Internship Subjects in Scientific Production of National Events: Ideas and Prospects

Detalhes bibliográficos
Autor(a) principal: Ferraz, Elzimar Pereira Nascimento
Data de Publicação: 2017
Outros Autores: Pinho, Maria José de
Tipo de documento: Artigo
Idioma: por
Título da fonte: Educativa
Texto Completo: http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6243
Resumo: Abstract: the supervised internship in teacher training courses is developed, among other aspects, in the interpersonal relationship generated fundamentally by three subjects: trainee, tutor and supervising teacher. This paper, the result of a document research and a bibliographic study, addresses the subjects of the Pedagogy stage contemplated in the annals of two editions of the ENDIPE (National Meeting of Didactics and Practice of Teaching) and the ANPED (National Association of Research and Graduate Studies in Education). Theoretically, the work was based on Pimenta (2011), Calderano (2013) e Gatti (2010) among others. In the editions 54 productions, specifically on the Internship in Pedagogy, with the trainee present in most of the discussions. Sujeitos do estágio em produções científicas de eventos nacionais: ideias e prospectivas Resumo: o estágio supervisionado nos cursos de formação de professores desenvolve-se, dentre outros aspectos, na relação interpessoal engendrada fundamentalmente por três sujeitos: estagiário, professor orientador e professor supervisor. Este artigo, resultado de uma pesquisa documental e um estudo bibliográfico, aborda os sujeitos do estágio de Pedagogia contemplados nos anais de duas edições do ENDIPE (Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino) e da ANPED (Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação). Teoricamente, o trabalho se fundamentou em Pimenta (2011), Calderano (2013), Gatti (2010), entre outros. Nas 54 produções, especificamente do Estágio em Pedagogia, o sujeito estagiário está presente na maioria das discussões.
id PUC_GO-4_5447643ff8e56996ba69998e1ca25862
oai_identifier_str oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6243
network_acronym_str PUC_GO-4
network_name_str Educativa
spelling Internship Subjects in Scientific Production of National Events: Ideas and ProspectsEducação; PedagogiaTeacher training; Curricular internship; Course of Pedagogy; Formação docente; Estágio curricular; Curso de PedagogiaEstágio curricularAbstract: the supervised internship in teacher training courses is developed, among other aspects, in the interpersonal relationship generated fundamentally by three subjects: trainee, tutor and supervising teacher. This paper, the result of a document research and a bibliographic study, addresses the subjects of the Pedagogy stage contemplated in the annals of two editions of the ENDIPE (National Meeting of Didactics and Practice of Teaching) and the ANPED (National Association of Research and Graduate Studies in Education). Theoretically, the work was based on Pimenta (2011), Calderano (2013) e Gatti (2010) among others. In the editions 54 productions, specifically on the Internship in Pedagogy, with the trainee present in most of the discussions. Sujeitos do estágio em produções científicas de eventos nacionais: ideias e prospectivas Resumo: o estágio supervisionado nos cursos de formação de professores desenvolve-se, dentre outros aspectos, na relação interpessoal engendrada fundamentalmente por três sujeitos: estagiário, professor orientador e professor supervisor. Este artigo, resultado de uma pesquisa documental e um estudo bibliográfico, aborda os sujeitos do estágio de Pedagogia contemplados nos anais de duas edições do ENDIPE (Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino) e da ANPED (Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação). Teoricamente, o trabalho se fundamentou em Pimenta (2011), Calderano (2013), Gatti (2010), entre outros. Nas 54 produções, especificamente do Estágio em Pedagogia, o sujeito estagiário está presente na maioria das discussões.EDITORA DA PUC GOIÁSFerraz, Elzimar Pereira NascimentoPinho, Maria José de2017-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/624310.18224/educ.v20i2.6243Revista Educativa - Revista de Educação; v. 20, n. 2 (2017); 431-4461983-77711415-049210.18224/educ.v20i2reponame:Educativainstname:Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)instacron:PUC_GOporhttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6243/3479Direitos autorais 2018 Elzimar Pereira Nascimento Ferraz, Maria José de Pinhoinfo:eu-repo/semantics/openAccess2020-08-05T09:17:55Zoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/6243Revistahttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/oai1980-91312237-4469opendoar:null2020-08-05 09:17:56.707Educativa - Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)false
dc.title.none.fl_str_mv Internship Subjects in Scientific Production of National Events: Ideas and Prospects
title Internship Subjects in Scientific Production of National Events: Ideas and Prospects
spellingShingle Internship Subjects in Scientific Production of National Events: Ideas and Prospects
Ferraz, Elzimar Pereira Nascimento
Educação; Pedagogia
Teacher training; Curricular internship; Course of Pedagogy; Formação docente; Estágio curricular; Curso de Pedagogia
Estágio curricular
title_short Internship Subjects in Scientific Production of National Events: Ideas and Prospects
title_full Internship Subjects in Scientific Production of National Events: Ideas and Prospects
