Educação a distância: o papel do professor nos cursos ministrados a distância

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Laszkiewicz, Chafiha Maria Suiti
Data de Publicação: 2012
Tipo de documento: Dissertação
Idioma: por
Título da fonte: Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove
Texto Completo: http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/469
Resumo: Distance education is very prominent in our society nowadays, not just because of the advance of communication and information on technology, but also by the increasing need of knowledge and training, upgrading and retraining to the professional area. This research assumes that only the available technologies in distance learning courses are not sufficiente to allow student´s success in the teaching-learning process. In this sense, our attention is all about the teacher, who works in virtual enviroments with the intent to promote meaningful learning throug mediation, dialogue and interaction that motivate satudentes to carry out the proposed activities, which further search and discussion, in orther to achieve not only the learning of some contents, but the development as a complete human being, cultural, historical, social and political aspects. Considering the importance of teacher s work this context, the aim of this study is to identify the necessary characteristics for such action. For this purpose, a survey was conducted with teachers and studentes who work in distant graduated courses at Universities to see and understand some peculiar chacteristics of this kind of work, as well to know the teacher´s profile who leads students to achieve the desired knowledge and training.
id NOVE_9727d9220bb21bb6e68159776705cdd1
oai_identifier_str oai:localhost:tede/469
network_acronym_str NOVE
network_name_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove
repository_id_str
spelling Nosella, PaoloCPF:00000000000http://lattes.cnpq.br/7159165045266256Roggero, RosemaryCPF:00000000000http://lattes.cnpq.br/6133043453679958Martins, Angela MariaCPF:10032368801http://lattes.cnpq.br/3229972631621814Laszkiewicz, Chafiha Maria Suiti2015-04-08T14:36:43Z2012-08-162012-03-22LASZKIEWICZ, Chafiha Maria Suiti. Education in the distance: the paper of the professor in the given courses in the distance. 2012. 172 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2012.http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/469Distance education is very prominent in our society nowadays, not just because of the advance of communication and information on technology, but also by the increasing need of knowledge and training, upgrading and retraining to the professional area. This research assumes that only the available technologies in distance learning courses are not sufficiente to allow student´s success in the teaching-learning process. In this sense, our attention is all about the teacher, who works in virtual enviroments with the intent to promote meaningful learning throug mediation, dialogue and interaction that motivate satudentes to carry out the proposed activities, which further search and discussion, in orther to achieve not only the learning of some contents, but the development as a complete human being, cultural, historical, social and political aspects. Considering the importance of teacher s work this context, the aim of this study is to identify the necessary characteristics for such action. For this purpose, a survey was conducted with teachers and studentes who work in distant graduated courses at Universities to see and understand some peculiar chacteristics of this kind of work, as well to know the teacher´s profile who leads students to achieve the desired knowledge and training.A Educação a Distância vem ganhando destaque na sociedade atual, não só pelo largo avanço das tecnologias da informação e da comunicação, mas também pela necessidade cada vez maior de conhecimento e formação, de aperfeiçoamento e requalificação para o mercado de trabalho. Esta pesquisa parte do pressuposto de que apenas as tecnologias disponíveis nos cursos a distância não são suficientes para garantir o sucesso do aluno no processo de ensino-aprendizagem. Nesse sentido, volta-se o olhar para a figura do professor que atua nos ambientes virtuais com a intenção de promover aprendizagens significativas por meio da mediação, do diálogo e da interação que motivam os alunos a realizarem atividades propostas, que fomentam pesquisas e discussões, a fim de alcançarem não só a aprendizagem de alguns conteúdos, mas a formação como ser humano, cultural, histórico, social e político. Dada a relevância do trabalho do professor nesse cenário, a proposta do presente estudo é identificar as características necessárias para tal atuação. Para tanto, foi realizada uma pesquisa junto a professores e estudantes que atuam em cursos de graduação a distância para verificar e compreender algumas características peculiares a esse trabalho, bem como traçar o perfil do professor que leva os alunos a atingirem os almejados conhecimento e formação.Made available in DSpace on 2015-04-08T14:36:43Z (GMT). No. of bitstreams: 1 B_Chafiha Maria Suiti Laszkiewicz.pdf: 417824 bytes, checksum: 6c11b3f0602eecdb2da442c6e212d087 (MD5) Previous issue date: 2012-03-22application/pdfporUniversidade Nove de JulhoPrograma de Pós-Graduação em EducaçãoUninoveBREducaçãoEducação a DistânciaProfessor-tutorMediaçãoDiálogoInteraçãoDistance educationTeacherMediationDialogueInteractionCIENCIAS HUMANAS::EDUCACAOEducação a distância: o papel do professor nos cursos ministrados a distânciaEducation in the distance: the paper of the professor in the given courses in the distanceinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis-240345818910352367600info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninoveinstname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)instacron:UNINOVEORIGINALB_Chafiha Maria Suiti Laszkiewicz.pdfapplication/pdf417824http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/469/1/B_Chafiha+Maria+Suiti+Laszkiewicz.pdf6c11b3f0602eecdb2da442c6e212d087MD51tede/4692022-06-02 15:47:54.833oai:localhost:tede/469Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://bibliotecatede.uninove.br/PRIhttp://bibliotecatede.uninove.br/oai/requestbibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.bropendoar:2022-06-02T18:47:54Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)false
