Internship Subjects in Scientific Production of National Events: Ideas and Prospects
Autor(a) principal: | |
---|---|
Data de Publicação: | 2017 |
Outros Autores: | |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educativa |
Texto Completo: | http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6243 |
Resumo: | Abstract: the supervised internship in teacher training courses is developed, among other aspects, in the interpersonal relationship generated fundamentally by three subjects: trainee, tutor and supervising teacher. This paper, the result of a document research and a bibliographic study, addresses the subjects of the Pedagogy stage contemplated in the annals of two editions of the ENDIPE (National Meeting of Didactics and Practice of Teaching) and the ANPED (National Association of Research and Graduate Studies in Education). Theoretically, the work was based on Pimenta (2011), Calderano (2013) e Gatti (2010) among others. In the editions 54 productions, specifically on the Internship in Pedagogy, with the trainee present in most of the discussions. Sujeitos do estágio em produções científicas de eventos nacionais: ideias e prospectivas Resumo: o estágio supervisionado nos cursos de formação de professores desenvolve-se, dentre outros aspectos, na relação interpessoal engendrada fundamentalmente por três sujeitos: estagiário, professor orientador e professor supervisor. Este artigo, resultado de uma pesquisa documental e um estudo bibliográfico, aborda os sujeitos do estágio de Pedagogia contemplados nos anais de duas edições do ENDIPE (Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino) e da ANPED (Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação). Teoricamente, o trabalho se fundamentou em Pimenta (2011), Calderano (2013), Gatti (2010), entre outros. Nas 54 produções, especificamente do Estágio em Pedagogia, o sujeito estagiário está presente na maioria das discussões. |
id |
PUC_GO-4_5447643ff8e56996ba69998e1ca25862 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6243 |
network_acronym_str |
PUC_GO-4 |
network_name_str |
Educativa |
spelling |
Internship Subjects in Scientific Production of National Events: Ideas and ProspectsEducação; PedagogiaTeacher training; Curricular internship; Course of Pedagogy; Formação docente; Estágio curricular; Curso de PedagogiaEstágio curricularAbstract: the supervised internship in teacher training courses is developed, among other aspects, in the interpersonal relationship generated fundamentally by three subjects: trainee, tutor and supervising teacher. This paper, the result of a document research and a bibliographic study, addresses the subjects of the Pedagogy stage contemplated in the annals of two editions of the ENDIPE (National Meeting of Didactics and Practice of Teaching) and the ANPED (National Association of Research and Graduate Studies in Education). Theoretically, the work was based on Pimenta (2011), Calderano (2013) e Gatti (2010) among others. In the editions 54 productions, specifically on the Internship in Pedagogy, with the trainee present in most of the discussions. Sujeitos do estágio em produções científicas de eventos nacionais: ideias e prospectivas Resumo: o estágio supervisionado nos cursos de formação de professores desenvolve-se, dentre outros aspectos, na relação interpessoal engendrada fundamentalmente por três sujeitos: estagiário, professor orientador e professor supervisor. Este artigo, resultado de uma pesquisa documental e um estudo bibliográfico, aborda os sujeitos do estágio de Pedagogia contemplados nos anais de duas edições do ENDIPE (Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino) e da ANPED (Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação). Teoricamente, o trabalho se fundamentou em Pimenta (2011), Calderano (2013), Gatti (2010), entre outros. Nas 54 produções, especificamente do Estágio em Pedagogia, o sujeito estagiário está presente na maioria das discussões.EDITORA DA PUC GOIÁSFerraz, Elzimar Pereira NascimentoPinho, Maria José de2017-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/624310.18224/educ.v20i2.6243Revista Educativa - Revista de Educação; v. 20, n. 2 (2017); 431-4461983-77711415-049210.18224/educ.v20i2reponame:Educativainstname:Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)instacron:PUC_GOporhttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6243/3479Direitos autorais 2018 Elzimar Pereira Nascimento Ferraz, Maria José de Pinhoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-05T09:17:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6243Revistahttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/oai1980-91312237-4469opendoar:null2020-08-05 09:17:56.707Educativa - Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)false |
dc.title.none.fl_str_mv |
Internship Subjects in Scientific Production of National Events: Ideas and Prospects |
title |
Internship Subjects in Scientific Production of National Events: Ideas and Prospects |
spellingShingle |
Internship Subjects in Scientific Production of National Events: Ideas and Prospects Ferraz, Elzimar Pereira Nascimento Educação; Pedagogia Teacher training; Curricular internship; Course of Pedagogy; Formação docente; Estágio curricular; Curso de Pedagogia Estágio curricular |
title_short |
Internship Subjects in Scientific Production of National Events: Ideas and Prospects |
title_full |
Internship Subjects in Scientific Production of National Events: Ideas and Prospects |
title_fullStr |
Internship Subjects in Scientific Production of National Events: Ideas and Prospects |
title_full_unstemmed |
