THE IMPORTANCE OF APPREHEND THE ENVIRONMENT THROUGH THE SPIRITUALITY AND CULTURE OF THE BALATIPONÉ-UMUTINA PEOPLE
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Habitus |
Texto Completo: | https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/13214 |
Resumo: | The tangible and intangible heritage of the environment in the Balatiponé-Umutina territory. The aim of this text is to present the Balatiponé-Umutina knowledge within the territory and the use of the environment in the constitution of cultural identity, approaching through indigenous education and cosmology, understandings of the Balatiponé universe and the possibilities of strengthening the place, the territory , based on the dialogue between indigenous education and indigenous school education. The articulations between indigenous education and indigenous school education are experienced in this pedagogical experience with basic education students at the Jula Paré Indigenous School, having as a guiding axis the narratives and the environment/territory/place Umutina. |
id |
PUC-GO-1_22c38a8792611985c3e60d778a664380 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.seer.pucgoias.edu.br:article/13214 |
network_acronym_str |
PUC-GO-1 |
network_name_str |
Habitus |
repository_id_str |
|
spelling |
THE IMPORTANCE OF APPREHEND THE ENVIRONMENT THROUGH THE SPIRITUALITY AND CULTURE OF THE BALATIPONÉ-UMUTINA PEOPLELA IMPORTANCIA DEL APRENDIZAJE DEL AMBIENTE A TRAVÉS DE LA ESPIRITUALIDAD Y LA CULTURA DEL PUEBLO BALATIPONÉ-UMUTINAA IMPORTÂNCIA DE APREENDER O MEIO AMBIENTE ATRAVÉS DA ESPIRITUALIDADE E CULTURA DO POVO BALATIPONÉ-UMUTINASaberesEducação IndígenaEducação Escolar IndígenaKnowledgeIndigenous EducationIndigenous School EducationConocimientoEducación IndígenaEducación Escolar IndígenaThe tangible and intangible heritage of the environment in the Balatiponé-Umutina territory. The aim of this text is to present the Balatiponé-Umutina knowledge within the territory and the use of the environment in the constitution of cultural identity, approaching through indigenous education and cosmology, understandings of the Balatiponé universe and the possibilities of strengthening the place, the territory , based on the dialogue between indigenous education and indigenous school education. The articulations between indigenous education and indigenous school education are experienced in this pedagogical experience with basic education students at the Jula Paré Indigenous School, having as a guiding axis the narratives and the environment/territory/place Umutina.Los bienes culturales materiales e inmateriales presentes en el ambiente del territorio Balatiponé-Umutina están compuestos por la espiritualidad del propio pueblo. El objetivo de este texto es presentar los saberes Balatiponé-Umutina en el territorio y el uso del medio ambiente en la constitución de la identidad cultural, acercándose a través de la educación y la cosmología indígena, las comprensiones del universo Balatiponé y las posibilidades de fortalecimiento del lugar, el territorio, a partir del diálogo entre la educación indígena y la educación escolar indígena. El texto presenta una discusión compleja con sentimientos construida a partir de las narrativas de estudiantes de educación básica sobre los saberes presentes en el territorio de Umutina y también las discusiones sobre lo que entendemos y vemos sobre el patrimonio y los bienes materiales e inmateriales que se entrelazan en el medio ambiente en el territorio de Umutina. De esta forma, se abordan las articulaciones entre la educación indígena y la educación escolar indígena vividas en una experiencia pedagógica con estudiantes de educación básica de la Escuela Indígena Jula Paré, teniendo como eje rector las narrativas y el ambiente/territorio/lugar Umutina. Se observa que el conocimiento está conectado a nuestra espiritualidad, sin poder separar lo material y lo inmaterial, ya que están juntos, son simultáneos.Os bens culturais materiais e imateriais presente no meio ambiente no território Balatiponé-Umutina são compostos pela espiritualidade do próprio povo. Tem-se como objetivo neste texto apresentar os saberes Balatiponé-Umutina dentro do território e o uso do meio ambiente na constituição identitária cultural, abordando pela educação indígena e pela cosmologia, as compreensões do universo Balatiponé e as possibilidades de fortalecimento do lugar, do território, a partir do diálogo da educação indígena com a educação escolar indígena. Apresenta-se no texto uma discussão complexa e com sentimentos constituídos a partir das narrativas dos estudantes da educação básica sobre os saberes presentes no território Umutina e também as discussões acerca do que entendemos e vemos sobre o patrimônio e os bens materiais e imateriais que se entrelaçam no meio ambiente no território Umutina. Assim, aborda-se as articulações entre educação indígena e educação escolar indígena experienciadas em vivência pedagógica junto aos alunos da educação básica da Escola Indígena Jula Paré, tendo como eixo condutor as narrativas e o meio ambiente/território/lugar Umutina. Observa-se que os saberes estão conectados à nossa espiritualidade, sem podermos separar o que é material e o que é imaterial, uma vez que estão juntos, são simultâneosEditora da Pontifícia Universidade Católica de Goiás2023-10-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/1321410.18224/hab.v21i1.13214Revista Habitus - Journal of the Goiano Institute of Prehistory and Anthropology; Vol. 21 No. 1 (2023): Protagonismo Indígena: natureza, cultura e território; 9-19Revista Habitus - Revista del Instituto Goiano de Prehistoria