O impacto da interatividade percebida nas midias sociais das marcas nos comportamentos de engajamento do cliente mediado pela satisfação, comprometimento e confiança
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
Texto Completo: | http://bibliotecatede.uninove.br/handle/tede/3218 |
Resumo: | Previous studies carried out in Europe point to positive relationships between perceived interactivity on brands' social media platforms with customer engagement behaviors. Results that motivated this study. Thus, the overall objective of this dissertation broadly examined how Brazilian and Haitian customers' perceptions of perceived interactivity on brands' social media platforms impact customer engagement behaviors (i.e., customer purchases, eWOM, influence, feedback) at the same time that it is responsible for the mediating roles of satisfaction, trust and commitment of customers in both countries. To achieve the objective of this study, a survey answered by 1,617 users residing in Haiti and Brazil was carried out. Data analysis was performed using Structural Equation Modeling (SME) with software such as SmartPLS 4.0., and SPSS 22. As a contribution, this study reinforces that the perceived interactivity on the brands' social media platforms strongly contributes to building the commitment, satisfaction and customer trust in brands that explain some customer engagement behaviors such as purchase intention, influence, feedback and eWOM. It also points out differences between the consumption profiles in Haiti (poor country) and in Brazil (emerging country) in the mediating roles of satisfaction, trust. |
id |
NOVE_98e18320cb665a8c46a9a528b46bbd87 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:localhost:tede/3218 |
network_acronym_str |
NOVE |
network_name_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
repository_id_str |
|
spelling |
Cunha, Júlio Araujo Carneiro dahttp://lattes.cnpq.br/6202822187041175Cunha, Júlio Araujo Carneiro dahttp://lattes.cnpq.br/6202822187041175Vils, Leonardohttp://lattes.cnpq.br/3969955798466284Martins, Fellipe Silvahttp://lattes.cnpq.br/7912881403948084http://lattes.cnpq.br/7632559206426791Etienne, Josué Jean Daniel2023-11-06T19:28:29Z2023-03-31Etienne, Josue Jean Daniel. O impacto da interatividade percebida nas midias sociais das marcas nos comportamentos de engajamento do cliente mediado pela satisfação, comprometimento e confiança. 2023. 79 f. Dissertação( Programa de Pós-Graduação em Administração) - Universidade Nove de Julho, São Paulo.http://bibliotecatede.uninove.br/handle/tede/3218Previous studies carried out in Europe point to positive relationships between perceived interactivity on brands' social media platforms with customer engagement behaviors. Results that motivated this study. Thus, the overall objective of this dissertation broadly examined how Brazilian and Haitian customers' perceptions of perceived interactivity on brands' social media platforms impact customer engagement behaviors (i.e., customer purchases, eWOM, influence, feedback) at the same time that it is responsible for the mediating roles of satisfaction, trust and commitment of customers in both countries. To achieve the objective of this study, a survey answered by 1,617 users residing in Haiti and Brazil was carried out. Data analysis was performed using Structural Equation Modeling (SME) with software such as SmartPLS 4.0., and SPSS 22. As a contribution, this study reinforces that the perceived interactivity on the brands' social media platforms strongly contributes to building the commitment, satisfaction and customer trust in brands that explain some customer engagement behaviors such as purchase intention, influence, feedback and eWOM. It also points out differences between the consumption profiles in Haiti (poor country) and in Brazil (emerging country) in the mediating roles of satisfaction, trust.Estudos anteriores realizado na Europa apontam relações positivas entre a interatividade percebida nas plataformas de mídias sociais das marcas com os comportamentos de engajamentos dos clientes. Resultados que motivaram a realização deste estudo. Assim, o objetivo geral desta dissertação de forma geral examinou como as percepções dos clientes Brasileiros e Haitianos sobre a interatividade percebida nas plataformas de mídias sociais das marcas impactam os comportamentos de engajamento dos clientes (ou seja, compras de clientes, eWOM, influência, Feedback) ao mesmo tempo em que responde pelos papéis mediadores da satisfação, confiança e comprometimento dos clientes dos dois países. Para atingir o objetivo deste estudo, foi realizado um survey respondido por 1.617 usuários residentes no Haiti e no Brasil. A análise dos dados foi feita por meio de Modelagem de Equações Estruturais (MME) com softwares como SmartPLS 4.0., e SPSS 22. Como contribuição, esse estudo reforça que a interatividade percebida nas plataformas de mídias sociais das marcas, contribui fortemente na