A Lei de Cotas e o acesso à Universidade Federal de Alfenas por estudantes pertencentes a grupos sub-representados

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Lopes, Ronaldo André
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Silva, Guilherme Henrique Gomes Da [UNESP], Ferreira, Eric Batista
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Repositório Institucional da UNESP
DOI: 10.24109/2176-6681.rbep.102.i260.3961
Texto Completo: http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.102.i260.3961
http://hdl.handle.net/11449/212195
Resumo: This paper presents the findings of a research on the scope of the Quota Law (Lei de Cotas) in the Federal University of Alfenas (Unifal-MG), based on a data analysis of the student enrollment for 2018. This reach was measured through the occupancy rate of seats reserved for affirmative action students and through simulations speculating how they would be filled if not for the Quota Law. Results show that some seats reserved to affirmative action students were left vacant, with lower occupancy rates in categories reserved to black, brown and indigenous alumnus from public schools. Furthermore, simulations show that, if not for the Quota Law, the latter would have had even less access to the University in 2018, especially those with per-capita income below 1.5 minimum wages. The study reinforces the importance of continuing this affirmative action and points out the need to develop institutional initiatives to expand the scope of the institution’s admission process to a larger contingent of self-declared black, brown and indigenous students.
id UNSP_0ff11ab0b3290db196cc01a78354f772
oai_identifier_str oai:repositorio.unesp.br:11449/212195
network_acronym_str UNSP
network_name_str Repositório Institucional da UNESP
repository_id_str 2946
spelling A Lei de Cotas e o acesso à Universidade Federal de Alfenas por estudantes pertencentes a grupos sub-representadosThe Quota Law and the admission of students of under-represented groups to the Federal University of AlfenasLa Ley de Cuotas y el acceso a la Universidade Federal de Alfenas por parte de estudiantes pertenecientes a grupos subrepresentadosaffirmative actionquota systemsocial impactação afirmativaimpacto socialsistema de cotasThis paper presents the findings of a research on the scope of the Quota Law (Lei de Cotas) in the Federal University of Alfenas (Unifal-MG), based on a data analysis of the student enrollment for 2018. This reach was measured through the occupancy rate of seats reserved for affirmative action students and through simulations speculating how they would be filled if not for the Quota Law. Results show that some seats reserved to affirmative action students were left vacant, with lower occupancy rates in categories reserved to black, brown and indigenous alumnus from public schools. Furthermore, simulations show that, if not for the Quota Law, the latter would have had even less access to the University in 2018, especially those with per-capita income below 1.5 minimum wages. The study reinforces the importance of continuing this affirmative action and points out the need to develop institutional initiatives to expand the scope of the institution’s admission process to a larger contingent of self-declared black, brown and indigenous students.Este artículo presenta los resultados de una investigación que buscó comprender el alcance de la Ley de Cuotas en la Universidade Federal de Alfenas (Unifal-MG), a partir del análisis de datos de estudiantes que ingresaron en el 2018. Este alcance se midió por la tasa de ocupación de las plazas asignadas a estudiantes público objetivo de la Ley de Cuotas y mediante simulaciones en cuanto a un posible escenario de cómo se ocuparían las vacantes en ausencia de esta acción afirmativa. Los resultados muestran que las vacantes destinadas a los estudiantes destinatarios de la Ley de Cuotas no se cubrieron en su totalidad, presentando menores tasas de ocupación en las categorías reservadas para los egresados de la red de educación pública autodeclarados negros e indígenas. Además, las simulaciones realizadas muestran que, sin la Ley de Cuotas, estos últimos habrían sido los estudiantes