Historical Footsteps of Teaching Practice and Current Internship Issues in Teacher Training
Autor(a) principal: | |
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Data de Publicação: | 2017 |
Tipo de documento: | Artigo |
Idioma: | por |
Título da fonte: | Educativa |
Texto Completo: | http://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6234 |
Resumo: | Abstract: it is a historical exercise that selects the documentary and bibliographical studies to think the formation of teachers for the initial years of schooling from the practice of teaching/internship. It is organized in three historical moments. The first occurs in the nineteenth century when normal schools arise, and these were annexed to the so-called model schools, a space where the practical training of primary teachers would be given. Already, the second, is delimited by the years 1930 and 1940, period in which Pedagogy becomes a course of higher education and the colleges of application arise as a space for practical training of degrees. The third is at the end in the 1960s, through Resolution No. 9/69, which established that teaching practice should be conducted as a supervised internship in the community schools themselves. Once this historical itinerary has been fulfilled, the text highlights some of the concerns derived from the act of thinking and performing the internship in schools and the engenderings involved. Pegadas históricas da prática de ensino e questões atuais do estágio na formação de professores Resumo: trata-se de um exercício histórico que elege os estudos documental e bibliográfico para pensar a formação de professores para os anos iniciais da escolarização a partir da prática de ensino/estágio. Organiza-se em três momentos históricos. O primeiro se dá no século XIX quando surgem as escolas normais, sendo que a estas eram anexadas às denominadas escolas modelo, espaço onde se daria a formação prática de professores primários. Já, o segundo, é delimitado pelos anos 1930 e 1940, período em que a Pedagogia se torna curso do ensino superior e os colégios de aplicação surgem como espaço de formação prática das licenciaturas. O terceiro se dá no final nos anos 1960, por meio da Resolução Nº 9/69, que estabelecia que a prática de ensino deveria ser realizada na forma de estágio supervisionado nas próprias escolas da comunidade. Cumprido o referido itinerário histórico, o texto destaca algumas inquietações derivadas do ato de pensar e realizar o estágio nas escolas e os engendramentos aí implicados. |
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Historical Footsteps of Teaching Practice and Current Internship Issues in Teacher TrainingEducação; PedagogiaInternship; Teaching Practice; Teachers Formation; Pedagogy; estágio; prática de ensino; formação de professores; pedagogiaEstágio curricularAbstract: it is a historical exercise that selects the documentary and bibliographical studies to think the formation of teachers for the initial years of schooling from the practice of teaching/internship. It is organized in three historical moments. The first occurs in the nineteenth century when normal schools arise, and these were annexed to the so-called model schools, a space where the practical training of primary teachers would be given. Already, the second, is delimited by the years 1930 and 1940, period in which Pedagogy becomes a course of higher education and the colleges of application arise as a space for practical training of degrees. The third is at the end in the 1960s, through Resolution No. 9/69, which established that teaching practice should be conducted as a supervised internship in the community schools themselves. Once this historical itinerary has been fulfilled, the text highlights some of the concerns derived from the act of thinking and performing the internship in schools and the engenderings involved. Pegadas históricas da prática de ensino e questões atuais do estágio na formação de professores Resumo: trata-se de um exercício histórico que elege os estudos documental e bibliográfico para pensar a formação de professores para os anos iniciais da escolarização a partir da prática de ensino/estágio. Organiza-se em três momentos históricos. O primeiro se dá no século XIX quando surgem as escolas normais, sendo que a estas eram anexadas às denominadas escolas modelo, espaço onde se daria a formação prática de professores primários. Já, o segundo, é delimitado pelos anos 1930 e 1940, período em que a Pedagogia se torna curso do ensino superior e os colégios de aplicação surgem como espaço de formação prática das licenciaturas. O terceiro se dá no final nos anos 1960, por meio da Resolução Nº 9/69, que estabelecia que a prática de ensino deveria ser realizada na forma de estágio supervisionado nas próprias escolas da comunidade. Cumprido o referido itinerário histórico, o texto destaca algumas inquietações derivadas do ato de pensar e realizar o estágio nas escolas e os engendramentos aí implicados.EDITORA DA PUC GOIÁSBarra, Valdeniza Maria Lopes da2017-12-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/623410.18224/educ.v20i2.6234Revista Educativa - Revista de Educação; v. 20, n. 2 (2017); 339-3561983-77711415-049210.18224/educ.v20i2reponame:Educativainstname:Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO)instacron:PUC_GOporhttp://seer.pucgoias.edu.br/index.php/educativa/article/view/6234/3474Direitos autorais 2018 Valdeniza Maria Lopes da Barrainfo:eu-repo/semantics/openAccess2018-03-27T13:53:20ZRevista |
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