Exploratory and confirmatory factor analysis of the Roteiro de Avaliação da Consciência Fonológica, a phonological awareness test

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: SANTOS, Acácia Aparecida Angeli dos
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: LIMA, Thatiana Helena de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: eng
Título da fonte: Estudos de Psicologia (Campinas)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7646
Resumo: The objective of this study is to investigate the evidence of construct validity of a phonological awareness instrument. Exploratory factor analysis was carried out on data collected from 510 elementary and middle school students in 2nd and 6th grades attending two different public schools in the city of São Paulo, Brazil; most were males with mean age Nof 8.4 years. Confirmatory factor analysis was carried out on data collected from 427 students from other four Brazilian states in the same grades; most were females with mean age of 9.3 years. The instrument used was the Roteiro de Avaliação da Consciência Fonológica, a phonological awareness test. The exploratory factor analysis showed a three-factor solution. As for the confirmatory factor analysis, of the two models tested, the one that indicated better model fit indices was composed of three factors. The model found is adequate for the task carried out in this study. However, more studies should be carried out to further refine the instrument  
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spelling Exploratory and confirmatory factor analysis of the Roteiro de Avaliação da Consciência Fonológica, a phonological awareness testAnálise fatorial exploratória e confirmatória do Roteiro de Avaliação da Consciência FonológicaEducation, primary and secondaryPhonological awarenessTest validityEnsino fundamental e médioConsciência fonológicaValidade do teste.The objective of this study is to investigate the evidence of construct validity of a phonological awareness instrument. Exploratory factor analysis was carried out on data collected from 510 elementary and middle school students in 2nd and 6th grades attending two different public schools in the city of São Paulo, Brazil; most were males with mean age Nof 8.4 years. Confirmatory factor analysis was carried out on data collected from 427 students from other four Brazilian states in the same grades; most were females with mean age of 9.3 years. The instrument used was the Roteiro de Avaliação da Consciência Fonológica, a phonological awareness test. The exploratory factor analysis showed a three-factor solution. As for the confirmatory factor analysis, of the two models tested, the one that indicated better model fit indices was composed of three factors. The model found is adequate for the task carried out in this study. However, more studies should be carried out to further refine the instrument  Este estudo propôs estudar a evidência de validade de construto para uma medida de consciência fonológica. Da análise fatorial exploratória, participaram 510 alunos de 2º a 5º anos do ensino fundamental de duas escolas públicas do interior paulista, sendo a maioria do sexo masculino, com média de 8,4 anos de idade. Da análise fatorial confirmatória, participaram 427 alunos dos mesmos anos do ensino fundamental, de outros quatro estados brasileiros, sendo a maioria do sexo feminino, com média de 9,3 anos de idade. O instrumento utilizado foi o Roteiro de Avaliação da Consciência Fonológica. Os resultados mostraram que para a análise fatorial exploratória foram formados três fatores, já para a análise fatorial confirmatória, dos dois modelos testados, o que apresentou melhores índices de ajuste foi o composto por três fatores. O modelo encontrado faz jus à atividade realizada, entretanto outros estudos são importantes para refinar ainda mais o instrumentoNúcleo de Editoração - PUC-Campinas2023-03-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7646Psychological Studies; Vol. 34 No. 2 (2017): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; Vol. 34 Núm. 2 (2017): Estudos de Psicologia (Campinas)Estudos de Psicologia; v. 34 n. 2 (2017): Estudos de Psicologia (Campinas)1982-0275reponame:Estudos de Psicologia (Campinas)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPenghttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/estpsi/article/view/7646/5188Copyright (c) 2023 Acácia Aparecida Angeli dos SANTOS, Thatiana Helena de LIMAhttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessSANTOS, Acácia Aparecida Angeli dosLIMA, Thatiana Helena de 2023-03-08T15:27:01Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7646Revistahttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudosPRIhttps://seer.sis.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/estudos/oaisbi.ne_estpsi@puc-campinas.edu.br||estudosdepsicologia@puc-campinas.edu.br||psychologicalstudies@puc-campinas.edu.br1982-02750103-166Xopendoar:2023-03-08T15:27:01Estudos de Psicologia (Campinas) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
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