construção do comprometimento, satisfação e confiança dos clientes nas marcas que explicam alguns comportamentos de engajamentos dos clientes como intenção de compra, influência, feedback e eWOM. Aponta também diferenças entre os perfis de consumo no Haiti (país pobre) e no Brasil (país emergente) nos papeis mediadores da satisfação, confiança.Submitted by Nadir Basilio (nadirsb@uninove.br) on 2023-11-06T19:28:29Z No. of bitstreams: 1 Josué Jean Daniel Etienne.pdf: 1669926 bytes, checksum: e947c6c35e7dad9e759d29a9896d1ca7 (MD5)Made available in DSpace on 2023-11-06T19:28:29Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Josué Jean Daniel Etienne.pdf: 1669926 bytes, checksum: e947c6c35e7dad9e759d29a9896d1ca7 (MD5) Previous issue date: 2023-03-31application/pdfporUniversidade Nove de JulhoPrograma de Pós-Graduação em AdministraçãoUNINOVEBrasilAdministraçãointeratividade de mídia social percebidacomportamentos de engajamento do clienteEWOMfeedbackinfluênciaperceived social media interactivitycustomer engagement behaviorsEWOMfeedbackinfluenceCIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAOO impacto da interatividade percebida nas midias sociais das marcas nos comportamentos de engajamento do cliente mediado pela satisfação, comprometimento e confiançaThe impact of perceived interactivity in brand social media on customer engagement behaviors mediated by satisfaction, commitment and trustinfo:eu-repo/semantics/publishedVersioninfo:eu-repo/semantics/masterThesis8024035432632778221600info:eu-repo/semantics/openAccessreponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninoveinstname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE)instacron:UNINOVEORIGINALJosué Jean Daniel Etienne.pdfJosué Jean Daniel Etienne.pdfapplication/pdf1669926http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/3218/2/Josu%C3%A9+Jean+Daniel+Etienne.pdfe947c6c35e7dad9e759d29a9896d1ca7MD52LICENSElicense.txtlicense.txttext/plain; charset=utf-82165http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/3218/1/license.txtbd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468MD51tede/32182023-11-06 16:28:29.95oai:localhost: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Biblioteca Digital de Teses e Dissertaçõeshttp://bibliotecatede.uninove.br/PRIhttp://bibliotecatede.uninove.br/oai/requestbibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.bropendoar:2023-11-06T19:28:29Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE)false |
dc.title.por.fl_str_mv |
O impacto da interatividade percebida nas midias sociais das marcas nos comportamentos de engajamento do cliente mediado pela satisfação, comprometimento e confiança |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The impact of perceived interactivity in brand social media on customer engagement behaviors mediated by satisfaction, commitment and trust |
title |
O impacto da interatividade percebida nas midias sociais das marcas nos comportamentos de engajamento do cliente mediado pela satisfação, comprometimento e confiança |
spellingShingle |
O impacto da interatividade percebida nas midias sociais das marcas nos comportamentos de engajamento do cliente mediado pela satisfação, comprometimento e confiança Etienne, Josué Jean Daniel interatividade de mídia social percebida comportamentos de engajamento do cliente EWOM feedback influência perceived social media interactivity customer engagement behaviors EWOM feedback influence CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
title_short |
O impacto da interatividade percebida nas midias sociais das marcas nos comportamentos de engajamento do cliente mediado pela satisfação, comprometimento e confiança |
title_full |
O impacto da interatividade percebida nas midias sociais das marcas nos comportamentos de engajamento do cliente mediado pela satisfação, comprometimento e confiança |
title_fullStr |
O impacto da interatividade percebida nas midias sociais das marcas nos comportamentos de engajamento do cliente mediado pela satisfação, comprometimento e confiança |
title_full_unstemmed |
O impacto da interatividade percebida nas midias sociais das marcas nos comportamentos de engajamento do cliente mediado pela satisfação, comprometimento e confiança |
title_sort |
O impacto da interatividade percebida nas midias sociais das marcas nos comportamentos de engajamento do cliente mediado pela satisfação, comprometimento e confiança |
author |
Etienne, Josué Jean Daniel |
author_facet |
Etienne, Josué Jean Daniel |
author_role |
author |
dc.contributor.advisor1.fl_str_mv |
Cunha, Júlio Araujo Carneiro da |
dc.contributor.advisor1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6202822187041175 |
dc.contributor.referee1.fl_str_mv |
Cunha, Júlio Araujo Carneiro da |
dc.contributor.referee1Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/6202822187041175 |
dc.contributor.referee2.fl_str_mv |
Vils, Leonardo |
dc.contributor.referee2Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/3969955798466284 |
