The Quota Law and the admission of students of under-represented groups to the Federal University of Alfenas
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
Texto Completo: | https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3961 |
Resumo: | This paper presents the findings of a research on the scope of the Quota Law (Lei de Cotas) in the Federal University of Alfenas (Unifal-MG), based on a data analysis of the student enrollment for 2018. This reach was measured through the occupancy rate of seats reserved for affirmative action students and through simulations speculating how they would be filled if not for the Quota Law. Results show that some seats reserved to affirmative action students were left vacant, with lower occupancy rates in categories reserved to black, brown and indigenous alumnus from public schools. Furthermore, simulations show that, if not for the Quota Law, the latter would have had even less access to the University in 2018, especially those with per-capita income below 1.5 minimum wages. The study reinforces the importance of continuing this affirmative action and points out the need to develop institutional initiatives to expand the scope of the institution’s admission process to a larger contingent of self-declared black, brown and indigenous students. |
id |
INEP-2_c3d5416b8fdcec099e60bcc869d666a6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs3.inep:article/3961 |
network_acronym_str |
INEP-2 |
network_name_str |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
The Quota Law and the admission of students of under-represented groups to the Federal University of AlfenasLa Ley de Cuotas y el acceso a la Universidade Federal de Alfenas por parte de estudiantes pertenecientes a grupos subrepresentadosLei de Cotas e o acesso à Universidade Federal de Alfenas por estudantes pertencentes a grupos sub-representados affirmative actionquota systemsocial impact.acción afirmativaimpacto socialsistema de cuotas.ação afirmativaimpacto socialsistema de cotas.Impacto das ações afirmativas This paper presents the findings of a research on the scope of the Quota Law (Lei de Cotas) in the Federal University of Alfenas (Unifal-MG), based on a data analysis of the student enrollment for 2018. This reach was measured through the occupancy rate of seats reserved for affirmative action students and through simulations speculating how they would be filled if not for the Quota Law. Results show that some seats reserved to affirmative action students were left vacant, with lower occupancy rates in categories reserved to black, brown and indigenous alumnus from public schools. Furthermore, simulations show that, if not for the Quota Law, the latter would have had even less access to the University in 2018, especially those with per-capita income below 1.5 minimum wages. The study reinforces the importance of continuing this affirmative action and points out the need to develop institutional initiatives to expand the scope of the institution’s admission process to a larger contingent of self-declared black, brown and indigenous students.Este artículo presenta los resultados de una investigación que buscó comprender el alcance de la Ley de Cuotas en la Universidade Federal de Alfenas (Unifal-MG), a partir del análisis de datos de estudiantes que ingresaron en el 2018. Este alcance se midió por la tasa de ocupación de las plazas asignadas a estudiantes público objetivo de la Ley de Cuotas y mediante simulaciones en cuanto a un posible escenario de cómo se ocuparían las vacantes en ausencia de esta acción afirmativa. Los resultados muestran que las vacantes destinadas a los estudiantes destinatarios de la Ley de Cuotas no se cubrieron en su totalidad, presentando menores tasas de ocupación en las categorías reservadas para los egresados de la red de educación pública autodeclarados negros e indígenas. Además, las simulaciones realizadas muestran que, sin la Ley de Cuotas, estos últimos habrían sido los estudiantes menos incluidos en esta universidad en el 2018, especialmente aquellos con renta per cápita inferior a 1,5 salarios mínimos. El estudio refuerza la importancia de mantener la Ley de Cuotas y señala la necesidad de desarrollar acciones institucionales para ampliar el alcance del proceso de selección de la institución a un contingente mayor de estudiantes autodeclarados negros e indígenas.Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa que buscou compreender o alcance da Lei de Cotas na Universidade Federal de Alfenas (Unifal-MG), com base na análise de dados de estudantes ingressantes em 2018. Esse alcance foi medido pela taxa de ocupação das vagas destinadas a estudantes público-alvo da Lei de Cotas e por simulações quanto a um possível cenário de como as vagas seriam ocupadas na ausência dessa ação afirmativa. Os resultados mostram que as vagas destinadas a estudantes público-alvo da Lei de Cotas não foram preenchidas em sua totalidade, apresentando menores taxas de ocupação nas categorias reservadas para aqueles egressos da rede pública de ensino autodeclarados pretos, pardos e indígenas. Ademais, as simulações realizadas evidenciam que, sem a Lei de Cotas, estes últimos teriam sido os estudantes menos incluídos nessa universidade em 2018, principalmente aqueles com renda per capita inferior a 1,5 salário mínimo. O estudo reforça a importância da manutenção da Lei de Cotas e aponta para a necessidade de que se desenvolvam ações institucionais para ampliar a abrangência do processo seletivo da instituição para um maior contingente de estudantes autodeclarados pretos, pardos e