menos incluidos en esta universidad en el 2018, especialmente aquellos con renta per cápita inferior a 1,5 salarios mínimos. El estudio refuerza la importancia de mantener la Ley de Cuotas y señala la necesidad de desarrollar acciones institucionales para ampliar el alcance del proceso de selección de la institución a un contingente mayor de estudiantes autodeclarados negros e indígenas.Este artigo apresenta resultados de uma pesquisa que buscou compreender o alcance da Lei de Cotas na Universidade Federal de Alfenas (Unifal-MG), com base na análise de dados de estudantes ingressantes em 2018. Esse alcance foi medido pela taxa de ocupação das vagas destinadas a estudantes público-alvo da Lei de Cotas e por simulações quanto a um possível cenário de como as vagas seriam ocupadas na ausência dessa ação afirmativa. Os resultados mostram que as vagas destinadas a estudantes público-alvo da Lei de Cotas não foram preenchidas em sua totalidade, apresentando menores taxas de ocupação nas categorias reservadas para aqueles egressos da rede pública de ensino autodeclarados pretos, pardos e indígenas. Ademais, as simulações realizadas evidenciam que, sem a Lei de Cotas, estes últimos teriam sido os estudantes menos incluídos nessa universidade em 2018, principalmente aqueles com renda per capita inferior a 1,5 salário mínimo. O estudo reforça a importância da manutenção da Lei de Cotas e aponta para a necessidade de que se desenvolvam ações institucionais para ampliar a abrangência do processo seletivo da instituição para um maior contingente de estudantes autodeclarados pretos, pardos e indígenas.Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de Minas Gerais (FAPEMIG)Universidade Federal de Alfenas (Unifal-MG)Universidade Federal de Alfenas (Unifal-MGUniversidade Estadual Paulista (UnespUniversidade Federal de Lavras (UflaUniversidade Estadual Paulista (UnespFAPEMIG: processo nº APQ-00152-17Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio TeixeiraUniversidade Federal de Alfenas (Unifal-MG)Universidade Federal de Alfenas (Unifal-MGUniversidade Estadual Paulista (Unesp)Universidade Federal de Lavras (UflaLopes, Ronaldo AndréSilva, Guilherme Henrique Gomes Da [UNESP]Ferreira, Eric Batista2021-07-14T10:36:09Z2021-07-14T10:36:09Z2021-06-11info:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/article148-176application/pdfhttp://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.102.i260.3961Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 102, n. 260, p. 148-176, 2021.0034-71832176-6681http://hdl.handle.net/11449/21219510.24109/2176-6681.rbep.102.i260.3961S2176-66812021000100148S2176-66812021000100148.pdfSciELOreponame:Repositório Institucional da UNESPinstname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)instacron:UNESPporRevista Brasileira de Estudos Pedagógicosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2023-12-14T06:20:07Zoai:repositorio.unesp.br:11449/212195Repositório InstitucionalPUBhttp://repositorio.unesp.br/oai/requestopendoar:29462024-08-05T20:18:31.354952Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)false
dc.title.none.fl_str_mv A Lei de Cotas e o acesso à Universidade Federal de Alfenas por estudantes pertencentes a grupos sub-representados
The Quota Law and the admission of students of under-represented groups to the Federal University of Alfenas
La Ley de Cuotas y el acceso a la Universidade Federal de Alfenas por parte de estudiantes pertenecientes a grupos subrepresentados
title A Lei de Cotas e o acesso à Universidade Federal de Alfenas por estudantes pertencentes a grupos sub-representados
spellingShingle A Lei de Cotas e o acesso à Universidade Federal de Alfenas por estudantes pertencentes a grupos sub-representados
A Lei de Cotas e o acesso à Universidade Federal de Alfenas por estudantes pertencentes a grupos sub-representados
Lopes, Ronaldo André
affirmative action
quota system
social impact
ação afirmativa
impacto social
sistema de cotas
Lopes, Ronaldo André
affirmative action
quota system
social impact
ação afirmativa
impacto social
sistema de cotas
title_short A Lei de Cotas e o acesso à Universidade Federal de Alfenas por estudantes pertencentes a grupos sub-representados
