Os benefícios do uso da gestão do conhecimento em projetos de TI
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2019 |
Tipo de documento: | Dissertação |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da Uninove |
Texto Completo: | http://bibliotecatede.uninove.br/handle/tede/2363 |
Resumo: | Knowledge Management (KM) enables different ways of dealing with knowledge and thus can contribute to improve the efficiency of Information Technology (IT) projects. These projects often have many problems such as communication failure, failure to meet deadlines and undefined scope and among others. However, KM is not widespread in organizations yet and should be introduced. One way for this to happen is to highlight its benefits. In this context, the theoretical approach of benefit management (BM) makes it possible to identify the benefits of KM in IT projects. Therefore, the research question to be answered is: What are the benefits of using Knowledge Management in IT projects? To answer this question, after the literature survey on the issue, a set of exploratory interviews were conducted, followed by a focus group. Practitioners, academics and specialists in KM participated in the two qualitative phases of data collection. As the literature still lacks empirical evidence of the value of applying benefit management practices and also on how organizations are embracing BM in IT, the theoretical contribution is to use BM's theoretical approach to identify the benefits of KM in IT projects which are: rationalization of resources; reduction of time, cost and risk; improved employee retention, quality, information and communication management, project innovation, scope maintenance and stakeholder satisfaction. In turn, for practitioners, this research proposes a benefit dependency network to use KM in IT projects. |
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In this context, the theoretical approach of benefit management (BM) makes it possible to identify the benefits of KM in IT projects. Therefore, the research question to be answered is: What are the benefits of using Knowledge Management in IT projects? To answer this question, after the literature survey on the issue, a set of exploratory interviews were conducted, followed by a focus group. Practitioners, academics and specialists in KM participated in the two qualitative phases of data collection. As the literature still lacks empirical evidence of the value of applying benefit management practices and also on how organizations are embracing BM in IT, the theoretical contribution is to use BM's theoretical approach to identify the benefits of KM in IT projects which are: rationalization of resources; reduction of time, cost and risk; improved employee retention, quality, information and communication management, project innovation, scope maintenance and stakeholder satisfaction. In turn, for practitioners, this research proposes a benefit dependency network to use KM in IT projects.A gestão do conhecimento (GC) possibilita diferentes maneiras de lidar com o conhecimento e, assim, pode contribuir para melhorar a eficiência dos projetos de Tecnologia de Informação (TI). Esses projetos costumam ter muitos problemas, tais como: falha na comunicação, não cumprimento de prazos, escopo mal definido, entre outros. Porém, a GC ainda não é amplamente difundida nas organizações e para que isso ocorra uma das formas é trazer à tona os seus benefícios. Neste contexto, a abordagem teórica da gestão de benefícios (GB) possibilita identificar os benefícios da GC em projetos de TI. Portanto, a questão de pesquisa que se pretende responder é: Quais são os benefícios do uso da Gestão do Conhecimento em projetos de TI? Para dar resposta a esta questão, após o levantamento da literatura sobre o tema, foi conduzido um conjunto de entrevistas exploratórias, seguido de um grupo focal. Nas duas fases qualitativas de coleta de dados se contou com praticantes, acadêmicos e especialistas em GC. Como a literatura ainda carece de evidências empíricas do valor da aplicação das práticas de gestão de benefícios e de evidências empíricas sobre como as organizações estão adotando a GB em TI, a contribuição teórica é o uso da abordagem teórica da GB para identificar os benefícios da GC em projetos de TI que são: racionalização de recursos; redução de tempo, de custo e de riscos; melhoria na retenção dos funcionários, na qualidade, na gestão da informação e comunicação (GIC), na inovação dos projetos, na manutenção do escopo e na satisfação do stakeholder. Por sua vez, para os praticantes, esta pesquisa propõem uma rede de dependência de benefícios para uso da GC em projetos de TI.Submitted by Nadir Basilio (nadirsb@uninove.br) on 2020-11-09T20:43:48Z No. of bitstreams: 1 Julio Cesar de Souza Moraes.pdf: 2600351 bytes, checksum: 1fedfaaba3d357579a80c20c1f7ea18e (MD5)Made available in DSpace on 2020-11-09T20:43:48Z (GMT). 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