Infocommunication competences of adolescents and young social media users

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Jacobi, Greison
Data de Publicação: 2021
Outros Autores: Borges, Jussara
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
Texto Completo: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/35533
Resumo: The research addresses the topic of infocommunicational competences of adolescents and young people on social media. It brings the concepts of information sources, social media and competences, going through the competences in information and communication until converging in the infocommunicational competences. It addresses the subject of fake news and its most recent evolution, the deepfakes. Quantitative research is used to determine whether and how adolescents and young people validate information obtained through social media. Among the objectives of the study, the following stand out: to identify the use of social media as a source of information by adolescents and young people and why they use them; and describe the information evaluation process on social media in the light of the criteria proposed by the IFLA. It is concluded that, although not satisfactorily, adolescents and young people validate the information obtained through social media, showing the need for infocommunicational competences in the training of these users.
id UNB-7_8a73c4f4e7a204228e192dc342db4b5f
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35533
network_acronym_str UNB-7
network_name_str Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
repository_id_str
spelling Infocommunication competences of adolescents and young social media usersCompetencias infocomunicacionales de adolescentes y jóvenes usuarios en redes socialesCompetências infocomunicacionais de adolescentes e jovens utilizadores nas mídias sociaisCompetências infocomunicacionaisCompetência em informaçãoAvaliação da informaçãoMídias sociaisFake newsCompetencias infocomunicacionalesCompetencia en informaciónEvaluación de la informaciónRedes socialesFake newsInfocommunication competenceCompetence in informationInformation evaluationSocial mediaFake newsThe research addresses the topic of infocommunicational competences of adolescents and young people on social media. It brings the concepts of information sources, social media and competences, going through the competences in information and communication until converging in the infocommunicational competences. It addresses the subject of fake news and its most recent evolution, the deepfakes. Quantitative research is used to determine whether and how adolescents and young people validate information obtained through social media. Among the objectives of the study, the following stand out: to identify the use of social media as a source of information by adolescents and young people and why they use them; and describe the information evaluation process on social media in the light of the criteria proposed by the IFLA. It is concluded that, although not satisfactorily, adolescents and young people validate the information obtained through social media, showing the need for infocommunicational competences in the training of these users.La investigación aborda el tema de las competencias infocomunicacionales de adolescentes y jóvenes en las redes sociales. Aporta los conceptos de fuentes de información, redes sociales y competencias en información y comunicación, convergiendo en competencias infocomunicacionales. Aborda el tema de las fake news y su evolución actual, deepfakes. La investigación cuantitativa se utiliza para determinar si y cómo los adolescentes y jóvenes validan la información obtenida a través de las redes sociales. Los objetivos del estudio son: identificar el uso de las redes sociales como fuente de información por parte de adolescentes y jóvenes y por qué las utilizan; y describir el proceso de evaluación de la información en las redes sociales a la luz de los criterios propuestos por la IFLA. Se concluye que los adolescentes y jóvenes se preocupan por validar la información obtenida a través de las redes sociales; pero demuestran dudas en la aplicación de los criterios de evaluación, destacando el espacio y la necesidad de competencias infocomunicacionales en la formación de esta audiencia.A pesquisa aborda a temática das competências infocomunicacionais de adolescentes e jovens nas mídias sociais. Traz os conceitos de fontes de informação, mídia social e competências em informação e em comunicação, convergindo nas competências infocomunicacionais. Aborda o assunto das fake news e sua atual evolução, as deepfakes. Adota-se a pesquisa quantitativa para determinar se e como os adolescentes e jovens validam a informação obtida através das mídias sociais. Os objetivos do estudo são: identificar a utilização das mídias sociais como fonte de informação pelos adolescentes e jovens e o porquê de eles as utilizarem; e descrever o processo de avaliação da informação nas mídias sociais à luz dos critérios propostos pela IFLA. Conclui-se que os adolescentes e jovens preocupam-se em validar a informação obtida através das mídias sociais; mas demonstram dubiedade na aplicação dos critérios de avaliação, evidenciando o espaço e a necessidade das competências infocomunicacionais na formação desse público.Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação2021-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/3553310.26512/rici.v14.n3.2021.35533Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 No. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 722-741Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 Núm. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 722-741Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 14 n. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 722-7411983-521310.26512/rici.v14.n3.2021reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informaçãoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/35533/31350Copyright (c) 2021 Greison Jacobi, Jussara Borgeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJacobi, GreisonBorges, Jussara2021-10-08T12:03:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35533Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/oai||rici@unb.br1983-52131983-5213opendoar:2021-10-08T12:03:17Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)false
dc.title.none.fl_str_mv Infocommunication competences of adolescents and young social media users
Competencias infocomunicacionales de adolescentes y jóvenes usuarios en redes sociales
Competências infocomunicacionais de adolescentes e jovens utilizadores nas mídias sociais
title Infocommunication competences of adolescents and young social media users
spellingShingle Infocommunication competences of adolescents and young social media users
Jacobi, Greison
Competências infocomunicacionais
Competência em informação
Avaliação da informação
Mídias sociais
Fake news
Competencias infocomunicacionales
Competencia en información
Evaluación de la información
Redes sociales
Fake news
Infocommunication competence
Competence in information
Information evaluation
Social media
Fake news
title_short Infocommunication competences of adolescents and young social media users
title_full Infocommunication competences of adolescents and young social media users
title_fullStr Infocommunication competences of adolescents and young social media users
title_full_unstemmed Infocommunication competences of adolescents and young social media users
title_sort Infocommunication competences of adolescents and young social media users
author Jacobi, Greison
author_facet Jacobi, Greison
Borges, Jussara
author_role author
author2 Borges, Jussara
author2_role author
dc.contributor.author.fl_str_mv Jacobi, Greison
Borges, Jussara
dc.subject.por.fl_str_mv Competências infocomunicacionais
Competência em informação
Avaliação da informação
Mídias sociais
Fake news
Competencias infocomunicacionales
Competencia en información
Evaluación de la información
Redes sociales
Fake news
Infocommunication competence
Competence in information
Information evaluation
Social media
Fake news
topic Competências infocomunicacionais
Competência em informação
Avaliação da informação
Mídias sociais
Fake news
Competencias infocomunicacionales
Competencia en información
Evaluación de la información
Redes sociales
Fake news
Infocommunication competence
Competence in information
Information evaluation
Social media
Fake news
description The research addresses the topic of infocommunicational competences of adolescents and young people on social media. It brings the concepts of information sources, social media and competences, going through the competences in information and communication until converging in the infocommunicational competences. It addresses the subject of fake news and its most recent evolution, the deepfakes. Quantitative research is used to determine whether and how adolescents and young people validate information obtained through social media. Among the objectives of the study, the following stand out: to identify the use of social media as a source of information by adolescents and young people and why they use them; and describe the information evaluation process on social media in the light of the criteria proposed by the IFLA. It is concluded that, although not satisfactorily, adolescents and young people validate the information obtained through social media, showing the need for infocommunicational competences in the training of these users.
publishDate 2021
dc.date.none.fl_str_mv 2021-10-08
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/35533
10.26512/rici.v14.n3.2021.35533
url https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/35533
identifier_str_mv 10.26512/rici.v14.n3.2021.35533
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/35533/31350
dc.rights.driver.fl_str_mv Copyright (c) 2021 Greison Jacobi, Jussara Borges
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Copyright (c) 2021 Greison Jacobi, Jussara Borges
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
publisher.none.fl_str_mv Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação
dc.source.none.fl_str_mv Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 No. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 722-741
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 Núm. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 722-741
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 14 n. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 722-741
1983-5213
10.26512/rici.v14.n3.2021
reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
instname:Universidade de Brasília (UnB)
instacron:UNB
instname_str Universidade de Brasília (UnB)
instacron_str UNB
institution UNB
reponame_str Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
collection Revista Ibero-americana de Ciência da Informação
repository.name.fl_str_mv Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)
repository.mail.fl_str_mv ||rici@unb.br
_version_ 1800210999757766656