title_full A Lei de Cotas e o acesso à Universidade Federal de Alfenas por estudantes pertencentes a grupos sub-representados
title_fullStr A Lei de Cotas e o acesso à Universidade Federal de Alfenas por estudantes pertencentes a grupos sub-representados
A Lei de Cotas e o acesso à Universidade Federal de Alfenas por estudantes pertencentes a grupos sub-representados
title_full_unstemmed A Lei de Cotas e o acesso à Universidade Federal de Alfenas por estudantes pertencentes a grupos sub-representados
A Lei de Cotas e o acesso à Universidade Federal de Alfenas por estudantes pertencentes a grupos sub-representados
title_sort A Lei de Cotas e o acesso à Universidade Federal de Alfenas por estudantes pertencentes a grupos sub-representados
author Lopes, Ronaldo André
author_facet Lopes, Ronaldo André
Lopes, Ronaldo André
Silva, Guilherme Henrique Gomes Da [UNESP]
Ferreira, Eric Batista
Silva, Guilherme Henrique Gomes Da [UNESP]
Ferreira, Eric Batista
author_role author
author2 Silva, Guilherme Henrique Gomes Da [UNESP]
Ferreira, Eric Batista
author2_role author
author
dc.contributor.none.fl_str_mv Universidade Federal de Alfenas (Unifal-MG)
Universidade Federal de Alfenas (Unifal-MG
Universidade Estadual Paulista (Unesp)
Universidade Federal de Lavras (Ufla
dc.contributor.author.fl_str_mv Lopes, Ronaldo André
Silva, Guilherme Henrique Gomes Da [UNESP]
Ferreira, Eric Batista
dc.subject.por.fl_str_mv affirmative action
quota system
social impact
ação afirmativa
impacto social
sistema de cotas
topic affirmative action
quota system
social impact
ação afirmativa
impacto social
sistema de cotas
description This paper presents the findings of a research on the scope of the Quota Law (Lei de Cotas) in the Federal University of Alfenas (Unifal-MG), based on a data analysis of the student enrollment for 2018. This reach was measured through the occupancy rate of seats reserved for affirmative action students and through simulations speculating how they would be filled if not for the Quota Law. Results show that some seats reserved to affirmative action students were left vacant, with lower occupancy rates in categories reserved to black, brown and indigenous alumnus from public schools. Furthermore, simulations show that, if not for the Quota Law, the latter would have had even less access to the University in 2018, especially those with per-capita income below 1.5 minimum wages. The study reinforces the importance of continuing this affirmative action and points out the need to develop institutional initiatives to expand the scope of the institution’s admission process to a larger contingent of self-declared black, brown and indigenous students.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-07-14T10:36:09Z
2021-07-14T10:36:09Z
2021-06-11
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.102.i260.3961
Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 102, n. 260, p. 148-176, 2021.
0034-7183
2176-6681
http://hdl.handle.net/11449/212195
10.24109/2176-6681.rbep.102.i260.3961
S2176-66812021000100148
S2176-66812021000100148.pdf
url http://dx.doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.102.i260.3961
http://hdl.handle.net/11449/212195
identifier_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, v. 102, n. 260, p. 148-176, 2021.
0034-7183
2176-6681
10.24109/2176-6681.rbep.102.i260.3961
S2176-66812021000100148
S2176-66812021000100148.pdf
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv 148-176
application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira
publisher.none.fl_str_mv Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira
dc.source.none.fl_str_mv SciELO
reponame:Repositório Institucional da UNESP
instname:Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron:UNESP
instname_str Universidade Estadual Paulista (UNESP)
instacron_str UNESP
institution UNESP
reponame_str Repositório Institucional da UNESP
collection Repositório Institucional da UNESP
repository.name.fl_str_mv Repositório Institucional da UNESP - Universidade Estadual Paulista (UNESP)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1822181267324534784
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv 10.24109/2176-6681.rbep.102.i260.3961