Infocommunication competences of adolescents and young social media users
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2021 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
Texto Completo: | https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/35533 |
Resumo: | The research addresses the topic of infocommunicational competences of adolescents and young people on social media. It brings the concepts of information sources, social media and competences, going through the competences in information and communication until converging in the infocommunicational competences. It addresses the subject of fake news and its most recent evolution, the deepfakes. Quantitative research is used to determine whether and how adolescents and young people validate information obtained through social media. Among the objectives of the study, the following stand out: to identify the use of social media as a source of information by adolescents and young people and why they use them; and describe the information evaluation process on social media in the light of the criteria proposed by the IFLA. It is concluded that, although not satisfactorily, adolescents and young people validate the information obtained through social media, showing the need for infocommunicational competences in the training of these users. |
id |
UNB-7_8a73c4f4e7a204228e192dc342db4b5f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35533 |
network_acronym_str |
UNB-7 |
network_name_str |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
repository_id_str |
|
spelling |
Infocommunication competences of adolescents and young social media usersCompetencias infocomunicacionales de adolescentes y jóvenes usuarios en redes socialesCompetências infocomunicacionais de adolescentes e jovens utilizadores nas mídias sociaisCompetências infocomunicacionaisCompetência em informaçãoAvaliação da informaçãoMídias sociaisFake newsCompetencias infocomunicacionalesCompetencia en informaciónEvaluación de la informaciónRedes socialesFake newsInfocommunication competenceCompetence in informationInformation evaluationSocial mediaFake newsThe research addresses the topic of infocommunicational competences of adolescents and young people on social media. It brings the concepts of information sources, social media and competences, going through the competences in information and communication until converging in the infocommunicational competences. It addresses the subject of fake news and its most recent evolution, the deepfakes. Quantitative research is used to determine whether and how adolescents and young people validate information obtained through social media. Among the objectives of the study, the following stand out: to identify the use of social media as a source of information by adolescents and young people and why they use them; and describe the information evaluation process on social media in the light of the criteria proposed by the IFLA. It is concluded that, although not satisfactorily, adolescents and young people validate the information obtained through social media, showing the need for infocommunicational competences in the training of these users.La investigación aborda el tema de las competencias infocomunicacionales de adolescentes y jóvenes en las redes sociales. Aporta los conceptos de fuentes de información, redes sociales y competencias en información y comunicación, convergiendo en competencias infocomunicacionales. Aborda el tema de las fake news y su evolución actual, deepfakes. La investigación cuantitativa se utiliza para determinar si y cómo los adolescentes y jóvenes validan la información obtenida a través de las redes sociales. Los objetivos del estudio son: identificar el uso de las redes sociales como fuente de información por parte de adolescentes y jóvenes y por qué las utilizan; y describir el proceso de evaluación de la información en las redes sociales a la luz de los criterios propuestos por la IFLA. Se concluye que los adolescentes y jóvenes se preocupan por validar la información obtenida a través de las redes sociales; pero demuestran dudas en la aplicación de los criterios de evaluación, destacando el espacio y la necesidad de competencias infocomunicacionales en la formación de esta audiencia.A pesquisa aborda a temática das competências infocomunicacionais de adolescentes e jovens nas mídias sociais. Traz os conceitos de fontes de informação, mídia social e competências em informação e em comunicação, convergindo nas competências infocomunicacionais. Aborda o assunto das fake news e sua atual evolução, as deepfakes. Adota-se a pesquisa quantitativa para determinar se e como os adolescentes e jovens validam a informação obtida através das mídias sociais. Os objetivos do estudo são: identificar a utilização das mídias sociais como fonte de informação pelos adolescentes e jovens e o porquê de eles as utilizarem; e descrever o processo de avaliação da informação nas mídias sociais à luz dos critérios propostos pela IFLA. Conclui-se que os adolescentes e jovens preocupam-se em validar a informação obtida através das mídias sociais; mas demonstram dubiedade na aplicação dos critérios de avaliação, evidenciando o espaço e a necessidade das competências infocomunicacionais na formação desse público.Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação2021-10-08info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/3553310.26512/rici.v14.n3.2021.35533Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 No. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 722-741Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 Núm. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 722-741Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 14 n. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 722-7411983-521310.26512/rici.v14.n3.2021reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informaçãoinstname:Universidade de Brasília (UnB)instacron:UNBporhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/35533/31350Copyright (c) 2021 Greison Jacobi, Jussara Borgeshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessJacobi, GreisonBorges, Jussara2021-10-08T12:03:17Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/35533Revistahttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/indexPUBhttps://periodicos.unb.br/index.php/RICI/oai||rici@unb.br1983-52131983-5213opendoar:2021-10-08T12:03:17Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Infocommunication competences of adolescents and young social media users Competencias infocomunicacionales de adolescentes y jóvenes usuarios en redes sociales Competências infocomunicacionais de adolescentes e jovens utilizadores nas mídias sociais |
title |
Infocommunication competences of adolescents and young social media users |
spellingShingle |
Infocommunication competences of adolescents and young social media users Jacobi, Greison Competências infocomunicacionais Competência em informação Avaliação da informação Mídias sociais Fake news Competencias infocomunicacionales Competencia en información Evaluación de la información Redes sociales Fake news Infocommunication competence Competence in information Information evaluation Social media Fake news |
title_short |
Infocommunication competences of adolescents and young social media users |
title_full |
Infocommunication competences of adolescents and young social media users |
title_fullStr |
Infocommunication competences of adolescents and young social media users |
title_full_unstemmed |
Infocommunication competences of adolescents and young social media users |
title_sort |
Infocommunication competences of adolescents and young social media users |
author |
Jacobi, Greison |
author_facet |
Jacobi, Greison Borges, Jussara |
author_role |
author |
author2 |
Borges, Jussara |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Jacobi, Greison Borges, Jussara |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Competências infocomunicacionais Competência em informação Avaliação da informação Mídias sociais Fake news Competencias infocomunicacionales Competencia en información Evaluación de la información Redes sociales Fake news Infocommunication competence Competence in information Information evaluation Social media Fake news |
topic |
Competências infocomunicacionais Competência em informação Avaliação da informação Mídias sociais Fake news Competencias infocomunicacionales Competencia en información Evaluación de la información Redes sociales Fake news Infocommunication competence Competence in information Information evaluation Social media Fake news |
description |
The research addresses the topic of infocommunicational competences of adolescents and young people on social media. It brings the concepts of information sources, social media and competences, going through the competences in information and communication until converging in the infocommunicational competences. It addresses the subject of fake news and its most recent evolution, the deepfakes. Quantitative research is used to determine whether and how adolescents and young people validate information obtained through social media. Among the objectives of the study, the following stand out: to identify the use of social media as a source of information by adolescents and young people and why they use them; and describe the information evaluation process on social media in the light of the criteria proposed by the IFLA. It is concluded that, although not satisfactorily, adolescents and young people validate the information obtained through social media, showing the need for infocommunicational competences in the training of these users. |
publishDate |
2021 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2021-10-08 |
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/35533 10.26512/rici.v14.n3.2021.35533 |
url |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/35533 |
identifier_str_mv |
10.26512/rici.v14.n3.2021.35533 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/35533/31350 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Copyright (c) 2021 Greison Jacobi, Jussara Borges https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2021 Greison Jacobi, Jussara Borges https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 No. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 722-741 Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; Vol. 14 Núm. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 722-741 Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação; v. 14 n. 3 (2021): Revista Ibero-americana de Ciência da Informação; 722-741 1983-5213 10.26512/rici.v14.n3.2021 reponame:Revista Ibero-americana de Ciência da Informação instname:Universidade de Brasília (UnB) instacron:UNB |
instname_str |
Universidade de Brasília (UnB) |
instacron_str |
UNB |
institution |
UNB |
reponame_str |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
collection |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação |
repository.name.fl_str_mv |
Revista Ibero-americana de Ciência da Informação - Universidade de Brasília (UnB) |
repository.mail.fl_str_mv |
||rici@unb.br |
_version_ |
1800210999757766656 |