Intelligence and social competence in university adaptation
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2013 |
Outros Autores: | , , , |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | eng |
Título da fonte: | Estudos de Psicologia (Campinas) |
Texto Completo: | https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8629 |
Resumo: | This research paper concerns the influence of intelligence and social skills on the academic adjustment to university. Social demographic data was compiled based on gender, age, social class, and the type of teaching institution. A total of 393 university students took part in this survey, including 167 students under 20 years of age, 101 between 20 and 30, 31 between 31 and 40, and 26 over 40 years of age. Males accounted for 128 of the students, with 55 belonging to social class A, 134 to B, and 94 to classes C and D, and 184 participants attending public institutions. Data collection was performed using the Inventário de Habilidades Sociais, a Questionário de Vivências Acadêmicas (reduced version), and the Raven’s test Matrizes Progressivas. The main results achieved presented significant correlations between social skills and academic adjustment, however, no significant results were found between intelligence and academic adaptation. |
id |
PUC_CAMP-3_3672da83a66252fa62a0b99c024eacea |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/8629 |
network_acronym_str |
PUC_CAMP-3 |
network_name_str |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
repository_id_str |
|
spelling |
Intelligence and social competence in university adaptationInteligência e competência social na adaptação à universidadeAcademic adaptationIntelligenceSocial skillsAdaptação acadêmicaInteligênciaHabilidades sociaisThis research paper concerns the influence of intelligence and social skills on the academic adjustment to university. Social demographic data was compiled based on gender, age, social class, and the type of teaching institution. A total of 393 university students took part in this survey, including 167 students under 20 years of age, 101 between 20 and 30, 31 between 31 and 40, and 26 over 40 years of age. Males accounted for 128 of the students, with 55 belonging to social class A, 134 to B, and 94 to classes C and D, and 184 participants attending public institutions. Data collection was performed using the Inventário de Habilidades Sociais, a Questionário de Vivências Acadêmicas (reduced version), and the Raven’s test Matrizes Progressivas. The main results achieved presented significant correlations between social skills and academic adjustment, however, no significant results were found between intelligence and academic adaptation.O objetivo deste trabalho é verificar a influência da inteligência e das habilidades sociais na adaptação acadêmica à universidade, assim como de dados sociodemográficos tais como sexo, idade, classe social e tipo de instituição de ensino. Participaram deste estudo 393 estudantes universitários, sendo 128 homens; 167 sujeitos estavam na faixa etária de mais de 20 anos, 101 de 20 a 30 anos; 31 de 31 a 40 anos e 26 acima de 40 anos; 55 participantes da classe social A, 134 da B e 94 das classes C e D; 184 pertenciam a instituições públicas. Foram utilizados como instrumentos o Inventário de Habilidades Sociais, o Questionário de Vivências Acadêmicas (versão reduzida) e o teste Matrizes Progressivas de Raven. Foram obtidos como principais resultados correlações significativas entre Habilidades Sociais e Adaptação Acadêmica, mas não foram encontrados resultados significativos entre inteligência e adaptação acadêmicaNúcleo de Editoração - PUC-Campinas2013-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8629Psychological Studies; Vol. 30 No. 3 (2013): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 30 Núm. 3 (2013): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 30 n. 3 (2013): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPenghttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8629/6075Copyright (c) 2023 Adriana Benevides SOARES, Vanuza FRANCISCHETTO, Adriana Penha da Costa Lima PEÇANHA, Jacqueline Maia de MIRANDA, Betânia Marques da Silva DUTRAhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSOARES, Adriana BenevidesFRANCISCHETTO, VanuzaPEÇANHA, Adriana Penha da Costa LimaMIRANDA, Jacqueline Maia deDUTRA, Betânia Marques da Silva2024-05-08T19:11:22Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/8629Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2024-05-08T19:11:22Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Intelligence and social competence in university adaptation Inteligência e competência social na adaptação à universidade |
title |
Intelligence and social competence in university adaptation |
spellingShingle |
Intelligence and social competence in university adaptation SOARES, Adriana Benevides Academic adaptation Intelligence Social skills Adaptação acadêmica Inteligência Habilidades sociais |
title_short |
Intelligence and social competence in university adaptation |
title_full |
Intelligence and social competence in university adaptation |
title_fullStr |
Intelligence and social competence in university adaptation |
title_full_unstemmed |
Intelligence and social competence in university adaptation |
title_sort |
Intelligence and social competence in university adaptation |
author |
SOARES, Adriana Benevides |
author_facet |
SOARES, Adriana Benevides FRANCISCHETTO, Vanuza PEÇANHA, Adriana Penha da Costa Lima MIRANDA, Jacqueline Maia de DUTRA, Betânia Marques da Silva |
author_role |
author |
author2 |
FRANCISCHETTO, Vanuza PEÇANHA, Adriana Penha da Costa Lima MIRANDA, Jacqueline Maia de DUTRA, Betânia Marques da Silva |
author2_role |
author author author author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
SOARES, Adriana Benevides FRANCISCHETTO, Vanuza PEÇANHA, Adriana Penha da Costa Lima MIRANDA, Jacqueline Maia de DUTRA, Betânia Marques da Silva |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Academic adaptation Intelligence Social skills Adaptação acadêmica Inteligência Habilidades sociais |
topic |
Academic adaptation Intelligence Social skills Adaptação acadêmica Inteligência Habilidades sociais |
description |
This research paper concerns the influence of intelligence and social skills on the academic adjustment to university. Social demographic data was compiled based on gender, age, social class, and the type of teaching institution. A total of 393 university students took part in this survey, including 167 students under 20 years of age, 101 between 20 and 30, 31 between 31 and 40, and 26 over 40 years of age. Males accounted for 128 of the students, with 55 belonging to social class A, 134 to B, and 94 to classes C and D, and 184 participants attending public institutions. Data collection was performed using the Inventário de Habilidades Sociais, a Questionário de Vivências Acadêmicas (reduced version), and the Raven’s test Matrizes Progressivas. The main results achieved presented significant correlations between social skills and academic adjustment, however, no significant results were found between intelligence and academic adaptation. |
publishDate |
2013 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2013-09-30 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8629 |
url |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8629 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/8629/6075 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Psychological Studies; Vol. 30 No. 3 (2013): Estudos de Psicologia (Campinas) Estudos de Psicologia; Vol. 30 Núm. 3 (2013): Estudos de Psicologia (Campinas) Estudos de Psicologia; v. 30 n. 3 (2013): Estudos de Psicologia (Campinas) 1982-0275 reponame:Estudos de Psicologia (Campinas) instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) instacron:PUC_CAMP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
instacron_str |
PUC_CAMP |
institution |
PUC_CAMP |
reponame_str |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
collection |
Estudos de Psicologia (Campinas) |
repository.name.fl_str_mv |
Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
repository.mail.fl_str_mv |
sbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br |
_version_ |
1799126021431099392 |