THE IMPORTANCE OF APPREHEND THE ENVIRONMENT THROUGH THE SPIRITUALITY AND CULTURE OF THE BALATIPONÉ-UMUTINA PEOPLE

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Monzilar, Edna
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Antunes de Alcântara Ferreira, Waldinéia
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Habitus
Texto Completo: https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/13214
Resumo: The tangible and intangible heritage of the environment in the Balatiponé-Umutina territory. The aim of this text is to present the Balatiponé-Umutina knowledge within the territory and the use of the environment in the constitution of cultural identity, approaching through indigenous education and cosmology, understandings of the Balatiponé universe and the possibilities of strengthening the place, the territory , based on the dialogue between indigenous education and indigenous school education. The articulations between indigenous education and indigenous school education are experienced in this pedagogical experience with basic education students at the Jula Paré Indigenous School, having as a guiding axis the narratives and the environment/territory/place Umutina.
id PUC-GO-1_22c38a8792611985c3e60d778a664380
oai_identifier_str oai:ojs2.seer.pucgoias.edu.br:article/13214
network_acronym_str PUC-GO-1
network_name_str Habitus
repository_id_str
spelling THE IMPORTANCE OF APPREHEND THE ENVIRONMENT THROUGH THE SPIRITUALITY AND CULTURE OF THE BALATIPONÉ-UMUTINA PEOPLELA IMPORTANCIA DEL APRENDIZAJE DEL AMBIENTE A TRAVÉS DE LA ESPIRITUALIDAD Y LA CULTURA DEL PUEBLO BALATIPONÉ-UMUTINAA IMPORTÂNCIA DE APREENDER O MEIO AMBIENTE ATRAVÉS DA ESPIRITUALIDADE E CULTURA DO POVO BALATIPONÉ-UMUTINASaberesEducação IndígenaEducação Escolar IndígenaKnowledgeIndigenous EducationIndigenous School EducationConocimientoEducación IndígenaEducación Escolar IndígenaThe tangible and intangible heritage of the environment in the Balatiponé-Umutina territory. The aim of this text is to present the Balatiponé-Umutina knowledge within the territory and the use of the environment in the constitution of cultural identity, approaching through indigenous education and cosmology, understandings of the Balatiponé universe and the possibilities of strengthening the place, the territory , based on the dialogue between indigenous education and indigenous school education. The articulations between indigenous education and indigenous school education are experienced in this pedagogical experience with basic education students at the Jula Paré Indigenous School, having as a guiding axis the narratives and the environment/territory/place Umutina.Los bienes culturales materiales e inmateriales presentes en el ambiente del territorio Balatiponé-Umutina están compuestos por la espiritualidad del propio pueblo. El objetivo de este texto es presentar los saberes Balatiponé-Umutina en el territorio y el uso del medio ambiente en la constitución de la identidad cultural, acercándose a través de la educación y la cosmología indígena, las comprensiones del universo Balatiponé y las posibilidades de fortalecimiento del lugar, el territorio, a partir del diálogo entre la educación indígena y la educación escolar indígena. El texto presenta una discusión compleja con sentimientos construida a partir de las narrativas de estudiantes de educación básica sobre los saberes presentes en el territorio de Umutina y también las discusiones sobre lo que entendemos y vemos sobre el patrimonio y los bienes materiales e inmateriales que se entrelazan en el medio ambiente en el territorio de Umutina. De esta forma, se abordan las articulaciones entre la educación indígena y la educación escolar indígena vividas en una experiencia pedagógica con estudiantes de educación básica de la Escuela Indígena Jula Paré, teniendo como eje rector las narrativas y el ambiente/territorio/lugar Umutina. Se observa que el conocimiento está conectado a nuestra espiritualidad, sin poder separar lo material y lo inmaterial, ya que están juntos, son simultáneos.Os bens culturais materiais e imateriais presente no meio ambiente no território Balatiponé-Umutina são compostos pela espiritualidade do próprio povo. Tem-se como objetivo neste texto apresentar os saberes Balatiponé-Umutina dentro do território e o uso do meio ambiente na constituição identitária cultural, abordando pela educação indígena e pela cosmologia, as compreensões do universo Balatiponé e as possibilidades de fortalecimento do lugar, do território, a partir do diálogo da educação indígena com a educação escolar indígena. Apresenta-se no texto uma discussão complexa e com sentimentos constituídos a partir das narrativas dos estudantes da educação básica sobre os saberes presentes no território Umutina e também as discussões acerca do que entendemos e vemos sobre o patrimônio e os bens materiais e imateriais que se entrelaçam no meio ambiente no território Umutina. Assim, aborda-se as articulações entre educação indígena e educação escolar indígena experienciadas em vivência pedagógica junto aos alunos da educação básica da Escola Indígena Jula Paré, tendo como eixo condutor as narrativas e o meio ambiente/território/lugar Umutina. Observa-se que os saberes estão conectados à nossa espiritualidade, sem podermos separar o que é material e o que é imaterial, uma vez que estão juntos, são simultâneosEditora da Pontifícia Universidade Católica de Goiás2023-10-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/1321410.18224/hab.v21i1.13214Revista Habitus - Journal of the Goiano Institute of Prehistory and Anthropology; Vol. 21 No. 1 (2023): Protagonismo Indígena: natureza, cultura e território; 9-19Revista Habitus - Revista del Instituto Goiano de Prehistoria y Antropología; Vol. 21 Núm. 1 (2023): Protagonismo Indígena: natureza, cultura e território; 9-19Revista Habitus - Revista do Instituto Goiano de Pré-História e Antropologia; v. 21 n. 1 (2023): Protagonismo Indígena: natureza, cultura e território; 9-191983-779810.18224/hab.v21.1.2023reponame:Habitusinstname:Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)instacron:PUC-GOporhttps://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/13214/6387Copyright (c) 2023 Edna Monzilar, Waldinéia Antunes de Alcântara Ferreirahttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMonzilar, EdnaAntunes de Alcântara Ferreira, Waldinéia2023-10-26T13:44:47Zoai:ojs2.seer.pucgoias.edu.br:article/13214Revistahttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/indexPRIhttps://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/oaihabitus@pucgoias.edu.br||sibeli@pucgoias.edu.br|| felixpadua@gmail.com1983-77981678-6475opendoar:2023-10-26T13:44:47Habitus - Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)false
dc.title.none.fl_str_mv THE IMPORTANCE OF APPREHEND THE ENVIRONMENT THROUGH THE SPIRITUALITY AND CULTURE OF THE BALATIPONÉ-UMUTINA PEOPLE
LA IMPORTANCIA DEL APRENDIZAJE DEL AMBIENTE A TRAVÉS DE LA ESPIRITUALIDAD Y LA CULTURA DEL PUEBLO BALATIPONÉ-UMUTINA
A IMPORTÂNCIA DE APREENDER O MEIO AMBIENTE ATRAVÉS DA ESPIRITUALIDADE E CULTURA DO POVO BALATIPONÉ-UMUTINA
title THE IMPORTANCE OF APPREHEND THE ENVIRONMENT THROUGH THE SPIRITUALITY AND CULTURE OF THE BALATIPONÉ-UMUTINA PEOPLE
spellingShingle THE IMPORTANCE OF APPREHEND THE ENVIRONMENT THROUGH THE SPIRITUALITY AND CULTURE OF THE BALATIPONÉ-UMUTINA PEOPLE
Monzilar, Edna
Saberes
Educação Indígena
Educação Escolar Indígena
Knowledge
Indigenous Education
Indigenous School Education
Conocimiento
Educación Indígena
Educación Escolar Indígena
title_short THE IMPORTANCE OF APPREHEND THE ENVIRONMENT THROUGH THE SPIRITUALITY AND CULTURE OF THE BALATIPONÉ-UMUTINA PEOPLE
title_full THE IMPORTANCE OF APPREHEND THE ENVIRONMENT THROUGH THE SPIRITUALITY AND CULTURE OF THE BALATIPONÉ-UMUTINA PEOPLE
title_fullStr THE IMPORTANCE OF APPREHEND THE ENVIRONMENT THROUGH THE SPIRITUALITY AND CULTURE OF THE BALATIPONÉ-UMUTINA PEOPLE
title_full_unstemmed THE IMPORTANCE OF APPREHEND THE ENVIRONMENT THROUGH THE SPIRITUALITY AND CULTURE OF THE BALATIPONÉ-UMUTINA PEOPLE
title_sort THE IMPORTANCE OF APPREHEND THE ENVIRONMENT THROUGH THE SPIRITUALITY AND CULTURE OF THE BALATIPONÉ-UMUTINA PEOPLE
author Monzilar, Edna
author_facet Monzilar, Edna
Antunes de Alcântara Ferreira, Waldinéia
author_role author
author2 Antunes de Alcântara Ferreira, Waldinéia
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Monzilar, Edna
Antunes de Alcântara Ferreira, Waldinéia
dc.subject.por.fl_str_mv Saberes
Educação Indígena
Educação Escolar Indígena
Knowledge
Indigenous Education
Indigenous School Education
Conocimiento
Educación Indígena
Educación Escolar Indígena
topic Saberes
Educação Indígena
Educação Escolar Indígena
Knowledge
Indigenous Education
Indigenous School Education
Conocimiento
Educación Indígena
Educación Escolar Indígena
description The tangible and intangible heritage of the environment in the Balatiponé-Umutina territory. The aim of this text is to present the Balatiponé-Umutina knowledge within the territory and the use of the environment in the constitution of cultural identity, approaching through indigenous education and cosmology, understandings of the Balatiponé universe and the possibilities of strengthening the place, the territory , based on the dialogue between indigenous education and indigenous school education. The articulations between indigenous education and indigenous school education are experienced in this pedagogical experience with basic education students at the Jula Paré Indigenous School, having as a guiding axis the narratives and the environment/territory/place Umutina.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-10-16
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
avaliado pelos pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/13214
10.18224/hab.v21i1.13214
url https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/13214
identifier_str_mv 10.18224/hab.v21i1.13214
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/13214/6387
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Edna Monzilar, Waldinéia Antunes de Alcântara Ferreira
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Edna Monzilar, Waldinéia Antunes de Alcântara Ferreira
http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Editora da Pontifícia Universidade Católica de Goiás
publisher.none.fl_str_mv Editora da Pontifícia Universidade Católica de Goiás
dc.source.none.fl_str_mv Revista Habitus - Journal of the Goiano Institute of Prehistory and Anthropology; Vol. 21 No. 1 (2023): Protagonismo Indígena: natureza, cultura e território; 9-19
Revista Habitus - Revista del Instituto Goiano de Prehistoria y Antropología; Vol. 21 Núm. 1 (2023): Protagonismo Indígena: natureza, cultura e território; 9-19
Revista Habitus - Revista do Instituto Goiano de Pré-História e Antropologia; v. 21 n. 1 (2023): Protagonismo Indígena: natureza, cultura e território; 9-19
1983-7798
10.18224/hab.v21.1.2023
reponame:Habitus
instname:Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)
instacron:PUC-GO
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)
instacron_str PUC-GO
institution PUC-GO
reponame_str Habitus
collection Habitus
repository.name.fl_str_mv Habitus - Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)
repository.mail.fl_str_mv habitus@pucgoias.edu.br||sibeli@pucgoias.edu.br|| felixpadua@gmail.com
_version_ 1798329549017055232