Development in School Libraries a Contribution to the sociocultural Make Up Of The Student: UMA CONTRIBUIÇÃO À FORMAÇÃO CRÍTICA SÓCIO-CULTURAL DO EDUCANDO
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 1994 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Transinformação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/1640 |
Resumo: | The main objective of this research was to analyse the collection ofthe Brazilian History -for 5th and 6th grades - hold by schoollibraries. It focuson the presence of the negro in these collections, making use of the psycholinguistic analysis, which describes the meaning of verbs in either aspects denotative and connotative among the categories: social, cognitive,affective and physical. The research also suggest ways to select children's books, supplying teachers and librarians with data to develop the book collection o school library. |
id |
PUC_CAMP-4_0e1b3cd61d4b892f294d3faa1587e8b6 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/1640 |
network_acronym_str |
PUC_CAMP-4 |
network_name_str |
Transinformação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Development in School Libraries a Contribution to the sociocultural Make Up Of The Student: UMA CONTRIBUIÇÃO À FORMAÇÃO CRÍTICA SÓCIO-CULTURAL DO EDUCANDODESENVOLVIMENTO DE COLEÇÃO NA BIBLIOTECA ESCOLAR: UMA CONTRIBUIÇÃO À FORMAÇÃO CRÍTICA SÓCIO-CULTURAL DO EDUCANDOLivros didáticosinfluências tendenciosasDesenvolvimento de coleçãocollection developmentbias in text-bookspsycholinguistic analysis racial atitudes in text-booksThe main objective of this research was to analyse the collection ofthe Brazilian History -for 5th and 6th grades - hold by schoollibraries. It focuson the presence of the negro in these collections, making use of the psycholinguistic analysis, which describes the meaning of verbs in either aspects denotative and connotative among the categories: social, cognitive,affective and physical. The research also suggest ways to select children's books, supplying teachers and librarians with data to develop the book collection o school library.O objetivo foi analisar a coleção de História do Brasil de 58 e 68 sériedo 1C!grau existente nas bibliotecas escolares. O foco da análise foi a presença do negro na referida coleção. Para tanto foi utilizada a análise psicolinguística a qual busca descrever o sentido dos verbos nos aspectosdenotativo e conotativo nas categorias: social, cognitivo, afetivo e flsica . A pesquisa apresenta ainda sugestões para selecionar o livro infanto-juvenil,fornecendo ao professor e bibliotecário subsidios para o desenvolvimento da coleção escolar.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas1994-11-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed ArticleArtículo revisado por paresAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/1640Transinformação; Vol. 6 No. 1/2/3 (1994)Transinformação; Vol. 6 Núm. 1/2/3 (1994)Transinformação; v. 6 n. 1/2/3 (1994)2318-08890103-3786reponame:Transinformação (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/1640/1611Copyright (c) 2012 Transinformaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessRibeiro, Maria Solange Pereira2024-03-26T11:30:25Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/1640Revistahttp://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpsbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br2318-08890103-3786opendoar:2024-03-26T11:30:25Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Development in School Libraries a Contribution to the sociocultural Make Up Of The Student: UMA CONTRIBUIÇÃO À FORMAÇÃO CRÍTICA SÓCIO-CULTURAL DO EDUCANDO DESENVOLVIMENTO DE COLEÇÃO NA BIBLIOTECA ESCOLAR: UMA CONTRIBUIÇÃO À FORMAÇÃO CRÍTICA SÓCIO-CULTURAL DO EDUCANDO |
title |
Development in School Libraries a Contribution to the sociocultural Make Up Of The Student: UMA CONTRIBUIÇÃO À FORMAÇÃO CRÍTICA SÓCIO-CULTURAL DO EDUCANDO |
spellingShingle |
Development in School Libraries a Contribution to the sociocultural Make Up Of The Student: UMA CONTRIBUIÇÃO À FORMAÇÃO CRÍTICA SÓCIO-CULTURAL DO EDUCANDO Ribeiro, Maria Solange Pereira Livros didáticos influências tendenciosas Desenvolvimento de coleção collection development bias in text-books psycholinguistic analysis racial atitudes in text-books |
title_short |
Development in School Libraries a Contribution to the sociocultural Make Up Of The Student: UMA CONTRIBUIÇÃO À FORMAÇÃO CRÍTICA SÓCIO-CULTURAL DO EDUCANDO |
title_full |
Development in School Libraries a Contribution to the sociocultural Make Up Of The Student: UMA CONTRIBUIÇÃO À FORMAÇÃO CRÍTICA SÓCIO-CULTURAL DO EDUCANDO |
title_fullStr |
Development in School Libraries a Contribution to the sociocultural Make Up Of The Student: UMA CONTRIBUIÇÃO À FORMAÇÃO CRÍTICA SÓCIO-CULTURAL DO EDUCANDO |
title_full_unstemmed |
Development in School Libraries a Contribution to the sociocultural Make Up Of The Student: UMA CONTRIBUIÇÃO À FORMAÇÃO CRÍTICA SÓCIO-CULTURAL DO EDUCANDO |
title_sort |
Development in School Libraries a Contribution to the sociocultural Make Up Of The Student: UMA CONTRIBUIÇÃO À FORMAÇÃO CRÍTICA SÓCIO-CULTURAL DO EDUCANDO |
author |
Ribeiro, Maria Solange Pereira |
author_facet |
Ribeiro, Maria Solange Pereira |
author_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ribeiro, Maria Solange Pereira |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Livros didáticos influências tendenciosas Desenvolvimento de coleção collection development bias in text-books psycholinguistic analysis racial atitudes in text-books |
topic |
Livros didáticos influências tendenciosas Desenvolvimento de coleção collection development bias in text-books psycholinguistic analysis racial atitudes in text-books |
description |
The main objective of this research was to analyse the collection ofthe Brazilian History -for 5th and 6th grades - hold by schoollibraries. It focuson the presence of the negro in these collections, making use of the psycholinguistic analysis, which describes the meaning of verbs in either aspects denotative and connotative among the categories: social, cognitive,affective and physical. The research also suggest ways to select children's books, supplying teachers and librarians with data to develop the book collection o school library. |
publishDate |
1994 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1994-11-25 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article Artículo revisado por pares Avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/1640 |
url |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/1640 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/1640/1611 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2012 Transinformação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2012 Transinformação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Transinformação; Vol. 6 No. 1/2/3 (1994) Transinformação; Vol. 6 Núm. 1/2/3 (1994) Transinformação; v. 6 n. 1/2/3 (1994) 2318-0889 0103-3786 reponame:Transinformação (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) instacron:PUC_CAMP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
instacron_str |
PUC_CAMP |
institution |
PUC_CAMP |
reponame_str |
Transinformação (Online) |
collection |
Transinformação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
repository.mail.fl_str_mv |
sbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br |
_version_ |
1799125983463211008 |