The Pedagogical Project for the Undergraduate Program on Nutrition at the Nutrition School, Universidade Federal da Bahia, Brazil: A proposal in-the-making
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | , , , , , , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista de Nutrição |
Texto Completo: | https://periodicos.puc-campinas.edu.br/nutricao/article/view/9814 |
Resumo: | The pedagogical project principles are based on eight educational issues: professional profile, competency,educational strategies, topic issues, curriculum organization, learning assessment system and course evaluation.The fundamental aim of these issues is the integration of knowledge(s), in order to overcome dichotomiessuch as those of the biological versus the social, the theory versus practice, the basic cycle versus the professional, and the individual approach versus the collective and the multiprofessional practices. The searches for curricular flexibility and methodological innovation imply a new way of learning which is based on the autonomy and independence of the students. Incorporated in the project, as its central elements, are the scientific and pedagogical training of teachers and the course evaluation process. The proposal intends to socialize the discussion, thus contributing to improve the education of nutrition professionals in Brazil. |
id |
PUC_CAMP-2_868b252f8bdda5de8bdefbe8e3e8d68a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/9814 |
network_acronym_str |
PUC_CAMP-2 |
network_name_str |
Revista de Nutrição |
repository_id_str |
|
spelling |
The Pedagogical Project for the Undergraduate Program on Nutrition at the Nutrition School, Universidade Federal da Bahia, Brazil: A proposal in-the-makingProjeto pedagógico do programa de graduação em Nutrição da Escola de Nutrição da Universidade Federal da Bahia: uma proposta em construçãocurriculumeducationnutrition educationnutricionistpedagogical projectcurrículoeducaçãoensino de nutriçãonutricionistaprojeto pedagógicoThe pedagogical project principles are based on eight educational issues: professional profile, competency,educational strategies, topic issues, curriculum organization, learning assessment system and course evaluation.The fundamental aim of these issues is the integration of knowledge(s), in order to overcome dichotomiessuch as those of the biological versus the social, the theory versus practice, the basic cycle versus the professional, and the individual approach versus the collective and the multiprofessional practices. The searches for curricular flexibility and methodological innovation imply a new way of learning which is based on the autonomy and independence of the students. Incorporated in the project, as its central elements, are the scientific and pedagogical training of teachers and the course evaluation process. The proposal intends to socialize the discussion, thus contributing to improve the education of nutrition professionals in Brazil.Esse projeto pedagógico fundamenta-se em princípios que estão vinculados a oito eixos educacionais, a saber: perfil profissional, competências, objetivos educacionais, eixos temáticos, organização curricular, estratégias educacionais, sistema de avaliação da aprendizagem e processo de acompanhamento e avaliação do curso. Esses eixos educacionais baseiam-se na prática multiprofissional, bem como na integração do conhecimento, visando à superação das dicotomias: biológico versus social, teoria versus prática, ciclo básico versus ciclo profissional e abordagem individual versus abordagem coletiva. A busca da flexibilização curricular e a utilização de metodologias inovadoras, que visam a uma nova forma de aprender, pautadas na autonomia e independência do aluno, são também elementos centrais do projeto. Para tanto, o aprimoramento científico-pedagógico do corpo docente e o processo de avaliação - tanto do curso, quanto dos alunos - também são incorporados ao projeto. Pretende-se socializar esta discussão com vistas a contribuir para o aprimoramento da formação do nutricionista no Brasil.Núcleo de Editoração – PUC-Campinas2023-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/nutricao/article/view/9814Brazilian Journal of Nutrition; Vol. 18 No. 1 (2005): Revista de NutriçãoRevista de Nutrição; Vol. 18 Núm. 1 (2005): Revista de NutriçãoRevista de Nutrição; v. 18 n. 1 (2005): Revista de Nutrição1678-9865reponame:Revista de Nutriçãoinstname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/nutricao/article/view/9814/7153Copyright (c) 2023 Ligia Amparo da Silva SANTOS, Maria da Conceição Monteiro da SILVA, Joselina Martins SANTOS, Marilena Pacheco ASSUNÇÃO, Mônica Leila PORTELA, Micheli Dantas SOARES, Maria da Purificação Nazaré ARAÚJO, Adenilda Queirós SANTOS, Adriana Lima MELO, Leise Moreira NASCIMENTOhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessAmparo da Silva SANTOS, Ligia Monteiro da SILVA, Maria da Conceição Martins SANTOS, Joselina Pacheco ASSUNÇÃO, Marilena PORTELA, Mônica Leila Dantas SOARES, Micheli da Purificação Nazaré ARAÚJO, MariaQueirós SANTOS, Adenilda Lima MELO, Adriana Moreira NASCIMENTO, Leise 2023-09-20T19:06:27Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/9814Revistahttp://www.scielo.br/rnPRIhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/nutricao/oai||sbi.submissionrn@puc-campinas.edu.br1678-98651415-5273opendoar:2023-09-20T19:06:27Revista de Nutrição - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
