Infocommunication Skills: possibilities for a logical overtaking
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2023 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Transinformação (Online) |
Texto Completo: | https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7201 |
Resumo: | The present work aims to expand the discussions about infocommunication skills, through reflections that seek to denude intrinsic stigmas in their different speeches. It is intended, therefore, to make an effort to make a logical transposition of its constitutive attributes — information,communication and operational skills — beyond the instrumental perspective. To this end, the methodological theoretical-reflexive path was anchored in dialogic. Thus, a reflection was made on the possibilities of proceeding with a conceptual broadening of the theme, taking care not toeliminate the discursive contradictions involved in the ongoing process. It is concluded that the expression “skill”, considering its provocative aspect, which leads us to an immediate antithesis of disqualification and submission; on the other hand, it forces reflection on the logical openingsprovided by its tensions, being, therefore, adequate and sufficient for strengthening an epistemic speech referring to infocommunication in the field of Information Science. |
id |
PUC_CAMP-4_ca88806646f5616ab7caf1cae9ac6423 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7201 |
network_acronym_str |
PUC_CAMP-4 |
network_name_str |
Transinformação (Online) |
repository_id_str |
|
spelling |
Infocommunication Skills: possibilities for a logical overtakingCompetências Infocomunicacionais: possibilidades para uma ultrapassagem lógicaInformation ScienceCompetenceInformation SkillsCommunication SkillsInfocommunication SkillsCiência da Informação CompetênciaCompetência em Informação Competência em ComunicaçãoCompetências InfocomunicacionaisThe present work aims to expand the discussions about infocommunication skills, through reflections that seek to denude intrinsic stigmas in their different speeches. It is intended, therefore, to make an effort to make a logical transposition of its constitutive attributes — information,communication and operational skills — beyond the instrumental perspective. To this end, the methodological theoretical-reflexive path was anchored in dialogic. Thus, a reflection was made on the possibilities of proceeding with a conceptual broadening of the theme, taking care not toeliminate the discursive contradictions involved in the ongoing process. It is concluded that the expression “skill”, considering its provocative aspect, which leads us to an immediate antithesis of disqualification and submission; on the other hand, it forces reflection on the logical openingsprovided by its tensions, being, therefore, adequate and sufficient for strengthening an epistemic speech referring to infocommunication in the field of Information Science.O presente trabalho objetiva ampliar as discussões sobre as Competências Infocomunicacionais, por meio de reflexões que buscam desnudar estigmas intrínsecos em seus distintos discursos. Pretende-se, por conseguinte, empreender um esforço para se fazer uma transposição lógica dos seus atributos constitutivos — competência em informação, em comunicação e habilidades operacionais —, para além da perspectiva instrumental. Com esse fim, o caminho metodológico, teórico-reflexivo, foi ancorado na dialógica. Destarte, refletiu-se sobre possibilidades de se proceder um alargamento conceitual acerca do tema, tomando-se o cuidado em não se eliminar as contradições discursivas envolvidas no processo em curso. Concluiu-se, portanto, que a expressão “competência”, considerando o seu aspecto provocador, que remete a uma imediata antítese da desqualificação e submissão, por outro lado, obriga à reflexão sobre as aberturas lógicas propiciadas por suas tensões, sendo, portanto, adequada e suficiente para o fortalecimento de um discurso epistêmico referente à infocomunicação no âmbito da Ciência da Informação.Núcleo de Editoração - PUC-Campinas2023-06-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionPeer-reviewed ArticleArtículo revisado por paresAvaliado pelos Paresapplication/pdfhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7201Transinformação; Vol. 35 (2023); 1-13Transinformação; Vol. 35 (2023); 1-13Transinformação; v. 35 (2023); 1-132318-08890103-3786reponame:Transinformação (Online)instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)instacron:PUC_CAMPporhttps://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7201/6070Copyright (c) 2023 Transinformaçãohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessDaher Junior, Francisco JoséBorges, Jussara2024-04-02T12:31:59Zoai:ojs.periodicos.puc-campinas.edu.br:article/7201Revistahttp://periodicos.puc-campinas.edu.br/seer/index.php/transinfo/indexPRIhttps://old.scielo.br/oai/scielo-oai.phpsbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br||transinfo@puc-campinas.edu.br2318-08890103-3786opendoar:2024-04-02T12:31:59Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Infocommunication Skills: possibilities for a logical overtaking Competências Infocomunicacionais: possibilidades para uma ultrapassagem lógica |
title |
Infocommunication Skills: possibilities for a logical overtaking |
spellingShingle |
Infocommunication Skills: possibilities for a logical overtaking Daher Junior, Francisco José Information Science Competence Information Skills Communication Skills Infocommunication Skills Ciência da Informação Competência Competência em Informação Competência em Comunicação Competências Infocomunicacionais |
title_short |
Infocommunication Skills: possibilities for a logical overtaking |
title_full |
Infocommunication Skills: possibilities for a logical overtaking |
title_fullStr |
Infocommunication Skills: possibilities for a logical overtaking |
title_full_unstemmed |
Infocommunication Skills: possibilities for a logical overtaking |
title_sort |
Infocommunication Skills: possibilities for a logical overtaking |
author |
Daher Junior, Francisco José |
author_facet |
Daher Junior, Francisco José Borges, Jussara |
author_role |
author |
author2 |
Borges, Jussara |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Daher Junior, Francisco José Borges, Jussara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Information Science Competence Information Skills Communication Skills Infocommunication Skills Ciência da Informação Competência Competência em Informação Competência em Comunicação Competências Infocomunicacionais |
topic |
Information Science Competence Information Skills Communication Skills Infocommunication Skills Ciência da Informação Competência Competência em Informação Competência em Comunicação Competências Infocomunicacionais |
description |
The present work aims to expand the discussions about infocommunication skills, through reflections that seek to denude intrinsic stigmas in their different speeches. It is intended, therefore, to make an effort to make a logical transposition of its constitutive attributes — information,communication and operational skills — beyond the instrumental perspective. To this end, the methodological theoretical-reflexive path was anchored in dialogic. Thus, a reflection was made on the possibilities of proceeding with a conceptual broadening of the theme, taking care not toeliminate the discursive contradictions involved in the ongoing process. It is concluded that the expression “skill”, considering its provocative aspect, which leads us to an immediate antithesis of disqualification and submission; on the other hand, it forces reflection on the logical openingsprovided by its tensions, being, therefore, adequate and sufficient for strengthening an epistemic speech referring to infocommunication in the field of Information Science. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-01 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article Artículo revisado por pares Avaliado pelos Pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7201 |
url |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7201 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.puc-campinas.edu.br/transinfo/article/view/7201/6070 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2023 Transinformação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2023 Transinformação https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
publisher.none.fl_str_mv |
Núcleo de Editoração - PUC-Campinas |
dc.source.none.fl_str_mv |
Transinformação; Vol. 35 (2023); 1-13 Transinformação; Vol. 35 (2023); 1-13 Transinformação; v. 35 (2023); 1-13 2318-0889 0103-3786 reponame:Transinformação (Online) instname:Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) instacron:PUC_CAMP |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
instacron_str |
PUC_CAMP |
institution |
PUC_CAMP |
reponame_str |
Transinformação (Online) |
collection |
Transinformação (Online) |
repository.name.fl_str_mv |
Transinformação (Online) - Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-CAMPINAS) |
repository.mail.fl_str_mv |
sbi.nucleodeeditoracao@puc-campinas.edu.br||transinfo@puc-campinas.edu.br |
_version_ |
1821141877294891008 |