THE LUDIC AND INTERCULTURALITY FOR INCLUSION: AN ETHNOGRAPHY WITH WARAO INDIGENOUS PEOPLE AT THE BELÉM-PA
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Habitus |
Texto Completo: | https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/13203 |
Resumo: | This study aims to analyze the ludic practices present in the Warao indigenous culture as a channel to stimulate interculturality in the constitution of possible pedagogical paths that lead to the inclusion of Venezuelan indigenous children of the Warao ethnicity, in the school and in the community in which they live. Therefore, na ethnographic research was carried out at the Professor Pedro Demo Municipal School and at the Warao - Prosperidade Community, bothlocated in the Outeiro district in Belém-Pa. The influence of ludic was verified as na important language that can promote understanding, respect and intercultural values in the perspective of the inclusion of Warao children. |
id |
PUC-GO-1_8d696671e7ade6b57ee4fd199d646ba1 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.seer.pucgoias.edu.br:article/13203 |
network_acronym_str |
PUC-GO-1 |
network_name_str |
Habitus |
repository_id_str |
|
spelling |
THE LUDIC AND INTERCULTURALITY FOR INCLUSION: AN ETHNOGRAPHY WITH WARAO INDIGENOUS PEOPLE AT THE BELÉM-PAEL LÚDICO Y LA INTERCULTURALIDAD PARA LA INCLUSIÓN: UNA ETNOGRAFÍA JUNTO A INDÍGENAS WARAO EN BELÉM-PAO LÚDICO E A INTERCULTURALIDADE PARA A INCLUSÃO: UMA ETNOGRAFIA JUNTO A INDÍGENAS WARAO EM BELÉM-PAIndígenas Warao. Lúdico. Interculturalidade.Inclusão.Indígenas Warao. Lúdico. Interculturalidad. Inclusión.Warao indigenous people. Ludic. Interculturality. Inclusion.This study aims to analyze the ludic practices present in the Warao indigenous culture as a channel to stimulate interculturality in the constitution of possible pedagogical paths that lead to the inclusion of Venezuelan indigenous children of the Warao ethnicity, in the school and in the community in which they live. Therefore, na ethnographic research was carried out at the Professor Pedro Demo Municipal School and at the Warao - Prosperidade Community, bothlocated in the Outeiro district in Belém-Pa. The influence of ludic was verified as na important language that can promote understanding, respect and intercultural values in the perspective of the inclusion of Warao children.Este estudio tiene por objetivo analizar las prácticas lúdicas presentes en la cultura indígena Warao como un canal de estímulo a la interculturalidad en la constitución de posibles caminos pedagógicos que lleven a la inclusión de niños indígenas venezolanos de la etnia Warao, en la escuela y en la comunidad en la que viven. Para ello, se realizó una investigación etnográfica en la Escuela Municipal Profesor Pedro Demo y en la Comunidad Warao - Prosperidade, ambas ubicadas en el distrito de Outeiro en Belém-PA. Se verificó la influencia del lúdico como un lenguaje importante que puede promover comprensión, respeto y valores interculturales en la perspectiva de la inclusión de niños Warao.Este estudo tem por objetivo analisar as práticas lúdicas presentes na cultura indígena Warao como um canal de estímulo a interculturalidade na constituição de possíveis caminhos pedagógicos que levem a inclusão de crianças indígenas venezuelanas da etnia Warao, na escola e na comunidade em que vivem. Para tanto, foi realizada uma pesquisa etnográfica na Escola Municipal Professor Pedro Demo e na Comunidade Warao - Prosperidade, ambas localizadas no distrito de Outeiro em Belém-PA. Verificou-se a influência do lúdico como uma linguagem importante que pode promover compreensão, respeito e valores interculturais na perspectiva da inclusão de crianças Warao.Editora da Pontifícia Universidade Católica de Goiás2023-10-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionavaliado pelos paresapplication/pdfhttps://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/1320310.18224/hab.v21i1.13203Revista Habitus - Journal of the Goiano Institute of Prehistory and Anthropology; Vol. 21 No. 1 (2023): Protagonismo Indígena: natureza, cultura e território; 112-124Revista Habitus - Revista del Instituto Goiano de Prehistoria y Antropología; Vol. 21 Núm. 1 (2023): Protagonismo Indígena: natureza, cultura e território; 112-124Revista Habitus - Revista do Instituto Goiano de Pré-História e Antropologia; v. 21 n. 1 (2023): Protagonismo Indígena: natureza, cultura e território; 112-1241983-779810.18224/hab.v21.1.2023reponame:Habitusinstname:Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)instacron:PUC-GOporhttps://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/13203/6396Copyright (c) 2023 Karem Rafaela Rocha Ribeiro, Lucília da Silva Matos, Welington da Costa Pinheirohttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRocha Ribeiro, Karem Rafaelada Silva Matos, Lucíliada Costa Pinheiro, Welington2023-10-26T13:44:47Zoai:ojs2.seer.pucgoias.edu.br:article/13203Revistahttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/indexPRIhttps://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/oaihabitus@pucgoias.edu.br||sibeli@pucgoias.edu.br|| felixpadua@gmail.com1983-77981678-6475opendoar:2023-10-26T13:44:47Habitus - Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