The Pedagogical Project for the Undergraduate Program on Nutrition at the Nutrition School, Universidade Federal da Bahia, Brazil: A proposal in-the-making Projeto pedagógico do programa de graduação em Nutrição da Escola de Nutrição da Universidade Federal da Bahia: uma proposta em construção |
title |
The Pedagogical Project for the Undergraduate Program on Nutrition at the Nutrition School, Universidade Federal da Bahia, Brazil: A proposal in-the-making |
spellingShingle |
The Pedagogical Project for the Undergraduate Program on Nutrition at the Nutrition School, Universidade Federal da Bahia, Brazil: A proposal in-the-making Amparo da Silva SANTOS, Ligia curriculum education nutrition education nutricionist pedagogical project currículo educação ensino de nutrição nutricionista projeto pedagógico |
title_short |
The Pedagogical Project for the Undergraduate Program on Nutrition at the Nutrition School, Universidade Federal da Bahia, Brazil: A proposal in-the-making |
title_full |
The Pedagogical Project for the Undergraduate Program on Nutrition at the Nutrition School, Universidade Federal da Bahia, Brazil: A proposal in-the-making |
title_fullStr |
The Pedagogical Project for the Undergraduate Program on Nutrition at the Nutrition School, Universidade Federal da Bahia, Brazil: A proposal in-the-making |
title_full_unstemmed |
The Pedagogical Project for the Undergraduate Program on Nutrition at the Nutrition School, Universidade Federal da Bahia, Brazil: A proposal in-the-making |
title_sort |
The Pedagogical Project for the Undergraduate Program on Nutrition at the Nutrition School, Universidade Federal da Bahia, Brazil: A proposal in-the-making |
author |
Amparo da Silva SANTOS, Ligia |
author_facet |
Amparo da Silva SANTOS, Ligia Monteiro da SILVA, Maria da Conceição Martins SANTOS, Joselina Pacheco ASSUNÇÃO, Marilena PORTELA, Mônica Leila Dantas SOARES, Micheli da Purificação Nazaré ARAÚJO, Maria Queirós SANTOS, Adenilda Lima MELO, Adriana Moreira NASCIMENTO, Leise |
author_role |
author |
author2 |
Monteiro da SILVA, Maria da Conceição Martins SANTOS, Joselina Pacheco ASSUNÇÃO, Marilena PORTELA, Mônica Leila Dantas SOARES, Micheli da Purificação Nazaré ARAÚJO, Maria Queirós SANTOS, Adenilda Lima MELO, Adriana Moreira NASCIMENTO, Leise |
author2_role |
author author author author author author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Amparo da Silva SANTOS, Ligia Monteiro da SILVA, Maria da Conceição Martins SANTOS, Joselina Pacheco ASSUNÇÃO, Marilena PORTELA, Mônica Leila Dantas SOARES, Micheli da Purificação Nazaré ARAÚJO, Maria Queirós SANTOS, Adenilda Lima MELO, Adriana Moreira NASCIMENTO, Leise |
dc.subject.por.fl_str_mv |
curriculum education nutrition education nutricionist pedagogical project currículo educação ensino de nutrição nutricionista projeto pedagógico |
topic |
curriculum education nutrition education nutricionist pedagogical project currículo educação ensino de nutrição nutricionista projeto pedagógico |
description |
The pedagogical project principles are based on eight educational issues: professional profile, competency,educational strategies, topic issues, curriculum organization, learning assessment system and course evaluation.The fundamental aim of these issues is the integration of knowledge(s), in order to overcome dichotomiessuch as those of the biological versus the social, the theory versus practice, the basic cycle versus the professional, and the individual approach versus the collective and the multiprofessional practices. The searches for curricular flexibility and methodological innovation imply a new way of learning which is based on the autonomy and independence of the students. Incorporated in the project, as its central elements, are the scientific and pedagogical training of teachers and the course evaluation process. The proposal intends to socialize the discussion, thus contributing to improve the education of nutrition professionals in Brazil. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-09-20 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/nutricao/article/view/9814 |
url |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/nutricao/article/view/9814 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/nutricao/article/view/9814/7153 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração – PUC-Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração – PUC-Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Brazilian Journal of Nutrition; Vol. 18 No. 1 (2005): Revista de Nutrição Revista de Nutrição; Vol. 18 Núm. 1 (2005): Revista de Nutrição Revista de Nutrição; v. 18 n. 1 (2005): Revista de Nutrição 1678-9865 reponame:Revista de Nutrição instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) instacron:PUC_CAMP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
instacron_str |
PUC_CAMP |
institution |
PUC_CAMP |
reponame_str |
Revista de Nutrição |
collection |
Revista de Nutrição |
repository.name.fl_str_mv |
Revista de Nutrição - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
repository.mail.fl_str_mv |
||sbi.submissionrn@puc-campinas.edu.br |
_version_ |
1799126075635138560 |