dc.title.por.fl_str_mv Educação a distância: o papel do professor nos cursos ministrados a distância
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Education in the distance: the paper of the professor in the given courses in the distance
title Educação a distância: o papel do professor nos cursos ministrados a distância
spellingShingle Educação a distância: o papel do professor nos cursos ministrados a distância
Laszkiewicz, Chafiha Maria Suiti
Educação a Distância
Professor-tutor
Mediação
Diálogo
Interação
Distance education
Teacher
Mediation
Dialogue
Interaction
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
title_short Educação a distância: o papel do professor nos cursos ministrados a distância
title_full Educação a distância: o papel do professor nos cursos ministrados a distância
title_fullStr Educação a distância: o papel do professor nos cursos ministrados a distância
title_full_unstemmed Educação a distância: o papel do professor nos cursos ministrados a distância
title_sort Educação a distância: o papel do professor nos cursos ministrados a distância
author Laszkiewicz, Chafiha Maria Suiti
author_facet Laszkiewicz, Chafiha Maria Suiti
author_role author
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv Nosella, Paolo
dc.contributor.advisor1ID.fl_str_mv CPF:00000000000
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/7159165045266256
dc.contributor.referee1.fl_str_mv Roggero, Rosemary
dc.contributor.referee1ID.fl_str_mv CPF:00000000000
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/6133043453679958
dc.contributor.referee2.fl_str_mv Martins, Angela Maria
dc.contributor.authorID.fl_str_mv CPF:10032368801
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv http://lattes.cnpq.br/3229972631621814
dc.contributor.author.fl_str_mv Laszkiewicz, Chafiha Maria Suiti
contributor_str_mv Nosella, Paolo
Roggero, Rosemary
Martins, Angela Maria
dc.subject.por.fl_str_mv Educação a Distância
Professor-tutor
Mediação
Diálogo
Interação
topic Educação a Distância
Professor-tutor
Mediação
Diálogo
Interação
Distance education
Teacher
Mediation
Dialogue
Interaction
CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
dc.subject.eng.fl_str_mv Distance education
Teacher
Mediation
Dialogue
Interaction
dc.subject.cnpq.fl_str_mv CIENCIAS HUMANAS::EDUCACAO
description Distance education is very prominent in our society nowadays, not just because of the advance of communication and information on technology, but also by the increasing need of knowledge and training, upgrading and retraining to the professional area. This research assumes that only the available technologies in distance learning courses are not sufficiente to allow student´s success in the teaching-learning process. In this sense, our attention is all about the teacher, who works in virtual enviroments with the intent to promote meaningful learning throug mediation, dialogue and interaction that motivate satudentes to carry out the proposed activities, which further search and discussion, in orther to achieve not only the learning of some contents, but the development as a complete human being, cultural, historical, social and political aspects. Considering the importance of teacher s work this context, the aim of this study is to identify the necessary characteristics for such action. For this purpose, a survey was conducted with teachers and studentes who work in distant graduated courses at Universities to see and understand some peculiar chacteristics of this kind of work, as well to know the teacher´s profile who leads students to achieve the desired knowledge and training.
publishDate 2012
dc.date.available.fl_str_mv 2012-08-16
dc.date.issued.fl_str_mv 2012-03-22
dc.date.accessioned.fl_str_mv 2015-04-08T14:36:43Z
dc.type.status.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/publishedVersion
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/masterThesis
format masterThesis
status_str publishedVersion
dc.identifier.citation.fl_str_mv LASZKIEWICZ, Chafiha Maria Suiti. Education in the distance: the paper of the professor in the given courses in the distance. 2012. 172 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2012.
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/469
identifier_str_mv LASZKIEWICZ, Chafiha Maria Suiti. Education in the distance: the paper of the professor in the given courses in the distance. 2012. 172 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Nove de Julho, São Paulo, 2012.
url http://bibliotecatede.uninove.br/tede/handle/tede/469
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.cnpq.fl_str_mv -240345818910352367
dc.relation.confidence.fl_str_mv 600
dc.rights.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade Nove de Julho
dc.publisher.program.fl_str_mv Programa de Pós-Graduação em Educação
dc.publisher.initials.fl_str_mv Uninove
dc.publisher.country.fl_str_mv BR
dc.publisher.department.fl_str_mv Educação
publisher.none.fl_str_mv Universidade Nove de Julho
dc.source.none.fl_str_mv reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove
instname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)
instacron:UNINOVE
instname_str Universidade Nove de Julho (UNINOVE)
instacron_str UNINOVE
institution UNINOVE
reponame_str Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove
collection Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove
bitstream.url.fl_str_mv http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/469/1/B_Chafiha+Maria+Suiti+Laszkiewicz.pdf
bitstream.checksum.fl_str_mv 6c11b3f0602eecdb2da442c6e212d087
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv MD5
repository.name.fl_str_mv Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)
repository.mail.fl_str_mv bibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.br
_version_ 1797242292174585856