indígenas.INEP2021-04-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/396110.24109/2176-6681.rbep.102.i260.3961Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 102 n. 260 (2021)Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 102 Núm. 260 (2021)Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 102 No 260 (2021)2176-66810034-718310.24109/2176-6681.rbep.102.i260reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online)instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)instacron:INEPporhttps://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3961/390310.24109/2176-6681.rbep.102i260.3903Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAndré Lopes, Ronaldo Gomes da Silva, Guilherme HenriqueBatista Ferreira, Eric2022-08-27T18:34:36Zoai:ojs3.inep:article/3961Revistahttp://emaberto.inep.gov.br/index.php/rbepPUBhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.php||tania.castro@inep.gov.br2176-66810034-7183opendoar:2022-08-27T18:34:36Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Quota Law and the admission of students of under-represented groups to the Federal University of Alfenas La Ley de Cuotas y el acceso a la Universidade Federal de Alfenas por parte de estudiantes pertenecientes a grupos subrepresentados Lei de Cotas e o acesso à Universidade Federal de Alfenas por estudantes pertencentes a grupos sub-representados |
title |
The Quota Law and the admission of students of under-represented groups to the Federal University of Alfenas |
spellingShingle |
The Quota Law and the admission of students of under-represented groups to the Federal University of Alfenas André Lopes, Ronaldo affirmative action quota system social impact. acción afirmativa impacto social sistema de cuotas. ação afirmativa impacto social sistema de cotas. Impacto das ações afirmativas |
title_short |
The Quota Law and the admission of students of under-represented groups to the Federal University of Alfenas |
title_full |
The Quota Law and the admission of students of under-represented groups to the Federal University of Alfenas |
title_fullStr |
The Quota Law and the admission of students of under-represented groups to the Federal University of Alfenas |
title_full_unstemmed |
The Quota Law and the admission of students of under-represented groups to the Federal University of Alfenas |
title_sort |
The Quota Law and the admission of students of under-represented groups to the Federal University of Alfenas |
author |
André Lopes, Ronaldo |
author_facet |
André Lopes, Ronaldo Gomes da Silva, Guilherme Henrique Batista Ferreira, Eric |
author_role |
author |
author2 |
Gomes da Silva, Guilherme Henrique Batista Ferreira, Eric |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
André Lopes, Ronaldo Gomes da Silva, Guilherme Henrique Batista Ferreira, Eric |
dc.subject.por.fl_str_mv |
affirmative action quota system social impact. acción afirmativa impacto social sistema de cuotas. ação afirmativa impacto social sistema de cotas. Impacto das ações afirmativas |
topic |
affirmative action quota system social impact. acción afirmativa impacto social sistema de cuotas. ação afirmativa impacto social sistema de cotas. Impacto das ações afirmativas |
description |
This paper presents the findings of a research on the scope of the Quota Law (Lei de Cotas) in the Federal University of Alfenas (Unifal-MG), based on a data analysis of the student enrollment for 2018. This reach was measured through the occupancy rate of seats reserved for affirmative action students and through simulations speculating how they would be filled if not for the Quota Law. Results show that some seats reserved to affirmative action students were left vacant, with lower occupancy rates in categories reserved to black, brown and indigenous alumnus from public schools. Furthermore, simulations show that, if not for the Quota Law, the latter would have had even less access to the University in 2018, especially those with per-capita income below 1.5 minimum wages. The study reinforces the importance of continuing this affirmative action and points out the need to develop institutional initiatives to expand the scope of the institution’s admission process to a larger contingent of self-declared black, brown and indigenous students. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-04-28 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3961 10.24109/2176-6681.rbep.102.i260.3961 |
url |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3961 |
identifier_str_mv |
10.24109/2176-6681.rbep.102.i260.3961 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://rbep.inep.gov.br/ojs3/index.php/rbep/article/view/3961/3903 10.24109/2176-6681.rbep.102i260.3903 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
INEP |
publisher.none.fl_str_mv |
INEP |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos; v. 102 n. 260 (2021) Revista Brasileña de Estudios Pedagógicos; Vol. 102 Núm. 260 (2021) Brazilian Journal of Pedagogical Studies ; Vol 102 No 260 (2021) 2176-6681 0034-7183 10.24109/2176-6681.rbep.102.i260 reponame:Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) instname:Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) instacron:INEP |
instname_str |
Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) |
instacron_str |
INEP |
institution |
INEP |
reponame_str |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
collection |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos (Online) - Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) |
repository.mail.fl_str_mv |
||tania.castro@inep.gov.br |
_version_ |
1798951703662297088 |