The Pedagogical Project for the Undergraduate Program on Nutrition at the Nutrition School, Universidade Federal da Bahia, Brazil: A proposal in-the-making

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Amparo da Silva SANTOS, Ligia
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Monteiro da SILVA, Maria da Conceição, Martins SANTOS, Joselina, Pacheco ASSUNÇÃO, Marilena, PORTELA, Mônica Leila, Dantas SOARES, Micheli, da Purificação Nazaré ARAÚJO, Maria, Queirós SANTOS, Adenilda, Lima MELO, Adriana, Moreira NASCIMENTO, Leise
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista de Nutrição
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/nutricao/article/view/9814
Resumo: The pedagogical project principles are based on eight educational issues: professional profile, competency,educational strategies, topic issues, curriculum organization, learning assessment system and course evaluation.The fundamental aim of these issues is the integration of knowledge(s), in order to overcome dichotomiessuch as those of the biological versus the social, the theory versus practice, the basic cycle versus the professional, and the individual approach versus the collective and the multiprofessional practices. The searches for curricular flexibility and methodological innovation imply a new way of learning which is based on the autonomy and independence of the students. Incorporated in the project, as its central elements, are the scientific and pedagogical training of teachers and the course evaluation process. The proposal intends to socialize the discussion, thus contributing to improve the education of nutrition professionals in Brazil.
id PUC_CAMP-2_868b252f8bdda5de8bdefbe8e3e8d68a
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/9814
network_acronym_str PUC_CAMP-2
network_name_str Revista de Nutrição
repository_id_str
spelling The Pedagogical Project for the Undergraduate Program on Nutrition at the Nutrition School, Universidade Federal da Bahia, Brazil: A proposal in-the-makingProjeto pedagógico do programa de graduação em Nutrição da Escola de Nutrição da Universidade Federal da Bahia: uma proposta em construçãocurriculumeducationnutrition educationnutricionistpedagogical projectcurrículoeducaçãoensino de nutriçãonutricionistaprojeto pedagógicoThe pedagogical project principles are based on eight educational issues: professional profile, competency,educational strategies, topic issues, curriculum organization, learning assessment system and course evaluation.The fundamental aim of these issues is the integration of knowledge(s), in order to overcome dichotomiessuch as those of the biological versus the social, the theory versus practice, the basic cycle versus the professional, and the individual approach versus the collective and the multiprofessional practices. The searches for curricular flexibility and methodological innovation imply a new way of learning which is based on the autonomy and independence of the students. Incorporated in the project, as its central elements, are the scientific and pedagogical training of teachers and the course evaluation process. The proposal intends to socialize the discussion, thus contributing to improve the education of nutrition professionals in Brazil.Esse projeto pedagógico fundamenta-se em princípios que estão vinculados a oito eixos educacionais, a saber: perfil profissional, competências, objetivos educacionais, eixos temáticos, organização curricular, estratégias educacionais, sistema de avaliação da aprendizagem e processo de acompanhamento e avaliação do curso. Esses eixos educacionais baseiam-se na prática multiprofissional, bem como na integração do conhecimento, visando à superação das dicotomias: biológico versus social, teoria versus prática, ciclo básico versus ciclo profissional e abordagem individual versus abordagem coletiva. A busca da flexibilização curricular e a utilização de metodologias inovadoras, que visam a uma nova forma de aprender, pautadas na autonomia e independência do aluno, são também elementos centrais do projeto. Para tanto, o aprimoramento científico-pedagógico do corpo docente e o processo de avaliação - tanto do curso, quanto dos alunos - também são incorporados ao projeto. Pretende-se socializar esta discussão com vistas a contribuir para o aprimoramento da formação do nutricionista no Brasil.Núcleo de Editoração – PUC-Campinas2023-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/nutricao/article/view/9814Brazilian Journal of Nutrition; Vol. 18 No. 1 (2005): Revista de NutriçãoRevista de Nutrição; Vol. 18 Núm. 1 (2005): Revista de NutriçãoRevista de Nutrição; v. 18 n. 1 (2005): Revista de Nutrição1678-9865reponame:Revista de Nutriçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/nutricao/article/view/9814/7153Copyright (c) 2023 Ligia Amparo da Silva SANTOS, Maria da Conceição Monteiro da SILVA, Joselina Martins SANTOS, Marilena Pacheco ASSUNÇÃO, Mônica Leila PORTELA, Micheli Dantas SOARES, Maria da Purificação Nazaré ARAÚJO, Adenilda Queirós SANTOS, Adriana Lima MELO, Leise Moreira NASCIMENTOhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAmparo da Silva SANTOS, Ligia Monteiro da SILVA, Maria da Conceição Martins SANTOS, Joselina Pacheco ASSUNÇÃO, Marilena PORTELA, Mônica Leila Dantas SOARES, Micheli da Purificação Nazaré ARAÚJO, MariaQueirós SANTOS, Adenilda Lima MELO, Adriana Moreira NASCIMENTO, Leise 2023-09-20T19:06:27Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/9814Revistahttp://www.scielo.br/rnPRIhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/nutricao/oai||sbi.submissionrn@puc-campinas.edu.br1678-98651415-5273opendoar:2023-09-20T19:06:27Revista de Nutrição - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv The Pedagogical Project for the Undergraduate Program on Nutrition at the Nutrition School, Universidade Federal da Bahia, Brazil: A proposal in-the-making