dc.contributor.referee3.fl_str_mv |
Martins, Fellipe Silva |
dc.contributor.referee3Lattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7912881403948084 |
dc.contributor.authorLattes.fl_str_mv |
http://lattes.cnpq.br/7632559206426791 |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Etienne, Josué Jean Daniel |
contributor_str_mv |
Cunha, Júlio Araujo Carneiro da Cunha, Júlio Araujo Carneiro da Vils, Leonardo Martins, Fellipe Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
interatividade de mídia social percebida comportamentos de engajamento do cliente EWOM feedback influência |
topic |
interatividade de mídia social percebida comportamentos de engajamento do cliente EWOM feedback influência perceived social media interactivity customer engagement behaviors EWOM feedback influence CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
dc.subject.eng.fl_str_mv |
perceived social media interactivity customer engagement behaviors EWOM feedback influence |
dc.subject.cnpq.fl_str_mv |
CIENCIAS SOCIAIS APLICADAS::ADMINISTRACAO |
description |
Previous studies carried out in Europe point to positive relationships between perceived interactivity on brands' social media platforms with customer engagement behaviors. Results that motivated this study. Thus, the overall objective of this dissertation broadly examined how Brazilian and Haitian customers' perceptions of perceived interactivity on brands' social media platforms impact customer engagement behaviors (i.e., customer purchases, eWOM, influence, feedback) at the same time that it is responsible for the mediating roles of satisfaction, trust and commitment of customers in both countries. To achieve the objective of this study, a survey answered by 1,617 users residing in Haiti and Brazil was carried out. Data analysis was performed using Structural Equation Modeling (SME) with software such as SmartPLS 4.0., and SPSS 22. As a contribution, this study reinforces that the perceived interactivity on the brands' social media platforms strongly contributes to building the commitment, satisfaction and customer trust in brands that explain some customer engagement behaviors such as purchase intention, influence, feedback and eWOM. It also points out differences between the consumption profiles in Haiti (poor country) and in Brazil (emerging country) in the mediating roles of satisfaction, trust. |
publishDate |
2023 |
dc.date.accessioned.fl_str_mv |
2023-11-06T19:28:29Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2023-03-31 |
dc.type.status.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/masterThesis |
format |
masterThesis |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.citation.fl_str_mv |
Etienne, Josue Jean Daniel. O impacto da interatividade percebida nas midias sociais das marcas nos comportamentos de engajamento do cliente mediado pela satisfação, comprometimento e confiança. 2023. 79 f. Dissertação( Programa de Pós-Graduação em Administração) - Universidade Nove de Julho, São Paulo. |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://bibliotecatede.uninove.br/handle/tede/3218 |
identifier_str_mv |
Etienne, Josue Jean Daniel. O impacto da interatividade percebida nas midias sociais das marcas nos comportamentos de engajamento do cliente mediado pela satisfação, comprometimento e confiança. 2023. 79 f. Dissertação( Programa de Pós-Graduação em Administração) - Universidade Nove de Julho, São Paulo. |
url |
http://bibliotecatede.uninove.br/handle/tede/3218 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.cnpq.fl_str_mv |
8024035432632778221 |
dc.relation.confidence.fl_str_mv |
600 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho |
dc.publisher.program.fl_str_mv |
Programa de Pós-Graduação em Administração |
dc.publisher.initials.fl_str_mv |
UNINOVE |
dc.publisher.country.fl_str_mv |
Brasil |
dc.publisher.department.fl_str_mv |
Administração |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade Nove de Julho |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove instname:Universidade Nove de Julho (UNINOVE) instacron:UNINOVE |
instname_str |
Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
instacron_str |
UNINOVE |
institution |
UNINOVE |
reponame_str |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
collection |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
bitstream.url.fl_str_mv |
http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/3218/2/Josu%C3%A9+Jean+Daniel+Etienne.pdf http://localhost:8080/tede/bitstream/tede/3218/1/license.txt |
bitstream.checksum.fl_str_mv |
e947c6c35e7dad9e759d29a9896d1ca7 bd3efa91386c1718a7f26a329fdcb468 |
bitstream.checksumAlgorithm.fl_str_mv |
MD5 MD5 |
repository.name.fl_str_mv |
Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove - Universidade Nove de Julho (UNINOVE) |
repository.mail.fl_str_mv |
bibliotecatede@uninove.br||bibliotecatede@uninove.br |
_version_ |
1811016890294730752 |