Intelligence and social competence in university adaptation

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SOARES, Adriana Benevides
Data de Publicação: 2013
Outros Autores: FRANCISCHETTO, Vanuza, PEÇANHA, Adriana Penha da Costa Lima, MIRANDA, Jacqueline Maia de, DUTRA, Betânia Marques da Silva
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Estudos de Psicologia (Campinas)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8629
Resumo: This research paper concerns the influence of intelligence and social skills on the academic adjustment to university. Social demographic data was compiled based on gender, age, social class, and the type of teaching institution. A total of 393 university students took part in this survey, including 167 students under 20 years of age, 101 between 20 and 30, 31 between 31 and 40, and 26 over 40 years of age. Males accounted for 128 of the students, with 55 belonging to social class A, 134 to B, and 94 to classes C and D, and 184 participants attending public institutions. Data collection was performed using the Inventário de Habilidades Sociais, a Questionário de Vivências Acadêmicas (reduced version), and the Raven’s test Matrizes Progressivas. The main results achieved presented significant correlations between social skills and academic adjustment, however, no significant results were found between intelligence and academic adaptation.
id PUC_CAMP-3_3672da83a66252fa62a0b99c024eacea
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/8629
network_acronym_str PUC_CAMP-3
network_name_str Estudos de Psicologia (Campinas)
repository_id_str
spelling Intelligence and social competence in university adaptationInteligência e competência social na adaptação à universidadeAcademic adaptationIntelligenceSocial skillsAdaptação acadêmicaInteligênciaHabilidades sociaisThis research paper concerns the influence of intelligence and social skills on the academic adjustment to university. Social demographic data was compiled based on gender, age, social class, and the type of teaching institution. A total of 393 university students took part in this survey, including 167 students under 20 years of age, 101 between 20 and 30, 31 between 31 and 40, and 26 over 40 years of age. Males accounted for 128 of the students, with 55 belonging to social class A, 134 to B, and 94 to classes C and D, and 184 participants attending public institutions. Data collection was performed using the Inventário de Habilidades Sociais, a Questionário de Vivências Acadêmicas (reduced version), and the Raven’s test Matrizes Progressivas. The main results achieved presented significant correlations between social skills and academic adjustment, however, no significant results were found between intelligence and academic adaptation.O objetivo deste trabalho é verificar a influência da inteligência e das habilidades sociais na adaptação acadêmica à universidade, assim como de dados sociodemográficos tais como sexo, idade, classe social e tipo de instituição de ensino. Participaram deste estudo 393 estudantes universitários, sendo 128 homens; 167 sujeitos estavam na faixa etária de mais de 20 anos, 101 de 20 a 30 anos; 31 de 31 a 40 anos e 26 acima de 40 anos; 55 participantes da classe social A, 134 da B e 94 das classes C e D; 184 pertenciam a instituições públicas. Foram utilizados como instrumentos o Inventário de Habilidades Sociais, o Questionário de Vivências Acadêmicas (versão reduzida) e o teste Matrizes Progressivas de Raven. Foram obtidos como principais resultados correlações significativas entre Habilidades Sociais e Adaptação Acadêmica, mas não foram encontrados resultados significativos entre inteligência e adaptação acadêmicaNúcleo de Editoração - PUC-Campinas2013-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8629Psychological Studies; Vol. 30 No. 3 (2013): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 30 Núm. 3 (2013): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 30 n. 3 (2013): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPenghttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8629/6075Copyright (c) 2023 Adriana Benevides SOARES, Vanuza FRANCISCHETTO, Adriana Penha da Costa Lima PEÇANHA, Jacqueline Maia de MIRANDA, Betânia Marques da Silva DUTRAhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSOARES, Adriana BenevidesFRANCISCHETTO, VanuzaPEÇANHA, Adriana Penha da Costa LimaMIRANDA, Jacqueline Maia deDUTRA, Betânia Marques da Silva2024-05-08T19:11:22Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/8629Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2024-05-08T19:11:22Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv Intelligence and social competence in university adaptation
Inteligência e competência social na adaptação à universidade
title Intelligence and social competence in university adaptation
spellingShingle Intelligence and social competence in university adaptation
SOARES, Adriana Benevides
Academic adaptation
Intelligence
Social skills
Adaptação acadêmica
Inteligência
Habilidades sociais
title_short Intelligence and social competence in university adaptation
title_full Intelligence and social competence in university adaptation
title_fullStr Intelligence and social competence in university adaptation
title_full_unstemmed Intelligence and social competence in university adaptation
title_sort Intelligence and social competence in university adaptation
author SOARES, Adriana Benevides
author_facet SOARES, Adriana Benevides
FRANCISCHETTO, Vanuza
PEÇANHA, Adriana Penha da Costa Lima
MIRANDA, Jacqueline Maia de
DUTRA, Betânia Marques da Silva
author_role author
author2 FRANCISCHETTO, Vanuza
PEÇANHA, Adriana Penha da Costa Lima
MIRANDA, Jacqueline Maia de
DUTRA, Betânia Marques da Silva
author2_role author
author
author
author
dc.contributor.author.fl_str_mv SOARES, Adriana Benevides
FRANCISCHETTO, Vanuza
PEÇANHA, Adriana Penha da Costa Lima
MIRANDA, Jacqueline Maia de
DUTRA, Betânia Marques da Silva
dc.subject.por.fl_str_mv Academic adaptation
Intelligence
Social skills
Adaptação acadêmica
Inteligência
Habilidades sociais
topic Academic adaptation
Intelligence
Social skills
Adaptação acadêmica
Inteligência
Habilidades sociais
description This research paper concerns the influence of intelligence and social skills on the academic adjustment to university. Social demographic data was compiled based on gender, age, social class, and the type of teaching institution. A total of 393 university students took part in this survey, including 167 students under 20 years of age, 101 between 20 and 30, 31 between 31 and 40, and 26 over 40 years of age. Males accounted for 128 of the students, with 55 belonging to social class A, 134 to B, and 94 to classes C and D, and 184 participants attending public institutions. Data collection was performed using the Inventário de Habilidades Sociais, a Questionário de Vivências Acadêmicas (reduced version), and the Raven’s test Matrizes Progressivas. The main results achieved presented significant correlations between social skills and academic adjustment, however, no significant results were found between intelligence and academic adaptation.
publishDate 2013
dc.date.none.fl_str_mv 2013-09-30
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8629
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8629
dc.language.iso.fl_str_mv eng
language eng
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8629/6075
dc.rights.driver.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Psychological Studies; Vol. 30 No. 3 (2013): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; Vol. 30 Núm. 3 (2013): Estudos de Psicologia (Campinas)
Estudos de Psicologia; v. 30 n. 3 (2013): Estudos de Psicologia (Campinas)
1982-0275
reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Estudos de Psicologia (Campinas)
collection Estudos de Psicologia (Campinas)
repository.name.fl_str_mv Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799126021431099392