y Antropología; Vol. 21 Núm. 1 (2023): Protagonismo Indígena: natureza, cultura e território; 9-19Revista Habitus - Revista do Instituto Goiano de Pré-História e Antropologia; v. 21 n. 1 (2023): Protagonismo Indígena: natureza, cultura e território; 9-191983-779810.18224/hab.v21.1.2023reponame:Habitusinstname:Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)instacron:PUC-GOporhttps://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/13214/6387Copyright (c) 2023 Edna Monzilar, Waldinéia Antunes de Alcântara Ferreirahttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessMonzilar, EdnaAntunes de Alcântara Ferreira, Waldinéia2023-10-26T13:44:47Zoai:ojs2.seer.pucgoias.edu.br:article/13214Revistahttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/indexPRIhttps://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/oaihabitus@pucgoias.edu.br||sibeli@pucgoias.edu.br|| felixpadua@gmail.com1983-77981678-6475opendoar:2023-10-26T13:44:47Habitus - Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE IMPORTANCE OF APPREHEND THE ENVIRONMENT THROUGH THE SPIRITUALITY AND CULTURE OF THE BALATIPONÉ-UMUTINA PEOPLE LA IMPORTANCIA DEL APRENDIZAJE DEL AMBIENTE A TRAVÉS DE LA ESPIRITUALIDAD Y LA CULTURA DEL PUEBLO BALATIPONÉ-UMUTINA A IMPORTÂNCIA DE APREENDER O MEIO AMBIENTE ATRAVÉS DA ESPIRITUALIDADE E CULTURA DO POVO BALATIPONÉ-UMUTINA |
title |
THE IMPORTANCE OF APPREHEND THE ENVIRONMENT THROUGH THE SPIRITUALITY AND CULTURE OF THE BALATIPONÉ-UMUTINA PEOPLE |
spellingShingle |
THE IMPORTANCE OF APPREHEND THE ENVIRONMENT THROUGH THE SPIRITUALITY AND CULTURE OF THE BALATIPONÉ-UMUTINA PEOPLE Monzilar, Edna Saberes Educação Indígena Educação Escolar Indígena Knowledge Indigenous Education Indigenous School Education Conocimiento Educación Indígena Educación Escolar Indígena |
title_short |
THE IMPORTANCE OF APPREHEND THE ENVIRONMENT THROUGH THE SPIRITUALITY AND CULTURE OF THE BALATIPONÉ-UMUTINA PEOPLE |
title_full |
THE IMPORTANCE OF APPREHEND THE ENVIRONMENT THROUGH THE SPIRITUALITY AND CULTURE OF THE BALATIPONÉ-UMUTINA PEOPLE |
title_fullStr |
THE IMPORTANCE OF APPREHEND THE ENVIRONMENT THROUGH THE SPIRITUALITY AND CULTURE OF THE BALATIPONÉ-UMUTINA PEOPLE |
title_full_unstemmed |
THE IMPORTANCE OF APPREHEND THE ENVIRONMENT THROUGH THE SPIRITUALITY AND CULTURE OF THE BALATIPONÉ-UMUTINA PEOPLE |
title_sort |
THE IMPORTANCE OF APPREHEND THE ENVIRONMENT THROUGH THE SPIRITUALITY AND CULTURE OF THE BALATIPONÉ-UMUTINA PEOPLE |
author |
Monzilar, Edna |
author_facet |
Monzilar, Edna Antunes de Alcântara Ferreira, Waldinéia |
author_role |
author |
author2 |
Antunes de Alcântara Ferreira, Waldinéia |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Monzilar, Edna Antunes de Alcântara Ferreira, Waldinéia |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Saberes Educação Indígena Educação Escolar Indígena Knowledge Indigenous Education Indigenous School Education Conocimiento Educación Indígena Educación Escolar Indígena |
topic |
Saberes Educação Indígena Educação Escolar Indígena Knowledge Indigenous Education Indigenous School Education Conocimiento Educación Indígena Educación Escolar Indígena |
description |
The tangible and intangible heritage of the environment in the Balatiponé-Umutina territory. The aim of this text is to present the Balatiponé-Umutina knowledge within the territory and the use of the environment in the constitution of cultural identity, approaching through indigenous education and cosmology, understandings of the Balatiponé universe and the possibilities of strengthening the place, the territory , based on the dialogue between indigenous education and indigenous school education. The articulations between indigenous education and indigenous school education are experienced in this pedagogical experience with basic education students at the Jula Paré Indigenous School, having as a guiding axis the narratives and the environment/territory/place Umutina. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/13214 10.18224/hab.v21i1.13214 |
url |
https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/13214 |
identifier_str_mv |
10.18224/hab.v21i1.13214 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/13214/6387 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Edna Monzilar, Waldinéia Antunes de Alcântara Ferreira http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Edna Monzilar, Waldinéia Antunes de Alcântara Ferreira http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Pontifícia Universidade Católica de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Pontifícia Universidade Católica de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Habitus - Journal of the Goiano Institute of Prehistory and Anthropology; Vol. 21 No. 1 (2023): Protagonismo Indígena: natureza, cultura e território; 9-19 Revista Habitus - Revista del Instituto Goiano de Prehistoria y Antropología; Vol. 21 Núm. 1 (2023): Protagonismo Indígena: natureza, cultura e território; 9-19 Revista Habitus - Revista do Instituto Goiano de Pré-História e Antropologia; v. 21 n. 1 (2023): Protagonismo Indígena: natureza, cultura e território; 9-19 1983-7798 10.18224/hab.v21.1.2023 reponame:Habitus instname:Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO) instacron:PUC-GO |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO) |
instacron_str |
PUC-GO |
institution |
PUC-GO |
reponame_str |
Habitus |
collection |
Habitus |
repository.name.fl_str_mv |
Habitus - Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO) |
repository.mail.fl_str_mv |
habitus@pucgoias.edu.br||sibeli@pucgoias.edu.br|| felixpadua@gmail.com |
_version_ |
1798329549017055232 |