Práticas e representações da lei 10.639/03 na escola: a questão étnico-racial e o ensino de literatura
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2012 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
Texto Completo: | http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/497 |
Resumo: | The objective of this work is to analyze the law 10.639/03 in the context of ethno-racial relationship at the school and its relations with the political pedagogical of the high school, trying to verify their practice and representation. The discussion is important because the law 10.639/03 determines a interactive and multicultural work inside the school, developing new knowledge, particularly related to the universe of African and african-Brazilian culture. In this sense, one of the purposes of this study is to verify how effective the assimilation of curricular content related to African Lusophone culture is for the awareness of ethnic and racial issues in society, through, among other things, a critical questioning of these relationships and their consequences: the issue of prejudice, cultural plurality and others. |
id |
NOVE_716933ccc48dc152f5e4321535b22990 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:tede/497 |
network_acronym_str |
NOVE |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
repository_id_str |
|
spelling |
Silva, Maurício Pedro dahttp://lattes.cnpq.br/8324280608314256Melo, Eliana de Meneseshttp://lattes.cnpq.br/6874099275056699Bioto-cavalcanti, Patricia Aparecidahttp://lattes.cnpq.br/6578081301023507Oliveira, José Eduardo dos SantosCPF:28277618824http://lattes.cnpq.br/7631197531030491Pereira, Márcia Moreira2015-04-08T14:36:47Z2013-06-152012-12-14PEREIRA, Márcia Moreira. Práticas e representações da lei 10.639/03 na escola: a questão étnico-racial e o ensino de literatura. 2012. 110 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2012.http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/497The objective of this work is to analyze the law 10.639/03 in the context of ethno-racial relationship at the school and its relations with the political pedagogical of the high school, trying to verify their practice and representation. The discussion is important because the law 10.639/03 determines a interactive and multicultural work inside the school, developing new knowledge, particularly related to the universe of African and african-Brazilian culture. In this sense, one of the purposes of this study is to verify how effective the assimilation of curricular content related to African Lusophone culture is for the awareness of ethnic and racial issues in society, through, among other things, a critical questioning of these relationships and their consequences: the issue of prejudice, cultural plurality and others.O objetivo deste trabalho é abordar lei 10.639/03 no contexto das relações étnico-raciais na escola e suas relações com o projeto político pedagógico e os cadernos da nova proposta curricular do Estado do Ensino Médio, buscando verificar sua prática e representação. A discussão faz-se necessária na medida em que a referida lei prevê um trabalho pedagógico voltado para a interação com outras culturas, desenvolvendo a aquisição de novos conhecimentos, sobretudo relacionados ao universo da cultura africana e afro-brasileira. Nesse sentido, um dos propósitos desse trabalho é verificar como se efetiva a assimilação dos conteúdos curriculares relacionados à cultura africana lusófona e à conscientização das questões étnico-raciais na sociedade, passando, entre outras coisas, por um questionamento crítico dessas relações e seus desdobramentos: a questão do preconceito, da pluralidade cultural, o substrato histórico e cultural africano e outrosMade available in DSpace on 2015-04-08T14:36:47Z (GMT). No. of bitstreams: 1 B_Marcia Moreira Pereira.pdf: 461166 bytes, checksum: 7453cd952c04ac45e6a82ea94a44aabb (MD5) Previous issue date: 2012-12-14application/pdfporUniversidade Nove de JulhoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUninoveBREducaçãoensino médiocultura africanaafro-brasileiraCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOPráticas e representações da lei 10.639/03 na escola: a questão étnico-racial e o ensino de literaturainfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-240345818910352367600info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninoveinstname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)instacron:UNINOVEORIGINALB_Marcia Moreira Pereira.pdfapplication/pdf461166http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/497/1/B_Marcia+Moreira+Pereira.pdf7453cd952c04ac45e6a82ea94a44aabbMD51tede/4972022-06-03 16:48:21.371oai:localhost:tede/497Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://bibliotecatede.uninove.br/PRIhttp://bibliotecatede.uninove.br/oai/requestbibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.bropendoar:2022-06-03T19:48:21Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
Práticas e representações da lei 10.639/03 na escola: a questão étnico-racial e o ensino de literatura |
title |
Práticas e representações da lei 10.639/03 na escola: a questão étnico-racial e o ensino de literatura |
spellingShingle |
Práticas e representações da lei 10.639/03 na escola: a questão étnico-racial e o ensino de literatura Pereira, Márcia Moreira ensino médio cultura africana afro-brasileira CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
title_short |
Práticas e representações da lei 10.639/03 na escola: a questão étnico-racial e o ensino de literatura |
title_full |
Práticas e representações da lei 10.639/03 na escola: a questão étnico-racial e o ensino de literatura |
title_fullStr |
Práticas e representações da lei 10.639/03 na escola: a questão étnico-racial e o ensino de literatura |
title_full_unstemmed |
Práticas e representações da lei 10.639/03 na escola: a questão étnico-racial e o ensino de literatura |
title_sort |
Práticas e representações da lei 10.639/03 na escola: a questão étnico-racial e o ensino de literatura |
author |
Pereira, Márcia Moreira |
author_facet |
Pereira, Márcia Moreira |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Silva, Maurício Pedro da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/8324280608314256 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Melo, Eliana de Meneses |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6874099275056699 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Bioto-cavalcanti, Patricia Aparecida |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6578081301023507 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Oliveira, José Eduardo dos Santos |
dc.contributor.authorID.fl_str_mv |
CPF:28277618824 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7631197531030491 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Pereira, Márcia Moreira |
contributor_str_mv |
Silva, Maurício Pedro da Melo, Eliana de Meneses Bioto-cavalcanti, Patricia Aparecida Oliveira, José Eduardo dos Santos |
dc.subject.por.fl_str_mv |
ensino médio cultura africana afro-brasileira |
topic |
ensino médio cultura africana afro-brasileira CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO |
description |
The objective of this work is to analyze the law 10.639/03 in the context of ethno-racial relationship at the school and its relations with the political pedagogical of the high school, trying to verify their practice and representation. The discussion is important because the law 10.639/03 determines a interactive and multicultural work inside the school, developing new knowledge, particularly related to the universe of African and african-Brazilian culture. In this sense, one of the purposes of this study is to verify how effective the assimilation of curricular content related to African Lusophone culture is for the awareness of ethnic and racial issues in society, through, among other things, a critical questioning of these relationships and their consequences: the issue of prejudice, cultural plurality and others. |
publishDate |
2012 |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2012-12-14 |
dc.date.available.fl_str_mv |
2013-06-15 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2015-04-08T14:36:47Z |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
PEREIRA, Márcia Moreira. Práticas e representações da lei 10.639/03 na escola: a questão étnico-racial e o ensino de literatura. 2012. 110 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2012. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/497 |
identifier_str_mv |
PEREIRA, Márcia Moreira. Práticas e representações da lei 10.639/03 na escola: a questão étnico-racial e o ensino de literatura. 2012. 110 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2012. |
url |
http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/497 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
-240345818910352367 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Educação |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
Uninove |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
BR |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Educação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove instname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE) instacron:UNINOVE |
instname_str |
Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
instacron_str |
UNINOVE |
institution |
UNINOVE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/497/1/B_Marcia+Moreira+Pereira.pdf |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
7453cd952c04ac45e6a82ea94a44aabb |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.br |
_version_ |
1811016860902096896 |