title_fullStr Internship Subjects in Scientific Production of National Events: Ideas and Prospects
title_full_unstemmed Internship Subjects in Scientific Production of National Events: Ideas and Prospects
title_sort Internship Subjects in Scientific Production of National Events: Ideas and Prospects
author Ferraz, Elzimar Pereira Nascimento
author_facet Ferraz, Elzimar Pereira Nascimento
Pinho, Maria José de
author_role author
author2 Pinho, Maria José de
author2_role author
dc.contributor.none.fl_str_mv
dc.contributor.author.fl_str_mv Ferraz, Elzimar Pereira Nascimento
Pinho, Maria José de
dc.subject.por.fl_str_mv Educação; Pedagogia
Teacher training; Curricular internship; Course of Pedagogy; Formação docente; Estágio curricular; Curso de Pedagogia
Estágio curricular
topic Educação; Pedagogia
Teacher training; Curricular internship; Course of Pedagogy; Formação docente; Estágio curricular; Curso de Pedagogia
Estágio curricular
dc.description.none.fl_txt_mv Abstract: the supervised internship in teacher training courses is developed, among other aspects, in the interpersonal relationship generated fundamentally by three subjects: trainee, tutor and supervising teacher. This paper, the result of a document research and a bibliographic study, addresses the subjects of the Pedagogy stage contemplated in the annals of two editions of the ENDIPE (National Meeting of Didactics and Practice of Teaching) and the ANPED (National Association of Research and Graduate Studies in Education). Theoretically, the work was based on Pimenta (2011), Calderano (2013) e Gatti (2010) among others. In the editions 54 productions, specifically on the Internship in Pedagogy, with the trainee present in most of the discussions. Sujeitos do estágio em produções científicas de eventos nacionais: ideias e prospectivas Resumo: o estágio supervisionado nos cursos de formação de professores desenvolve-se, dentre outros aspectos, na relação interpessoal engendrada fundamentalmente por três sujeitos: estagiário, professor orientador e professor supervisor. Este artigo, resultado de uma pesquisa documental e um estudo bibliográfico, aborda os sujeitos do estágio de Pedagogia contemplados nos anais de duas edições do ENDIPE (Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino) e da ANPED (Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação). Teoricamente, o trabalho se fundamentou em Pimenta (2011), Calderano (2013), Gatti (2010), entre outros. Nas 54 produções, especificamente do Estágio em Pedagogia, o sujeito estagiário está presente na maioria das discussões.
description Abstract: the supervised internship in teacher training courses is developed, among other aspects, in the interpersonal relationship generated fundamentally by three subjects: trainee, tutor and supervising teacher. This paper, the result of a document research and a bibliographic study, addresses the subjects of the Pedagogy stage contemplated in the annals of two editions of the ENDIPE (National Meeting of Didactics and Practice of Teaching) and the ANPED (National Association of Research and Graduate Studies in Education). Theoretically, the work was based on Pimenta (2011), Calderano (2013) e Gatti (2010) among others. In the editions 54 productions, specifically on the Internship in Pedagogy, with the trainee present in most of the discussions. Sujeitos do estágio em produções científicas de eventos nacionais: ideias e prospectivas Resumo: o estágio supervisionado nos cursos de formação de professores desenvolve-se, dentre outros aspectos, na relação interpessoal engendrada fundamentalmente por três sujeitos: estagiário, professor orientador e professor supervisor. Este artigo, resultado de uma pesquisa documental e um estudo bibliográfico, aborda os sujeitos do estágio de Pedagogia contemplados nos anais de duas edições do ENDIPE (Encontro Nacional de Didática e Prática de Ensino) e da ANPED (Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Educação). Teoricamente, o trabalho se fundamentou em Pimenta (2011), Calderano (2013), Gatti (2010), entre outros. Nas 54 produções, especificamente do Estágio em Pedagogia, o sujeito estagiário está presente na maioria das discussões.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-12-20
dc.type.none.fl_str_mv
dc.type.driver.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.uri.fl_str_mv http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6243
10.18224/educ.v20i2.6243
url http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6243
identifier_str_mv 10.18224/educ.v20i2.6243
dc.language.iso.fl_str_mv por
language por
dc.relation.none.fl_str_mv http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6243/3479
dc.rights.driver.fl_str_mv Direitos autorais 2018 Elzimar Pereira Nascimento Ferraz, Maria José de Pinho
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Direitos autorais 2018 Elzimar Pereira Nascimento Ferraz, Maria José de Pinho
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA PUC GOIÁS
publisher.none.fl_str_mv EDITORA DA PUC GOIÁS
dc.source.none.fl_str_mv Revista Educativa - Revista de Educação; v. 20, n. 2 (2017); 431-446
1983-7771
1415-0492
10.18224/educ.v20i2
reponame:Educativa
instname:Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)
instacron:PUC_GO
reponame_str Educativa
collection Educativa
instname_str Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)
instacron_str PUC_GO
institution PUC_GO
repository.name.fl_str_mv Educativa - Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1676341974349643776