Projeto pedagógico do programa de graduação em Nutrição da Escola de Nutrição da Universidade Federal da Bahia: uma proposta em construção
title The Pedagogical Project for the Undergraduate Program on Nutrition at the Nutrition School, Universidade Federal da Bahia, Brazil: A proposal in-the-making
spellingShingle The Pedagogical Project for the Undergraduate Program on Nutrition at the Nutrition School, Universidade Federal da Bahia, Brazil: A proposal in-the-making
Amparo da Silva SANTOS, Ligia
curriculum
education
nutrition education
nutricionist
pedagogical project
currículo
educação
ensino de nutrição
nutricionista
projeto pedagógico
title_short The Pedagogical Project for the Undergraduate Program on Nutrition at the Nutrition School, Universidade Federal da Bahia, Brazil: A proposal in-the-making
title_full The Pedagogical Project for the Undergraduate Program on Nutrition at the Nutrition School, Universidade Federal da Bahia, Brazil: A proposal in-the-making
title_fullStr The Pedagogical Project for the Undergraduate Program on Nutrition at the Nutrition School, Universidade Federal da Bahia, Brazil: A proposal in-the-making
title_full_unstemmed The Pedagogical Project for the Undergraduate Program on Nutrition at the Nutrition School, Universidade Federal da Bahia, Brazil: A proposal in-the-making
title_sort The Pedagogical Project for the Undergraduate Program on Nutrition at the Nutrition School, Universidade Federal da Bahia, Brazil: A proposal in-the-making
author Amparo da Silva SANTOS, Ligia
author_facet Amparo da Silva SANTOS, Ligia
Monteiro da SILVA, Maria da Conceição
Martins SANTOS, Joselina
Pacheco ASSUNÇÃO, Marilena
PORTELA, Mônica Leila
Dantas SOARES, Micheli
da Purificação Nazaré ARAÚJO, Maria
Queirós SANTOS, Adenilda
Lima MELO, Adriana
Moreira NASCIMENTO, Leise
author_role author
author2 Monteiro da SILVA, Maria da Conceição
Martins SANTOS, Joselina
Pacheco ASSUNÇÃO, Marilena
PORTELA, Mônica Leila
Dantas SOARES, Micheli
da Purificação Nazaré ARAÚJO, Maria
Queirós SANTOS, Adenilda
Lima MELO, Adriana
Moreira NASCIMENTO, Leise
author2_role author
author
author
author
author
author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv Amparo da Silva SANTOS, Ligia
Monteiro da SILVA, Maria da Conceição
Martins SANTOS, Joselina
Pacheco ASSUNÇÃO, Marilena
PORTELA, Mônica Leila
Dantas SOARES, Micheli
da Purificação Nazaré ARAÚJO, Maria
Queirós SANTOS, Adenilda
Lima MELO, Adriana
Moreira NASCIMENTO, Leise
dc.subject.por.fl_str_mv curriculum
education
nutrition education
nutricionist
pedagogical project
currículo
educação
ensino de nutrição
nutricionista
projeto pedagógico
topic curriculum
education
nutrition education
nutricionist
pedagogical project
currículo
educação
ensino de nutrição
nutricionista
projeto pedagógico
description The pedagogical project principles are based on eight educational issues: professional profile, competency,educational strategies, topic issues, curriculum organization, learning assessment system and course evaluation.The fundamental aim of these issues is the integration of knowledge(s), in order to overcome dichotomiessuch as those of the biological versus the social, the theory versus practice, the basic cycle versus the professional, and the individual approach versus the collective and the multiprofessional practices. The searches for curricular flexibility and methodological innovation imply a new way of learning which is based on the autonomy and independence of the students. Incorporated in the project, as its central elements, are the scientific and pedagogical training of teachers and the course evaluation process. The proposal intends to socialize the discussion, thus contributing to improve the education of nutrition professionals in Brazil.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-09-20
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/nutricao/article/view/9814
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/nutricao/article/view/9814
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/nutricao/article/view/9814/7153
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração – PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração – PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Brazilian Journal of Nutrition; Vol. 18 No. 1 (2005): Revista de Nutrição
Revista de Nutrição; Vol. 18 Núm. 1 (2005): Revista de Nutrição
Revista de Nutrição; v. 18 n. 1 (2005): Revista de Nutrição
1678-9865
reponame:Revista de Nutrição
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Revista de Nutrição
collection Revista de Nutrição
repository.name.fl_str_mv Revista de Nutrição - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv ||sbi.submissionrn@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799126075635138560