The Quota Law and the admission of students of under-represented groups to the Federal University of Alfenas

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: André Lopes, Ronaldo
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Gomes da Silva, Guilherme Henrique, Batista Ferreira, Eric
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
Texto Completo: https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3961
Resumo:   This paper presents the findings of a research on the scope of the Quota Law (Lei de Cotas) in the Federal University of Alfenas (Unifal-MG), based on a data analysis of the student enrollment for 2018. This reach was measured through the occupancy rate of seats reserved for affirmative action students and through simulations speculating how they would be filled if not for the Quota Law. Results show that some seats reserved to affirmative action students were left vacant, with lower occupancy rates in categories reserved to black, brown and indigenous alumnus from public schools. Furthermore, simulations show that, if not for the Quota Law, the latter would have had even less access to the University in 2018, especially those with per-capita income below 1.5 minimum wages. The study reinforces the importance of continuing this affirmative action and points out the need to develop institutional initiatives to expand the scope of the institution’s admission process to a larger contingent of self-declared black, brown and indigenous students.
id INEP-2_c3d5416b8fdcec099e60bcc869d666a6
oai_identifier_str oai:ojs3.inep:article/3961
network_acronym_str INEP-2
network_name_str Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
repository_id_str
spelling The Quota Law and the admission of students of under-represented groups to the Federal University of AlfenasLa Ley de Cuotas y el acceso a la Universidade Federal de Alfenas por parte de estudiantes pertenecientes a grupos subrepresentadosLei de Cotas e o acesso à Universidade Federal de Alfenas por estudantes pertencentes a grupos sub-representados affirmative actionquota systemsocial impact.acción afirmativaimpacto socialsistema de cuotas.ação afirmativaimpacto socialsistema de cotas.Impacto das ações afirmativas  This paper presents the findings of a research on the scope of the Quota Law (Lei de Cotas) in the Federal University of Alfenas (Unifal-MG), based on a data analysis of the student enrollment for 2018. This reach was measured through the occupancy rate of seats reserved for affirmative action students and through simulations speculating how they would be filled if not for the Quota Law. Results show that some seats reserved to affirmative action students were left vacant, with lower occupancy rates in categories reserved to black, brown and indigenous alumnus from public schools. Furthermore, simulations show that, if not for the Quota Law, the latter would have had even less access to the University in 2018, especially those with per-capita income below 1.5 minimum wages. The study reinforces the importance of continuing this affirmative action and points out the need to develop institutional initiatives to expand the scope of the institution’s admission process to a larger contingent of self-declared black, brown and indigenous students.Este artículo presenta los resultados de una investigación que buscó comprender el alcance de la Ley de Cuotas en la Universidade Federal de Alfenas (Unifal-MG), a partir del análisis de datos de estudiantes que ingresaron en el 2018. Este alcance se midió por la tasa de ocupación de las plazas asignadas a estudiantes público objetivo de la Ley de Cuotas y mediante simulaciones en cuanto a un posible escenario de cómo se ocuparían las vacantes en ausencia de esta acción afirmativa. Los resultados muestran que las vacantes destinadas a los estudiantes destinatarios de la Ley de Cuotas no se cubrieron en su totalidad, presentando menores tasas de ocupación en las categorías reservadas para los egresados de la red de educación pública autodeclarados negros e indígenas. Además, las simulaciones realizadas muestran que, sin la Ley de Cuotas, estos últimos habrían sido los estudiantes menos incluidos en esta universidad en el 2018, especialmente aquellos con renta per cápita inferior a 1,5 salarios mínimos. El estudio refuerza la importancia de mantener la Ley de Cuotas y señala la necesidad de desarrollar acciones institucionales para ampliar el alcance del proceso de selección de la institución a un contingente mayor de estudiantes autodeclarados negros e indígenas.Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa que buscou compreender o alcance da Lei de Cotas na Universidade Federal de Alfenas (Unifal-MG), com base na análise de dados de estudantes ingressantes em 2018. Esse alcance foi medido pela taxa de ocupação das vagas destinadas a estudantes público-alvo da Lei de Cotas e por simulações quanto a um possível cenário de como as vagas seriam ocupadas na ausência dessa ação afirmativa. Os resultados mostram que as vagas destinadas a estudantes público-alvo da Lei de Cotas não foram preenchidas em sua totalidade, apresentando menores taxas de ocupação nas categorias reservadas para aqueles egressos da rede pública de ensino autodeclarados pretos, pardos e indígenas. Ademais, as simulações realizadas evidenciam que, sem a Lei de Cotas, estes últimos teriam sido os estudantes menos incluídos nessa universidade em 2018, principalmente aqueles com renda per capita inferior a 1,5 salário mínimo. O estudo reforça a importância da manutenção da Lei de Cotas e aponta para a