Internship Subjects in Scientific Production of National Events: Ideas and Prospects |
title_sort |
Internship Subjects in Scientific Production of National Events: Ideas and Prospects |
author |
Ferraz, Elzimar Pereira Nascimento |
author_facet |
Ferraz, Elzimar Pereira Nascimento Pinho, Maria José de |
author_role |
author |
author2 |
Pinho, Maria José de |
author2_role |
author |
dc.contributor.none.fl_str_mv |
|
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Ferraz, Elzimar Pereira Nascimento Pinho, Maria José de |
dc.subject.por.fl_str_mv |
Educação; Pedagogia Teacher training; Curricular internship; Course of Pedagogy; Formação docente; Estágio curricular; Curso de Pedagogia Estágio curricular |
topic |
Educação; Pedagogia Teacher training; Curricular internship; Course of Pedagogy; Formação docente; Estágio curricular; Curso de Pedagogia Estágio curricular |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Abstract: the supervised internship in teacher training courses is developed, among other aspects, in the interpersonal relationship generated fundamentally by three subjects: trainee, tutor and supervising teacher. This paper, the result of a document research and a bibliographic study, addresses the subjects of the Pedagogy stage contemplated in the annals of two editions of the ENDIPE (National Meeting of Didactics and Practice of Teaching) and the ANPED (National Association of Research and Graduate Studies in Education). Theoretically, the work was based on Pimenta (2011), Calderano (2013) e Gatti (2010) among others. In the editions 54 productions, specifically on the Internship in Pedagogy, with the trainee present in most of the discussions. Sujeitos do estágio em produções científicas de eventos nacionais: ideias e prospectivas Resumo: o estágio supervisionado nos cursos de formação de professores desenvolve-se, dentre outros aspectos, na relação interpessoal engendrada fundamentalmente por três sujeitos: estagiário, professor orientador e professor supervisor. Este artigo, resultado de uma pesquisa documental e um estudo bibliográfico, aborda os sujeitos do estágio de Pedagogia contemplados nos anais de duas edições do ENDIPE (Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino) e da ANPED (Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação). Teoricamente, o trabalho se fundamentou em Pimenta (2011), Calderano (2013), Gatti (2010), entre outros. Nas 54 produções, especificamente do Estágio em Pedagogia, o sujeito estagiário está presente na maioria das discussões. |
description |
Abstract: the supervised internship in teacher training courses is developed, among other aspects, in the interpersonal relationship generated fundamentally by three subjects: trainee, tutor and supervising teacher. This paper, the result of a document research and a bibliographic study, addresses the subjects of the Pedagogy stage contemplated in the annals of two editions of the ENDIPE (National Meeting of Didactics and Practice of Teaching) and the ANPED (National Association of Research and Graduate Studies in Education). Theoretically, the work was based on Pimenta (2011), Calderano (2013) e Gatti (2010) among others. In the editions 54 productions, specifically on the Internship in Pedagogy, with the trainee present in most of the discussions. Sujeitos do estágio em produções científicas de eventos nacionais: ideias e prospectivas Resumo: o estágio supervisionado nos cursos de formação de professores desenvolve-se, dentre outros aspectos, na relação interpessoal engendrada fundamentalmente por três sujeitos: estagiário, professor orientador e professor supervisor. Este artigo, resultado de uma pesquisa documental e um estudo bibliográfico, aborda os sujeitos do estágio de Pedagogia contemplados nos anais de duas edições do ENDIPE (Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino) e da ANPED (Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação). Teoricamente, o trabalho se fundamentou em Pimenta (2011), Calderano (2013), Gatti (2010), entre outros. Nas 54 produções, especificamente do Estágio em Pedagogia, o sujeito estagiário está presente na maioria das discussões. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-12-20 |
dc.type.none.fl_str_mv |
|
dc.type.driver.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.uri.fl_str_mv |
http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6243 10.18224/educ.v20i2.6243 |
url |
http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6243 |
identifier_str_mv |
10.18224/educ.v20i2.6243 |
dc.language.iso.fl_str_mv |
por |
language |
por |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6243/3479 |
dc.rights.driver.fl_str_mv |
Direitos autorais 2018 Elzimar Pereira Nascimento Ferraz, Maria José de Pinho info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Direitos autorais 2018 Elzimar Pereira Nascimento Ferraz, Maria José de Pinho |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA PUC GOIÁS |
publisher.none.fl_str_mv |
EDITORA DA PUC GOIÁS |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Educativa - Revista de Educação; v. 20, n. 2 (2017); 431-446 1983-7771 1415-0492 10.18224/educ.v20i2 reponame:Educativa instname:Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO) instacron:PUC_GO |
reponame_str |
Educativa |
collection |
Educativa |
instname_str |
Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO) |
instacron_str |
PUC_GO |
institution |
PUC_GO |
repository.name.fl_str_mv |
Educativa - Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO) |
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1676341974349643776 |