Education neuroeducación interdisciplinaridad política pedagógica. neuroeducação interdisciplinaridade política pedagógica. |
title_short |
Pedagogia freireana e neurociência educacional: um diálogo possível |
title_full |
Pedagogia freireana e neurociência educacional: um diálogo possível |
title_fullStr |
Pedagogia freireana e neurociência educacional: um diálogo possível |
title_full_unstemmed |
Pedagogia freireana e neurociência educacional: um diálogo possível |
title_sort |
Pedagogia freireana e neurociência educacional: um diálogo possível |
author |
Alejandro Santos , Jorge |
author_facet |
Alejandro Santos , Jorge Hermida, Maria Julia |
author_role |
author |
author2 |
Hermida, Maria Julia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Alejandro Santos , Jorge Hermida, Maria Julia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
neuroeducation interdisciplinarity pedagogical policy. Education neuroeducación interdisciplinaridad política pedagógica. neuroeducação interdisciplinaridade política pedagógica. |
topic |
neuroeducation interdisciplinarity pedagogical policy. Education neuroeducación interdisciplinaridad política pedagógica. neuroeducação interdisciplinaridade política pedagógica. |
description |
This paper aims to explore the possibility of establishing a disciplinary dialogue between education approaches seemingly distant and seldom connected: Paulo Freire's pedagogy and educational neuroscience. It is proposed a theoretical framework that differentiates types and levels of analysis of the educational phenomenon, looking for similarities and/or parallelisms between perspectives. An attempt is made to establish a constructive perspective that seeks for synergies without ignoring differences and that allows us to lay off disciplinary strongholds in pursuit of a broader and, possibly, more useful vision to address some current challenges in the educational field. In particular, possible convergences are explored around the following topics: ‘generative word’ technique and emotional modulation of the attentional focus; meaningful learning and memory consolidation; effects of poverty and social oppression, reversibility and relationships with the notion of plasticity of the nervous system. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-04-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4922 10.24109/2176-6681.rbep.103i263.4922 |
url |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4922 |
identifier_str_mv |
10.24109/2176-6681.rbep.103i263.4922 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/4922/4078 10.24109/2176-6681.rbep.103i263.4078 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2022 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
INEP |
publisher.none.fl_str_mv |
INEP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 103 n. 263 (2022) Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 103 Núm. 263 (2022) Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 103 No 263 (2022) 2176-6681 0034-7183 10.24109/2176-6681.rbep.103i263 reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) instacron:INEP |
instname_str |
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) |
instacron_str |
INEP |
institution |
INEP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||tania.castro@inep.gov.br |
_version_ |
1798951704564072448 |