Infocommunication Skills: possibilities for a logical overtaking

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Daher Junior, Francisco José
Data de Publicação: 2023
Outros Autores: Borges, Jussara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Transinformação (Online)
Texto Completo: https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7201
Resumo: The present work aims to expand the discussions about infocommunication skills, through reflections that seek to denude intrinsic stigmas in their different speeches. It is intended, therefore, to make an effort to make a logical transposition of its constitutive attributes — information,communication and operational skills — beyond the instrumental perspective. To this end, the methodological theoretical-reflexive path was anchored in dialogic. Thus, a reflection was made on the possibilities of proceeding with a conceptual broadening of the theme, taking care not toeliminate the discursive contradictions involved in the ongoing process. It is concluded that the expression “skill”, considering its provocative aspect, which leads us to an immediate antithesis of disqualification and submission; on the other hand, it forces reflection on the logical openingsprovided by its tensions, being, therefore, adequate and sufficient for strengthening an epistemic speech referring to infocommunication in the field of Information Science.
id PUC_CAMP-4_ca88806646f5616ab7caf1cae9ac6423
oai_identifier_str oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7201
network_acronym_str PUC_CAMP-4
network_name_str Transinformação (Online)
repository_id_str
spelling Infocommunication Skills: possibilities for a logical overtakingCompetências Infocomunicacionais: possibilidades para uma ultrapassagem lógicaInformation ScienceCompetenceInformation SkillsCommunication SkillsInfocommunication SkillsCiência da Informação CompetênciaCompetência em Informação Competência em ComunicaçãoCompetências InfocomunicacionaisThe present work aims to expand the discussions about infocommunication skills, through reflections that seek to denude intrinsic stigmas in their different speeches. It is intended, therefore, to make an effort to make a logical transposition of its constitutive attributes — information,communication and operational skills — beyond the instrumental perspective. To this end, the methodological theoretical-reflexive path was anchored in dialogic. Thus, a reflection was made on the possibilities of proceeding with a conceptual broadening of the theme, taking care not toeliminate the discursive contradictions involved in the ongoing process. It is concluded that the expression “skill”, considering its provocative aspect, which leads us to an immediate antithesis of disqualification and submission; on the other hand, it forces reflection on the logical openingsprovided by its tensions, being, therefore, adequate and sufficient for strengthening an epistemic speech referring to infocommunication in the field of Information Science.O presente trabalho objetiva ampliar as discussões sobre as Competências Infocomunicacionais, por meio de reflexões que buscam desnudar estigmas intrínsecos em seus distintos discursos. Pretende-se, por conseguinte, empreender um esforço para se fazer uma transposição lógica dos seus atributos constitutivos — competência em informação, em comunicação e habilidades operacionais —, para além da perspectiva instrumental. Com esse fim, o caminho metodológico, teórico-reflexivo, foi ancorado na dialógica. Destarte, refletiu-se sobre possibilidades de se proceder um alargamento conceitual acerca do tema, tomando-se o cuidado em não se eliminar as contradições discursivas envolvidas no processo em curso. Concluiu-se, portanto, que a expressão “competência”, considerando o seu aspecto provocador, que remete a uma imediata antítese da desqualificação e submissão, por outro lado, obriga à reflexão sobre as aberturas lógicas propiciadas por suas tensões, sendo, portanto, adequada e suficiente para o fortalecimento de um discurso epistêmico referente à infocomunicação no âmbito da Ciência da Informação.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2023-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed ArticleArtículo revisado por paresAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7201Transinformação; Vol. 35 (2023); 1-13Transinformação; Vol. 35 (2023); 1-13Transinformação; v. 35 (2023); 1-132318-08890103-3786reponame:Transinformação (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7201/6070Copyright (c) 2023 Transinformaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDaher Junior, Francisco JoséBorges, Jussara2024-04-02T12:31:59Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7201Revistahttp://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpsbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br2318-08890103-3786opendoar:2024-04-02T12:31:59Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false
dc.title.none.fl_str_mv Infocommunication Skills: possibilities for a logical overtaking
Competências Infocomunicacionais: possibilidades para uma ultrapassagem lógica
title Infocommunication Skills: possibilities for a logical overtaking
spellingShingle Infocommunication Skills: possibilities for a logical overtaking
Daher Junior, Francisco José
Information Science
Competence
Information Skills
Communication Skills
Infocommunication Skills
Ciência da Informação
Competência
Competência em Informação
Competência em Comunicação
Competências Infocomunicacionais
title_short Infocommunication Skills: possibilities for a logical overtaking
title_full Infocommunication Skills: possibilities for a logical overtaking
title_fullStr Infocommunication Skills: possibilities for a logical overtaking
title_full_unstemmed Infocommunication Skills: possibilities for a logical overtaking
title_sort Infocommunication Skills: possibilities for a logical overtaking
author Daher Junior, Francisco José
author_facet Daher Junior, Francisco José
Borges, Jussara
author_role author
author2 Borges, Jussara
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Daher Junior, Francisco José
Borges, Jussara
dc.subject.por.fl_str_mv Information Science
Competence
Information Skills
Communication Skills
Infocommunication Skills
Ciência da Informação
Competência
Competência em Informação
Competência em Comunicação
Competências Infocomunicacionais
topic Information Science
Competence
Information Skills
Communication Skills
Infocommunication Skills
Ciência da Informação
Competência
Competência em Informação
Competência em Comunicação
Competências Infocomunicacionais
description The present work aims to expand the discussions about infocommunication skills, through reflections that seek to denude intrinsic stigmas in their different speeches. It is intended, therefore, to make an effort to make a logical transposition of its constitutive attributes — information,communication and operational skills — beyond the instrumental perspective. To this end, the methodological theoretical-reflexive path was anchored in dialogic. Thus, a reflection was made on the possibilities of proceeding with a conceptual broadening of the theme, taking care not toeliminate the discursive contradictions involved in the ongoing process. It is concluded that the expression “skill”, considering its provocative aspect, which leads us to an immediate antithesis of disqualification and submission; on the other hand, it forces reflection on the logical openingsprovided by its tensions, being, therefore, adequate and sufficient for strengthening an epistemic speech referring to infocommunication in the field of Information Science.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-06-01
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Peer-reviewed Article
Artículo revisado por pares
Avaliado pelos Pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7201
url https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7201
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7201/6070
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2023 Transinformação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2023 Transinformação
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
publisher.none.fl_str_mv Núcleo de Editoração - PUC-Campinas
dc.source.none.fl_str_mv Transinformação; Vol. 35 (2023); 1-13
Transinformação; Vol. 35 (2023); 1-13
Transinformação; v. 35 (2023); 1-13
2318-0889
0103-3786
reponame:Transinformação (Online)
instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron:PUC_CAMP
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
instacron_str PUC_CAMP
institution PUC_CAMP
reponame_str Transinformação (Online)
collection Transinformação (Online)
repository.name.fl_str_mv Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)
repository.mail.fl_str_mv sbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br
_version_ 1799125986860597248