THE LUDIC AND INTERCULTURALITY FOR INCLUSION: AN ETHNOGRAPHY WITH WARAO INDIGENOUS PEOPLE AT THE BELÉM-PA EL LÚDICO Y LA INTERCULTURALIDAD PARA LA INCLUSIÓN: UNA ETNOGRAFÍA JUNTO A INDÍGENAS WARAO EN BELÉM-PA O LÚDICO E A INTERCULTURALIDADE PARA A INCLUSÃO: UMA ETNOGRAFIA JUNTO A INDÍGENAS WARAO EM BELÉM-PA |
title |
THE LUDIC AND INTERCULTURALITY FOR INCLUSION: AN ETHNOGRAPHY WITH WARAO INDIGENOUS PEOPLE AT THE BELÉM-PA |
spellingShingle |
THE LUDIC AND INTERCULTURALITY FOR INCLUSION: AN ETHNOGRAPHY WITH WARAO INDIGENOUS PEOPLE AT THE BELÉM-PA Rocha Ribeiro, Karem Rafaela Indígenas Warao. Lúdico. Interculturalidade. Inclusão. Indígenas Warao. Lúdico. Interculturalidad. Inclusión. Warao indigenous people. Ludic. Interculturality. Inclusion. |
title_short |
THE LUDIC AND INTERCULTURALITY FOR INCLUSION: AN ETHNOGRAPHY WITH WARAO INDIGENOUS PEOPLE AT THE BELÉM-PA |
title_full |
THE LUDIC AND INTERCULTURALITY FOR INCLUSION: AN ETHNOGRAPHY WITH WARAO INDIGENOUS PEOPLE AT THE BELÉM-PA |
title_fullStr |
THE LUDIC AND INTERCULTURALITY FOR INCLUSION: AN ETHNOGRAPHY WITH WARAO INDIGENOUS PEOPLE AT THE BELÉM-PA |
title_full_unstemmed |
THE LUDIC AND INTERCULTURALITY FOR INCLUSION: AN ETHNOGRAPHY WITH WARAO INDIGENOUS PEOPLE AT THE BELÉM-PA |
title_sort |
THE LUDIC AND INTERCULTURALITY FOR INCLUSION: AN ETHNOGRAPHY WITH WARAO INDIGENOUS PEOPLE AT THE BELÉM-PA |
author |
Rocha Ribeiro, Karem Rafaela |
author_facet |
Rocha Ribeiro, Karem Rafaela da Silva Matos, Lucília da Costa Pinheiro, Welington |
author_role |
author |
author2 |
da Silva Matos, Lucília da Costa Pinheiro, Welington |
author2_role |
author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Rocha Ribeiro, Karem Rafaela da Silva Matos, Lucília da Costa Pinheiro, Welington |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Indígenas Warao. Lúdico. Interculturalidade. Inclusão. Indígenas Warao. Lúdico. Interculturalidad. Inclusión. Warao indigenous people. Ludic. Interculturality. Inclusion. |
topic |
Indígenas Warao. Lúdico. Interculturalidade. Inclusão. Indígenas Warao. Lúdico. Interculturalidad. Inclusión. Warao indigenous people. Ludic. Interculturality. Inclusion. |
description |
This study aims to analyze the ludic practices present in the Warao indigenous culture as a channel to stimulate interculturality in the constitution of possible pedagogical paths that lead to the inclusion of Venezuelan indigenous children of the Warao ethnicity, in the school and in the community in which they live. Therefore, na ethnographic research was carried out at the Professor Pedro Demo Municipal School and at the Warao - Prosperidade Community, bothlocated in the Outeiro district in Belém-Pa. The influence of ludic was verified as na important language that can promote understanding, respect and intercultural values in the perspective of the inclusion of Warao children. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-10-16 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion avaliado pelos pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/13203 10.18224/hab.v21i1.13203 |
url |
https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/13203 |
identifier_str_mv |
10.18224/hab.v21i1.13203 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://seer.pucgoias.edu.br/index.php/habitus/article/view/13203/6396 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Karem Rafaela Rocha Ribeiro, Lucília da Silva Matos, Welington da Costa Pinheiro http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Karem Rafaela Rocha Ribeiro, Lucília da Silva Matos, Welington da Costa Pinheiro http://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Pontifícia Universidade Católica de Goiás |
publisher.none.fl_str_mv |
Editora da Pontifícia Universidade Católica de Goiás |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Habitus - Journal of the Goiano Institute of Prehistory and Anthropology; Vol. 21 No. 1 (2023): Protagonismo Indígena: natureza, cultura e território; 112-124 Revista Habitus - Revista del Instituto Goiano de Prehistoria y Antropología; Vol. 21 Núm. 1 (2023): Protagonismo Indígena: natureza, cultura e território; 112-124 Revista Habitus - Revista do Instituto Goiano de Pré-História e Antropologia; v. 21 n. 1 (2023): Protagonismo Indígena: natureza, cultura e território; 112-124 1983-7798 10.18224/hab.v21.1.2023 reponame:Habitus instname:Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO) instacron:PUC-GO |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO) |
instacron_str |
PUC-GO |
institution |
PUC-GO |
reponame_str |
Habitus |
collection |
Habitus |
repository.name.fl_str_mv |
Habitus - Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO) |
repository.mail.fl_str_mv |
habitus@pucgoias.edu.br||sibeli@pucgoias.edu.br|| felixpadua@gmail.com |
_version_ |
1798329549011812352 |