Youth Involvement in the Aprendiz Comgás Program
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2011 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Comunicações |
Texto Completo: | https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/118 |
Resumo: | This article aims to present a reflection on youth protagonism in education and the work of the aprendiz Comgás Program in three state public schools of Campinas/SP. Thus, we address the subject in two perspectives: first, from the importance of the work of educators in the process of development and youth protagonism, and second, the concern to hold a brief history about the rescue work insertion by projects in education and the implementation of the aprendiz Comgás Program in state schools. The role requires a relationship between young adults and new generations, so we believe that the emergence of youth protagonism as a possible alternative for education appears in different ways and that the aprendiz Comgás Program has partly contributed to the training of youth protagonism in public schools. The analysis method used is based on qualitative research and literature from historic and contemporary material, besides the material provided by the aprendiz Comgás Program. |
id |
METO-3_7b93e2cc9336bab6e2f072dd510c1dc1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs-unimep.metodista.br:article/118 |
network_acronym_str |
METO-3 |
network_name_str |
Comunicações |
repository_id_str |
|
spelling |
Youth Involvement in the Aprendiz Comgás ProgramO Protagonismo Juvenil no Programa Aprendiz ComgásEDUCAÇÃO; ESCOLA; JUVENTUDE; PROJETOS; PROTAGONISMO JUVENIL.EDUCATION; SCHOOL; YOUTH; PROJECTS; YOUTH PROTAGONISM.This article aims to present a reflection on youth protagonism in education and the work of the aprendiz Comgás Program in three state public schools of Campinas/SP. Thus, we address the subject in two perspectives: first, from the importance of the work of educators in the process of development and youth protagonism, and second, the concern to hold a brief history about the rescue work insertion by projects in education and the implementation of the aprendiz Comgás Program in state schools. The role requires a relationship between young adults and new generations, so we believe that the emergence of youth protagonism as a possible alternative for education appears in different ways and that the aprendiz Comgás Program has partly contributed to the training of youth protagonism in public schools. The analysis method used is based on qualitative research and literature from historic and contemporary material, besides the material provided by the aprendiz Comgás Program.O objetivo deste artigo é apresentar uma reflexão acerca do protagonismo juvenil sob a perspectiva da educação escolar e do trabalho desenvolvido pelo Programa aprendiz Comgás em três escolas da rede pública estadual de Campinas, Estado de São Paulo. Para isso, busca-se tratar o assunto sob dois aspectos que, segundo o autor desta pesquisa, são considerados fundamentais: a importância do trabalho de educadores no processo de inserção e desenvolvimento da ação protagônica juvenil e um breve resgate histórico a respeito da inserção dos trabalhos por projetos na educação e da implantação do Programa aprendiz Comgás em escolas da rede pública estadual. A proposta acerca do protagonismo juvenil pressupõe um exemplo de relacionamento entre os adultos e as novas gerações, fundamentando-se em não impor a elas um ideário em função do qual deveriam atuar. Assim, considera-se que o surgimento do protagonismo juvenil, como possível alternativa para a educação, aparece de diferentes maneiras e que a implantação do referido programa tenha contribuído parcialmente para a formação do protagonismo juvenil nas escolas da rede pública estadual. O método de análise utilizado está fundamentado na pesquisa qualitativa e bibliográfica a partir de material histórico e contemporâneo, além do fornecido pelo programa analisado neste estudo.Universidade Metodista de PiracicabaOliveira, Anselmo Batista de2011-05-17info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/11810.15600/2238-121X/comunicacoes.v16n2p95-106Comunicações; v. 16, n. 2 (2009); 95-1062238-121X0104-8481reponame:Comunicaçõesinstname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)instacron:METODISTAporhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/118/63Direitos autorais 2017 Comunicaçõesinfo:eu-repo/semantics/openAccess2016-06-03T12:27:06Zoai:ojs-unimep.metodista.br:article/118Revistahttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoesONGhttps://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/oaiana.franco@unimep.br||revcomunicacoes@unimep.br2238-121X0104-8481opendoar:2016-06-03T12:27:06Comunicações - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Youth Involvement in the Aprendiz Comgás Program O Protagonismo Juvenil no Programa Aprendiz Comgás |
title |
Youth Involvement in the Aprendiz Comgás Program |
spellingShingle |
Youth Involvement in the Aprendiz Comgás Program Oliveira, Anselmo Batista de EDUCAÇÃO; ESCOLA; JUVENTUDE; PROJETOS; PROTAGONISMO JUVENIL. EDUCATION; SCHOOL; YOUTH; PROJECTS; YOUTH PROTAGONISM. |
title_short |
Youth Involvement in the Aprendiz Comgás Program |
title_full |
Youth Involvement in the Aprendiz Comgás Program |
title_fullStr |
Youth Involvement in the Aprendiz Comgás Program |
title_full_unstemmed |
Youth Involvement in the Aprendiz Comgás Program |
title_sort |
Youth Involvement in the Aprendiz Comgás Program |
author |
Oliveira, Anselmo Batista de |
author_facet |
Oliveira, Anselmo Batista de |
author_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Oliveira, Anselmo Batista de |
dc.subject.none.fl_str_mv |
|
dc.subject.por.fl_str_mv |
EDUCAÇÃO; ESCOLA; JUVENTUDE; PROJETOS; PROTAGONISMO JUVENIL. EDUCATION; SCHOOL; YOUTH; PROJECTS; YOUTH PROTAGONISM. |
topic |
EDUCAÇÃO; ESCOLA; JUVENTUDE; PROJETOS; PROTAGONISMO JUVENIL. EDUCATION; SCHOOL; YOUTH; PROJECTS; YOUTH PROTAGONISM. |
description |
This article aims to present a reflection on youth protagonism in education and the work of the aprendiz Comgás Program in three state public schools of Campinas/SP. Thus, we address the subject in two perspectives: first, from the importance of the work of educators in the process of development and youth protagonism, and second, the concern to hold a brief history about the rescue work insertion by projects in education and the implementation of the aprendiz Comgás Program in state schools. The role requires a relationship between young adults and new generations, so we believe that the emergence of youth protagonism as a possible alternative for education appears in different ways and that the aprendiz Comgás Program has partly contributed to the training of youth protagonism in public schools. The analysis method used is based on qualitative research and literature from historic and contemporary material, besides the material provided by the aprendiz Comgás Program. |
publishDate |
2011 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2011-05-17 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/118 10.15600/2238-121X/comunicacoes.v16n2p95-106 |
url |
https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/118 |
identifier_str_mv |
10.15600/2238-121X/comunicacoes.v16n2p95-106 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://www.metodista.br/revistas/revistas-unimep/index.php/comunicacoes/article/view/118/63 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2017 Comunicações info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2017 Comunicações |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.coverage.none.fl_str_mv |
|
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de Piracicaba |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Metodista de Piracicaba |
dc.source.none.fl_str_mv |
Comunicações; v. 16, n. 2 (2009); 95-106 2238-121X 0104-8481 reponame:Comunicações instname:Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) instacron:METODISTA |
instname_str |
Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
instacron_str |
METODISTA |
institution |
METODISTA |
reponame_str |
Comunicações |
collection |
Comunicações |
repository.name.fl_str_mv |
Comunicações - Universidade Metodista de São Paulo (METODISTA) |
repository.mail.fl_str_mv |
ana.franco@unimep.br||revcomunicacoes@unimep.br |
_version_ |
1754576022641049600 |