necessidade de que se desenvolvam ações institucionais para ampliar a abrangência do processo seletivo da instituição para um maior contingente de estudantes autodeclarados pretos, pardos e indígenas.INEP2021-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/396110.24109/2176-6681.rbep.102.i260.3961Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 102 n. 260 (2021)Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 102 Núm. 260 (2021)Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 102 No 260 (2021)2176-66810034-718310.24109/2176-6681.rbep.102.i260reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)instacron:INEPporhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3961/390310.24109/2176-6681.rbep.102i260.3903Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndré Lopes, Ronaldo Gomes da Silva, Guilherme HenriqueBatista Ferreira, Eric2022-08-27T18:34:36Zoai:ojs3.inep:article/3961Revistahttp://emaberto.inep.gov.br/index.php/rbepPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||tania.castro@inep.gov.br2176-66810034-7183opendoar:2022-08-27T18:34:36Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)false
dc.title.none.fl_str_mv The Quota Law and the admission of students of under-represented groups to the Federal University of Alfenas
La Ley de Cuotas y el acceso a la Universidade Federal de Alfenas por parte de estudiantes pertenecientes a grupos subrepresentados
Lei de Cotas e o acesso à Universidade Federal de Alfenas por estudantes pertencentes a grupos sub-representados
title The Quota Law and the admission of students of under-represented groups to the Federal University of Alfenas
spellingShingle The Quota Law and the admission of students of under-represented groups to the Federal University of Alfenas
André Lopes, Ronaldo
affirmative action
quota system
social impact.
acción afirmativa
impacto social
sistema de cuotas.
ação afirmativa
impacto social
sistema de cotas.
Impacto das ações afirmativas
title_short The Quota Law and the admission of students of under-represented groups to the Federal University of Alfenas
title_full The Quota Law and the admission of students of under-represented groups to the Federal University of Alfenas
title_fullStr The Quota Law and the admission of students of under-represented groups to the Federal University of Alfenas
title_full_unstemmed The Quota Law and the admission of students of under-represented groups to the Federal University of Alfenas
title_sort The Quota Law and the admission of students of under-represented groups to the Federal University of Alfenas
author André Lopes, Ronaldo
author_facet André Lopes, Ronaldo
Gomes da Silva, Guilherme Henrique
Batista Ferreira, Eric
author_role author
author2 Gomes da Silva, Guilherme Henrique
Batista Ferreira, Eric
author2_role author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv André Lopes, Ronaldo
Gomes da Silva, Guilherme Henrique
Batista Ferreira, Eric
dc.subject.por.fl_str_mv affirmative action
quota system
social impact.
acción afirmativa
impacto social
sistema de cuotas.
ação afirmativa
impacto social
sistema de cotas.
Impacto das ações afirmativas
topic affirmative action
quota system
social impact.
acción afirmativa
impacto social
sistema de cuotas.
ação afirmativa
impacto social
sistema de cotas.
Impacto das ações afirmativas
description   This paper presents the findings of a research on the scope of the Quota Law (Lei de Cotas) in the Federal University of Alfenas (Unifal-MG), based on a data analysis of the student enrollment for 2018. This reach was measured through the occupancy rate of seats reserved for affirmative action students and through simulations speculating how they would be filled if not for the Quota Law. Results show that some seats reserved to affirmative action students were left vacant, with lower occupancy rates in categories reserved to black, brown and indigenous alumnus from public schools. Furthermore, simulations show that, if not for the Quota Law, the latter would have had even less access to the University in 2018, especially those with per-capita income below 1.5 minimum wages. The study reinforces the importance of continuing this affirmative action and points out the need to develop institutional initiatives to expand the scope of the institution’s admission process to a larger contingent of self-declared black, brown and indigenous students.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-04-28
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3961
10.24109/2176-6681.rbep.102.i260.3961
url https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3961
identifier_str_mv 10.24109/2176-6681.rbep.102.i260.3961
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3961/3903
10.24109/2176-6681.rbep.102i260.3903
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv INEP
publisher.none.fl_str_mv INEP
dc.source.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 102 n. 260 (2021)
Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 102 Núm. 260 (2021)
Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 102 No 260 (2021)
2176-6681
0034-7183
10.24109/2176-6681.rbep.102.i260
reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)
instacron:INEP
instname_str Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)
instacron_str INEP
institution INEP
reponame_str Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
collection Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)
repository.name.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)
repository.mail.fl_str_mv ||tania.castro@inep.gov.br
_version_ 1798951703662297088